Paarden met wintervacht zijn lelijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Paarden met wintervacht zijn lelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 13:43

Even wat gechargeerd, maar paarden met wintervacht zijn lelijk!
Vond dat wel een leuke stelling voor een discussie.

Met zo'n paard kan je je op wedstrijd niet vertonen, geen gezicht zo'n wolbaal.
Functioneel scheren is ook een esthetische ramp.
Glad en strak helemaal geschoren, dat is mooi! Dat is het ideaal beeld.

Brand los, wel met argumenten.

Wat is er zo fijn aan geschoren paard?
Paard kan warmte makkelijk afvoeren en wordt niet zo nat, tevens makkelijker droog te krijgen.
Voor je wil blijven werken en als hij niet geschoren is eerder stil valt?
Dat je dan al je leuke dekens op hem uit kan proberen?
Nadelen? Bv te fris paard in de winter, spieren doen er langer over om op te warmen, moet perse onder de dekens.

Wat is er zo fijn aan een niet geschoren paard?
Dat je geen sores hebt met dekens?
En dat de vacht heel goed in staat is om zweet naar buiten af te voeren?
Nadelen? Bij intensief sporten drijfnat paard, dat er lang over doet te drogen en soms minder gemotiveerd is.

En wat is er zo fijn aan een funcitoneel geschoren paard? (ongeacht model)
Voordelen van geschoren in de zin van, makkelijker warmte af te voeren en blijft beter voor je werken?
Toch nog bescherming van haren op bepaalde delen van het lichaam.
Nadelen? combinatie van geschoren en niet geschoren.

Voor de goede orde, heb geen hekel aan geschoren paarden, mits functioneel.
Voor mij is dat bij mijn fjord 4 a 5 x per winter (begin in aug/sept, eindig in april/mei) scheren met buik, benen, zadel en hoofd erin,
sinds ze buiten woont ook halve hals erin.
Wel dekens erop.
Reden: Wil niet voor je werken als ze het te warm heeft.
Als ze niet werkt (vorig jaar) niet geschoren.
Zwarte paard is vorig jaar niet geschoren, hij reageert niet zo op het feit dat hij het warm heeft.
Ja, hij is langer nat (staat nu ook nog bloot 24/7 buiten).
Echter mocht het nodig zijn, gaat ook bij hem zijn jas eraf.

SmulSmurfje

Re: Paarden met wintervacht zijn lelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:50

Als het paard heel dicht in zijn wintervacht zit vind ik dat niet mooi nee.

Ik heb altijd geluk gehad dat mijn paard dun in zijn vacht zit.
Want ik hou niet echt van geschoren paarden..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:55

Mijn paard wordt of niet, of functioneel geschoren. Ik vind het onzin om een goed werkend systeem (de vacht) compleet te verwijderen omdat we als mens 1 of 2 keer per dag een uurtje iets met een dier willen doen. Vervolgens moeten we dat systeem opvangen met een veel minder goed werkend systeem (de deken). Dekens kunnen niet warmer of koeler zijn afhankelijk van wat het paard voelt, of tenminste: paard kan er zelfs niets aan regelen. Er zijn zat mensen die hun paard eerst scheren en vervolgens ontzettend dikke dekens opgooien onder het motto 'ik heb het koud dus hij vast ook'.

Dekens gaan kapot of kunnen kapot gemaakt worden, worden vies, dieren kunnen zich er niet onder kriebelen of even lekker rollen. Je blijft maar in de weer met 'dan deze deken, dan deze deken'. Staldeken, weidedeken, deken voor het in en uitstappen, extra dekentje als het nat of juist droog wordt, zonnetje deken af, wolkje dekentje op. Zo veel gedoe, terwijl het dier daar zelf een perfect systeem voor heeft...

En die vachten zijn heerlijk om je neus en je vingers in te begraven. Uitstappen wordt gezellig nog even saampjes keuvelen in de bak. Nee hoor, heerlijk, zo'n paard met pluisvacht

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:59

Ik vind een lange wintervacht zeer lelijk :D Ik zie veel liever een zomervacht of een geschoren paard. Maar dat is vanuit mijn eigen perspectief.
Voor het paard zie ik het liefst een natuurlijke dikke wintervacht, lekker zonder dekens.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:02

Ik vind het ook niet zo mooi hoor een teddy. Dat wil niet zeggen dat de mijne nu lekker een dikke vacht aan het kweken is. Had het eens geprobeerd zonder deken en dat was super bevallen voor ons beiden. Ze heeft er een hekel aan en ik doe maar iets rustiger aan. Het hoeft niet altijd mooi te zijn maar wel functioneel.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:10

Geef mij maar een paard met wintervacht hoor. Ik vind het wel schattig, zo'n lekkere wollige vacht. De mijne heeft al een hele dikke maar wel korte vacht. Daardoor zweet ze wel maar ze is zo weer droog.

Ik rijd alleen recreatief dus vind ik het niet nodig om er een deken op te gooien.
Ik snap dat als je intensief traint het niet handig is als je paard zo'n dikke vacht heeft.

Bij ons staan ze 24/7 buiten met schuilstal en dan vind ik het moeilijk hoeveel gram ze dan precies op moet hebben.

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:13

Ik rijd ook alleen recreatief, maar mijn paardje heeft een hele mooie wintervacht!! Vorige week was mijn instructeur nog bij mij en zei: wat zit hij toch mooi in zijn vacht <3
Hij glanst ook altijd als een spiegel zelfs met zijn wintervachtje...........

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:14

Ik scheer alles!
Lekker strak in het pak,zo weer droog en vooral:niet poetsen!

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:17

Mijn paard heeft een hele dunne wintervacht. Dus scheren is niet nodig.
Ze zit de hele winter mooi in haar vacht.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:17

Tja zomervacht vind ik wel mooier, want dat glanst zo lekker. Ik scheer niet, doe wel dekens op, maar mijn paard maakt sowieso niet zoveel wintervacht gelukkig. Zou het liever niet doen, want met deken wordt de vacht vaak wel iets lelijker imo. Tenminste ik zie duidelijk verschil in de vacht in winters waarin iedere week een paar keer zonder deken in de bak heeft kunnen rollen dan winters zoals de afgelopen 2 jaar..

Ik vind mijn paard ongeschoren, met iets wintervacht wel mooier dan als ik haar zou scheren. :)

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:18

Ik heb vorige week mijn paard weer geschoren.... Hij begon een beetje op een schaap te lijken met al dat haar.
Voor mij dus geen wintervacht, lekker in de dekens staan dus :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:20

Ja, bah, vieze harige paarden :+.

Heb hier een paddock vol met funcioneel geschoren haarballen (oke, nu nog niet geschoren, heb me nog in kunnen houden vorige week met die warmte).
Zonder deken 24/7 buiten, borst geschoren. Gaat alleen een regendeken op een paar dagen voor een wedstrijd om mijn pluisjes enigsinds toonbaar in de ring te laten verschijnen.
Staarten worden wel gewassen, de rest niet, benen wel afgespoeld met schoon water waar nodig/mogelijk (met vorst word er niet met water geknoeit).
Dan is dit het resultaat met een wit plusje:
[AR-ITP] Whitney klasse M dressuur

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:21

Gewoon geen gezicht. Recreatief rijden? oke. Wedstrijdsport? nee.
Buiten het functionele om van het sneller droog zijn, ook veel mooier voor een sport-paard.
Strak en glad, het oog wil immers ook wat..

dat rijmt...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:25

Voor wedstrijdpaarden vind ik dunne (evt geschoren) vacht in winter wel belangrijk.
- het is makkelijker schoon te maken dan lange haren met zand
- sneller droog dus beter voor spieren (met juiste dekenbeleid)
- tussen de rest ziet zo'n wollige er toch niet uit ;)

Voor fokmerriea/jongepaardem/recreatie hoeft het absoluut niet.
Vind dikke vacht niet lelijk maar op wedstrijd is dun gewoon fijner en mooier :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:25

Mijn kwpn'er staat altijd buiten, krijgt een giga dikke teddyvacht. En inderdaad het is geen zicht, het is lelijk. Maar voor mij geen reden om een deken op te gooien. Hij heeft het prima zo.
Vorige winter rustig 5x in de week er iets mee blijven doen. Dan maar wat langer uitstappen en zweetdeken en eventueel zelfs nog een keer wisselen van zweetdeken. Maar scheren en dan gaan aanklooien met dekens? No way. :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:26

Ik vind een wintervacht ook niet mooi, maar in het geval van mijn twee shetlanders wel functioneel. Ze staan hier puur voor de sier en af en toe lopen ze een rondje met mijn dochter er op.
Ik ben dus voor niet scheren of functioneel scheren, maar niet puur vanwege het zicht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:29

Die van mij mogen alle vier het wintervachtje houden. Staat het sportief? Nee absoluut niet, voor het sportief-mooie vind ik geschoren of een zomervachtje het mooist. Maar als ik mijn teddybeer van stal haal voor een training dan kan ik enkel vertederd naar hem kijken. :)
Het heeft ook wel weer wat, zo'n haarballetje. :D En des te meer apprecieer ik mijn sportievere versie in de zomer. ;)

Dat geklooi met dekens en nog nooit zeker zijn of je het juiste op hebt liggen is niks voor mij, laat ze dat maar zelf regelen.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:29

Ik vind mijn pony prachtig in volle wintervacht.. als ze schoon is. :D Dat is helaas meestal niet het geval (schimmel he := ). Maar goed ik leg dat maar even opzij, dan maar een vieze poown. Ga d'r geen deken omdoen. Onhandig en oncomfortabel.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:33

Mijn bolliewollieshettie wordt er alleen maar schattiger op naarmate de temperatuur daalt ;)

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:35

Ik vind het eigenlijk helemaal niet lelijk bij de mijne! Integendeel, heerlijk toch zo'n grote teddybeer ;) Aangezien ik ook gewoon recreatief rijd denk ik er niet aan te scheren of met dekens te beginnen prutsen. Meisje mag lekker in haar jasje blijven. Bovendien heb ik al vaak horen zeggen dat paarden met deken in kudde toch een risico met zich meebrengt..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:37

Ik vind een geschoren paard ook mooier en een paard in wintervacht over het algemeen niet echt mooi nee.. Maar gelukkig gaat het om het karakter en innerlijk en niet om het uiterlijk van een dier. :D

Scheren zou bij mijn paard geen toegevoegde waarde hebben en dat geklier met dekens moet ik al helemaal niet aan denken.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:37

Ik heb vandaag een zomerdekentje erop gegooid. Ze heeft de afgelopen dagen toch best haar vacht in gesprongen en dat vind ik helemaal niet erg! Maar ik rijd toch net wat intensiever en ik wil haar de kou van het zweten graag besparen dus gewoon een dun dekentje op.

Ik vind het bloed irritant als mensen een paard scheren vanwege het niet poetsen. Paard heb je met de voor en nadelen he! ;)
Maar dat vergeten veel mensen tegenwoordig ...

SabinaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:40

ik vind natuurlijk de zomervacht wel leuker is ook minder werk
maar ik scheer mijn paarden nooit
1 paard is echt een ontplofte haarzak in de winter :o en mijn andere valt nog redelijk mee
maar ik heb niet echt zin om met dekens te gaan klooien
laat ze hun winterharen maar houden weet ik zeker dat ze geen kou hebben

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:44

Klopt: paarden met wintervacht zijn lelijk! :D
Ik heb hier dan zo'n echte langhaarbal staan, waarbij singel en hoofdstel verdwijnen in de vacht. Afschuwelijk!
Maar wel functioneel.
Voor hem dan.
Hij staat de hele dag buiten in weer en wind en heeft dus de vacht dan nodig.
Rijden gaat met winterse weersomstandigheden buiten toch niet fanatiek en issie toch bezweet gaat er een zweetdeken op en gaat ie ff de stal in.

Al dat gezeik met scheren en dekens en schuurplekken hebben we wel gehad, zeg maar.
Dan maar zo. Paard happy, wij happy. ;)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:47

Heel fluffy, heel leuk maar tijdens trainingen verre van functioneel.
Paard dat 2 of 3 uur moet drogen, dat is geen doen. Lijkt me ook niet fijn voor het paard.

Ik rij momenteel geen wedstrijden dus paard gaat nog niet kaal, ik pas op dit moment de training wat aan.
Waneer ik wel wedstrijden zou rijden, gaat het scheermes er wel overheen, dan wil ik gewoon goed door kunnen trainen.