zit er nog genoeg voeding in het gras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corina21

zit er nog genoeg voeding in het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 23:02

ik heb mijn paarden nog volop in het gras staan maar nu is mijn vraag,
zit er nog genoeg voeding in?
het is de eerste keer dat ik met de weides uitkom met het gras.
ze zijn niet te dun hebben een mooie volle buik,
maar nu het koud is weet ik niet of ik ze toch hooi moet gaan bijvoeren.
ze gaan zowiezo eind deze maand om naar mijn hoofdwei waar een stal opstaat,en daar krijgen ze onbeperkt kuil in de hooiruif.

corina21

Re: zit er nog genoeg voeding in het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 08:02

Niemant die het weet?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 08:04

ligt aan de kwaliteit van je wei en hoeveel ze erop gelopen hebben, heel voedzaam is t hier niet meer maar ik voer bij op t oog, zolang niemand afvalt hoef je nog niet bij te voeren denk ik :)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 08:07

Ik heb ze alleen maar laten grazen zodra het kort werd meteen eraf gehaald,en dat bij iedere wei wat we hebben.dankjewel voor je antwoord.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 08:10

kjoetie schreef:
ligt aan de kwaliteit van je wei en hoeveel ze erop gelopen hebben, heel voedzaam is t hier niet meer maar ik voer bij op t oog, zolang niemand afvalt hoef je nog niet bij te voeren denk ik :)

Ben ik het niet helemaal mee eens.
Het ligt ook aan hoeveel energie ze hebben om bijvoorbeeld te rijden.
Die van mij valt niet zo snel af, maar is soms wel te mat om nog fatsoenlijk te rijden.
Dan gaat er bij mij extra voer in.

Het beste is naar het doen en laten van het paard te kijken denk ik.

sirkand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 08:13

Ik geloof dat er nu nioet meer zoveel voeding in het gras zit. De volle buik krijgen ze omdat de darmen vol zitten met voeding en niet zozeer omdat ze veel voedingsstoffen opnemen. Ik denk dat het nu wel vestandig is om hooi bij te voeren. Je merkt het snel genoeg als ze daar (gulzig) van eten hebben ze wel meer nodig dan alleen gras.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 08:15

Ja klopt sabbientje, gewoon ff goed in de gaten houden, als ze niet afvallen geen matte vacht krijgen en niet mat worden in gedrag idd is er niks aan de hand en anders heb je ze zo bijgevoerd toch? maar ook dat is dus afhankelijk van de kwaliteit van je gras, ik zit hier op aardig rijke klei dus het gras behoudt vrij lang zijn voedingswaarde maar ze zijn er nu wel 3 rondes overheen geweest dus dat speelt ook mee. Als je op zand of veen zit heeft het gras vaak al wat minder voedingswaarde. Het verschilt ook nog eens per paard wat ze nodig hebben, dus ik voer echt altijd op t oog en naar energiebehoefte en ze staan er hier prima bij :)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 08:31

Ok dankjewel.ik voer ze zowiezo brok bij.aangezien de vierjarige volop gereden word.ik ga ze straks hooi erbij gooien.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 08:38

Nee er zit geen voeding meer in het gras, tenminste niet genoeg. Mijn paard heeft vorig jaar 2 keer achter elkaar een slokdarm verstopping gehad,bleek dat hij te gulzig at terwijl de wei vol gras stond.Hij had een honger klop,hij krijgt nu al een paar weken hooi en volgende week krijgt hij ook weer wat kracht voer.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 08:55

Ik zou hier toevallig een topic over maken :)
Mijn paard wordt ook wat sloom en ik zat er aan te denken of dat van het gras kon komen. (Ze is wel te dik)
Ik ga ook bijvoeren en kijken of het dan beter is

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:20

Dik zegt niks, mijn paard was ook niet dun.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:24

Ik peins er toch niet over mijn pony bij te voeren. := Die heeft echt een flinke buik (staat dag en nacht op de wei). Verder wel boordevol energie met rijden etc dus geloof niet dat ze last van vitaminetekort heeft. Krijgt alleen een handje biks voor het idee na het rijden.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:34

Bij mij krijgen ze elke dag lintbegrazing en ik kan merken dat ik nu echt moet gaan bijvoeren met ruwvoer. Krachtvoer krijgen ze zomer en winter hetzelfde. Tot donderdag kregen ze weinig ruwvoer nu al een stuk meer terwijl ze er elke dag ook een flink stuk gras bij krijgen. Kon echt zien dat ze wat dunner aan het worden waren. Nu zijn ze mooi op gewicht.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:37

Met deze temperaturen (boven de 10 graden) groeit het gras nog steeds (het nieuwe gras op het land achter ons schiet echt omhoog). Dan zit er waarschijnlijk ook nog gewoon voldoende voedingsstoffen in. Pas bij temperaturen onder de 10 graden zakt naar wat ik weet ook de voedingswaarde (mits het gras natuurlijk wel lang genoeg is om uberhaupt als voeding te dienen).

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 10:42

Ok dankjewel voor de antwoorden.
Het gras is nog altijd lang.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:52

Angela schreef:
Met deze temperaturen (boven de 10 graden) groeit het gras nog steeds (het nieuwe gras op het land achter ons schiet echt omhoog). Dan zit er waarschijnlijk ook nog gewoon voldoende voedingsstoffen in. Pas bij temperaturen onder de 10 graden zakt naar wat ik weet ook de voedingswaarde (mits het gras natuurlijk wel lang genoeg is om uberhaupt als voeding te dienen).

Dit dacht ik dus ook. Met het lekkere weer van de afgelopen 2 weken en dan nu regen erop, groeit het keihard. Waarom zou dat anders zijn dan in de zomer? Het is de afgelopen 2 nachten wel koud geweest, maar is het niet zo dat wat er al staat aan gras de voedingswaarde behoud van toen het gegroeit is? Of is het zo dat als het kouder wordt meteen alle voedingswaarde uit het gras is?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:00

Mijn paard stond ik een wei met heel lang gras, maar de voeding was er echt uit hoor.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:40

daarom zeg ik ook, verschilt per wei en per paard. Gewoon zelf aankijken per geval is het verstandigste, je kunt er niks algemeens over zeggen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:45

Het 'gras' in ons weiland stond kniehoog aan het begin vand e zomer, maar dat was dan ook al 3 jaar niet gemaaid... (we zijn hier vorig jaar oktober komen wonen). Toen zat er echt geen voedingswaarde meer in, maar het vulde wel lekker natuurlijk ;) (ideaal voor shettie). We hebben het in augustus laten maaien, daarna is de omheining gekomen. Binnen twee weken stond het weer redelijk hoog en toen hebben de paardjes (1 kwpn en 1 minishet) het redelijk kaal gegeten. Nu heeft het meer weg van een biljarttafel, dus ik hoopte ook al dat met die regen het misschien voor de winter nog een beetje wilde groeien. Ze krijgen nu wel kuil bijgevoerd, ik merk met name aan mijn paard dat die toch wel hongerig is 's avonds en 's morgens. Toen er nog meer gras stond was ze veel rustiger rond de standaard voertijden (krachtvoer).

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:50

De fut gaat er langzaam uit nu. Geef ze hier elke dag een strook bij en deze stroken moeten nu veel meer, breder/ langer zijn anders hebben ze er niet genoeg aan.
Ondanks de grotere stroken geen dikkere buiken en dat is in de zomer echt wel het geval.
Gras groeit trouwens altijd maar nu een periode dat dat héél l a n g z a a m gaat en minder voedingswaarde.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 21:36

Ik heb ze nu omgezet na eens andere wei daar staay het gras op kniehoogte.ik kijk het me een paar dagen aan.ze krijgen wel gewoon brok erbij.