haflinger met deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

clhufl

haflinger met deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 08:10

Wat zouden jullie doen met een haflinger in de winter wel een deken of geen deken? en waarom?

ik ken mensen die de haflinger een ongevoerde regendeken opdoen als het regent en redelijk koud is en als het echt heel koud is in de winter een fleecedeken met ongevoerde regendeken. Zou dit helpen of is het alleen maar kouder voor de haflinger aangezien hij zijn haren niet kan uitzetten.

_Aurora_

Re: haflinger met deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:23

Ik denk dat je goed moet kijken naar de reden van een deken. Kijk eens kn de topics voor andere paarden. Het ligt er heel erg aan wat je met je hafljnger doet.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:39

Hier absoluut een deken, nu 100 grams .
Waarom? Ik heb geen zin in een wintervacht, wat onhandig is bij trainingen , dan ben ik veel langer bezig met hem droogstappen , voor pony ook niet fijn..

Daarbij, zal wel een tik van mij zijn, heb ik een hekel aan natte verregende paarden opzadelen.
Al die vieze modder die in hun vacht blijft plakken , lijkt me voor paard ook niet ideaal met het zadel wat eroverheen schuurt.

Nee ik ben voor dekens, zowel bij mijn pony als bij mijn jaarling kwpn als zij oud genoeg is.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:44

Hier ook dekens, vanaf september al (R in de maand dekens op) om haar vacht dun te houden. Heeft helaas niet voldoende geholpen dus ik heb nu alsnog moeten scheren. Maar vroeger toen mijn pony alleen nog recreatief werd gereden had ze ook gewoon een winterdeken op in de winter als het vroor, als het niet vroor gewoon een wollen deken.

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:53

S_uus schreef:
Hier absoluut een deken, nu 100 grams .
Waarom? Ik heb geen zin in een wintervacht, wat onhandig is bij trainingen , dan ben ik veel langer bezig met hem droogstappen , voor pony ook niet fijn..

Daarbij, zal wel een tik van mij zijn, heb ik een hekel aan natte verregende paarden opzadelen.
Al die vieze modder die in hun vacht blijft plakken , lijkt me voor paard ook niet ideaal met het zadel wat eroverheen schuurt.

Nee ik ben voor dekens, zowel bij mijn pony als bij mijn jaarling kwpn als zij oud genoeg is.

Amen!! :j

LoveAart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:57

Hmm S_uus heeft een goed punt gekeken naar haar doeleinden. Echter staat mijn paard zonder deken, hij heeft beschutting op de wei en op stal is het niet koud. Ik rijd niet fanatiek dus dat zweten valt ook wel mee. Persoonlijk zou ik zeggen laat die deken maar zitten. Mits je niet net als bij S_uus beide hinder ondergaat door de sport..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:14

De mijne heeft er geen.
Ze word niet gebruikt voor de topsport, we trainen haar wel, maar het is niet zo dat we elke dag echt heel hard trainen.
En ze sloopt elke keer haar dekens, we hebben het geprobeerd, maar na 2 weken was de 1ste kapot, 2 weken daarna de 2e, dus dat vind mijn portemonnee ook niet zo leuk.
Als ik merk dat e het koud krijgt, krijgt ze gewoon een oude waterdichte deken die we nog hebben, als die kapot is heeft mijn deken ook geen schuld vind ik :+.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:18

Hier juist geen deken. Heb geen moeite met een flinke wintervacht en op langer uitstappen na heb ik er met trainen geen last van en mijn paardje ook niet.

je moet idd kijken naar wat het beste is voor het paard, is het met trainen ed geen probleem dan zou ik er geen deken opgooien.

Is het wel een probleem omdat ze de warmte niet kwijt kan en alleen bv een sportstreep scheren niet voldoende is dan zul je aan de dekens moeten. Dit geldt natuurlijk ook voor paarden die medisch wat mankeren waardoor ze een deken nodig hebben.

Alleen een regendeken met evt een fleece is niet voldoende. Dan kan je ze beter bloot laten staan.

Dus of dekenloos (bloot) of volledig in de dekens, opbouwen van dun naar dik en daardoor de isolatie van de vacht overnemen.

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 14:57

even een antwoord op de vele vragen wat zij met de haflinger doen.
ze rijden er alleen recreatief mee, maar zweet ontzettend snel, waardoor hij daarna meestal 2 keer een zweetdeken op krijgt

zelf hebben de eigenaren er geen problemen mee dat hij zo dik in zijn vacht komt

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:15

Definately dekens! Ik vind het persoonlijk zielig om ze dik in hun vacht te laten zitten als je iedere dag een uur rijdt, dat is alsof je zelf fitnest in je winterjas. Buiten dat het ongemakkelijk voor hem is tijdens het bewegen, staat ons paard daarna stil in zijn stal. Dan kun je ze nog zo goed uitstappen, maar als ze nat zijn en ze staan in een stal waar het binnen 10 graden is dan krijgen ze het gewoon koud. Zit ik dadelijk met een ziek dier! Onze haf wordt dit jaar ook gewoon geschoren, puur omdat we anders langer bezig zijn het arme oververhitte dier droog te krijgen dan dat we rijden. Dat zorgt er op den duur voor dat je steeds minder intensief met hem aan de gang gaat vanwege de lange nasleep ervan waardoor hij mega terugvalt in conditie 's winters. Een meervoudig hoefbevangen paardje kun je dat niet aandoen. Ik snap dat de overweging anders is als je paard 100% gezond is, jaar rond buiten staat, en niet intensief gereden wordt, maar ik ga voor de dekens.

Edit: Spelfoutje }:0