Dressuur België, niveau verschil met Nederland?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Dressuur België, niveau verschil met Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 18:32

Daar ik me aan het oriënteren ben om naar België te gaan, en wellicht daar ook te zijner tijd te gaan starten, was ik benieuwd of er niveau verschil is?
Ik heb de belgische proeven door gelezen, en die komen mij wat vreemd over, maar alles went ;)
Ik vroeg me af met hoeveel winstpunten(of hoe heet dat in België?) je mag promoveren naar een hogere klasse?
En hoe zit het met mijn wedstrijdstanden in Nederland tov België, ik mag in Nederland alles starten t/m Z.
moet ik in België gewoon beginnen bij het begin?

Brand maar los!

Ashley5760

Re: Dressuur België, niveau verschil met Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:39

Als het goed is word je niveau overgenomen. Als je bv z+4 bent en je begint in be opnieuw befin je met z+0.
Niveau is aanzienlijk lager, proeven zijn anders maar ik heb daar ooit een behoorlijk grote cycluswedstrijd grzien waar ook dress was, daar liep oa dyano (dedekhengst) in het z (was gewoon b tm z wedstrijd geloof ik dus geen nationaal)
En ik moet zeggen zo kom ik een z proef ook nog wel rond :')
Belgie is echt spring land en dat zag ik iig im de dressuur ook teruf, ook wua dressuurfokkerij lopen ze behoorlijk achter op nld.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:54

Ik heb zowel in Nederland als in Belgie (LRV) wedstrijden gereden. :)
In tegenstelling tot colette vind ik het niveau ongeveer gelijk, in Nederland is er misschien een iets hogere concurrentie (maar geen erg groot verschil) maar hierbij is het wel gemakkelijker om een klasse hoger te gaan. In belgie krijg je namelijk winstpunten naar je plaats, bij zeer sterke concurrentie kan het dus zijn dat je geen winspunt krijgt, terwijl je wel een fantastische, correcte proef reed.
Wanneer je in Nederland Z mag starten, mag je dit in Belgie ook.
Overigens zijn er naast de LRV nog wel andere verenigingen, waar het niveau wel lager ligt, maar dit zijn dan ook wedstrijden voor manegeruiters.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 19:24

Dat ik mijn standen in principe mee mag nemen is wel heel fijn, en bied leuke perspectieven.
Bedankt voor jullie reactie's.
Ik had gehoord dat de dressuur in België inderdaad een beetje een ondergeschoven kindje is, ik heb gekeken op de sites equibel.be en vor.be.
Zijn er nog andere interessante site's?
Oja, jullie hebben het over B t/m Z, maar in België heten de proeven anders toch?
Ik heb weinig interesse in de belgisch gefokte paarden, maar heb nu zelf een springgefokte NRPS-er waarmee ik dressuur ga rijden als hij oud genoeg is.
Mag je in België ook pas met een 3,5 jarige starten?

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:45

Kijk eens op http://www.lrv.be
Dat is de landelijke ruitervereniging van Belgie, en lijkt erg veel op de nederlandse wedstrijden.
Alleen zijn onze concoursen veel groter en kun je op zo'n dag springen, dressuur en achttal of viertal starten.
Je moet je dan wel aansluiten bij een ruitervereniging in jouw buurt.
Wij hebben ook B tot en met Z (alleen nog wel een B2 tussen de B1 en de L1) en dezelfde proeven als van de KNHS.
Ik ken ook veel ruiters die zowel bij de KNHS rijden als bij de LRV, op hetzelfde niveau. Sommige rijden ook in nederland hoger dan in Belgie, omdat je in Nederland gemakkelijker naar een hogere klasse gaat. Dus het is echt niet dat je met je B paard even de Z in belgie gaat winnen. Het niveau verschilt echt nagenoeg niet.
Over equibel en vor weet ik niet veel...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:10

Ik ben ook in beide landen gestart, ben weer lekker terug in Nederland bezig sinds enkele jaren.

LRV zou ik laten voor wat het is :D
Ik zou lekker VLP (een van de provinciale basisbonden dan) gaan starten :j Je mag zelf je instapniveau kiezen, daarna rij je net als in Nederland voor winstpunten.
Hier kun je de reglementen lezen:
http://www.vlp.be/userfiles/file/DR_201 ... 110505.pdf

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:19

Wat betreft het niveau, staat belgië zo goed als gelijk aan nl.
Laatst bijgewerkt door OlympicOrry op 30-03-26 01:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:21

Ik zou idd ook VLP gaan starten.
LRV heeft een lager niveau, gigantisch deelnemersaantal en wedstrijden op stoppelvelden (letterlijk!).

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:04

Ik ben bij de pony's een keer in belgie bij de LRV gaan kijken. Als dat geen niveauverschil is!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:08

Ik heb ook begrepen dat er bij bepaalde bonden geen gediplomeerde juryleden zijn en dat iedereen maar mag jureren? Dat op zich vind ik al heel vreemd en staat imo niet echt garant voor een goede jurering.

botervlieg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:13

Mag ik even melden hier dat LRV hier in België bijna als laagste/makkelijkste vereniging aanzien mag worden (behalve trens).. IPS en de federatie hier mag je aanzien als deftige vereniging. Z bij LRV is zoals M bij IPS..
Hopelijk worden jullie er wat wijzer uit :p

Edit: bij LRV is dit inderdaad het geval ivm de jury :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:32

Fitzroy schreef:
Ik heb ook begrepen dat er bij bepaalde bonden geen gediplomeerde juryleden zijn en dat iedereen maar mag jureren? Dat op zich vind ik al heel vreemd en staat imo niet echt garant voor een goede jurering.

Bij de LRV is/was dat zo. Als je bijv. B startte moest je ook B gaan jureren af en toe. Zo heb ik meisjes van hooguit 14 jaar als jury gehad (niet dat ze geen kennis KUNNEN hebben maar grotendeels denk ik dat ze nog heel veel vlieguren moeten gaan maken te paard en op de grond)
Maar ook de LRV is gelukkig begonnen met jurycursussen.

Ik vind trouwens het niveauverschil tussen de LRV en de KNHS wel erg groot hoor! Ik weet mensen die Z1 zijn gaan rijden zonder de contra of ook maar iets van de zijgangen te beheersen en zonder een spatje verzameling (en ik zag ze elke dag trainen :D )

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:38

Ik zou geen LRV starten, maar VLP
Bij LRV is het niveau veel lager dan bij VLP en de jury's zijn er ook helemaal niet zo goed.
Wedstrijdterreinen bij VLP zijn ook veel beter.
De proeven bij VLP zijn wel helemaal anders dan in Nederland. Je mag kiezen welke proeven je start. De proeven staan allemaal op de site van VLP.

In welke provincie zou je willen starten?
Ik zag dat je al op de site van VOR was gaan kijken, dat is de provinciale afdeling van VLP in Antwerpen.