Wedstrijden rijden (M1) en wintervacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Wedstrijden rijden (M1) en wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 09:43

Ik rij op dit moment een paard voor andere mensen in het M1. Helaas denken zij iets anders over bepaalde dingen, dan ik. Nadat het paard een veulen had gehad, wilden ze graag dat ik het paard ging uitbrengen op wedstrijden. Dat ging toen eigenlijk best fijn, en nu zijn we dus M1. Echter hebben ze haar deze zomer weer laten dekken en rij ik dus een drachtig paard, wat eind mei is uitgerekend. Jammer, want nu kan ik haar vanaf eind februari niet meer starten en ben ik haar ook de hele zomer kwijt. Nu komt daar nog bij dat ze tot deze week dag en nacht zonder deken buiten stond. Oftewel ze heeft een behoorlijke vacht aangemaakt. Ik ben zelf nogal erg van het netjes, dus andere paarden die ik rij staan er keurig op, en staan overigens ook de hele dag in de wei, echter wel met deken. Nu willen de eigenaren niet dat ik haar scheer, dus kom ik met een dik, wollig paard in de ring. Dit is niet alleen lelijk, maar ik kan bijna niet normaal losrijden, omdat ze dan al zo warm is. Ook met de training, raakt ze enorm snel buiten adem en moet ik erg lang uitstappen. Het is een geweldig paard, en ik zou haar nog tijden willen blijven rijden, maar ik vind dat het op deze manier houden van paarden, niet te combineren is met de wedstrijdsport. Ik denk er dus over om te stoppen. Nu weet ik dat het hun paard is, en wil ik dus ook absoluut niet op hun inpraten. Maar wat zouden jullie doen? Stoppen of doorgaan? Nog bijkomend iets is trouwens dat ze niet met een ander paard op de trailer mag, dus als ik concours heb, moet ik 2x heen rijden of 1 van de paarden thuis laten.

FriesWytske

Re: Wedstrijden rijden (M1) en wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:02

Sorry, maar dit is een reden van niks. Je kunt best rijden op een paard met een wintervacht. Ook in de M1. Als ze zo snel buiten adem is, is er wat anders aan de hand. Misschien heeft ze nu wel last van het veulen. Sommige merries hebben daar al heel vroeg last van. Dit komt echt niet door de wintervacht. Dan zou mijn merrie, die nu ook nog zonder deken buiten staat, in de winter ook geen M-proeven kunnen lopen. En die heeft absoluut geen last van kortademigheid bij het inrijden.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:09

Je kan gewoon starten hoor met een wat dikkere vacht, de paarden bij mij op stal hebben ook nog geen deken op en worden ook gewoon gestart en dat ze drachtig is, ja daar valt niet veel aan te veranderen, ik neem aan dat je het paard voor die mensen mag rijden, dus vind het niet zo gek dat ze dan wat eisen hebben hoe je met hun paard omgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:11

@FriesWytske&Miepie77: Niet elk paard heeft eenzelfde wintervacht en niet elk paard reageer daar hetzelfde op, is mijn ervaring in elk geval.
Als TS voor haar gevoel moet starten met een paard dat ze niet voldoende kan losrijden, en niet voldoende kan trainen, dan snap ik best dat dat frustrerend is.

@TS: Heb je hier al wel over overlegd met de eigenaren? Het argument 'dat het er niet uitziet' vind ik onzin, maar als het paard er echt last van heeft met rijden zal de eigenaar dat ook snappen neem ik aan. Kunnen jullie niet in overleg stoppen en haar weer oppakken als het veulen er is en ze weer aan het werk kan?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:11

Ik snap je punt wel hoor, er is gewoon heel veel verschil tussen paarden met wintervachten. Ene paard maakt nou eenmaal veel meer haar aan dan de ander. En ook ene paard zweet veel sneller dan andere paard, dat heeft niks met gezondheid te maken. (tenzij ze vroeger nergens last van had en nu wel bv)

Kan je niet overleggen om de helft te scheren in bepaald patroon? Scheelt al een hoop met warmte kwijt raken en hij is toch niet helemaal geschoren.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:16

Ik vraag me ook een beetje af of het wel door de wintervacht komt. Ik ken veel paarden die het hele jaar zonder dekens staan en toch flink werken zonder daar last van te hebben. Het was vorige week natuurlijk ook wel erg warm terwijl sommige paarden al flinke vachtjes aan het kweken zijn, toen hadden sommige het naar mijn idee wel echt warm (Zweetokseltjes op wei hier :P ). Maar ik denk dat zodra het echt koeler word het paard er echt geen last van zou moeten hebben??

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:19

Ik zou toch even overleggen met de eigenaar, misschien kun je alsnog beginnen met een deken om te voorkomen dat de vacht nóg dikker wordt. En als de vacht al echt te dik is zou ik gewoon aankaarten waarom je hem wil scheren. Ik zou dus open kaart spelen en je twijfels bespreekbaar maken.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:26

Ik ben mijn paard gaan scheren vanaf het M. Omdat hij de tweede proef leeg was. Echt leeg, na het scheren had ie energie genoeg. Soms was ik indd een uur aan het uitstappen tot ie een beetje droog was. Dus ik begrijp je wel... Maar om meteen heel je wedstrijdcarriere met dit paard stop te zetten?
Ik zou gewoon doorgaan, en op ten duur komen de eigenaren er ook wel achter dat dit lastiger is. En dan leg je het gewoon uit...

Succes

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 10:30

Dank jullie voor de reacties..

@FriesWytske: Ik snap ook best dat je wel kunt rijden met een wintervacht. Maar als ik nu 20minuutjes rij, dan is ze kleddernat en staat ze echt te hijgen. Nu krijg ik dan vast, dan moet je de training daarop aanpassen, dan stap ik dus steeds met een nat wintervachtje in de wind en zometeen in de vrieskou.

@Miepie77: Ik rij inderdaad hun paard, maar wel omdat zij mij gevraagd hebben, omdat ze graag wilden dat het paard uitgebracht werd. Komt dus wel een beetje van beide kanten. Ik betaal alles, vervoer haar, rij er elke dag heen, 12km heen. En tuurlijk hebben zij ook hun eisen. Die respecteer ik ook, en daarom vraag ik me af of ik er wel mee door moet gaan.

@Blijheid: Dat je zegt dat het argument 'Het ziet er niet uit', onzin is, is jouw mening. Ik vind dat je met een verzorgd paard, de ring in moet verschijnen. Ik kom met een nat en met gekruld haar, paard de ring in. Bovendien rij ik los, met paarden met dunne velletjes, en gewoon mooie verschijningen, ik schaam me dan voor mijn bolle wollige. En ik vind dat dus wel belangrijk. Ik heb overlegd met de eigenaren, en tijdelijk stoppen zou ook een optie zijn. Dan kan ik dus weer volgend winterseizoen starten en hebben we hetzelfde probleem weer. Ik kan ook een ander paard erbij gaan rijden, voor andere mensen, waar ik deze problemen niet mee heb. Maar ik vind het gewoon sneu voor het paardje zelf, dat is echt een geweldig dier.

@Dispar_Vulgo: Daar heb ik nog niet aan gedacht. heb nog nooit een patroon geschoren, maar dat is wel een goede optie. Dan is in elk geval het probleem 'warmte' opgelost.
Laatst bijgewerkt door Uppojono op 08-10-11 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:31

Iedereen, inlusief ts, gaat er vanuit dat het aan de vacht ligt. Maar weet uit ervaring dat een dragende merrie soms al vroeg last krijgt van haar ongeboren kind. En dat het afgelopen week erg warm was.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:33

Ik zou gewoon eens proberen of je het er serieus met die eigenaren over kunt hebben :) Dan kan je toch gewoon aangeven dat het (iig voor jou) op deze manier niet te doen is, als zij dan niks willen veranderen kan je altijd nog overwegen om te stoppen of met het paard verder gaan wanneer het veulen er is, maar ik zou het wel eerst even goed aankaarten..

En ik snap zeker wel dat je met een paard wat echt wintervacht hebt moeilijkheden krijgt om het op dat niveau te kunnen rijden.

Edit: En dat het er niet uit ziet ben ik ook met je eens ;) Zeker op een wat hoger niveau zou ik ook niet zo snel met een teddybeer in de ring verschijnen :)
Laatst bijgewerkt door QueenE op 08-10-11 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:34

Hey Daan. Amber is ook elke winter bolliewollie en zo heel lelijk is het niet op concours hoor. En scheelt dat je in de M toch geen cijfer voor verzorging krijgt ;)

Maar als ze het heel snel warm heeft en buiten adem raakt dan is het denk ik toch wel lastig. Amber heeft daar geen probleem mee, maar ik kan me voorstellen dat er ook paarden zijn die er wel last van hebben. Mag je er ook geen deken op leggen van de eigenaar?
Als je je er niet prettig bij voelt ivm vacht en trailer en ook nog eens weet dat je vanaf februari moet stoppen ivm het veulen, dan zou ik denk ik overwegen om toch te stoppen. Dan kun je je tijd en energie beter in je andere toppers stoppen :)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 10:34

FriesWytske schreef:
Iedereen, inlusief ts, gaat er vanuit dat het aan de vacht ligt. Maar weet uit ervaring dat een dragende merrie soms al vroeg last krijgt van haar ongeboren kind. En dat het afgelopen week erg warm was.

Dat zou ook kunnen. Ik heb echter ook meerdere drachtige merries gereden, o.a. deze merrie tijdens dracht 2e veulen, en toen had ze nergens last van. Maar het zou inderdaad kunnen hoor.

XXOOXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:44

Dit is wel vervelend, maar ik snap de eigenaren ook wel die willen natuurlijk niet ineens de deken midden in de winter af willen doen. Misschien kun je overleggen dat als je haar nu scheert ( al dan niet in een patroon) en dan een dunne of ongevoerde deken opdoet dan heeft ze tegen de tijd dat het februari is denk ik wel weer een wintervacht opgebouwd. Ik denk wel dat er een keuze gemaakt moet worden, want zo te horen heeft dit paard wel last ergens van.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 10:49

Bedankt voor de reacties. Ze is pas eind mei uitgerekend, dus op zich staan alle paarden dan alweer zonder deken. Ik ga vanmiddag met de eigenaren praten, heb ze namelijk een sms gestuurd dat ik overweeg te stoppen en daar graag over wil praten. Ik wil ze ook absoluut niet chanteren ofzo, in de vorm van, 'Áls ik haar niet mag scheren, dan stop ik'. Ik wil gewoon overleggen, hoe zij de toekomst zien en dat ik haar op deze manier niet optimaal kan rijden.

XXOOXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:51

Succes en er komt vast wel een oplossing.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:53

Ik zou er ook mee stoppen. Zo kun je toch niet op een normale wijze wedstrijden rijden?
Heel goed dat je het bespreekbaar maakt en gaan ze niet in jouw denkwijze mee, dan zou ik ermee stoppen.
Een dikke wintervacht en fanatiek wedstrijd rijden gaan nu eenmaal niet samen. Van een sportconditie is dan geen sprake.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:58

Fitzroy schreef:
Ik zou er ook mee stoppen. Zo kun je toch niet op een normale wijze wedstrijden rijden?
Heel goed dat je het bespreekbaar maakt en gaan ze niet in jouw denkwijze mee, dan zou ik ermee stoppen.
Een dikke wintervacht en fanatiek wedstrijd rijden gaan nu eenmaal niet samen. Van een sportconditie is dan geen sprake.

Hier ga ik ook in mee...
Je geeft zelf ook al aan dat je haar maar echt kan rijden tot februari...ben je straks zeker 6 maanden uit de sport.....zou niks voor mij zijn om zo te moeten rijden.
Succes met je keuze.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:07

Eigenaren hebben gelijk, wat betreft het niet scheren in mijn ogen.

Want..
Dekens en veulens gaan slecht samen, is een wat ongelukkige combi, veulen kan in deken verstrikt raken en verwond raken.
Tevens met bevallen lastig, want je weet nooit precies wanneer dat gaat zijn.

Wat je zou kunnen overleggen is racestreep, dan hoeft ze geen deken, kan wel wat makkelijker haar warmte kwijt.

Tja en langer uitstappen en eerder bezweet dat klopt en minder esthetisch, ach slecht geschoren paard loopt er beroerder bij.
Het argument dat het er niet mooi uitziet in natte wintervacht veeg ik van tafel, is onbelangrijk argument.
Zou gaan voor training aanpassen, desnoods op wedstrijd maar 1 proef en overleg racestreep.

Maar ik denk wel dat als jij en de eigenaren echt hier heel anders over denken je beter ander verzorg paard kan gaan zoeken.
Aangezien je denkwijze wel bij hun moet passen en die van hun bij jou, anders kan je wachten op conflicten.

(overigens start ik vooralsnog met ongeschoren paard in de M, is er ook nog eentje die tot nu toe 24/7
dekenloos op de wei heeft gestaan en dus flinke vacht heeft. Ben wel heel eerlijk als hij er minder om gaat
lopen, gaat vacht eraf. (van de week al stalgenoot haar paard geschoren, dus al weer in training)
En mijn fjord schoor ik ook, zei het functioneel in dwaas modelletje (die was anders niet meer vooruit te branden).
Ben dus echt niet tegen scheren op zich, maar met combi veulen... tja..... )

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:09

Ja ben het er wel mee eens dat het zo geen doen is. Je kunt niet een paard uitbrengen dat zon teddyberen vacht heeft. Voor je wat kunt gaan doen is ze al drijfnat, dat gaat echt niet werken. Zou het er met de eigenaren over hebben dat je het op deze manier niet meer wil en of er misschien een oplossing te bedenken is.

Ik moet wel zeggen dat ik opzich wel begrijp dat scheren niet mag. Ik scheer mijn paard ook nooit omdat ik het lelijk vind en als ie eenmaal een keer geschoren is de vacht nooit meer zo mooi wordt. Maar ik begin al wel heel vroeg met dekens, zodat ie geen dik haar krijgt. Werkt prima, blijft kort in de vacht. Helaas ben je daar met 'jou' paard al te laat mee.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:13

[quote="Sjolvir"]
Tja en langer uitstappen en eerder bezweet dat klopt en minder esthetisch, ach slecht geschoren paard loopt er beroerder bij.
Het argument dat het er niet mooi uitziet in natte wintervacht veeg ik van tafel, is onbelangrijk argument.
Zou gaan voor training aanpassen, desnoods op wedstrijd maar 1 proef en overleg racestreep.
[quote]

Waarom is dat een onbelangrijk argument? Ik vind dat toch wel degelijk een goed argument hoor. Ziet er toch niet uit? Je wil toch een beetje professioneel op wedstrijd verschijnen? Dressuur draait nu eenmaal ook om een mooi plaatje. Als je dan aankomt met een paard dat dik in de vacht zit, drijfnat is en zn warmte niet kwijt kan dan oogt dat toch zeker niet netjes en serieus.

Racestreep vind ik er trouwens ook niet uitzien :o sorry

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:14

JessicaD88 schreef:
Ja ben het er wel mee eens dat het zo geen doen is. Je kunt niet een paard uitbrengen dat zon teddyberen vacht heeft. Voor je wat kunt gaan doen is ze al drijfnat, dat gaat echt niet werken. Zou het er met de eigenaren over hebben dat je het op deze manier niet meer wil en of er misschien een oplossing te bedenken is.

Ik moet wel zeggen dat ik opzich wel begrijp dat scheren niet mag. Ik scheer mijn paard ook nooit omdat ik het lelijk vind en als ie eenmaal een keer geschoren is de vacht nooit meer zo mooi wordt. Maar ik begin al wel heel vroeg met dekens, zodat ie geen dik haar krijgt. Werkt prima, blijft kort in de vacht. Helaas ben je daar met 'jou' paard al te laat mee.

Geschoren vacht wordt na het verharen weer net zo mooi hoor, dat is het probleem niet denk ik.

TS, ik had al het vermoeden dat je racestreep esthetisch drama ging vinden :+
Maar leek me tussen weg, aangezien het wel heel functioneel is, jij minder bezweet paard en geen dekens nodig.

Maar aangezien jij gaat voor het plaatje..
Vandaar dat ik ook al schreef, dat jij allicht niet paste bij de eigenaren, niets mis met jouw ideeen, alleen die van hun en die van jou zijn anders.

Het rijden van fokmerrie's heeft zoweizo nadelen (stop en go, stop en go... ), maar ook buiten de tijden dat je niet rijden kan om,
moet je er rekening mee houden.
Vind het altijd knap van die meiden die jaar in jaar, soms die paarden uitbrengen met grote onderbrekingen.
Ik zou er gek van worden.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:19

Zou er ook maar goed over praten, en snap je precies dat je niet wilt rijden met een paard dat dik in het vacht zit.. Het is totaal niet handig + het ziet er ook niet uit.. Zeker als je heel netjes en verzorgd ben is dat toch een irritatie punt :o. Ik hou zelf ook niet zo van haar haha dus snap je punt wel hoor

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:29

Dit paard is pas eind mei uitgerekend, tegen die tijd is de vacht al lang weer goed aangegroeid als je netjes de dekens afbouwt :) Dus dat gaat in dit geval geen probleem opleveren. Als het paard Februari/Maart was uitgerekend zou ik het inderdaad niet doen. Ik heb er nu ook 1 in de sport lopen (weliswaar in de B) die Maart is uitgerekend die heeft nu al wel een deken op om toch de vacht wat netjes te houden maar die krijgt geen dikke deken omdat ik tegen de tijd dat het veulen er aan komt er geen deken meer op wil hebben ;)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:36

ik zou ook niet met zn wolbaal willen rijden.
Het ziet er in de proef niet uit.
En je krijgt dan wel geen punt voor verzorging in de M, maar bij elk onderdeel kun je net even iets minder scoren omdat het totaalplaatje minder is, en daardoor wordt je dus tijdens je gehele proef wel beoordeeld op de verzorging.
Ik reed Z met een fjord, en had zeker wel veel verschil in mn punten als die net geknipt was, of niet (de manen) en over de hele proef dus, dus een goed verzorgd paard is wel belangrijk.

Ook is het voor TS erg vervelend dat dit paard niet met een ander in de trailer mag.
Je moet dus een keer extra rijden (of een paard minder starten) terwijl je alles betaald..
Waar zijn ze bang voor? dat jou paard die van hen iets aandoet?

Ik zou zeker gaan praten bij deze mensen, want ze krijgen op deze manier wel lekker een goede merrie waar ze zelf niks voor doen, en hun veulens worden alleen maar meer waard, en de merrie ook.
Dus of geld ervoor krijgen, en aan hun regels houden, of niks en meer in overleg.