Bijten als je Langs komt Lopen!?!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NagadLove

Bijten als je Langs komt Lopen!?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 18:49

Heey Bokkers!!!

Ik heb hulp nodig!!
Mijn pony, Nagad bijt als je langs komt lopen ;(
Ik snap niet waarom, maar hij doet het al sinds we hem hebben, maar eerst dacht ik 'Hij stopt daar wel mee'
Maar nu valt hij je letterlijk aan als je even snel langs komt lopen!
Boos worden heeft geen zin, dan maak ik hem alleen bozer, een tik op de neus maakt het nóg erger!?
Wie kan me helpen????!?!?

Reacties graaaaaaag!!!!

Alvast Bedankt, Margelique, Nagad, Mouse Happy :P

Anoniem

Re: Bijten als je Langs komt Lopen!?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:18

Doet hij het als ie op stal staat? Dan verdedigd hij zijn territorium. Het is lastig uitleggen hoe je dat kan verhelpen.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:29

wat ik hieruit opmerk is dat je paard je nog een keer aanvalt wanneer jij hem corrigeerd( doormiddel van een tik op de neus?) ik zie dit als onrespectvol gedrag naar jou toe, dit zou ik oplossen door hem flink op zijn plek te zetten, niet alleen met slaan en schoppen maar duidelijk maken dat je niet bang voor hem bent en overheersend op hem overkomen, misschien is het ook een idee om een keer een join-up te proberen. wel zou ik dit gedrag corrigeren want zo hoor je niet met elkaar om te gaan. Respect vanuit jou moet er zijn maar vanuit jou paard naar jou ook, anders word het nooit een team of een sterke band. misschien is het ook verstandig om buiten de box tijdens de training en alles wanneer je bij hem in de buurt bent strak voor hem te zijn en duidelijk te laten weten wat hij niet mag en wat hij wel mag. en met hem corrigeren bedoel ik dus ook wanneer hij jou bijt jij hem een tik geeft, en hij jou weer bijt net zo lang doorgaan en dan maar een keer de strijd aangaan om hem te laten weten dat jij niet over je hen laat lopen! heel veel succes met je pony en hopenlijk kan je het snel oplossen!!

NagadLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 19:42

@Joolien; Hij doet het ook op de poetsplaats e.d.

@rubyenjody; Dankje!! :D
Ik ga het proberen!!!

-Natuurlijk zijn nog meer tips welkom!!!!

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:15

Buiten zetten :) en voor de rest ga ik met mijn voorganger mee;)

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:33

Ik zou heel consequent handelen en dit zeker niet tolereren.
Tik op zijn neus niet zacht want in de rangorde van een kudde gaat het er ook niet zachtjes aan toe.
Jij bent baas }>

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:57

Bijt hij je echt of dreigt hij..? Is het een hengst? Waarschijnlijk dreigt hij, je moet beginnen met stoppen om 'm snoep of appel of peen etc. uit de hand te geven. Bij dreigend gedrag zoveel mogelijk negeren. Als hij echt bijt kan je 'm gerust een tik op z'n neus geven.....Hij verwacht dat eigenlijk ook !

NagadLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 21:27

Nou...hij is zeker weten een ruin :D Maar soms denkt hij volgens mij dat ie nog hengst is :P
En hij bijt echt als je niet oppast... :(
En uit de hand voeren doe ik eigenlijk nooit, dus daar kan het niet aan liggen :o
En die tik, maakt hem nog bozer :(

MirMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:12

Zo snel mogelijk, binnen 3 seconden, als het gebeurd een tik geven. Verder niets zeggen maar meteen een tik verkopen. En verder gaan met wat je wilde doen.

Succes!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:54

Hoe lang heb je deze pony al?
Ik ken dit gedrag van 2 pony's en bij beide pony's dezelfde oorzaak.
De situatie bij ons is dat we een pony hadden die ontzettend lief was. Ze stond regelmatig met haar hoofd buiten de stal en vond het interessant als mensen langs kwamen lopen. Als er dan iemand door het gangpad langs haar stal liep kreeg ze een tik op haar neus dat ze terug de stal in moest, de pony is geleidelijk aan en steeds meer gaan bijten zodra er iemand bij haar stal stond of langsliep. Dit is uiteindelijk omgeslagen in een gedrag van bijten en trappen naar iedereen ook tijdens het rijden.
Bij de andere pony is het dezelfde oorzaak geweest.
Zelf ben ik dan ook geen voorstander om een tik op de neus te geven als je de oorzaak niet weet. Als je de mogelijkheid hebt om uit te zoeken waar dit vandaan komt zou ik dat zeker doen.
Wat doet de pony als je bij hem in de stal staat, met hem loopt etc.? Hapt hij dan ook?

NagadLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 13:36

Ikzelf heb de pony pas een jaar, maar mijn moeder had hem daarvoor al 6 of 7 jar, dus ik kende hem wel al :)
En toen deed hij dat nog niet maar toen mijn moeder hem ong. een half jaartje had begon hij ermee.
Ik denk dat hij dat doet door de eigenaren van de pensionstal :(
Als ik bij hem op stal sta bijt hij wel en als ik met hem loop ed legt hij zijn oren alleen plat in de nek :(
Eigenlijk weet ik wel zeker dat het door de eigenaren van de pensionstal komt, maar hoe verhelp ik het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:37

Slaan verergerd de situatie alleen maar. Misschien eerst maar eens vragen hoe de pseigenaren erop reageren.

NagadLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 13:38

Nou, eerst stond hij op een pensionstal, maar nu staat hij gelukkig aan huis, dus ... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:39

Oh zo :P
Tja ik kan wel gaan uitleggen hoe je het an verhelpen maar dominantie technieken leg je niet zo simpel uit op intenret :P

NagadLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 13:41

Haha, :P
En slaan e.d. houd ik ook niet van,
Alleen een tik op de borst of de neus, daar gaat hij heus niet dood van :P
Echt slaan of schoppen is bij mij uit den boze :(

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:44

Hoe is hij gehuisvest? Heb al menig paard bloedlink zien worden van een ''verkeerde'' box. Staat hij ergens waar veel mensen langs lopen? Vaak is het dan zo dat een paard helemaal kriegel wordt van alle drukte of te vaak is aangehaald. Dan kan het al de helft schelen om hem naar een box te verhuizen waar geen/minder mensen langs lopen :)
Staat hij overdag buiten? Kan ook schelen namelijk.

Verder consequent zijn inderdaad. Happen kun je negeren, wordt het serieus geef je hem een tik. Hangt ook weer heel erg af van de oorzaak... Is het dominantie is het beter het happen níet te negeren, maar als ie gewoon gestuiterd wordt van de drukte is het een signaal en is het (iig in mijn optiek) beter alleen het echte bijten af te straffen en het in de lucht happen (hier ook even een onderscheid maken; hapt ie gericht? Tik. Hapt ie in de lucht zonder duidelijke bedoeling jou te bijten? Negeren) te negeren.

En misschien is hij wel helemaal niet happy op deze stal, heb mijn pony enorm zien veranderen na de eerste verhuizing, die ging van bloedchagrijnig naar blij en lief :)

NagadLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 13:48

Nou, eerst stond hij helemaal achteraan in een stal (we hebben 11 boxen :D) maar nu is hij naar een box naar voren geplaatst, en nu gaat wel beter, maar hij hapt nog steeds gericht, en als je niet oppast staan er zo tandafdrukken in je arm :(
En hij staat overdag wel buiten, en zelfs dan loopt hij boos van je weg, laatst viel hij me zelfs aan :(
Hij is gewoon een slechtgehumeurd paard, alleen waardoor???
En ik wil dat bijten echt afleren!!!

Moonlightt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:01

Door slaan bereik je niks. Ookal heb ik niet verstand van paarden. Je bereikt er niks mee. ;) Probeer hem je te laten vertrouwen? Misschien wil hij je wel iets duidelijk maken?