Halsdeken; nuttig of irritant?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saf

Halsdeken; nuttig of irritant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 19:53

Het is nu nog niet zo koud maar als het straks snachts weer rond de nul gaat, worden er regelmatig dekens met een halsstuk omgedaan of een fleece halsdeken met een wat dunnere winterdeken er overheen ofzo, maar is een halsstuk eigenlijk wel zo goed? Na het rijden is de hals meestal het meest bezweet (soms komt het stoom er vanaf) en dan krijg je wel de neiging om ook die even af te dekken maar je ziet vaak dat de manen weg kunnen schuren en, als paardzijnde, lijkt het me ook helemaal niet lekker zitten. Is het wel goed om je paard ook bij zijn hals nog in te pakken? Weten jullie hier nog andere voor- of nadelen aan?

bvd :)

Sappos

Re: Halsdeken; nuttig of irritant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:55

Voor een dier met niet te lange manen en een halsstuk met een gladde binnenvoering geen enkel probleem. Echter een dier met lange manen en een halsdeken is waardeloos. Haar komt in de knoop, deken schuurt over de manenkam en het wordt alleen maar warm en gaat broeien. Ook een halsstuk wat niet glad van binnen maar gewoon katoen is is waardeloos. Daar wrijft het halsstuk telkens over de manen waardoor ze breken :\ Op zich vind ik het wel heel fijn dat er halsdekens bestaan, toch lekker om ook een beschutte nek te hebben!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:12

Mijn vorige paard was heel erg blij met zijn halsdeken. Hij had artrose in zijn halswervels, dus was het wel fijn dat het lekker warm bleef. Ik heb, denk ik, wel mazzel gehad, zijn manen bleven bij de meeste dekens mooi heel. Vooral de bucas en de weather beata dekens deden het goed bij hem. Alleen de wheater beata was niet zo waterdicht op de naad.