Hoe laat ik mij paard wennen aan 24/7 buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Skin

Hoe laat ik mij paard wennen aan 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 17:31

Tot dit voorjaar stond onze merrie overdag buiten en 's nachts binnen. Vanaf deze zomer wil ik haar eigenlijk 24/7 buiten laten. Er is wel een mogelijkheid om haar binnen te zetten maar die wil ik zo weinig mogelijk benutten (bij extreem weer).

Ik heb voor de overgang speciaal de zomer gekozen zodat ze langzaam een wintervacht op kan bouwen. Nu ging ik haar eten geven en bibberde ze een beetje in de flank (het regent hier al de hele dag). De andere paarden waar ze samen mee in de wei loopt hadden nergens last van. De twijfel slaat toe, moet ik haar nu toch maar binnen zetten (maar dan heb ik het gevoel dat het niet goed gaat komen met haar wintervacht) of ben ik een zacht ei en moet ze hier door heen? Ze staat in een hele grote wei met nog volop gras, ik voer haar wel brok bij.

Help me even een goede beslissing nemen!

lynne_berna

Re: Hoe laat ik mij paard wennen aan 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:32

Heeft ze schuilmogelijkheden in de wei?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:35

Hoeveel bijvoer krijgen ze? Ik merk dat ze bij dit weer behoefte hebben aan droge stof. Wij voeren met dit weer droog hooi bij.

Skin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 17:37

Ze heeft geen schuilmogelijlheden in de wei. Ze krijgt ook hooi erbij (en gras en wortels maar dat is geen droogvoer natuurlijk).

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:40

Hoe voelt ze tussen haar uiers (raar praatje i know, maar dat is altijd een plek die ik gebruik om te kijken of ze echt koud zijn). Als ze blijft rillen kun je een 100 grams dekentje proberen. Buitenblijven is prima, maar het moet wel diervriendelijk blijven.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:44

Het scheelt wel als ze kan schuilen tegen de regen, of ze dat ook echt doet weet ik niet maar het is in ieder geval voor jouw gemoedsrust beter ;) Mijn merrie doet het wel soms, voornamelijk voor de wind. Wij voeren ook onbeperkt droog hooi bij met dit weer, zodat ze altijd iets droogs te knabbelen hebben. Alhoewel ze er gisteren en vandaag nieteens naar gekeken hebben want het stukje smulwei met lang gras staat open en dat vinden ze toch nog altijd lekkerder, nat of niet! Misschien kun je een schuilmogelijkheid in elkaar knutselen met wat palen en golfplaat? Hoef niet moeilijk en/of duur te zijn, en dan kun je altijd nog voor volgende herfst/winter iets stevigers neerzetten. Je kan inderdaad tussen de achterbenen aan de huid goed voelen of ze het koud heeft, of onder de staartwortel. Als het daar koud is gaat het niet goed, maar ik heb het nog nooit meegemaakt. Ik zou niet met dekens in de weer gaan want die verpesten heel het effect van de vacht. In het allerergste geval bij daaaagen lange regen hooguit een 0 grams regendeken die zo los mogelijk zit zodat ze haar vacht nog wel uit kan zetten om zichzelf zo te isoleren, dan gebruik je het dus alleen tegen de regen omdat ze daar niet voor kan schuilen. Wat voor paard heb je?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:46

Ik heb mijn kwpn merrie van 's nachts op stal en overdag op stal(zomers), zonder wennen direct buiten laten lopen dag en nacht, zomer en winter(ook begonnen in de zomerperiode). Indien nodig krijgt ze zomers ruwvoer bij en 's winters krijgt ze een ruime hoeveelheid ruwvoer erbij. Ik heb haar alleen maar een ongevoerde regendeken op als het echt heel lang achter elkaar blijft regen. Omdat ze anders of last van dr rug krijg of het op den duur koud krijgt.
Afgelopen winter heeft ze zonder schuilmogelijkheden prima de hele winter 24/7 buitengelopen en dus alleen de ongevoerde regendeken bij extreme regen/sneeuw. Omdat we nu van stal gewisseld zijn krijgt ze deze winter een schuilstal erbij, dus dan is helemaal ideaal.

Ik zou gewoon goed naar je paard kijken en als die het echt niet trekt buiten met voldoende ruwvoer. Dan zou ik toch kiezen voor een ongevoerde regendeken of eventueel een dun gevoerde. Je hebt best kans dat ze volgend seizoen meer haar aan gaat maken en het dan minder nodig is.

Skin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 17:50

Ik zal eens voelen tussen haar uiers als dat een goed plekje is om te controleren. Ik zit erg te twijfelen over een deken omdat ik het gevoel heb dat ik dan wel heel vroeg in het seizoen al begin met "hulpmiddelen". Het moet zeker diervriendelijk blijven! De reden om haar 24/7 buiten te zetten is gebaseerd op haar welzijn. Waneer ze binnen staat weeft ze namelijk :( buiten is ze verder heel
gelukkig! Als ik haar bij de schuilstal moet zetten moet ik haar bij haar vriendjes weg halen....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:51

Bedenk wel dat dit soort regenweken een veel grotere belasting voor het paard zijn dan de koude die straks komen gaat! Mijn paarden hebben nu meer last van het weer dan met -10 hoor.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:55

Kunnen de vriendjes in de winter niet mee richting schuilstal? Of eventueel dat ze alleen 's nacht's daar staan? Hier staan de paarden in de zomer op het weiland zonder schuilstal, in de overgang overdag op dat weiland en 's nacht's op het weiland met de schuilstallen en als het echt koud en nat wordt 24/7 bij de schuilstallen. Kun je niet met schriklint een paadje naar de schuilstal afzetten? Ik roep maar wat hoor, haha. Maar weet hoe het is om je zorgen te maken of je het wel goed doet voor je paardje. Buiten is sowieso beter dan op stal!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:57

Als jou paard het nu echt koud heeft dan zou ik toch een deken omdoen hoor. Helemaal als het zo regent hele dagen, op den duur zijn ze dan gewoon in en in nat en hebben ze niet de mogelijkheid om te drogen en warm te worden. Persoonlijk vind ik dan een ongevoerde regendeken wel zo diervriendelijk, helemaal zonder schuilmogelijkheden(die van mij heeft zelfs afgelopen zomer af en toe een dag met de ongevoerde deken gestaan en begint nu toch echt een flinke vacht aan te maken).
Die vacht maken ze ook wel aan met de ongevoerde deken af en toe op tegen de extreme regen.

Ik zeg: kijk naar je paard en doe wat je gevoel zegt. Dan is het altijd goed.

Skin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 17:58

Helaas de vriendjes kunnen niet mee. Het is echt een hele andere wei waar ze alleen naar toe gaan bij extreem weer.

Dat is waar, langdurige regen is erger dan kou. Ik ga er dadelijk nog even naar toe en anders dan toch maar een ongevoerde regendeken(het ziet er hier niet naar uit dat het binnenkort op houdt met regenen).

O ja, het is trouwens een KWPN merrie.

Bedankt voor het meedenken, ik ben wat dit betreft best wel een muts. Ik weet dat ze veel gelukkiger is buiten maar voor mijn gemoedsrust is een stal vol stro beter :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:00

Whahah dat ken ik helemaal, dat heb ik ook nog wel eens hoor, maar als ik zie hoe gelukkig ze zijn, en dat iedereen mijn dik 20 jarige muts weer 10 schat!, dan draai ik weer bij.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:02

Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, ik heb dat zelf ook wel. Helemaal met extreme vorst/sneeuw en oostewind. Maar als ik dan mijn paard zie en zie dat ze in die kou en regen zoveel gelukkiger is als op stal, dan ga ik daar ook voor. Desondanks heb ik ook wel eens als ik 's nachts wakker word door extreem weer een klein beetje medelijden met mijn paard.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:04

Niet moeilijk over doen. Gewoon een dekentje er bij doen en als het enigszins kan een schuil mogelijkheid ( laten) maken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:46

skin;
weet je wat het is met regen?
als een paard het koud heeft zet het zijn haren omhoog om zo de warmte vast te houden.
maar als het regent dan kunnen die haren niet omhoog omdat ze nat zijn en plakken.
dan is een regendeken voor de koukleumen onder de paarden gewoon wel een hele fijne oplossing :j

en een regendeken houdt de aanmaak van een wintervacht niet tegen.
als je alleen een deken omdoet als het flink regent dan is dat alleen maar beter voor je paard :)

Skin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 15:24

Het is vandaag droog gelukkig (en gisteravond bibberde ze niet meer). Zodra ik klaar ben met werken ga ik meteen een ongevoerde regendeken halen. Kunnen we goed voorbereid het volgende regenfront in :)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:55

Fijn. Vandaag hebben ze inderdaad even goed droog kunnen waaien. Hopelijk maakt ze nu gauw een dik vachtje aan (het is ook wel opeens omgeslagen vorige week) en kan ze er even tegenaan.

Volgens mij is het met regen wel zo dat onder de natte haren meestal nog wel een laagje droge haren te vinden zijn, en dat isoleert. Kun je ook even naar kijken (tussen de haren spieken). En anders is een regendeken niets ergs, als het maar heel dun/licht is!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:32

Bij mijn oude merrie helpt die mooie theorie over de werking van de vacht niet. Er moet gewoon een deken op met dit weer. Ze voelt altijd warm en droog eronder. Als ze zonder deken staat valt ze heel snel af en gaat ze staan schudden van de kou. Dat kost te veel energie. Ik heb een lichtgevoerde deken. Als het straks weer gaat vriezen (maar hopelijk niet) doe ik de dikkere winterdeken op.
Niet iedere vacht werkt even goed, dat moet je ervaren bij je paard. Succes, fijn dat je haar de kans geeft om lekker buiten te staan, zonder weven.

Skin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 18:21

Nou ze staat heerlijk met ongevoerde regendeken in de wei. Lekker op haar gemak zonder gebibber!

De rest van de kudde keek wel een beetje meewarig naar haar nieuwe jas maar die zijn eigenlijk gewoon jaloers zullen we maar denken :) Ik weet niet hoe het in de rest van nederland is maar hier heeft het werkelijk de hele dag geregend. Als ik de weerberichten moet geloven is het morgen droog en kan de hele handel weer uit.