Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Neem vooral de tijd als je met hem wil wandelen, want het kan de eerste paar keren op deze manier heel lang duren
maar zo leert hij dat hij het voor zichzelf alleen maar leuker maakt als hij gewoon bij jou blijft lopen, en ook veel vlotter 
), dan leren ze dat ze er niets mee opschieten als ze harder gaan lopen want ze staan alleen maar langer op dezelfde plek
maar kunnen wel hun energie kwijt (op een geven moment zullen ze er zelf behoorlijk moe van worden
) en weten op een geven moment dus dat het alleen maar langer duurt en meer energie kost als je sneller wil lopen + je laat continu even merken wie hier de baas is als je het paard laat 'werken'/longeert terwijl jij geen stap verzet (degene die het minst beweegt en beslist waar/hoe hard de ander loopt staat natuurlijk hoger in rang
) waardoor hij op een geven moment wel na zal gaan denken, want heb het idee dat dit ook gewoon een kwestie van respect voor jou hebben is eerlijk gezegd...
Steeds de aandacht bij jou proberen te houden of simpele oefeningetjes met hem doen, zodat hij leert dat ie jou in de gaten moet blijven houden.
pien_2010 schreef:Nog een kleine aanvulling op tips van Klimop, paard mag jou gewoon nooit voorbij. Neus moet achter jouw schouder blijven en zodra hij voorbij wil corrigeren van terug. Gaat hij toch voorbij dan draai je gelijk om zodat hij weer achter je loopt. Dan loop jij in de dominante positie. Dus niet naast je paard gaan lopen want dan loopt hij in de dominante positie.
) en ik het toch wel erg fijn vind om te weten dat m'n paard er nog is
anders kijk ik een uur lang naar een leeg bos ipv dat ik d'r een beetje in de gaten kan houden en dus beter kan inschatten wat ze zal doen als er bijvoorbeeld een keer een enge tractor langskomt (ogen- en orenspel zeggen heel veel
), vandaar dat ik niet van mening ben dat een paard altijd met z'n neus achter je moet blijven omdat je alleen dan dominant bent, maar zo heeft ieder z'n mening
met de fiets door het veld is niet echt handig