Vanwege haar blessure is het niet de bedoeling dat ze draaft of galoppeerd. Op stal blijven is geen optie, dan staat ze alleen en raakt ze in paniek. Een nog kleiner stukje afzetten is een mogelijkheid, maar alleen als het echt moet. Op woensdag zet ik zelf de paarden buiten en in het weekend ben ik er over het algemeen ook, of mijn stalgenoot doet het. Op de andere doordeweekse dagen worden ze door een dame buitengezet waar we uiteraard heel blij mee zijn, omdat wij dan hele dagen werken.
Wanneer ik Yade buiten zet stapt ze gewoon weg en is ze direct rustig. Bij mijn stalgenoot is ze ook gewoon braaf, ik heb het er regelmatig over met haar en ze ziet haar nooit rennen. Bij de dame die haar doordeweeks buiten zet gaat ze echter uit haar plaat bij het buiten zetten.. wisselend van even wat gekke sprongen tot echt rondjes rennen. Daarna wordt ze rustig en is ze de rest van de middag ook gewoon rustig. Het verbaasde me heel erg omdat ik dit dus nooit zie.. Sinds het zo hard waait schijnt het nog erger te zijn dan voorheen.
Yade gaat als laatste naar buiten, dat kan niet anders omdat ze in de voorste bak staat. Madam is daar niet blij mee en is dus altijd een beetje hittepetitterig zodra ze eruit mag, maar houdt zich (bij mij) keurig aan de regels en blijft netjes achter me stappen.
Ik heb degene die ze doordeweeks buiten zet al gevraagd of ze eerst even een rondje met Yade door de bak heen wil stappen, zodat ze eerst even kan afkoelen wanneer ze gefrustreerd is doordat ze als laatste naar buiten mag. Dit had afgelopen vrijdag niet echt geholpen..
Gisteren heeft ze voordat ze naar buiten ging 1 streepje tranquigel gehad en dat had wel voldoende effect, maar ik vind het niet prettig om haar dit 4 dagen in de week te geven, vooral omdat het niet per se nodig lijkt te zijn.
Vandaag ben ik er even bij geweest, heb ik haar zelf buiten gezet en.. niks aan de hand
Ik kan het echt niet verklaren.. we zijn heel erg blij dat deze persoon ze buiten wil zetten voor ons, maar het is wel vervelend omdat dit niet de bedoeling is met haar blessure. Iemand een idee of tips? (en vooral, hoe we dit op kunnen lossen..)
Yade is wel een ontzettend sensibel paard, heel gevoelig voor stemmingen en emoties en heeft niet met iedereen een klik, maar deze dame zegt gewoon rustig en ontspannen te zijn en niet bang voor haar te zijn. Het stukje dat ze met haar moet lopen om haar buiten te zetten is nog geen 15 meter.
Maar gelukkig is ze nu weer braaf, is voor ons allebei een hele geruststelling.