Wandelen: paard wordt drammerig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aprella

Wandelen: paard wordt drammerig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 23:56

Ik ga graag wel eens aan de hand wandelen, nu heb ik met mijn paardje alleen één irritant probleempje: hij vind alles zo boeiend dat hij mij lijkt te vergeten en dus serieus gaat beginnen drammen en te snel stappen. In de piste luister hij goed naar mij en stapt hij mooi achter mij aan, maar buiten lijkt hij de "regeltjes" vergeten te zijn. Hij stop dan ook niet meer als ik "sta" zeg, terwijl hij dat in de piste wel doet. Ik wil liever geen hoofdstel aan doen ivm met grazen onderweg. Ik probeer streng te zijn, maar hij lijkt nooit op mij te letten en als ik zijn aandacht eis, duurt het nog geen paar seconden of hij heeft al iets veel boeiender gezien dan mij.

Heeft er iemand wat tips om mijn wandelingentjes met paardlief wat aangenamer te maken?

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:57

Gewoon heel consequent zijn, paard moet weten waar zijn plaats is dus steeds als hij je voorbij loopt (trek een hele duidelijke grens, bijvoorbeeld 'hoofd/schouder oid mag niet voorbij mijn schouder komen', anders wordt het heel verwarrend voor het paard) zet je hem telkens een paar stappen/meter achteruit zodat hij weer achter je staat en loop dan weer verder (herhalen herhalen herhalen ...). Neem des noods een paar keer een zweepje mee om aan te geven waar de grens is, als hij hier voorbij wil zet je hem weer terug, als hij niet achteruit wil kun je hem 1 keertje een tikje op z'n borst geven, niet constant achteruit gaan slaan natuurlijk :Y) Neem vooral de tijd als je met hem wil wandelen, want het kan de eerste paar keren op deze manier heel lang duren :') maar zo leert hij dat hij het voor zichzelf alleen maar leuker maakt als hij gewoon bij jou blijft lopen, en ook veel vlotter :+
Sommige paarden worden heel pissig en gefrustreerd als je ze constant achteruit zet, omdat ze op de een of andere manier hun energie kwijt willen en daarom dus juist zo hard willen lopen... wat dan ook kan helpen is elke keer als het paard je voorbij loopt op een volte om je heen zetten en 10 rondjes laten draven (kan natuurlijk alleen als je een beetje breed bospad tot je beschikking hebt :D), dan leren ze dat ze er niets mee opschieten als ze harder gaan lopen want ze staan alleen maar langer op dezelfde plek :Y) maar kunnen wel hun energie kwijt (op een geven moment zullen ze er zelf behoorlijk moe van worden := ) en weten op een geven moment dus dat het alleen maar langer duurt en meer energie kost als je sneller wil lopen + je laat continu even merken wie hier de baas is als je het paard laat 'werken'/longeert terwijl jij geen stap verzet (degene die het minst beweegt en beslist waar/hoe hard de ander loopt staat natuurlijk hoger in rang ;) ) waardoor hij op een geven moment wel na zal gaan denken, want heb het idee dat dit ook gewoon een kwestie van respect voor jou hebben is eerlijk gezegd...
Belangrijk is ook dat hij zijn aandacht bij jou houdt, dus als hij weer enorm afgeleid is door iets en totaal geen oog meer voor je heeft, draai dan bijvoorbeeld abrupt om en loop de andere kant op, eerst paar keren weet ie waarschijnlijk niet wat zich overkomt maar hij komt vanzelf z'n halster tegen en ziet dat z'n baasje foetsie is }:0 Steeds de aandacht bij jou proberen te houden of simpele oefeningetjes met hem doen, zodat hij leert dat ie jou in de gaten moet blijven houden.
BELONEN als hij het goed doet!!! Belangrijkste van alles +:)+

elliecuijk

Re: Wandelen: paard wordt drammerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:03

misschien een hengstenketting gebruiken?rukje eraan en misschien dat ie dan ophoudt te drammen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:06

Nog een kleine aanvulling op tips van Klimop, paard mag jou gewoon nooit voorbij. Neus moet achter jouw schouder blijven en zodra hij voorbij wil corrigeren van terug. Gaat hij toch voorbij dan draai je gelijk om zodat hij weer achter je loopt. Dan loop jij in de dominante positie. Dus niet naast je paard gaan lopen want dan loopt hij in de dominante positie.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 10:08

Oke, bedankt! Dit ga ik dit weekend eens uitproberen!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:37

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 11:11

Aah dat ga ik straks eens door spitten! Dank je :D

Moonlightt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:10

Pony van een vriendin van mij heeft als ik het goed zeg een touwhalster die op de juiste plekken druk geeft.
*zo heeft ze het me uitgelegd* En ze hoeft maar even te trekken of een rukje te geven aan het touw en ze loopt een stuk rustiger.. Dat heb ik althans zelf gezien bij haar. :)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:42

pien_2010 schreef:
Nog een kleine aanvulling op tips van Klimop, paard mag jou gewoon nooit voorbij. Neus moet achter jouw schouder blijven en zodra hij voorbij wil corrigeren van terug. Gaat hij toch voorbij dan draai je gelijk om zodat hij weer achter je loopt. Dan loop jij in de dominante positie. Dus niet naast je paard gaan lopen want dan loopt hij in de dominante positie.

Ik vind zelf dat het paard vanuit elke positie te leiden moet kunnen zijn, maar komt misschien ook omdat ik een jong paardje aan het beleren ben (denk dus ook aan lange/dubbele lijnen werk, waarbij ze moet snappen dat ze voor mij uit loopt) die moet weten dat ze altijd de aandacht bij mij moet houden als ik haar aan de hand heb. Mijn merrie mag van mij met haar hoofd of hals naast mijn schouder lopen (maar ook absoluut niet verder dan dat), dus ook al loopt ze naast me ipv volledig achter me, weet ze dat ze nog steeds direct stil moet staan, linksaf/rechtsaf etc. als ik dat zeg.
Ik heb hiervoor gekozen omdat ik regelmatig met haar buiten ga wandelen en hardlopen (conditie opbouwen voor als we straks ohz buitenritten gaan maken :)) ) en ik het toch wel erg fijn vind om te weten dat m'n paard er nog is :+ anders kijk ik een uur lang naar een leeg bos ipv dat ik d'r een beetje in de gaten kan houden en dus beter kan inschatten wat ze zal doen als er bijvoorbeeld een keer een enge tractor langskomt (ogen- en orenspel zeggen heel veel :D ), vandaar dat ik niet van mening ben dat een paard altijd met z'n neus achter je moet blijven omdat je alleen dan dominant bent, maar zo heeft ieder z'n mening ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:21

Een pony waar ik mee ging wandelen wou zooo graag naar huis...
Snel stappen;
direct halthouden tot de druk van de lijn af is.
Dit een paar keer, paard deed niks meer! :D

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:26

En flink aan het werk zetten. Ipv wandelen fietsen? En de pony dan flink laten draven! Dan hebben ze geen tijd om rond te neuzen, te grazen, en de aandacht te verslappen... :)

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 16:39

Fietsen gaat echt niet :P met de fiets door het veld is niet echt handig :P

Maar allemaal bedankt voor de tips! Ik ga ze zoiezo eens uitproberen!