Rij-ervaring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Char96

Rij-ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 16:07

Hoi mensen!

Ik heb nooit bij een manege gereden, gewoon direct een verzorgpony. Ik heb ook trektochten en buitenritten gereden, maar ik heb dus nooit echt les gehad in houding of zit ofzo. Ik vond gewoon zelf altijd uit hoe ik mijn pony het beste ergens toe kon krijgen ;)
Nu ben ik met mijn verzorgpony gestopt (ging niet meer goed, ik had er echt geen zin meer in).
Ik heb nu wel weer zin om te rijden maar nu wijzen de mensen mij vaak af als ik solliciteer vanwege mijn rij-ervaring. Ik zou neit zelfstandig met de paarden om kunnen gaan ofzo.

Hebben jullie tips etc? Bij een manege gaan rijden is geen optie, dat is veel te duur.

Groetjes Charlotte!

Melisding

Re: Rij-ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:09

Misschien kan je een vergelijking trekken met officiële niveaus en misschien ook vragen of je eens mag laten zien wat je kan?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:16

Probeer eens te zoeken naar een pony of paard waar je onder begeleiding mee aan de slag gaat...Dat zal waarschijnlijk niet gratis zijn, maar misschien wel een stuk goedkoper dan op de manege. En na verloop van tijd mag je dan misschien steeds meer zelf aan de slag.

Ik zou jou ook niet op mijn paarden laten rijden eerlijk gezegd....Niet omdat ik bang zou zijn dat je eraf zou vallen, wel omdat ik bang zou zijn dat je de paarden in de war brengt omdat jij misschien niet de 'normale' hulpen hebt geleerd als je alles op je eigen manier doet.

Wat je kan doen bij het zoeken is een aantal nette foto's van jezelf laten zien, zodat mensen kunnen zien dat je echt wel netjes kan zitten bijvoorbeeld. Daarnaast zou ik er niet al teveel de nadruk op leggen dat je nooit les hebt gehad, vertel bijvoorbeeld dat je altijd verzorgpony's hebt gereden, veel buiten hebt gereden en weinig ervaring hebt met bakdressuur. Is allemaal waar, maar klinkt heel anders...

Char96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 16:34

'Ik zou jou ook niet op mijn paarden laten rijden eerlijk gezegd....Niet omdat ik bang zou zijn dat je eraf zou vallen, wel omdat ik bang zou zijn dat je de paarden in de war brengt omdat jij misschien niet de 'normale' hulpen hebt geleerd als je alles op je eigen manier doet. ' Dit is dus wat veel mensen zeggen, en ik begrijp het ook wel. Maar op die manier kom ik natuurlijk ook niet verder :X

_Esther_87_ schreef:
Probeer eens te zoeken naar een pony of paard waar je onder begeleiding mee aan de slag gaat...Dat zal waarschijnlijk niet gratis zijn, maar misschien wel een stuk goedkoper dan op de manege. En na verloop van tijd mag je dan misschien steeds meer zelf aan de slag.

Ik zou jou ook niet op mijn paarden laten rijden eerlijk gezegd....Niet omdat ik bang zou zijn dat je eraf zou vallen, wel omdat ik bang zou zijn dat je de paarden in de war brengt omdat jij misschien niet de 'normale' hulpen hebt geleerd als je alles op je eigen manier doet.

Wat je kan doen bij het zoeken is een aantal nette foto's van jezelf laten zien, zodat mensen kunnen zien dat je echt wel netjes kan zitten bijvoorbeeld. Daarnaast zou ik er niet al teveel de nadruk op leggen dat je nooit les hebt gehad, vertel bijvoorbeeld dat je altijd verzorgpony's hebt gereden, veel buiten hebt gereden en weinig ervaring hebt met bakdressuur. Is allemaal waar, maar klinkt heel anders...

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:40

Zoek een paardje waar je lekker recreatief mee kan rijden. Eigenaars van dit soort paarden verwachten in de meeste gevallen niet, dat je op hoog niveau kan rijden. Zij vinden het belangrijker dat je zelfstandig met een paard aan de gang kunt en op een fijne manier. Eventueel kan je dan met dat paard prive-lessen nemen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:45

Ik heb ook nooit op een manege les gehad. Ik heb zelfs zo'n 3 jaar geleden mijn eerste manegeles gereden toen ik met mijn paard daar op stal stond.
Ik had eigenlijk altijd zonder zadel gecrosd en kreeg later een verzorgpony die niet geschikt was om te crossen :+ . Pas met die pony ben ik prive gaan lessen, en toen 'reed' ik al een aantal jaar. Na 2 jaar was die pony van mij en ben ik gekomen tot waar ik nu ben.
Probeer eerst gewoon een verzorgpony te vinden waar je niet perse op hoeft te rijden, of anders eerst onder begeleiding van de eigenaar te rijden.

Char96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 16:50

Ladygiroc schreef:
Ik heb ook nooit op een manege les gehad. Ik heb zelfs zo'n 3 jaar geleden mijn eerste manegeles gereden toen ik met mijn paard daar op stal stond.
Ik had eigenlijk altijd zonder zadel gecrosd en kreeg later een verzorgpony die niet geschikt was om te crossen :+ . Pas met die pony ben ik prive gaan lessen, en toen 'reed' ik al een aantal jaar. Na 2 jaar was die pony van mij en ben ik gekomen tot waar ik nu ben.
Probeer eerst gewoon een verzorgpony te vinden waar je niet perse op hoeft te rijden, of anders eerst onder begeleiding van de eigenaar te rijden.

Hoe bedoel je: niet persé op hoeft te rijden ;) Gewoon in de zin van, eerst alleen maar poetsen etc en ev. later opbouwen, of gewoon een knuffelig beestje zoeken en ev. een beetje VD doen?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:04

Je zegt dat je gestopt bent met je verzorg pony omdat het niet goed ging. Vaak zijn dingen waar je zelf niet uit kunt komen alleen op te lossen met het nemen van les. Ik kan me ook voorstellen dat mensen huiverig zijn om je zelfstandig op hun pony/paard te laten rijden. Zou je niet o een manege kunnen gaan werken in ruil voor lessen? Succes!

Char96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 17:07

Abiola schreef:
Je zegt dat je gestopt bent met je verzorg pony omdat het niet goed ging. Vaak zijn dingen waar je zelf niet uit kunt komen alleen op te lossen met het nemen van les. Ik kan me ook voorstellen dat mensen huiverig zijn om je zelfstandig op hun pony/paard te laten rijden. Zou je niet o een manege kunnen gaan werken in ruil voor lessen? Succes!

Da's een goede!
Nee, ik moest stoppen niet vanwege de pony maar omdat het niet goed ging met mezelf ;0

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:11

Zo bedoel ik het inderdaad. Zoek dus niet specifiek een bijrijdpony maar echt een verzorgpony.

Wat heb je voor ervaring met de omgang van paarden? Kun je wel de basis hulpen? Dus netjes stap, draf en galop doen?

Char96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 19:09

Ladygiroc schreef:
Zo bedoel ik het inderdaad. Zoek dus niet specifiek een bijrijdpony maar echt een verzorgpony.

Wat heb je voor ervaring met de omgang van paarden? Kun je wel de basis hulpen? Dus netjes stap, draf en galop doen?

Ja, ik kan stap, draf, galop, ik ken de figuren allemaal, ik kan ook wel een pony bijv. achterhand eronder laten zetten of laten nageven. Maar de meeste mensen die een verzorgpony aanbieden zoeken iemand die er zelfstandig mee aan de gang kan. En als ik dan wat over mezelf vertel denken ze op een of andere manier dat ik dat niet kan ;)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:20

Ik zou inderdaad zoals eerder in het topic werd gezegd zoeken naar iemand die een recreatief paard aanbied. Of gewoon een boer met meerdere paarden.
Denk sowieso niet dat je een paard vind bij iemand die zijn/haar paard doorgereden wil hebben, aangezien veel mensen die het paardrijden zichzelf leren dingen verkeerd oppakken. Omdat het door niemand verbeterd wordt, nemen ze dan vaak aan dat het goed gaat.

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:26

ik heb op een manege gereden. maar leerde daar niet echt verder.
toen had ik een verzorgpaardje waar ik ook dressuurmatig lessen volgde.
toen ben ik op zoek gegaan naar een ander verzorgpaard.
maar werd steeds afgewezen omdat een ander het paard pittiger reed.
maar ik ben niet iemand die voor het eerst op een paard stapt en hem gelijk in de krul wil hebben.
nu heb ik een verzorgpaardje gevonden waar niet zomaar iedereen op kan.
dus ben een een band aan het opbouwen en heb er pas geleden op gezeten en een beetje gestapt aan de longeerlijn en ging super goed.
omdat ik lekker ontspannen zit en niet zit te trekken en te doen..
en daar ben ik heel blij mee :D

Char96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 20:06

sanniejj schreef:
ik heb op een manege gereden. maar leerde daar niet echt verder.
toen had ik een verzorgpaardje waar ik ook dressuurmatig lessen volgde.
toen ben ik op zoek gegaan naar een ander verzorgpaard.
maar werd steeds afgewezen omdat een ander het paard pittiger reed.
maar ik ben niet iemand die voor het eerst op een paard stapt en hem gelijk in de krul wil hebben.
nu heb ik een verzorgpaardje gevonden waar niet zomaar iedereen op kan.
dus ben een een band aan het opbouwen en heb er pas geleden op gezeten en een beetje gestapt aan de longeerlijn en ging super goed.
omdat ik lekker ontspannen zit en niet zit te trekken en te doen..
en daar ben ik heel blij mee :D

Hoe vond je die dan?

brit1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:31

Hmm lijkt me lastig, Charlotte.
Je merkt al verschil als je van de ene naar de andere manege gaat, Of je krijgt ineens een andere instructeur.
De een let meer op je zithouding, de ander legt bijvoorbeeld meer nadruk op je been.
Ik vind het moeilijk, je bent eigenlijk autodidact zo gezegd. En daardoor denk ik dat veel mensen (misschien terecht) denken dat je nooit juist gecorrigeerd bent. Ik weet het niet hoor, maar ik kan het me wel voorstellen.

Char96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 22:38

Ik heb misschien een vp gevonden :)
Het is een paardje met ong. hetzelfde karakter als waar ik al op gereden heb, en die gewoon niet dressuurmatig gereden hoeft te worden! :) Lekker door het bos, heeeerlijk! ;)
Dank jullie wel :)

patty_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:52

Succes met je verzorgpaardje

soms is het best moeilijk als je wel veel paardjes heb gereden etc

maar als je dat alleen als recreatief heb gedaan zou ik ook alleen daar naar zoeken

Char96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 14:14

Dankjewel! Ik ga in de kerstvakantie proberen, hopen dat het iets wordt want het is wel ver weg!

snoopydogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:39

kijken of je ergens prive lesen kan krijgen dan leer je veel meer als manege lessen vind ik zelf krijg nu ook prive lesen af en toe en leer veel meer

xElmoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:34

ik heb vanaf me vierde a vijfde al prive les...
Misschienn moet je aan vriendinnen vragen (die ook al zolang les hebben of ervaring hebben in dit) of ze je les willen geven ofzo?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:14

Hopen dat het VP door gaat! Veel succes ermee! Misschien kan je wel af en toe toch een keertje les nemen? Dat zou je eigenaar ook fijn vinden.

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:11

en hoe is het wat geworden met je verzorgpaardje?
rij zelf bij een stal waar elke week les gegeven wordt. heb dan 1x in de week les en de rest van de week is trainen.(2x per week)