Nieuw paard op mijn naam laten registreren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Izzy19

Nieuw paard op mijn naam laten registreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 09:07

Hoi allemaal,

ik heb vorige week een nieuw paard aangekocht in Nederland. Zelf woon ik in België. Nu vraag ik mij af, hoe kan ik het paard op mijn naam laten zetten en welke stappen moet ik hiervoor nemen om dit in orde te brengen? Ik heb het paspoort en een oranje-achtig papier met de afstamming erop van het betreffende paard. Dus ik veronderstel dat ik de nodige documenten heb maar ik ken het Nederlandse systeem niet zo heel goed en wou hier dus even navragen wat ik dus moet doen om het paard op mijn naam te zetten en wat mij dat gaat kosten. Ik ben geen lid van KWPN. Hopelijk krijg ik hier enkele goeie tips!

Alvast bedankt!

cissy

Re: Nieuw paard op mijn naam laten registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:53

Het is niet verplicht of noodzakelijk om het paard op je naam te zetten, alleen als je er mee wilt gaan fokken. Voor de wedstrijden maakt het niet uit en het is ook geen bewijs van eigendom. Geld ook voor het paspoort, het is geen eigendomsbewijs en hoeft ook niet perse op naam.
Kost je alleen de nodige centen en verplicht lid te worden van het KWPN.

Izzy19

Re: Nieuw paard op mijn naam laten registreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 10:09

Ok, dus dat is geen eigendomsbewijs als je die papieren op je naam laat zetten?
Hoe kan je dan wel aan een eigendomsbewijs geraken?
Voor het fokken (dat is voorlopig niet het plan maar ja, je weet later maar nooit), welke documenten moeten dan op mijn naam staan? Enkel het paspoort?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:12

voor het fokken moet het stamboekbewijs van je merrie op jouw naam staan, dan kom je ook als fokker van het veulen op het papier van het veulen te staan (mits je uiteraard met een goedgekeurde hengst gaat fokken)
Paspoort hoeft daarvoor niet op naam te staan want dat heeft niks met het fokken te maken. Maar mocht je je paspoort ooit kwijt raken is het wel handig dat het op jouw naam staat om een duplicaat aan te kunnen vragen, maar het is niet verplicht.

Eigendomsbewijs is eigenlijk alleen je aankoopcontract (als je dat hebt) en probeer zoveel mogelijk de stalling, dierenartskosten, hoefsmid etc via facturen en je bank te laten lopen dan heb je nl bewijs dat jij de kosten voor het paard betaald en dus de hoogstwaarschijnlijke eigenaar bent.
Een stamboekpapier of paspoort zijn geen eigendomsbewijzen.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 10:37

Ok, stalling en DA gaan altijd via overschrijving. En hier in België moet ik ook een mutatiedocument aanvragen dus dat is dan hopelijk ook al een beetje 'eigendomsbewijs'.
Aankoop van het paard is trouwens ook via overschrijving gegaan, dus allemaal traceerbaar.

Dankjewel voor de info!