Lastig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sharonvd

Lastig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 19:19

ik heb al ongeveer een jaar een paard,
en de laaste maanden wil ze alleen nog maar thuis blijven en niet meer mee naar buiten,
maar ik moet oefenen op haar concitie voor de wedstrijd van volgende week,
alleen van vandaag stond ik bijna met paard en al boven op een auto!
want ze stijgerd dan deheletijd en draaid enzo,

en ik weet echt niet meer wat ik met haar moet doen ik heb al zoveel geprobeert,
en doordat zei zo reageert raak ik gestresst,
weet iemand hier wat op?

mika11

Re: Lastig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:21

Kun je niet in de bak gaan rijden?

lisantjuuh

ga je in je eentje naar buiten of met een ander paard? dit kan ook al veel schelen.

sallandval

Sharonvd schreef:
ik heb al ongeveer een jaar een paard,
en de laaste maanden wil ze alleen nog maar thuis blijven en niet meer mee naar buiten,
maar ik moet oefenen op haar concitie voor de wedstrijd van volgende week,
alleen van vandaag stond ik bijna met paard en al boven op een auto!
want ze stijgerd dan deheletijd en draaid enzo,

en ik weet echt niet meer wat ik met haar moet doen ik heb al zoveel geprobeert,
en doordat zei zo reageert raak ik gestresst,
weet iemand hier wat op?

je schrijft het zelf al:
Citaat:
doordat zei zo reageert raak ik gestresst,

of je moet iemand het laten doen die niet gestresst raakt of iets anders verzinnen om conditie op te bouwen.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:27

Ik heb ook zo,n paard gehad, ik zou eerst uitsluiten waarom ze steigert , wil ze niet mee of heeft ze ergens pijn.
En oefenen achter een braaf ouder betrouwbaar paard aanlopen buiten. Zo krijg je langzaam het vertrouwen terug en je paard ook vertrouwen in jou. Dus stress voorkomen.
Je paard gaat buitenrijden met jou stress combineren en word dan zelf ook onzeker.
Van het een komt het ander en dan word het steeds erger.

Sharonvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 19:30

Wiske2 schreef:
achter een braaf ouder betrouwbaar paard aanlopen buiten. .

ik heb al vaker geprobeert achter iemand te rijden, maar meestal schiet ze zelf dan naar voren,

Sharonvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 19:30

lisantjuuh schreef:
ga je in je eentje naar buiten of met een ander paard? dit kan ook al veel schelen.

soms met een andere en soms alleen,
maar er zit niet veel verschil in

Sharonvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 19:37

mika11 schreef:
Kun je niet in de bak gaan rijden?

ja dat gaat wel, maar ik moet volgende week zaterdag met de endurance over het strand rijden, en ik ben bang dat als ik over het strand rijd en ik niet oefen emt open vlaktes dat ze me er dan vandoor schiet.

Sharonvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 19:46

zou het ook aan het weer kunnen liggen of is dat een rare gedachte :o ?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:48

Ja, dat kan best aan het weer liggen. Mijn paard is nu ook frisser dan anders.
Niet dat ze gaat staken, maar wel heel wakker en alert.

Sharonvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 19:51

want hoe steeds verder van huis af is hoe meer ze gaat draaien en hoe vervelender ze word, ze gaat ook steeds als ze dan eindelijk lusiterd trekken en vervelen, net alsof ze gewoon doet en wilt dat ze me zover krijgt dat ik naar huis ga en z'n dingen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:06

PP > OPG

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 00:32

Allereerst wil ik zeggen dat je met een paard niks MOET. Koop dan een fiets of zo.

Check het paard op pijnlijke plekken, rug, mond, hoeven, zadel enzv. Jij kent je paard het beste als hij zich nooit zo gedragen heeft kan er iets afwijkends aan de hand zijn.

Dan maar even GEEN wedstrijd!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 00:37

Je paard vertoont de symptomen van een klever, oftewel een barn sour paard. Hij wil niet van stal of het terrein af, niet bij zijn maatjes vandaan.
Ik vraag me af of dit altijd al zo is geweest of dat dit iets is dat de laatste tijd pas de kop op heeft gestoken.
Ik vraag me af of er meerdere paarden op stal staan, en of het dier regelmatig buiten op de wei komt.
Heb je een bak aan huis dat je daar rijden kunt?
En ik vraag me af wat jij tot nu toe hebt gedaan om dit probleem op te lossen?

Voor een discussie over barn sour paard, inclusief filmpje

[RT-P] erf-verlaat probleem

En een quote van mezelf uit bovenstaand topic

Cassidy schreef:
Je hebt een klever, en je probleem is aan te pakken.
Je paard wil niet van stal af omdat het daar veilig is, hij daar zijn rust krijgt en daar vriendjes staan.
Dat moet je in dat hoofd van het paard zien te veranderen.
Creeer werk bij de stal, en geef hem rustperiodes ver van de stal af.

Even een quote uit een ander topic. Bekijk de filmpjes maar, ik hoop dat je het Engels machtig bent.

Edit:
Cassidy schreef:
Je hebt een klever, en die willen niet van stal weg. Omdat daar vriendjes staan, omdat hij daar met rust gelaten wordt. Omdat hij daar eten krijgt. Omdat hij het iedere keer wint als hij herrie schopt.

Er is een remedie voor. Paarden willen comfort en rust. Dus zorg ervoor dat je in de buurt van de stal het dier hard aan het werk zet, laat hem zijn voeten bewegen, in draf, kleine cirkeltjes lopen van 10m of kleiner, en pep hem daar echt een beetje bij op. Je hoeft niet hard te worden, je hoeft niet te slaan, maar hij moet zijn aandacht compleet bij jou houden.
Vervolgens ga je een stukje bij de stal vandaan en laat je hem daar uitrusten. Zorg dat de periode die je het dier laat rusten ongeveer gelijk is aan de periode dat hij hard aan het werk is geweest. Dus 10 minuten draven en kleine cirkeltjes en achtjes maken, ongeveer 5 minuten rust. En rust=gewoon staan, met ruiter op de rug. Daarna ga je weer terug naar de stal, hard aan het werk zetten, weer een bij de stal vandaan en daar weer uitrusten.
Dus paard gaat link leggen: ik ben bij stal vandaan en krijg rust.
Gaandeweg kun je steeds verder gaan. Op grotere afstand van stal beginnen met aan het werk te zetten, en op grotere afstand laten rusten.
Krijg je op de terugweg een paard dat gaat rennen of overijverig naar huis toe wil, zet hem dan niet meteen op stal, zet hem weer aan het werk, ga weer een stuk bij stal vandaan en laat hem daar weer uitrusten.
Bij het trainen van paarden is het heel belangrijk dat je weet wanneer je kunt stoppen, en weet wanneer je door MOET gaan.

Dit is niet zomaar met een aantal sessies verholpen, maar ga er aan werken want het gaat van kwaad tot erger.

Cassidy schreef:
Bekijk even dit filmpje, het is wel een westernruiter, en het punt waar dit paard naartoe trekt is het hek van de rijbak, maar het is hetzelfde idee. Kleven in het Engels is Barn Sour of Buddy Sour (als hij niet bij een ander paard vandaan wil)

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_f ... re=related

Ik hoop dat je het engels machtig bent.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 00:47

Inderdaad alles medisch uitsluiten (pijn, vastzitten ed.) en als daar niks uit komt blijven oefenen met een stabiel, rustig paard samen. Eventueel meerdere paarden, als ze maar rustig zijn en dus ook een kalmerende werking op jouw paardje hebben. En als je zelf bij voorbaat al gestresst raakt van het idee dat je gaat buitenrijden door wat je tot nu toe met haar hebt meegemaakt, is het inderdaad heel goed mogelijk dat je paard dat aanvoelt waardoor jij, door hoe ze zich gedraagt, nog zenuwachtiger word voor een volgende keer en je dus samen in een vicieuze cirkel beland. Wat je ook kunt doen is lekker gaan wandelen! Ik heb het tot nu toe niet nodig gehad, maar wel als we onderweg iets tegenkwamen wat mijn Fjord eng vond en ze er echt niet langs durfde. Dan stap ik gewoon af en loop ik aan de hand langs het enge ding, dat gaat prima. Zodra zij rustig is en ik ook weer het vertrouwen heb om er op te stappen (soms lopen we dan dik een kwartier, boeiend!), gaan we weer onder het zadel verder. Je kan dat prima omdraaien, dus eerst lekker gaan wandelen (eventueel halster onder het hoofdstel) en als je denkt nu is ze rustig, opstijgen. Zodra ze weer gaat klieren (grote kans dat dat door jouw zenuwen komt) ga je weer wandelen. In de lijn van wat HolyPope zegt: Niets moet! Neem de tijd! Liever dat je er 10x langer over doet om dit probleem op te lossen dan dat je er meer druk op gaat zetten en uiteindelijk helemaal niet meer naar buiten durft :)

En wat Cassidy zegt zou ook goed kunnen, maar we kunnen vanaf hier niet beoordelen wat precies het probleem is. Deed ze eerder ook moeilijk met alleen naar buiten gaan, of is er iets gebeurd waarna het bergafwaarts ging?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:14

hoe lang is de situatie zo ? want je beschreef de laaste maanden wil ze alleen nog maar thuis blijven, wat is er gebeurt in de tussentijd is ze ergens van onder de indruk/bang van geweest? reed je eerst ook alleen of met anderen? of is er een paard(vriendje) van stal weg? Zou er ook even kijken of ze niks lichamelijks heeft, pijn in der hoeven misschien, of last van der schouder of rug?

Sharonvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 19:57

Cassidy schreef:
Je paard vertoont de symptomen van een klever, oftewel een barn sour paard. Hij wil niet van stal of het terrein af, niet bij zijn maatjes vandaan.
Ik vraag me af of dit altijd al zo is geweest of dat dit iets is dat de laatste tijd pas de kop op heeft gestoken.
Ik vraag me af of er meerdere paarden op stal staan, en of het dier regelmatig buiten op de wei komt.
Heb je een bak aan huis dat je daar rijden kunt?
En ik vraag me af wat jij tot nu toe hebt gedaan om dit probleem op te lossen?

Voor een discussie over barn sour paard, inclusief filmpje

[RT-P] erf-verlaat probleem

dit is pas sinds kort, ze staat met 5 andere paarden op stal en op wei,
ze gaat elke dag de wei op en s'avonds naar stal.
we hebben ook een buitenrijbak.

ik heb heel veel met longeersingel gewerkt tot nu toe. ze heeft geen pijnlijke plekken tot zover ik heb gemerkt als ik ga zoeke naar pijnlijke plekken.

Sharonvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 20:02

lili266 schreef:
Inderdaad alles medisch uitsluiten (pijn, vastzitten ed.) en als daar niks uit komt blijven oefenen met een stabiel, rustig paard samen. Eventueel meerdere paarden, als ze maar rustig zijn en dus ook een kalmerende werking op jouw paardje hebben. En als je zelf bij voorbaat al gestresst raakt van het idee dat je gaat buitenrijden door wat je tot nu toe met haar hebt meegemaakt, is het inderdaad heel goed mogelijk dat je paard dat aanvoelt waardoor jij, door hoe ze zich gedraagt, nog zenuwachtiger word voor een volgende keer en je dus samen in een vicieuze cirkel beland. Wat je ook kunt doen is lekker gaan wandelen! Ik heb het tot nu toe niet nodig gehad, maar wel als we onderweg iets tegenkwamen wat mijn Fjord eng vond en ze er echt niet langs durfde. Dan stap ik gewoon af en loop ik aan de hand langs het enge ding, dat gaat prima. Zodra zij rustig is en ik ook weer het vertrouwen heb om er op te stappen (soms lopen we dan dik een kwartier, boeiend!), gaan we weer onder het zadel verder. Je kan dat prima omdraaien, dus eerst lekker gaan wandelen (eventueel halster onder het hoofdstel) en als je denkt nu is ze rustig, opstijgen. Zodra ze weer gaat klieren (grote kans dat dat door jouw zenuwen komt) ga je weer wandelen. In de lijn van wat HolyPope zegt: Niets moet! Neem de tijd! Liever dat je er 10x langer over doet om dit probleem op te lossen dan dat je er meer druk op gaat zetten en uiteindelijk helemaal niet meer naar buiten durft :)

En wat Cassidy zegt zou ook goed kunnen, maar we kunnen vanaf hier niet beoordelen wat precies het probleem is. Deed ze eerder ook moeilijk met alleen naar buiten gaan, of is er iets gebeurd waarna het bergafwaarts ging?

het enige probleem is ik loop wel eens ergens voorbij, maar soms loopt ze aan de hand ook niet mee. en dan heb ik geen zin om te gaan trekken want dan komt een paard noooooit mee als je het dier aan zijn of haar mond gaat trekken. en dan draai ik haar een beetje en dan loopt ze wel,

ze heeft nooit zo moeilijk gedaan met buitenrijden, en met bergopwaarts laat ik haar zelf kieze welk tempo ze wilt, en berafwaarts ook zodat ze haar eigen weg kan zoeken in het paadje dat zei wilt, dus daar kan het ook niet aan liggen denk ik.

Sharonvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 20:07

Boompje1985 schreef:
hoe lang is de situatie zo ? want je beschreef de laaste maanden wil ze alleen nog maar thuis blijven, wat is er gebeurt in de tussentijd is ze ergens van onder de indruk/bang van geweest? reed je eerst ook alleen of met anderen? of is er een paard(vriendje) van stal weg? Zou er ook even kijken of ze niks lichamelijks heeft, pijn in der hoeven misschien, of last van der schouder of rug?

rond de 2 maanden denk ik zelf, maar korter niet. en langer als 3 maanden kan ook niet.
ze ging eerst wel eens mee naar mijn werk, maar een maand dat ik weer naar school ging gaat alles goed, ook met andere begint ze wel eens te draaien.
de laatste tijden zijn er geen paarden van stal weggegaan. ik heb ook al naar haar lichaam gekeken. maar ik kan niks vinden wat haar pijndoet.

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:56

Elk paard probeert het wel eens...

Moonlightt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:11

Ik heb vaak gehoord dat als jij in de stress raakt het paard dat ook voelt en ook kan gaan stressen. Probeer rustig te blijven of zoek iemand die je laat vertellen dat je rustig moet proberen te blijven? Lesje?

Sharonvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 20:36

Moonlightt schreef:
Ik heb vaak gehoord dat als jij in de stress raakt het paard dat ook voelt en ook kan gaan stressen. Probeer rustig te blijven of zoek iemand die je laat vertellen dat je rustig moet proberen te blijven? Lesje?

ja ikweet het, ik les nu 2 weken niet meer, maar ikga er wel weer opnieuw mee beginnen.