probleem trailerladen en in de trailer!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lindor92

probleem trailerladen en in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 19:44

hallo allemaal

mijn merrie was nooit makkelijk tijdens het laden in de trailer..maar nu is het echt mis.
met 2 longeerlijnen (1 om haar buik en 1 achter de kont langs) moeten we mijn merrie inladen.
tijdens de rit is ze erg onrustig..ze staat constant om haar heen te kijken en in de bochten begint ze te bokken! dus ze let gewoon totaal niet op in de trailer.

ik kan verder niet aan de merrie merken of het angst is. ze is inmiddels ook zo vaak meegeweest..maar het laden blijft een probleem

iemand tips?

Caira

Re: probleem trailerladen en in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:47

Een paard wat begint te bokken in de bochten heeft echt een serieus probleem. Blijkbaar is ze echt doodsbenauwd. Ik zou hier een prof bij halen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:51

haar ergens induwen heeft alleen averechts effect! ze zijn van nature claustofobisch, panisch, dramatisch... dus pak de trailer eens vaker als je nergens heen moet, geen tijdsdruk dus! ga met je paard op de grond aan het werk naast de trailer en zet als ze lekker kalm is eens de trailer open, geef haar gewoon de tijd om het rustig te bekijken... moedig dr aan maar houd op met aanmoedigen zodra ze de goede wil toont.. je merkt als goed is na veel oefenen vanzelf dat t beter gaat, eerst dr neusje in de trailer, dan eens een been, dan de 2de, dan een keertje helemaal... geef haar de kans te laten zien dat het allemaal niet eng is en zet haar niet gelijk vast als ze erin is, geef dr met oefenen de mogelijkheid zo vaak eruit te lopen/rennen als ze wilt. en ga zelf ook niet in de trailer staan maar gewoon lekker ernaast. Omdat jij ophoud met aanmoedigen als ze ook maar een beetje het goede doet zal ze begrijpen dat het goed is en ook leren dat de trailer net als dr stal een plek is om tot rust te komen. normaal blijft ze uiteindelijk dan wel rustig erin staan.
Ze moet gewoon leren dat het een rustplek is, het geen gevangenis is en haar niks gebeurt als ze erin staat...waarschijnlijk gaat het dan ook goed met rijden. tis logisch dat een dier dat er al bang is om erin te gaan ook bang is als ze erin staat.
belangrijk is ook als het uiteindelijk goed gaat en je eens op een bepaalde tijd ergens moet zijn, ga dan ruim omtijd naar stal zodat ze in dr eigen tempo de trailer op kan zonder dat jij weer loopt te stressen omdat je over 5 min toch echt in de auto moet zitten
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 10-10-11 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 19:53

bedankt voor je tip,,was inderdaad wel van plan om 'gewoon' te gaan oefenen

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:59

Ik heb eigenlijk geen tips, maar wel een merrie die ongeveer hetzelfde reageert. Ze wilde in het begin van dit jaar helemaal de trailer niet meer in, na ruim 3 jaar lang regelmatig meegeweest te zijn naar wedstrijden. Opeens wilde ze de trailer niet meer in. Hulp gezocht en na enig oefenwerk liep ze er wel zo weer in. Afgelopen zaterdag moesten we ook weer op stap, maar ze was duidelijk van slag omdat de rest van de paarden de wei op mocht en zij niet. Dus wilde ze ook eerst de trailer niet op. Dwars op de klep gaan staan en meer van die ongein. Ik weet nu hoe ik dat (rustig) moet oppakken en na enige aarzeling liep ze wel zo naar binnen. Maar onderweg is ze vreselijk onrustig. In de bochten staat ze ontzettend te stampen en moeilijk te doen. al voor vertrek is ze lastig: ze laat zich zo tegen het middenschot aan vallen. Waarom? Ik weet het niet. We hebben deze trailer al enkele jaren. Het is een 2 paards en zij staat altijd links. Ze is altijd alleen meegeweest, maar sinds een aantal maanden heeft ze een maatje die meegaat. Ze heeft achter transportbeschermers om, maar ze trapt ze elke rit weer stuk. (ik heb dus goedkope afdankertjes, want na 2 x gebruiken zijn ze gesloopt). Geen beschermers is ook geen optie, want dan trapt ze haar eigen benen stuk. Mijn man houdt extra rekening met haar, rijdt super kalm de bochten door, neemt de rotondes erg voorzichtig. Je wilt ook niet zien hoe de binnenwand van de trailer eruit ziet. Maar ze blijft onrustig. Zolang je rechtdoor rijdt merk je niet dat ze in de trailer staat. Haar maatje is helemaal rustig onderweg. Die hoor of voel je niet. Hij knabbelt rustig aan het hooi. Is gewoon braaf. Vindt trailer rijden geen probleem. Er wordt wel gezegd dat mijn merrie liever diagonaal wil staan, maar dat wordt lastig met de buurman ernaast. Zij wil meer ruimte, maar dat weet ik dus niet of dat het probleem is. Ook is het mddenschot ooit vervangen door een rubbermat (was eerst een houten plaat). Mijn paard vindt op stap gaan erg leuk, maar het in de trailer rijden niet zo.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:23

Hoe zou jij je zelf voelen als jij ergens toe gedwongen werd waar je eigenlijk bang voor bent..... Maar als je rustig zelf mag ervaren dat het niet zo eng is als jij denkt dan durf je misschien beter, maar daar moet je dan wel de kans voor krijgen. Geldt ook voor je paard.....

Heb je het ebook van Eddy Modde wel eens gelezen? Eye opener voor velen en dan ga je anders naar je paard en trailer kijken. Het is gewoon te trainen als je weet hoe.
http://www.diagonaal-paardenvervoer.com ... ailerladen en deze voor mensen die je kunnen helpen met die training: http://www.diagonaal-paardenvervoer.com ... ailerladen