Opzadel probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Opzadel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 11:46

Hoi,

Ik heb een 10 jarige merrie. Ik heb haar nu een jaar, hiervoor heeft ze voornamelijk als fokmerrie gediend (heeft 4 of 5 veulens gehad) en kent de basis redelijk.
Toen ik haar kocht was het laatste veulen net gespeend en werd ze net 2 weken weer gereden.

Ik heb het zadel (toen een euroriding diamant) op haar laten aanpassen. Ze heeft altijd wel beetje narrig gereageerd op het zadel. Heb ik ook naar gevraagd bij de vorige eigenaar, die zei dat ze tijdens de drachtigheid last gehad had van zucht en mogelijk daardoor wat narrig reageerde. Maar de narrigheid werd alleen maar erger, ze bijt echt gericht naar mij (ze heeft me al eens een keer geraakt ook, dus het is geen bluf) Op een gegeven moment heb ik weer een zadelmaker laten komen, want ik wilde een ander zadel (de euroriding vond ik niet prettig zitten). Die heeft een zadel op haar gepast en gevuld. Narrigheid bleef.

Ik verzon allerlei dingen, aan twee kanten vastzetten, hooi neerleggen zodat ze afgeleid is, verschillende singels (neopreen, FRA, zachte leren) enz Alles hielp maar voor even. Zadelmaker nogmaals laten komen omdat ik echt zeker wilde weten of het zadel wel goed lag. Zadel lag echt goed. Ze reageerde dan ook volgens hem vooral op de singel. Dit was in het begin dat ik haar had ook zo, maar het probleem breidde zich alleen maar uit. Ze associeert het zadel en dekje er ook mee denk ik. Ook heb ik daarvoor al eens de dierenarts laten kijken naar de plek waar ze last van zucht had (dit zit vlakbij de singel plek) maar hij kon niets vinden, alles was prima. Ik heb nog tijdje gedacht dat t aan de maag lag, maagzuur dat terugstroomt schijnt pijn te kunnen geven achter t borstbeen. Bij de keuring gaf de DA aan dat ze mogelijk wat last van maagzuur had omdat ze regelmatig gaapte. Heb haar rennies gevoerd. Wel is ze wat dikker geworden hierdoor (naar mijn idee).

Toen kwam de staleigenaar met het idee dat het bij het poetsen/omgang begint. Dus met vaststaan tijdens het poetsen, als ze een stap zet, direct terugzetten Ze moet gewoon helemaal stil staan met poetsen. Dit leerde ze snel. En het zadelen ging uiteindelijk beter. (eerst met longeersingel geoefend, want hier vertoont ze het zelfde gedrag op als het zadel) Als ik haar halster vast hield en het zadel of singel oplegde ging het best aardig. en met vast maken van de singel, hapte ze in de balk en in haar touw en weinig richting mij. Dus ik had helemaal hoop dat t toch nog eens goed ging komen. Maar helaas.....

Sinds de laatste twee weken ofzo gaat het weer slechter. Met poetsen staat ze nog steeds netjes stil Maar zodra ik het dekje op wil leggen gaat ze lopen En als ik het zadel op leg net zo, en als ik de singel vast maakt hapt ze weer richting mij. Ik kan haar dan 20x op haar plek terugzetten, mevrouw loopt gewoon 21x heen en weer.
Ik heb t heel rustig geprobeerd, met belonen, rustig aaien, op gemak stellen.... Boos worden, maar dit werkt helemaal niet Dan wordt ze alleen maar zenuwachtig. Mijn lontje word ook steeds korter, ben hier al een jaar mee bezig dus het wordt op een gegeven moment wel steeds moeilijk om heel rustig te blijven als je hier elke dag tegen aanloopt.

Ze is ook heel gevoelig, dus ze voelt t direct aan als ik wat gefrustreerd raak of al licht ben voor ik begin aan t zadelen/longeersingel opleggen. Dan werkt ze helemaal niet meer mee of wordt zenuwachtig/onzeker. Dus dit werkt ook niet mee. En als ik dan na veel moeite eindelijk dat zadel op heb en dan ga raken Ben ik eigenlijk al gefrustreerd en dat voelt ze dan ook weer en dan gaat t rijden ook niet goed. Want ze reageert daar heel erg op, op mijn gevoel en (zeer lichte zelfs al!) gespannenheid. Met rijden heeft ze wel wat moeite met de linkerbuiging. Maar goed ze heeft zolang niets gedaan voor ik haar kocht, ze had totaal geen bespiering meer. dus alles moet opgebouwd worden. Ze gaat elke les enorm vooruit. Instructrice denkt dat die buiging te maken heeft met het feit dat ze weinig bespiering heeft. Met rijden is ze verder niet narrig oid, ze is werkwillig. Opstappen heb ik ook geen problemen mee.

Als ik na het rijden de singel losmaak en het zadel eraf haal, kijkt ze wel boos/narrig, maar happen doet ze dan niet.

Ik weet t momenteel dus even niet zo goed wat ik hiermee aan moet.

Heeft iemand hier ervaring mee en goede tips/oplossing? Dan hoor ik het graag!!!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:00

Ik zou zeggen: in stapjes gaan werken.

Dus dekje los van het zadel en singel ook los van het zadel.

Dekje hele tijd er op gooien en er af halen net zolang tot het haar niks meer doet. Dan stop je voor die dag.
Volgende dag weer beginnen met het dekje net zolang tot dat geen probleem is. Dit herhalen met het zadel. Als dat weer goed gaat, ook weer stoppen.

Dag daarna dekje + zadel en dan singel vast maken aan het zadel. Dan al narrig? Singel weer losmaken, singel weer vastmaken etc. etc. Dat geen probleem? Dan op z'n allerlost vastmaken en dit weer herhalen.

Kortom: het opzadelen in stapjes opbreken en elk stapje tot in den treure herhalen tot het geen probleem meer vormt voordat je naar de volgende stap gaat.

Een singel met elastiek is wel een aanrader.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:02

Mijn eerste gedachte is: zo'n paardje is niet voor niets ooit fokmerrie geworden. Vaak worden merries "fokmerrie", omdat er om uiteenlopende redenen (vaak lichamelijke) niet mee gereden kan worden. Of in ieder geval niet in de sport. Om uit te sluiten of deze gedachte klopt, is het een optie om haar te laten controleren door een chiropractor. Wanneer deze geen lichamelijke gebreken kan vinden, dan is een gedragstherapeute wellicht een oplossing. Een gedragstherapeute (of een combinatie van die twee) is naar mijn idee sowieso een optie, want op deze manier loop je een beetje vast heb ik het idee. ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:16

Mijn ruin had ook problemen met opzadelen toen ik hem net gekocht had.
Als hij het zadel alleen al zag gingen die oren plat en liet hij zijn tanden al zien :')
Ook hij beet als hij maar half de kans kreeg.En raak!!!!
Ik moest andere mensen die in zijn buurt stonden dan ook voor hem waarschuwen als ik ging zadelen.

Ik ben het anders aan gaan pakken.
Ik wilde het opzadelen voor hem leuker maken.
Hij moest het gaan associeren met "leuk".
Ik zorgde dat als hij een bijtmoment had dat hij zijn mond vol met lekkers had.
Zo had hij zijn gedachten elders en met een volle mond kan je niet bijten ;)
Ik begon er al mee door hem eerst aan het zadel te laten ruiken....het te laten onderzoeken.
Voor ik het op zijn rug legde moest ik zijn mond al vol hebben.
Dan moest de singel er nog onderdoor........ook dit met zijn mond vol.
Voor hem langs lopen kon niet zonder alert te blijven......
In deze beginperiode had ik hem wel tussen 2 touwen vast staan.....anders was ik de sigaar.
Het ging steeds een beetje beter maar er ging dan wel veel tijd overheen voor ik vooruitgang zag.
Tegenwoordig kijkt hij niet meer narrig als ik met zijn zadel aan kom.
Hij krijgt alleen nog een mond vol met aansingelen, verder is het niet meer nodig.
Met aansingelen gooit hij zijn hoofd nog wel eens in de lucht.....dat wil ik er ook uit zien te krijgen.
Ik heb hem nu bijna een jaar en heb geen opzadelproblemen meer met hem.
Ik zadel hem nu op terwijl hij alleen nog met het (1) halstertouw aan zijn stal staat te wachten.
Hij loopt er niet meer van weg ( steeds weer op de plaats terug gezet al duurde het een half uur)
Hij kijkt niet eens boos meer :D

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
succes met je paard :)

unicorn_kiss

Re: Opzadel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:12

Heeft ze niet iets lichamelijks? Mijn paard reageerde narrig bij aankoop. Heb toen een osteopaat op losgelaten en sindsdien geeft hij geen greintje (zat 1 wervel niet goed). Als je paard je probeert te bijten bij het zadelen lijkt het me pijn te zijn.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:34

ja zou het misschien toch maar na laten kijken door osteo of arts, en is het niks lichamelijks dan heel veel geduld hebben en alles stapje voor stapje doen je moet haar overtuigen dat jij niks pijnlijks/vervelends van plan bent, heel goed belonen voor gewenst gedrag. Maar wees er wel op tijd bij zodat ze er geen schade aan overhoudt of blijft zitten in een gedrags patroon.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:43

osteopaat erbij en anders door een goede kliniek de rug op de foto laten zetten, fokmerries zijn vaak paarden met fysieke problemen en dan moet je er gewoon niet meer opgaan

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:02

Osteopaat erbij en daarna opbouwen via loswerk, grondwerk etc. Met een ervaren iemand erbij.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:11

Laat je paard goed onderzoeken, osteopaat is een prima idee. Laat ook je zadel zien. Ik weet niet welke zadelmaler je hebt, maar er zijn er die al gauw vinden dat het zadel toch echt goed ligt, terwijl dat niet zo is. En waarom is het paard alleen als fokmerrie gebruikt? Vorige eigenaars kunnen je iets meer vertellen, misschien?
Als een paard op deze manier blijft reageren op dit zadel, dan klopt er iets niet aan haar rug of aan het zadel.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 19:31

Bedankt voor jullie reacties!!!

Ben direct het geen gaan proberen van quartel hier heeft neergezet.
Ik heb haar weer aan twee kanten vast gezet en stukjes wortel in mn zak gedaan. Ik ben weer gaan oefenen Eerst met de longeersingel (bovenkant alleen) daarna een dekje en daarna weer longeersingel maar dan voorzichtig onder de buik doorhalen, licht aanraken tegen de buik, los vastmaken, gaatje strakker en continue na elk stapje belonen door een stukje wortel te geven.
Wat ik ook heb gedaan is eerst de longeersingel/dekje op de hals leggen Dit geeft minder stress dan direct op haar rug? en dan langzaam naar achter schuiven Dit werkt beter dus
Tweede dag, weer hetzelfde als de eerste dag maar ook het zadel tenslotte erbij gepakt. Deze ook eerst op dr hals en dan naar achteren schuiven Merk dat ze dat dit iets meer spanning geeft dan de rest van de dingen, maar wel kort en daarna kan ik gewoon aan het zadel zitten. Vandaag weer (derde keer) gedaan en uiteindelijk ook langzaam de singel vast aan t zadel.
Ze is continue bezig met, heb je nog een stukje wortel voor me....
Ook heb ik mijn doel bijgesteld natuurlijk. Ik heb niet als doel het zadel erop krijgen zodat ik kan gaan rijden. Ik heb nu als doel gesteld, gewoon oefenen met longeersingel/dekje/zadel en dit proberen met zo min mogelijk spanning voor elkaar te krijgen en dan niet rijden of longeren met dubbele longe, maar gewoon niets doen die dag. Dit wekt dan bij mij geen frustratie op, omdat niet het zadel/longeersingel erop MOET Dan sta je er toch anders in, meer ontspannen en dit heeft denk ik ook al een positievere invloed.
Doel is nu dat ze het zadel/longeersingel gaat associëren met iets 'leuks' ipv negatief.
Ik hoop alleen dat dit niet weer een tijdelijke oplossing is....
of dat ze straks happerig wordt omdat ze continue wat lekkers wilt. Ik ben nooit zo fan van veel lekkers uit de hand geven Dit ook denk ik omdat mijn vorige paard heel snel ging bijten (na paar keer iets geven al).
Wat ik ook heb gedaan, en ook daarvoor weleens deed hoor, is de singel/dekje enz laten zien/besnuffen. Wat ze dan doet is er paar keer in bijten Ook met een borstel doet ze dat...

Ik merk wel dat dit werk, voor nu ieder geval. Het is even de vraag of het blijft werker en het niet weer tijdelijk is. Ik kijk dit even aan en ook met rijden of ze met een paar weken losser is qua inbuigen En anders laat ik een osteopaat een keer kijken (en een die ook het zadel kan beoordelen eventueel)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 10:12

Mijn merrie is voornamelijk als fokmerrie gebruikt vanwege de goede afstamming (krack c x ferro) en de goede veulens die ze fokt. Maar vanwege die afstamming heeft ze ook wel een pittig karakter ;)
Het werkte ook weer even, gisteren mepte ze met dr achterbeen toen ik de singel onder dr buik wilde pakken. Deed ze hiervoor ook hoor, maar gisteren raakte ze me (zachtjes). Verder lukt t wel iets beter doordat ik dr weer aan twee kanten vast heb, en als ik continue wat eten geef (stukje wortel) dan bijt ze niet nee, maar of dit de oplossing is... Ik denk voor nu misschien, maar niet voor de langere duur.

Ik denk dat ik maar een fysio of osteo laat komen en haar laat nakijken. Dan heb ik ieder geval zekerheid. Heeft ze echt iets, dat dit opzadel probleem veroorzaakt. Of mankeert ze niets, en is het echt gedrag.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:43

klinkt misschien stom maar sommige mensen doen vaak aan een kant van het zadel de singel omhoog (aansingelen), misschien (als je dit al niet deed) is aan twee kanten aansingelen en dan maar 1 gaatje per keer iets minder heftig voor je paard en ga dan voorlangs bij je paard als je van kant wisselt en iets lekkers tussendoor geven word zo erg makkelijk en is de stress/spanning meer verdeeld omdat ze zich beter kunnen voorbereiden op wat er komen gaat.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 16:21

Doe ik inderdaad al Rustig gaatje voor gaatje en van kant wisselen Maar dat helpt niet helaas

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:32

en als ze stilstaat nog niet (strak) aansingelen, maar singel alleen losjes vast? En dan eerst aan de hand een stuk gaan stappen en dan na een tijdje telkens rustig een gaatje aansingelen. Of reageert ze ook al als de singel los zit?

Edit: ik zou trouwens ook iemand naar haar rug laten kijken! En ik vroeg me af of je telkens dezelfde zadelmaker erbij hebt gehad? Ik heb zelf namelijk toch het idee dat een zadelmaker een soort van bij je paard moet "passen".

KusNiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:45

Probeer een paar keer om het rechter voorbeen op te laten tillen door iemand anders. Dan singel je haar aan en als t klaar is pas been neer zetten dit doe je een weekje elke dag en dan laat je alleen iemand ernaast staan.. dit doe je weer een weekje en bij de 2e week kun je het waarschijnlijk weer alleen aangezien ze dan door heeft dat ze hoe dan ook opgezadeld word]

Succes!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 23:34

Kusniek, morgen diegene die dan haar voorbeen vast houdt staat totaal niet veilig Die kan ze dan zo bijten Ze dreigt niet alleen met bijten, ze bijt echt als ze de kans krijgt
Heb afspraak gemaakt met osteo/fysio

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:45

ik ben benieuwd wat eruit komt..
Hoe is ze dan met rijden voornamelijk als je net bent opgestapt
Ik heb precies hetzelfde met mijn merrie (ook fokmerrie geweest)
ik heb ook een afspraak gemaakt met een osteo

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:51

Ik herken je probleem. Mijn merrie heeft/had extreme singeldwang. Zo erg dat ze zelfs tijdens het rijden met 4 benen tegelijk de lucht in sprong...als ik het zadel al op kreeg :+

Zij associeerde het zadel met akelige dingen, ze is op een niet zo chique manier zadelmak gemaakt. Dit resulteerde in een verhoogde spierspanning wat uiteindelijk met rijden ook problemen oplevert natuurlijk.

Ik heb haar van top tot teen door de scinti laten halen om zeker te zijn dat er lichamelijk niets mis was.

Daarna zijn we weer gaan opbouwen mbv mesotherapie. Dan verdoven ze de zenuwuiteindjes in hals en rug. Dit werkt een week of 4 maar zorgt ervoor dat het patroon van stress doorbroken kan worden. Op een gegeven moment gaat jouw rug ook zeer doen als je je constant spant op het moment dat er iets vervelends staat te gebeuren. Dus dan krijg je dat je paard het zadel gaat koppelen aan de pijn van de spanning die ze zelf oproept. Die mesotherapie zorgt ervoor dat ze die pijn tijdelijk niet kan voelen en zo kun je opnieuw beginnen.

Ik heb daarna 2 dingen anders gedaan. Ik heb ten eerste (omdat ik toch niet meer normaal met haar kon rijden want dat was verkapte zelfmoord :+ ) alleen maar leuke dingen met haar gedaan met zadel op. Heb echt kilometers hier door het dorp gewandeld met haar met een zadel op. Je wordt vreemd aangekeken en je krijgt opmerkingen over of je er niet beter op kunt gaan zitten etc. Maar goed, paard vond het leuk en dat was het doel.

Verder heb ik haar dag en nacht een singel omgedaan om haar deken heen. Niet strak, maar ook niet zo los dat ie naar achteren kon schuiven. Dit vond ze in het begin niet leuk, maar het heeft wel geholpen. Al gauw hoorde die singel bij de deken op=de wei in. Ik heb haar uiteindelijk een maand of 5 a 6 die singel laten dragen. Dag en nacht.

Ik ben nu ruim een jaar verder en ik ga binnenkort mijn startkaart aanvragen. Want mede door het vele wandelen etc kon ik op een gegeven moment weer gewoon opstappen en rijden.

Ze heeft nooit meer 1 pas verkeerd gezet.

Wel heb ik, om het haar zo aangenaam mogelijk te maken, een zachte leren singel aangeschaft, anatomisch gevormd en aan beide kanten elastiek. Ze reageert nu nagenoeg niet meer met opzadelen. Ik kan haar opzadelen zonder haar vast te zetten. Het proberen waard dus.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:15

Onley, Met rijden is ze voorwaarts druk (is ook haar pittige gevoelige karakter) Moeite met linker lengte buiging. Had ze al vanaf dat ik haar kocht Maar ze had dan ook totaal geen bespiering en nu wel ietsjes meer, maar er moet nog heel wat bespiering op komen. Wanneer komt bij jou de osteo? Bij mij 8 nov

Maikeltje, zo dat is wel een verhaal. Ik heb al verschillende singels geprobeerd. Een FRA singel, die in alle richtingen elastisch is en een neopreen En nu heb ik een anatomisch gevormde zachte leren singel (zonder elastiek, maar wel die de druk gelijkmatig verdeeld over beide singelstoten)

Volgens m'n staleigenaar heeft ze een hekel aan het zadel doordat ik haar te ruim laat stappen. Up heeft van zichzelf hele ruime beweging en ik moet haar veel kleiner laten stappen volgens hem. Want doordat ze te ruim zou stappen, beweegt/schuift het zadel heen en weer en haar singel ook en daardoor krijgt ze een hekel aan het zadel. Is zijn theorie.
Maar naar mijn idee zou ze dan ook een hekel aan het rijden moeten hebben maar dat is niet het geval.

Ik wil inderdaad wel proberen ook andere dingen dan rijden, met het zadel op te doen. Ook longeren met zadel op bijv.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:39

Pivanti, maar dan zou je juist met rijden problemen moeten hebben als het aan de te ruime stap zou liggen. Bovendien: een goed passend zadel schuift niet door ruime bewegingen van een paard, dan zou Totilas ook problemen moeten hebben toch? :+

Als het probleem enkel en alleen bij het opzadelen ligt dan zou ik toch eens met een singeltje gaan werken die je paard gewoon op de wei (of op stal) permanent om heeft. Draagt jouw paard een deken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:36

pivanti, denk dat je naar de staleigenaar sowieso niet zoveel moet luisteren.
je weet wel waarom :D

Ik zou haar eerst inderdaad eens goed laten nakijken. Wie weet zit er iets vreselijk pijnlijks in haar rug of heeft ze ergens anders last van.
Of hád ze ergens last van en associeert ze het nu met pijn....
Kan Mariska je niet adviseren?
En met een dekensingel oid?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:34

o oke
ik ga maandag een afspraak maken dan komt me zadelmaker ook ik wil echt alles uitsluiten
mijn merrie staakt in het begin wil niet voorwaarts lopen dreigt met bokken en ect ze staat nu overigens stil :)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 19:09

Maikeltje, ja klopt Lijkt me ook sterk Met rijden merk ik niets verder dat ze t naar vind
Ze heeft wel snel wondjes bij dr singel Achter dr elleboog Maar dit gaat beter sinds ik een anatomisch gevormde singel heb
Ze heeft nu een deken om Heb wel een dekensingel, elastisch
Maar ze staat wel 24u buiten in een grote kudde in een hit aktief stal dus met voersystemen Zal ze niet blijven hangen
dan..

Darkcrystal, ik heb mariska al eens gevraagd Heeft me toen wel wat kopieetjes over t touch gegeven Zij kent els bach getornd, de osteo die ik laat komen Zo kan els mariska informeren over de opbouw en kan mariska mij helpen hierbij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:26

Els is een goede ostheo.

Hopenlijk vindt ze iets. Niet dat ik jou en Up dat gun,maar dan weet je wat er aan de hand is!