Wat moet ik doen: dekens of wintervacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Olevalover

Wat moet ik doen: dekens of wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 13:55

Mijn 4 jarige kwpn merrie is vorig jaar geschoren geweest toen ik haar kocht. Qua dekens was dat erg ingewikkeld (en veel werk) voor de boer waarbij ze gestald staat.
Nu begint haar vacht al wat dikker te worden en ik weet niet wat ik moet doen, is er een optoe waarbij ik eenzelfde deken op zou kunnen laten dag en nacht? Dan hoeft hij ze niet te verwisselen, ik heb een 200 & 300 gr met evt hals. Ik train 3 a 4 keer in de week, dressuur, springen en buiten, geen wedstrijden. Zijn er mensen die een oplossing hebben en/of vacht laten staan aanraden?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:02

Er zijn meerdere mogelijkheden, enkele opties:

- Zonder deken. Dan moet je wel bereid zijn een stapje terug te doen in je training indien nodig, even wat korter rijden en wat vaker stappen tussendoor. Ook is het fijn als je dan niet teveel binnenrijd, dat is vaak wel warmer voor paarden met wintervacht.
- Dekentje op. Nu beginnen met een zomerdeken of regendeken (buiten dan) en binnen enkele weken opbouwen naar het 200 grams. Als dat waterdicht is kan ze daar gewoon dag en nacht onder staan, hoeft er niet gewisseld te worden en dan zal ze wel wat vacht krijgen, maar niet superveel. Eventueel kan je later nog wisselen naar 300 grams als het echt gaat vriezen.
- Model scheren. Enkel de luchtpijp scheren, of eventueel zo'n racestreep. Dan hoeft je paard ook niet zo'n dikke deken op en hoeft je niet steeds te wisselen.
- Helemaal scheren. Als je vroeg scheert en daarna goed de deken erop houd maakt ze als het goed is niet superveel vacht aan. De rest van de winter kan je haar dan gewoon onder deken houden, dan is ze dun in de vacht maar niet kaal.

Ik zou sowieso bij dekengebruik zorgen voor een waterdicht maar ademend deken. Dan hoeft je alleen maar na het rijden even een fleecedekentje op te leggen en als ze een stuk is opgedroogd kan dat deken er weer op en dat kan dan gewoon blijven liggen binnen en buiten.

Melia

Re: Wat moet ik doen: dekens of wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:54

Als ze niet een ál te dikke vacht aan maakt zou ik als ik jou was gewoon dekens erop doen en niet scheren. Als je gewoon goed uitstapt en niet op de tocht laat staan moet het toch prima lukken lijkt mij. Gewoon 1 dikke winterdeken op en klaar. Evt. bij de écht koudere dagen/nachten nog één er bij onder.

Lycan_Tresia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:55

Ik train niet zo veel als jou, maar wij doen het zonder dekens. Tegen het midden van de winter lijken ze dan wel op grote ijslandertjes maar het houdt zich warm. We hebben geen last met al die dekens en het is gewoon veel natuurlijker.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:05

Je paard staat overdag buiten en 'snachts op stal begrijp ik?
Zonder deken: wat langer uitstappen misschien, maar geen enkel probleem, ook niet als ze daarna naar buiten gaat.
Halve hals en boeg scheren: scheelt een hoop warmte met rijden en ze kan nog steeds overdag naar buiten zonder deken. Doe ik al jaren, heerlijk makkelijke tussenoplossing.
Continu deken op: dezelfde deken dag en nacht kan ook prima. Niet te dikke deken dan, anders krijgt ze het in de stal te warm. Als je nu de deken op doet wordt de wintervacht wat minder dik.

Franneke7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:30

Lycan_Tresia schreef:
Ik train niet zo veel als jou, maar wij doen het zonder dekens. Tegen het midden van de winter lijken ze dan wel op grote ijslandertjes maar het houdt zich warm. We hebben geen last met al die dekens en het is gewoon veel natuurlijker.

Staan je paarden altijd op wei??

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 21:37

Heel erg bedankt voor de info! Heb haar sinds deze week onder een 200 grams buiten staan en snachts (inderdaad op stal) nog zonder. Straks laat ik het dek snachts ook op als het wat kouder wordt.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:40

wooow nu al een 200?
Heb er nu ene regendeken zonder voering op liggen. Zodra t echt koud wordt ga ik naar de 100 en eventueel de 200..
is het wel goed om meteen een 200 op te gooien dan? (gewoon een vraagje?)

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:41

Ik heb vandaag de 200 grams al opgedaan bij mijn paard. Ze staat d'r vannacht al wel mee op stal maar het zit nu ook rond het vriespunt 's nachts. Ik ga morgen eind vd ochtend even kijken of ie niet te warm was en dan kan ze hem ook gewoon ophouden als ze buiten staat en alles is goed. Ze kreeg alweer zo'n behoorlijk dikke vacht.

Als het straks overdag ook gaat vriezen, kan ik er dan gewoon een fleecedeken onder doen of kan dat niet of is dit dan weer te weinig?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:56

Ik heb nu mijn paard overdag ookal met 200 grams staan en als het overdag onder de 10 graden blijft gaan mijn Bucas all in one op. @TS: Als je je paard met een all weather deken op zet dan hoef je niet te wisselen als ze op stal komen.... Die all in one is ook zo een soort deken die de temp. regelt. Alleen zijn die vaak wel eventjes wat duurder in de aanschaf maar heb je minder gedoe met wisselen en dergelijke.... Het schijnt zelfs zo te zijn dat je die op kunt leggen als je paard nog bezweet is... maar dat ga ik niet uitproberen aangezien ik op stal woon..... Naja nu intern op dat bedrijf zit....

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:37

bij ons op stal wordt niet aan dekenwisselen gedaan (anders is de beste man de hele dag bezig met dekens omwisselen) en die van mijn heeft gewoon de hele dag dezelfde deken op.

Ik hou het weer goed in de gaten en wissel qua dikte naar gelang de verwachtingen, dit doe ik al ruim 10 jaar en gaat prima.

Persoonlijk ben ik geen fan van losse fleecedekens onder winterdekens, de fleecedekens blijven niet goed liggen en trekken naar achteren toe waardoor ze strak om de boeg staan. Is echt geen aanrader, die dekens zijn daar simpelweg niet geschikt voor.
Je kan het beste kiezen voor of dekens van verschillende diktes of een liner systeem waarbij je werkt met een goede buitendeken en verschillende (op de buitendeken afgestemde) onderdekens.

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 15:31

ingvdh schreef:
bij ons op stal wordt niet aan dekenwisselen gedaan (anders is de beste man de hele dag bezig met dekens omwisselen) en die van mijn heeft gewoon de hele dag dezelfde deken op.

Ik hou het weer goed in de gaten en wissel qua dikte naar gelang de verwachtingen, dit doe ik al ruim 10 jaar en gaat prima.

Persoonlijk ben ik geen fan van losse fleecedekens onder winterdekens, de fleecedekens blijven niet goed liggen en trekken naar achteren toe waardoor ze strak om de boeg staan. Is echt geen aanrader, die dekens zijn daar simpelweg niet geschikt voor.
Je kan het beste kiezen voor of dekens van verschillende diktes of een liner systeem waarbij je werkt met een goede buitendeken en verschillende (op de buitendeken afgestemde) onderdekens.

Ik heb een 200 grams all weather bucas deken, waar een bijpassrnde 200grams onderdeken onder vastgeclipt kan wordem.