Geen paspoorten maar de DA komt zo enten.. what to do?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Geen paspoorten maar de DA komt zo enten.. what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 11:54

Ik wist het euvel niet goed te vertalen tot een titel dus ik hoop zo dat het duidelijk wordt...

Bij ons op stal wordt het enten niet collectief vanuit de staleigenaar geregeld. Hierdoor moet je dus zelf de DA laten komen om te enten, waardoor je met visite/voorrijden erg duur uit bent voor 1 enting...

Daarom regel ik 2x per jaar een entingsronde. Ik hang een lijst op met wie mee wil doen en welke entingen men dan wilt. Vervolgens maak ik een afspraak met de DA en hou ik een middag vrij zodat ik erbij kan zijn en bij alle paarden kan assisteren. Kortom het is even wat werk maar scheelt gewoon erg in de kosten (DA rekent geen visite en consult omdat ze in 1 keer 15 tot 20 paarden kan enten en daardoor betaal je alleen voor de enting).

Helaas zijn er iedere keer wel mensen die hun paspoort vergeten in te leveren... Ik hang een brief op het bord met de datum en de tijd dat de DA komt en er staat duidelijk op wanneer de paspoorten uiterlijk ingeleverd moeten zijn... Inleveren kan ofwel in mijn voerton, in mijn afgesloten kast (krijg je de code per sms) of aan mij persoonlijk, dus genoeg keus.

Nu komt de DA over 2 uur en mis ik nog steeds 5 paspoorten. Ik heb gister nogmaals groot op het bord geschreven dat de paspoorten ingeleverd moeten worden. De mensen van wie ik het nummer had heb ik gesmst... Maar van een aantal heb ik geen nummer...

Mijn vader heeft me teruggefloten en gezegd dat ik die dan maar lekker moet laten gaan. Ik wilde namelijk nog de nummers gaan opzoeken om nog even te smsen, maar hij zegt dat iedereen oud en wijs genoeg is en het eigen verantwoordelijkheid is...
Maar toch voel ik me schuldig, ik ben bang dat ik niet duidelijk genoeg gecommuniceerd heb en dat mensen daardoor hun enting mislopen. En het staat ook klungelig bij de DA als er iedere keer 20 entingen worden gevraagd en uiteindelijk 5 ongebruikt weer mee terug kunnen... Daarnaast vind ik het ook banketstaaf om tegen die mensen te zeggen "Jammer maar had je hem maar moeten neerleggen".. Ja het is wel zo, maar ik vergeet zelf ook wel eens wat...
Wat zouden jullie doen?

Ik ga zo naar stal om te kijken of er nog paspoorten in m'n ton liggen... Duimen maar :+

Keet

Re: Geen paspoorten maar de DA komt zo enten.. what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:57

Bij mij zijn de ponys laatst geent en toen hebben ze een week later op de kliniek de paspoorten getekend, kon er ook niet bij zijn.

Dus laat degene die hun paspoort niet hebben ingeleverd gewoon later naar de kliniek gaan (als jullie VA die optie geeft) en anders worden ze niet geent.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:58

Ik zou even vragen aan de da of het een probleem is als de paarden nu geent worden en de eigenaar het later laat aftekenen in het paspoort. Zo heb ik dat ook wel eens gedaan.

En anders hebben ze pech... Ze zouden blij moeten zijn dat jij dit zo wilt regelen en daar dankbaar gebruik van maken ;)

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:59

gewoon die paARDEN NIET LATEN ENTEN, NIET JOU PROBLEEM

sorry voor caps
Laatst bijgewerkt door malissapaard op 10-10-11 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

olanis

vragen of je later met de paspoorten even bij de kliniek kan langskomen.
in dit geval de eigenaren van de paarden dan. Daar zou ik niet voor opdraaien. Het is namelijk al super dat je zo'n dag regelt en daar vrij voor neemt.

Polly
Moderator Algemeen

laten enten, naam eigenaar en paard opschrijven en ze zelf naar de kliniek laten rijden voor een stempel en sticker.
Wil je DA dit niet dan ook niet laten enten, je bent duidelijk genoeg geweest. Als de eigenaren hun paard geënt willen hebben mogen ze er zelf ook wel een klein beetje voor doen..

Maar ik herken je gevoel maar al te goed maar je word door de jaren heen harder :o

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 12:03

De praktijk die komt enten heeft geen kliniek. Ze hebben wel een soort kantoor/loods achtig gebeuren waar alle medicatie op voorraad staat, maar daar kun je in principe niet heen. (Ze werken bijv. ook alleen met mobiele apparatuur) . Dus voor het aftekenen zouden ze dan wss weer terug moeten komen op stal...
En ik ben bang dat mensen anders zeggen: Ja ik heb geen sticker, dus ik betaal ook niet...

Dus ik denk dat ik dan maar ga voor de optie "geen paspoort geen enting"...

Polly: Haha ja dat zal zeker! Ik wil nu niemand voor het hoofd stoten, maar kan me voorstellen dat als dit 10 keer gebeurt je de 11e keer ook zegt: "Regel het dan maar lekker zelf"...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:05

denk dat dat de handigste oplossing is, hoe vervelend dan ook voor de anderen.

Heb het helaas al iets te vaak gedaan idd ;)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:07

Gewoon laten enten, kosten doorbelasten (mits ze aangegeven hebben dat ze ook geeent wilden worden), en dan regelen ze zelf maar wat met de dierenarts mbt stempeltje en handtekening in hun eigen boekje.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:07

Hoe doe je dat dan met betalen? Achteraf? Is daar dan geen gezeur mee?

Ik regel het altijd bij ons op stal, en bij mij is de regel:
- vooraf betalen, anders wordt er niet geënt,
- ook paspoort van te voren inleveren
- als er wel betaald is, maar ik heb het paspoort niet, dan laat de DA het entingspotje, met sticker er op, achter. Zodat die later in het paspoort geplakt kan worden. Voor stempel van de DA moet dan zelf gezorgd worden. Maar niet iedereen doet dat laatste, er zijn ook wat pensioenpaarden voor wie het toch niet meer uitmaakt hoe het in het paspoort staat.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:08

Iedere paarden eigenaar weet wanneer er een DA komt dat het paspoort er moet zijn, je hebt dit tot 2x toe gemeld! Dus ik ga mee met de rest: geen paspoort = geen enting! Leren ze van voor de volgende keer ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:08

Geen paspoort geen enting wordt het dan waarschijnlijk.

Anders was ik voor de optie: wel laten enten, maar dan moeten mensen zelf maar naar de kliniek om de sticker/stempel te halen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:09

Vooraf betalen en paspoort inleveren en als dat niet gebeurd is, niet doen!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:10

Ik vind het al een compliment waard dat jij deze regeltaak op je wilt nemen!

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:12

Even voor de duidelijkheid:

Jij biedt aan in je eigen vrije tijd om een heleboel paarden te laten enten, zodat ze goedkoper uit zijn.
Het kost jou een hoop geregel en een hoop vrije tijd.
Wellicht ben jij in geld uitgedrukt nu wel goedkoper uit, dan wanneer je de DA gewoon alleen voor jouw paarden liet komen.... maar als je ziet dat het ten koste gaat van jouw vrije tijd en tijd ook even als geld ziet.... is dit dan nog steeds zo'n goede deal?

Voor de anderen ook lekker makkelijk....die hebben de enting goedkoper....EN hoeven er zelf verder niets voor te doen. Het enige dat ze er wel voor moeten doen is op tijd hun paspoort bij jou inleveren. En nu is er klaarblijkelijk een groepje dat het niet gelukt is deze inspanning zelf te verrichten.
En jij gaat je schuldig voelen....

Wat is de reden daarvan? Waarschijnlijk dat jij je verantwoordelijk voelt...schat ik zo in. Maar wie is er werkelijk verantwoordelijk voor het enten van het paard? De eigenaar toch zeker? En als die eigenaar de geringe inspanning van het op tijd inleveren van het paspoort niet kan volbrengen...tja...dan houdt het toch zeker hier en nu op?

Stel....stel dat de DA wel de paarden gaat enten waarvan het paspoort er niet is....dan heb jij vervolgens straks nog weer het één en ander uit te leggen wat ze allemaal moeten doen om toch de sticker en stempels in het paspoort te krijgen....misschien gaan ze daar ook weer niet achteraan....met als gevolg dat de enting niet geregistreerd staat....en ze wel moeten betalen....welk gezeur komt er dan weer voor jou achteraan???? Kortom...allemaal werk en gedoe voor jou, rondom iets dat helemaal niet jouw verantwoordelijkheid is.
Wil je dat?

Om een lang verhaal kort te maken....geen paspoort...niet enten...klaar.... Jij hebt moeite genoeg gedaan lijkt me...en als ik jou was zou ik me de overige moeite besparen.... want deze mensen zijn zelf verantwoordelijk voor wat zij hebben nagelaten en niet jij.
Laatst bijgewerkt door _Hyperion_ op 10-10-11 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:12

Mocht de DA mee willen werken, dan zou ik ervoor kiezen om de potjes achter te laten zodat ze zelf de sticker erin kunnen plakken, voor een handtekening etc moeten ze dan zelf maar zorgen.

Wil de DA hier niet aan meewerken, dan ook geen enting voor die paarden.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:17

lekker overslaan. Je bent duidelijk genoeg geweest, hebt er sms tegoed aan gespendeerd, offert een vrije middag op om andermans paard te assisteren. Als een aantal zo laks zijn om niet tijdig hun paspoort in te leveren na herhaardelijk vragen hebben ze lekker pech!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:17

niet betaald geen enting, wel betaald maar geen paspoort dan moeten ze de stempel/sticker maar zelf gaan halen op de praktijk, zo doen wij het ook, hard maar mensen krijgen genoeg tijd om het te regelen, ze zijn elke dag op stal dus genoeg mogelijkheid gehad

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 12:23

bedankt allemaal... blijkbaar zijn de meningen unaniem... Dus kies ik ook voor geen paspoort = geen enting.

Hyperion: Je hebt helemaal gelijk! Het kost mij veel tijd en moeite wat misschien niet eens in verhouding staat tot de goedkopere prijs in mijn geval... Maar ik vind het opzich niet erg om het te doen. Maar idd, gezeur dat ze dan misschien geen sticker hebben, of geen handtekening.. Nee dat is het me niet waard.

Overigens betalen ze achteraf... Gaat 99% van de gevallen goed. Er zitten 1 of 2 tussen die wat vergeetachtig zijn, die moet ik het 1 a 2 keer vragen en dan wordt alles overgemaakt... Vooraf doe ik liever niet omdat ik van te voren niet weet hoe duur het precies gaat worden. Zeker niet als er ingewikkelde dingen zoals West-Nijl e.d. worden geënt..

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:24

Geen paspoort geen enting, en als de veearts dan wil dat ze wel betalen is dat hun probleem.

Maar miss liggen de paspoorten in je ton of zijn de mensen zelf op stal! kan me voorstellen dat ze het ook niet helemaal fijn vinden om hun paspoort af te geven...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 12:26

Jumpie schreef:
Geen paspoort geen enting, en als de veearts dan wil dat ze wel betalen is dat hun probleem.

Maar miss liggen de paspoorten in je ton of zijn de mensen zelf op stal! kan me voorstellen dat ze het ook niet helemaal fijn vinden om hun paspoort af te geven...

Nee dat begrijp ik ook, vandaar dat ik al duidelijk op de brief had gezegd: Wil je het paspoort persoonlijk aan mij geven of ben je er zelf bij: Meld het dan even, dan weet ik dat.

Helaas doen sommigen mensen dat ook niet ^) Dan sms ik: Hey, vergeet niet je paspoort in te leveren want dan-en-dan komt de DA.
En dan krijg je een sms terug: Oh ben er zelf bij.

Dan denk ik: Goh wat stond er nou op het briefje... :')

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:29

ach dat mensen niet doorgeven dat ze er zelf zijn vind ik nog niet zo'n ramp uiteraard is het wel zo netjes dat ze het even doorgeven gezien jij alles op poten hebt gezet. Echter de mensen die niks laten weten vind ik nog erger, dat is gewoon respectloos maar wie weet zijn ze er zelf bij als er geent word.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:34

Jumpie schreef:
kan me voorstellen dat ze het ook niet helemaal fijn vinden om hun paspoort af te geven...

Waarom niet? Ding heeft buiten de entingen om 0,0 waarde..

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:36

Vienna2007 schreef:
Jumpie schreef:
kan me voorstellen dat ze het ook niet helemaal fijn vinden om hun paspoort af te geven...

Waarom niet? Ding heeft buiten de entingen om 0,0 waarde..

Ik weet dat het niet als eigendomsbewijs geldt.. Maar toch zou ik het zelf ook niet helemaal fijn vinden :n

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:40

Ik zou zeggen: geen paspoort: niet enten.

De mensen hebben tijd genoeg gehad om het paspoort van hun paard(en) bij je in te leveren.
Jammer dan, moeten ze er maar beter om denken....
Jij hebt je best gedaan.