Instructeurs:betalen voor rijbak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Instructeurs:betalen voor rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 15:16

Ik geef al bijna een jaar les op een pensionstal waar ik meerdere lesklanten heb,vaak heb ik er 2 achter elkaar en ben ik er zo 2,3 x per week.De andere pensionklanten kunnen er gewoon bij rijden in de bak.Nu kwam de eigenaresse naar me toe vandaag om te zeggen dat ik E5,- per uur moest gaan betalen aan hun vanwege zogenaamde bakhuur.Nu vindt ik dit een beetje vreemd..want ik huur de bak helemaal niet.Daarom zou ik graag ervaringen en meningen van andere instructeurs willen weten.Is dit normaal? Ze vertelden mij dat de andere instructeurs dat ook deden,wat betwijfeld werdt door mijn lesklanten.

Serendip90

Re: Instructeurs:betalen voor rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:18

Als pensionklant betaal je al voor de bak :) Dus lijkt mij sterk..... Wel makkelijk verdienen voor de staleigenaar :p

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:20

Nee, dit is niet normaal.
en aan je lesklanten, want zij betalen voor bak gebruik. Of zij nou zelf rijden of les krijgen.
Fijne handel!!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:22

De instructrice betaald toch nooit voor de bak? Dit zijn de lesklanten..
Ik heb al wel geweten dat mensen op een pensionstal bij moesten betalen voor de bak als ze les hadden van buitenaf. (vaak hadden ze dan ook wel de bak voor zichzelf en mocht er niemand meer bij)

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:27

Nou ik weet hier wel stallen die inderdaad geld vragen als jij je lesgever wilt laten komen.
Maar ik weet niet precies hoe het zit, maar volgens mij heb jij dan wel "voorrang" (de rest moet rekening met jou houden) en/of mag er verder dan niemand in de bak zijn. Deze wordt dan gereserveerd zeg maar.

Maar het gebeurd inderdaad wel, weet niet hoe het bij jullie geregeld is?

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:32

Ik ken inderdaad ook wel meerdere stallen waar je bijvoorbeeld als pensionklant 5 euro moet betalen aan de stal eigenaar om les te kunnen hebben van iemand van buiten af.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:37

je ziet dit veelal op de wat commercielere bedrijven. feitelijk is het een bescherming voor de eigen instrukteurs. het bedrijf maakt zo de instrukteur van buiten duurder voor de pensionklant [met in mijn ogen de achterliggende gedachte dat ze dan eerder bij de instrukteurs op het bedrijf gaan lessen]

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:42

lijkt mij een beetje vreemd, jij komt toch omdat iemand les van jou wilt. Je gaat er toch niet zonder afspraak met iemand les geven en jij maakt toch geen gebruik van de bak?
Lijkt mij logischer als de lesklanten dan 5 euro extra moeten betalen aan de eigenaresse voor het iemnad laten komen van buitenaf.
Ik zou er in ieder geval niet aan meespelen of je lesklanten die 5 euro laten betalen want hun willen immers dat je komt...

Hier is het trouwens wel vaak dat manege's gewoon een verbod hebben op intstructie van buitenaf, dan kun je dus alleen van de manege les hebben

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:48

knollentuin schreef:
je ziet dit veelal op de wat commercielere bedrijven. feitelijk is het een bescherming voor de eigen instrukteurs. het bedrijf maakt zo de instrukteur van buiten duurder voor de pensionklant [met in mijn ogen de achterliggende gedachte dat ze dan eerder bij de instrukteurs op het bedrijf gaan lessen]

Zo ken ik het inderdaad ook, maar dan wel dat de pensionklant aan het bedrijf betaalt voor een eigen instructeur, niet dat de instructeur moet betalen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 15:49

Ja ik zal het zowiezo door moeten berekenen aan de lesklanten wat ik heel vervelend voor ze vindt.De pensionstal heeft geen "eigen" instructeurs,wel 2 die daar ook staan met hun paarden maar dat is het dan ook..en we hebben ook geen "voorrang" of de bak voor onszelf dan.Ik heb zelf ook het idee dat ze er een slaatje uit proberen te slaan dus ik moet even gaan nadenken hoe we dit moeten gaan oplossen.Ik ben bang dat als ik er niet mee akkoord ga dat ik niet meer op het erf mag komen..

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:54

Is dit niet iets wat juist je lesklanten zouden moeten oplossen?
Jij wordt immers door hen ingehuurd en hebt feitelijk niets met de pensionhouder te maken?
Zij staan in pension, zij willen les van iemand, dus zouden zij dat met de pensionhouder moeten regelen.
Jij zou alleen direct de bak bij de pensionhouder moeten huren als je de bak reserveert voor jou alleen, daar een bedrag voor betaalt en in die gehuurde tijd je lessen draait.
Als je de bak niet eens voor jezelf alleen hebt, 'huur' je feitelijk niets want je krijgt er niets voor terug wat je niet nu al hebt.
Oja, en ik zou vooral ook even checken of andere instructeurs dit inderdaad ook doen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:56

Als anderen erbij mogen rijden geen probleem. Als jou lesklant echt prive wilt rijden zal hij/zij de bak af moeten huren en zijn de kosten voor hem/haar

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:59

ik ken een paar vormen hier van:

*de pensionklant hoeft niets te betalen.
kan zijn dat er door andere in de bak erbij word gereden maar meeste stal genoten houden rekening mee
dat er les is door later te rijden of diegene die les heeeft voorrang op alles te geven.

*pension klant betaald een bedrag voor het huren van de bak waardoor je meestal de bak voor je zelf krijgt
(je huurt de bak eigenlijk zodat je les kan krijgen van je eigen instructeur)

*instructeur huurt de bak van een stal en geeft daar les dan betaal je de bak huur je instructeur.
gebeurt het op deze manier kan de instructeur dan ook mensen van buiten af in die bak les geven.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:59

Op het moment dat mensen van buitenaf, bijv. instructie geld gaat verdienen op het bedrijf van de pensionhouder is het heel normaal daar een bakhuur voor te vragen.

Als intructeur verdien je geld via iemand anders zijn bedrijf. Ik vind het niet meer dan normaal, en hier thuis gebeurt het ook.

Staat ook zo in ons contract. Wij bieden voor onze pensionklanten instructie aan, wil jij je eigen instructie op ons bedrijf? Prima, maar dan betaal je 5€ om de bak af te huren voor je les en je instructeur.

Wel vind ik het zo dat die kosten gewoon bij de les kosten opkomen, als instructeur sta je er namelijk buiten.

Dus bijv. 20€ voor de instructeur vanwege het lesgeven. 5€ voor de pensionhouder voor bakhuur.

Heel normaal en hier in de regio een zeer gebruikelijke regel.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:01

Maar als instructeur zijnde niet bakhuur betalen, tenzij jij een bak huurt voor bijv. 3 uur op donderdagavond, dan kun je de bakhuur doorberekenen in je les kosten.

Maar als jíj uitgenodigd word om les te komen geven door een pensionklant is het niet meer dan normaal dat de pensionklant de bakhuur betaald. De pensionklant wil graag les rijden, niet de pensionhouder of instructeur.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 16:04

Precies,ik ga dit even doorgeven aan m'n klanten en probeer het zo te gaan afspreken met de pensionhoudster denk ik.Nog wel een vraag..betalen de pensionklanten dan E5,- per keer aan de pensionhoudster?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:17

persoonlijk vind ik dit een zaak tussen pensionklant en pensionhouder en niet voor de lesgever, die is op uitnodiging van de lesklant aan het lesgeven. Ik zou als lesklant niet blij zijn met deze gang van zaken en hier zelf met de pensionhouder afspraken over willen maken.

Als het in contract staat of het is een bedrijf waar lesgevers aan verbonden zijn is het een andere zaak.

Als ik jou was zou ik het bij de lesklanten neer gaan leggen en dat ook aan de pensionhouder mededelen.
Ik weet niet of de klanten het dan ook aan de pensionhouder moeten gaan betalen, maar dat is jouw zaak niet. In mijn eigen situatie ga ik er van uit dat in de pensionprijs ook bakgebruik inbegrepen is en zou niet extra hiervoor willen betalen als ik les heb. Het wordt anders als ik de bak voor mij alleen zou willen hebben en er niemand bij zou mogen rijden, maar dat is niet het geval.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:18

Elisa2 schreef:
Precies,ik ga dit even doorgeven aan m'n klanten en probeer het zo te gaan afspreken met de pensionhoudster denk ik.Nog wel een vraag..betalen de pensionklanten dan E5,- per keer aan de pensionhoudster?

Bij onze pensionstal wel ja! :j
De pensionklanten willen de les graag rijden, jij niet. Daarom moeten hún die 5€ betalen om jou over te laten komen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:48

Ik hoor het ook wel vaker. Wel heb je bij 'bakhuur' (meestal 5 euro) de bak voor jezelf ter beschikking.
De bakhuur betaal je als pensionklant aan de pensionhouder. Instructeur staat hierbuiten.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:25

Dit wilden ze op mijn vorige stal ook invoeren maar daar zijn we als pensiongasten niet mee akkoord gegaan....
Je betaalt een (flinke) pensionprijs en daar zit het gebruik van de bak bij in. Om dan nog extra te betalen als je les hebt vind ik niet kunnen. Aan de andere kant kun je dan ook de bak niet exclusief voor jezelf hebben tijdens een les. Mocht je dat willen dan vind ik het wel logisch dat je daar extra voor betaald.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:29

Dat hebben wij bij ons ook op stal. De instructeurs betalen €2,50 per uur aan bakhuur aan de de staleigenaar..
En rekenen dit ook door in de prijs, niet meer dan normaal.

Deze regel is ingesteld zodat meer mensen samen in een les gaan rijden. Er waren ontzettend veel privélessen. Nu nemen mensen eerder een halfuur les of samen in een les van een uur. En betaal je dus pp €1,25 meer.

Ik vind het niet meer dan normaal, jij verdient geld in iemand anders zijn faciliteiten. Maar bij ons gaat het ook om een schappelijk prijsje..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 17:16

Het is opgelost inmiddels door de pensionklanten,zij betalen samen een bepaald bedrag per maand wat schappelijk is.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:51

mooi dat het opgelost is, maar ik blijf het een rare gang van zaken vinden. ik zou hier als pensionklant ook niet zomaar mee akkoord gaan.

maar goed, voor jou is het opgelost en daar ging het om :)

Noor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 18:53

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje raar. Je betaalt toch al stalhuur, hier zit ook het gebruik van de bak bij. En ja, dan wil je wel eens les in die bak toch?