Paard plots veranderd van karakter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elfenor

Paard plots veranderd van karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 22:46

Hallo bokkers

Laat me even de situatie schetsen: in maart kocht ik Floor (3 jaar), een onbeleerde pony, wel al vaak in de hand geweest en kleine, rondlopende kindjes gewoon, van niet veel onder de indruk.
In het begin even een respect probleem, liep zo over je heen, wat ook wel normaal was aangezien er niet consequent genoeg was mee omgegaan. Maar dat was vrij snel terug in orde.

Daarna met zadelmak-maken begonnen, wat supergoed ging, en het rijden gaat ook nog steeds goed. Het is namelijk in de omgang dat het probleempje zit.
Het begon allemaal midden augustus. Het was al donker, maar ik ging haar nog even gedag zeggen. Omdat ze mijn natuurlijk niet kon zien praatte ik op een rustige toon tegen haar en kriebelde ik haar op haar schoft terwijl ze aan het grazen was. Opeens stapt ze rechtdoor, langs mij, en shot tegen mijn bil. Zo verbaasd dat ik was kon ik enkel 'auw' uitroepen, terwijl ik haar misschien beter een tik had gegeven en direct uit mijn buurt weggejaagd. De volgende morgen kon ik haar gewoon uit de wei halen.

Echter sindsdien vind ik toch dat ze haar wat vreemd gedraagd, en dan vooral in de wei. Na een tijdje begon ze, wanneer ik aankwam met het halster, haar al direct om te draaien met haar oren naarachter. Er dan achter lopen was geen optie want het risico op een stamp was dan te groot.

Wat wel hielp, wat er met een longeerzweep achter gaan, zodat ze bleef stappen en niet kon grazen. Na een tijdje stond ze dan stil en kon je ze zo pakken.
De laatste tijd ging ik er gewoon naartoe met wat lekkers in m'n handen, deed het halster aan, gaf het handje eten/wortel, deed het halster uit en ging terug weg.
Het werkt zelfs zo goed da ze vanaf nu terug zelf naar me toe komt.

Echter vandaag deed ze weer vreemd. Ik liet haar weer naar me toe komen, en toen ze één hapje had genomen kwam opeens haar 'maatje' erbij staan. Ze vloog erop af met haar oren naar achter en beet in haar kont.
Ze kwam terug naar mij met de oortjes naarvoren en vliegt opeens, op net zelfde manier als naar haar 'maatje', met oren naarachter en tanden bloot naar mijn hand.

Ik heb haar dan een tik tegen haar neus gegeven met mijn haar, mijn heel groot gemaakt en eens geroepen. Daarna ging ze op een paar meter van mij af verder grazen.
Elke keer als ik daarna naar haar toe ging legde ze haar oren plat en ik had het gevoel dat ze elk moment terug wou bijten.
Ik ben er blijven naartoe gaan tot ze haar oren niet meer naar achter deed, dan haar beloont & weggegaan.

Is dit een medisch probleem, leiderschapsprobleem? Is het de leeftijd waarop ze haar grenzen begint te testen?
Moet ik het lekkers geven afschaffen? Leidersoefeningen doen?
Ik ben een beetje ten einde raad en hoop dat er iemand hetzelfde heeft meegemaakt!

HolyPope

Re: Paard plots veranderd van karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:03

Ik denk dat het een dominantie probleem van haar is. Volgens mij doe jij alles best wel goed en lijkt het erop dat het hopelijk tijd nodig heeft voor ze jou gaat respecteren.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:09

Zo te lezen heeft ze een keer de kans gehad om jou flink op je plaats te zetten, en heb je zo de leiderschapsrol uit handen gegeven. Door haar nu te benaderen lok je dat gedrag uit: je ben in haar ogen immers lager in rangorde, en die mogen niet zomaar naar de dominante merrie toe om haar te vertellen wat ze moet doen. Als ze bij je wegloopt, slaat ze dan ook uit? Of laat ze op ander manier merken dat je niet welkom bent in "haar wei"? En een paard met eten lokken is ook een teken van weinig leiderschap voor het paard.

Ik denk dat je dit ook zelf zal moeten herstellen, en dan komt het erop neer dat je haar een keer goed op haar plaats moet zetten. Ga alleen niet zelf join-uppen. Probeer het eerst maar eens met grondwerk aan het touw: halt als jij stopt, ook zonder fysiek contact, tempo dat jij aangeeft, achterwaarts zonder fysiek contact, ze mag ook jou niet aanraken, en ze mag je niet voorbij lopen. Ik de wei moet je het ook bestraffen als ze in je persoonlijke ruimte komen, dat is ook een teken van respectloosheid.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:51

Paard hoort veel beter nachtzicht te hebben dan een mens, tenzij pony nachtblind is (maar dat is iets voor een DA en ik betwijfel het) Ja, pony kan die nacht geschrokken zijn van je omdat in het donker langskomen niet tot de normale routine behoort. Wegrennen en trappen uit schrik kan dan heel goed.

Maar het weglopen hier heeft veel meer met jouw niet relevant vinden te maken dan met "raar" gedrag. Pony was op vorige adres dominant, maar niet gevaarlijk, want hoefde niks. Hier wil je wat van haar en als zij dan test wie de baas is komt zij bij haarzelf uit. Je zal duidelijk, consequent en interessant moeten worden en voer is daar op dit moment de verkeerde keuze voor.

Moonlightt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:19

Dat dominante heeft er dus eigenlijk al die tijd al in gezeten? Streng zijn voor haar! Is soms wel moeilijk denk ik, maar wel het beste niet? :)

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 00:14

Even een upje, aangezien het even beter ging, maar nu weer niet meer...
Ik zie niet echt in waar ik het dominatieprobleem zou moeten oplossen. Ik ben consequent, volgen, stoppen, opzij en achteruit gaat allemaal super.
Zondag heb ik er wel een halfuur kunnen achterlopen, maar eens je ze dan het halster hebt aangedaan, is ze weer zo mak als een lammetje...

Ben benieuwd naar tips ;)

HiskeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:45

Paard in kwestie wilt niet aan het werk en loopt daarom weg? Moet ze altijd werken als je haar uit de weide haalt?

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 18:54

Nee... Ik haal haar vaak uit de wei om eten te geven of gewoon voor een poetsbeurt :)