Welke grijs kenteken auto als trailertrekker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Welke grijs kenteken auto als trailertrekker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 20:17

Onze auto heeft voor de zoveelste keer weer hoge reparatiekosten.
Ik ben ''hem'' zeker al een jaar zat, en nu ben ik er echt klaar mee.
M'n vriend wil echter door blijven rijden. Ja tuurlijk, hij heeft er verder geen kosten aan. :+
Ik rijd 99,9% van de tijd in de auto

Dus nu zitten we een beetje te kijken naar een andere auto.
Nu rijden we VW Passat 1.9 TDI, mag 1500 kg trekken. Maar ik betaal € 105,- wegenbelasting in de maand.

Die wegenbelasting wil ik naar beneden hebben, en omdat we een eigen bedrijf hebben kunnen we dus grijs kenteken rijden.

Zelf zit ik aan een Kia Sorento te denken (bj 2003-2005), maar m'n vriend wil niet zo'n auto.
Hij wil iets van een Peugeot partner, waar ik niet in wil rijden.
Een VW caddy, die 1500 kg mag trekken zie ik dan wel weer zitten, maar m'n pa heeft ook zo'n auto en die maken allerjezus veel lawaai op oa de snelweg.

Ik wil dan ook een auto die goed een trailer kan trekken (gaat om 2 paards trailer, met 1 paard erin), maar die ook zonder trailer comfortabel rijd.

Brand maar los, liefst ook met ervaringen ;-)
Budget tot € 10.000,-

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:51

Ik zou kiezen voor een comfortabele.. we hebben zelf een Chrysler Grand Voyager 3.3 aut., zoeft over de weg. Zijn er ook op grijs, meeste diesel.
Of een Mercedes Vito 110 of 112? Of Volkswagen Transporter 2.5TD?
Zou zeker niet kiezen voor een Ford Transit/connect en idd de caddy/berlingo/doblo enz.. Die maken veel lawaai. Dat zijn echte bestelauto's en niet echte trekauto's voor een 2 prds..
Laatst bijgewerkt door Branca op 11-10-11 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

moniquebosch

Re: Welke grijs kenteken auto als trailertrekker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:54

een vw caddy die 1500 kilo mag trekken,kan dus geen 2 paards trailer achter alleen 1,5 paards.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 22:06

moniquebosch schreef:
een vw caddy die 1500 kilo mag trekken,kan dus geen 2 paards trailer achter alleen 1,5 paards.

annastasia schreef:
Ik wil dan ook een auto die goed een trailer kan trekken (gaat om 2 paards trailer, met 1 paard erin), maar die ook zonder trailer comfortabel rijd.

Zat net nog wat auto's te bekijken. Een VW Transporter vind ie niets, een VW Sharan vind ie ook niets.
Heb 'm wel gezegd dat we zeer binnenkort maar even een ritje in pa z'n auto moeten maken, dat dat echt niets is op de 100-km weg.
Lastig hoor die kerels..........

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:38

Wat weegt die VW caddy? Ik heb een Renault Kangoo 1.9D gehad. Die woog 1065 kg, mocht 1350 trekken. Met anderhalfpaardstrailer en Lou erin kwam ik nog niet op de 1200 kg. Maar het reed alleen goed als ze helemaal stil stond en met niet meer dan windkracht vier! Ik had daar nooit een tweepaardstrailer met 1 paard achter kunnen hangen, de kogeldruk was daar ook veel te laag voor. Misschien is die Caddy wel zwaarder, maar kijk dus ook naar de kogeldruk. Na de Kangoo had ik een Fiat Ducato vanwege het feit dat mijn man in een electrische rolstoel kwam. Die woog 1.650 kg. en mocht 1.600 kg. trekken, kogeldruk 95. Dat ging een heel stuk beter, maar als ik door een tunnel ging trok hij dat niet echt super. HEt geheel was wel een stuk minder windgevoelig, maar dan gingen we vaak niet harder dan 70.
Kijk trouwens eens in het centrale topic over trekauto's, daar is vast ook info te vinden over grijskentekenauto's. Dat topic staat in hetzelfde deel van het forum als waar je dit geplaatst hebt.
Ik heb nu een Honda CRV op benzine, 1330 kg., mag 1500 trekken, maar dat houdt ook niet over. Het is beter dan de Kangoo, maar minder goed dan de Ducato. Inmiddels heb ik dus wel een tweepaardstrailer, maar rijdt met de Honda alleen met 1 paard erin.
Ik heb ook nu een camper Fiat Ducato 244L. Die weegt 2460 kg., mag 2.000 trekken en dat gaat perfect. Ook met hardere wind, ook met een drukker paard, ook met twee paarden erin.
De Honda ga ik binnenkort inruilen voor een auto die 2.000 kg. mag trekken en ook zwaarder is en diesel. Ik ben dan wel weer meer wegenbelasting kwijt dan nu, maar met meer kilometers wordt dat toch voordeliger. Die auto zal lichter wegen dan wat hij mag trekken en daar ga ik dus echt niet met twee paarden mee op pad. Met 1 paard moet dat wel goed kunnen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:16

Land Rover Freelander! ;) Mag 2000kg trekken, doet dat met gemak en rijdt gewoon met 130 op de snelweg ook nog geweldig! ;)
Succes!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:17

Tja, maar die weegt mij teveel ;) .

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:24

Scheelt maar 200 kilo met jouw Honda. Is dat teveel, Jet? ;)
En als je (een) zwaardere trailer(s) wilt trekken, ontkom je daar niet aan he?

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:34

Je kan wel een 2 paardstrailer nemen met 1 paard erin,maar dat maakt niet uit.
Zelfs leeg mag je dan niet eens rijden.
Een 2 paardstrailer zit nml bijna altijd op 2000 kilo.
Dus kan er geen caddy voor die maar 1500 kilo mag trekken.
En wat ook al gemeld is dat volgens mij de kogeldruk dan ook niet kan.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:41

moniquebosch schreef:
Je kan wel een 2 paardstrailer nemen met 1 paard erin,maar dat maakt niet uit.
Zelfs leeg mag je dan niet eens rijden.
Een 2 paardstrailer zit nml bijna altijd op 2000 kilo.
Dus kan er geen caddy voor die maar 1500 kilo mag trekken.

En waarom zou dat niet mogen?? Ik neem aan dat ze hun B-E rijbewijs hebben.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:35

SFLJ, dan moet je wel erg goed zoeken, zeker in de auto's die onder de 125.000 km. zitten en dat wil ik eigenlijk ook. Ik zit zelf aan een Nissan X-trail te denken. Gewicht onder de 1550 kg., wel 200 kg. zwaarder dus dan de Honda, maar meer keuze dan de Land Rover Freelander.
Ik he overigens B-E ( destijds nog gewoon gekregen :D ).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:47

Ik rij een Vito 110 op grijs, lekker veel ruimte achterin en rijdt prima met trailer, rijdt ook zonder trailer lekker comfortabel en wil best hard :o Weegt van zichzelf bijna 1500 kg.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 09:09

Uiteraard ben ik in het bezit van mijn E rijbewijs.
Dus in principe hoef ik alleen op de kogeldruk te letten en wat de auto mag trekken. De rest doet niet ter zake (mtm trailer etx).

Wat de caddy precies weegt etc weet ik niet, wel dat dit een zwaardere/ sterkere uitvoering is, veel caddy's mogen nl ook maar 1400 kg trekken.

Een Land Rover wil ik niet hebben. Hele fijne auto's, totdat je er onderhoud mee krijgt.
Heb helaas in de omgeving te veel troubles ermee gezien.

Denk dat het nog lastig zal worden, aangezien meneer zich in haast geen enkele (beetje dikkere) auto ziet rijden.
Heb nog een VW touran en sharan aangeboden, maar zelfs daar wil die niet in rijden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:16

tja, als meneer zich niet wil schikken dan schiet het ook niks op.....
Jij rijdt 99,9 % van de tijd in de auto dus waarom dan niet een auto die jij ziet zitten? dan moet hij die paar keer dat hij daar in moet rijden dan maar een beetje aanpassen hoor. :D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:27

Cissy, voor mij kan een Vito ( nog) niet omdat mijn vader daar niet meer in kan komen en die wil ik toch ook af en toe meenemen op pad. Daarom mijn idee om een Suzuki Grand Vitara of Nissan X-trail te kopen. Als ik tussen die twee kan kiezen lijkt een Nissan me beter. Verder heb ik zelf de "eis" dat ik het reservewiel niet meer achterop wil. Ik heb een fietsendrager voor 1 fiets en die past dan niet op de trekhaak.
Annastasia, is zoiets niet ook iets voor jullie? Die Suzuki heb je ook in grijs kenteken met twee stoelen, redelijke laadruimte dus, oogt als een gewone auto, kan goed trekken en weegt niet overdreven veel.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:47

Mijn vader heeft ook moeite met in mijn auto klimmen, maar ik heb mijn auto voor mezelf niet voor mn vader. Hij heeft zelf ook nog een autootje maar daar rij ik liever niet in (brrr zo'n eng klein autootje als je zo'n hoge bus gewend bent :o voel me er niet veilig in)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:53

Ach, mijn pa is 96, woont in een verzorgingstehuis en ik vind het niet erg om een auto te kopen waar hij nog in kan stappen. Hij heeft altijd voor ons klaargestaan, de laatste jaren veel meegemaakt en als ik hem nu nog af en toe kan plezieren, graag!

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:57

Suzuki Grand Vitara of een Mitsubishi Pajero?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 10:02

cissy schreef:
tja, als meneer zich niet wil schikken dan schiet het ook niks op.....
Jij rijdt 99,9 % van de tijd in de auto dus waarom dan niet een auto die jij ziet zitten? dan moet hij die paar keer dat hij daar in moet rijden dan maar een beetje aanpassen hoor. :D

Dat had ik 'm ook al gemeld. Dat hij zich maar een beetje naar mij moest aanpassen aangezien ik er altijd in rijd.

De Suzuki grand vitara 1.9 JXL leek me ook wel wat. Heb al een mooie gezien. Net geen € 10.000,- excl BTW
Weegt bijna 1600, 95 Kw en mag 2000 kg trekken.
Plus dat de test ook wel positief over dit type/bouwjaar zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:15

persoonlijk vind ik een 1.9 motor wel wat weinig voor 2000 kg trekken, is dat diesel of benzine?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 10:18

Het is een diesel. Maar ik heb maar 1 paard of 2 kleine pony's te vervoeren (over de binnenweggetjes).

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:19

Ik denk dat dat een diesel is. Mijn Honda weegt 200 kg. minder, maar kan een trailer met 1 paard ook gerust trekken. Dat is een benzine, voorheen zat er gas in.
Ik denk dat Annastasia ook geen 2000 kg. wil gaan trekken als ik het zo lees, maar dan heb je tenminste wel wat trekkracht over. Overigens weegt mijn 2-paardstrailer 650 kg.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 10:22

Tja, als ik niet over geld te zeuren had dan had ik me een VW touareg of een Toyota landcruiser V8 gekocht, echt super auto's, maar helaas.......

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:24

ik zeg landrover

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 17:30

Ben even wezen rekenen.

Voor de passat zijn we per jaar kwijt aan wegenbelasting: € 1260,- en voor WA+ beperkt casco € 252,-

Stel we zouden de Suzuki nemen zijn we kwijt aan wegenbelasting: € 348,- en voor WA+ casco € 506,-

Een verschil van bijna € 700,- wat we met de Suzuki op jaarbasis al goedkoper kunnen zonder ook maar 1 km te hebben gereden.