Strenge winter opkomst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Layco_

Strenge winter opkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 18:46

Hee bokkers,

Ik heb op nu.nl gelezen, dat het deze winter heel koud kan gaan worden, namelijk
-20 graden!! Nu denk ik wel dat dat misschien iets overdreven is, maar aangezien
het afgelopen winter s'nachts toch wel soms -15 graden was kan het ook nog best zo zijn
dat het echt zo koud word..

Nu zit ik eraan te twijfelen om mn paardje een licht dekentje te geven, want het word dan wel errug
koud.. Dus zouden jullie dan ook een deken op doen of niet ?

Groetjess

Melisding

Re: Strenge winter opkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:23

Die van mij krijgt in de winter altijd een deken om, alleen de dikte ligt aan het weer

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:54

Kou is veel minder erg dan deze nattigheid hoor! -10 tot -20 kunnen ze prima hebben bij voldoende ruwvoer!

Jennifeerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:05

kijk er nu al naar uit:')

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:34

He gatver nee toch...schiet meteen in een winterdepressie :(

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:47

als je paard niet geschoren word zeg ik niet doen, voer wat extra voer bij voor meer energie.

Een dekentje opdoen bij een niet geschoren paard heeft namelijk een avarechts effect, zn natuurlijke warmhoud systeem werkt dan niet meer... ze zetten hun haren rechtop en dat werkt als isolatie, een deken erop betekent dus dat de haren plat gaan liggen dus zul je veel nodig hebben om te zorgen dat ze het niet koud heeft.

heb je een geschoren paard ja dan zou ik het dekentje erbij doen..maaruh, ze kunnen niet eens fatsoendelijk voorspellen wat morgen voor een weer is dus ik zie wel wat de winter brengt. Heb eens mee gemaakt dat het koud en nat zou worden dus ik dikke kleding aan, veel laagjes mee enzo en man ik heb het bloedheet gehad

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:52

Precies eerst zien dan geloven :D

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:02

Nou.. het klimaat verandert! Dus de winters worden strenger. Dit voorjaar was extreem droog! Als in oktober de temp bovengemiddeld is geweest, en dat is het ook, zeker 1,5 tot 2 graden, schijnt de opkomende winter zeer streng uit te vallen!

Maar laat maar komen hoor! :D Ben er klaar voor!
Mijn paarden krijgen een deken op, de eeln wordt wel en de ander wordt niet geschoren, ik kijk naar buitentemp en temp op stal en adh daarvan de dikte deken. Nu is het bij ons 18 graden binnen, dus zijn lekker bloot! ;) .

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:04

heb drie van die wolkonijnen lopen dus geen deken, behalve dan na het rijden als ze nog erg nat mocht zijn.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:31

Zouden we dit jaar ook niet een extreem warme zomer krijgen? :+ Net wat er al gezegt is,ze hebben al moeite met weersvoorspelling op de korte termijn.

Zie het vanzelf wel,zorg dat je bent voorbereid op sneeuw en extreme kou...goede wintervoorraad hooi/stro.
Mijn jongens staan normaal gesproken onder een 0-grams deken ('s nachts op stal) en bij een flinke Noord-Oosten wind wilde ik daar wel eens een fleece onder doen.Moest ik goed in de gaten houden omdat dit toch al snel te warm was.

Dus als je al een deken op wilt doen moet je in de gaten houden of er nog een laagje tussen moet (lees: extra dekentje),afgelopen winter hadden de dravers gewoon 2 dekens op buiten en voelden lekker daaronder.Lekker warm maar niet te....

Hangt dus van het paard af want die van mij hadden afgelopen winter dus wel voldoende aan een 0-grams.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:34

kaylah schreef:
Precies eerst zien dan geloven :D

Nou idd..... ze riepen begin dit jaar ook dat het een hete zomer zou worden. Nou ik heb hem niet gezien :+

Ik kijk niet zo ver vooruit naar het weer. Ik pas de dekens aan als ik denk dat het nodig is.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:35

het was hier van de week echt heel erg koud met de wind en mijn tinker staat nog niet goed in een wintervacht en een beetje op de tocht. Dus ik deed haar een luchte staldeken op en ben een half uurtje later gaan voelen en ze was al wat gaan zweten bij haar schouders. Dus ik denk dat het nu nog wel meevalt. die van mij heeft het duidelijk nog niet nodig. als het kouder word kijk ik wel weer, maar alles wat ze zelf af kan, daar bemoei ik me niet mee. Paarden die over het algemeen zonder deken staan, voelen zich vaak lekkerder zonder deken. Dus alleen als ze het echt koud lijkt te hebben probeer ik weer een deken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:23

ik vraag me toch altijd af waar ze die wijsheden vandaan halen over de komende winter??

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:25

Ik heb me ook rot gezocht naar die mooie zomer ;)
Als je hem niet scheert en voldoende (ruw)voer geeft, heeft hij geen deken nodig hoor. :)

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:41

Ik hoop het niet... Maar je kan dan beter niks op doen dan een klein dekentje, want dan wordt de vacht naar beneden 'gedrukt' en is er geen lucht meer tussen de vacht, wat juist zo goed isoleerd. Dus hij heeft het warmer zonder deken dan met een hele dunne ;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:49

Ja het word flink koud ! Vorig jaar was het ook best afzien in limburg vond ik....

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:02

Mijn kwpn-er krijgt een deken(200 grams) op en gaat als het echt koud wordt snachts in de groepsstal....
Hij heeft nu al een aantal dagen een 0 grams regendeken op omdat hij snel rainrot heeft.

Brrrrrrr, van mij mag het alweer voorjaar worden hoor!

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:36

Van mij ook, gelukkig blijft het nog even bij de redelijke temperaturen (hoop ik)

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:40

Hoe kunnen ze dit nu al voorspellen? Ik heb ook geen extreem hete zomer gezien hoor :')

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:45

catalyst1 schreef:
He gatver nee toch...schiet meteen in een winterdepressie :(

:(:)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:45

xEliine schreef:
Hoe kunnen ze dit nu al voorspellen? Ik heb ook geen extreem hete zomer gezien hoor :')

Ja dat gaven ze toch ook aan? :')
Strenge winters en snikhete zomers :=

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:48

Ik heb sowieso een winterdeken voor 1 van mijn pony's, die van zichzelf niet echt een beertje wordt. Die krijgt ze alleen op als het sneeuwt/regent, waait en vriest tegelijk :D

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:49

Als het zo koud wordt zou ik nu juist nog geen deken op doen als het ponypaard niet geschoren is. Dan kan het beestje zelf een goede wintervacht aanmaken en mocht het echt zo koud worden, kan je de deken er extra bij op doen.
Maar het is natuurlijk maar net wat je gewend bent. Staat hij altijd al met een deken dan zou ik het blijven doen zoals altijd. Wat extra voer erbij in voor wat extra energie om zich warm te houden, en zolang hij dan niet nat wordt kunnen ze het als het goed is gewoon goed verdragen. :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:51

Vind het toch wel knap dat ze het nu al kunnen berekenen :roll:
Terwijl een weerbericht voor een week vaak nog niet echt klopt.

Een paard met een gezonde wintervacht kan tot -15 graden aan, daaronder kan je misschien een heel licht dekentje opdoen.
En vooral voor voldoende ruwvoer zorgen, dan hebben ze een prima kachel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:18

-10? -20? pakkie sneeuw erbij! Kom maar op.

Paardjes staan al lekker dik in het haar en ik denk dat mijn fjord dan eindelijk eens actief word. :D