bak regels,ergenis aan diegene die ze niet weten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maybe2

bak regels,ergenis aan diegene die ze niet weten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 14:13

ik heb dus al een paar keer gehad,dat ik aan het inrijden was voor een wedstrijd,maar dat er gewoon mensen tussen rijden die gewoonweg de bak regels niet kennen.
als je dan in draf bent,gaan ze gewoon stil staan op de hoefslag,aarrgghh.
je moet elkaar de linkerhand kunnen geven,zo moet je elkaar passeren.
mensen die een uur ofzo nog even uitstappen,en vervolgens ook nog even naast iemand gaan rijden,die ze toevallig kennen,jeetje,ga bij elkaar op visite!
jullie weten ook vast nog wel wat.

miranda1967

Re: bak regels,ergenis aan diegene die ze niet weten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:18

paardrijden is ook voor ontspanning niet alleen voor diegene die wedstrijd willen rijden ,ik praat ook wel eens met iemand die naast me rijd en ook ik stap wel eens lekker lang uit ,wil dat dan zeggen dat jij altijd voorrang hebt ?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:20

jazeker heeft ze dat, als ze aan het rijden is.

Hier net zo, we hebben de regels opgehangen. En ze in de les nog eens doorgenomen voor degene die ze schijnbaar niet wisten. Nu alles ok, maar we hebben dan ook maar een kleine stal, nooit druk in de bak.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:23

miranda1967 schreef:
paardrijden is ook voor ontspanning niet alleen voor diegene die wedstrijd willen rijden ,ik praat ook wel eens met iemand die naast me rijd en ook ik stap wel eens lekker lang uit ,wil dat dan zeggen dat jij altijd voorrang hebt ?

Maar in een losrijbaan voor een wedstrijd toch wel?
Ik neem aan dat jij bedoelt tijdens de gewone uurtjes. Maar dit was heel specifiek in de losrijbaan bedoelt als ik de OP lees.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:24

Ik snap je ergernis. Zelf rijd ik geen wedstrijden maar als ik in de bak rijd weet ik vaak ook de regels niet (rij zelden met anderen in de bak). Ik ga altijd aan de kant voor anderen, tenzij ik zelf in een snellere gang zit. Uitstappen en stilstaan inderdaad op de binnenhoefslag of in het midden. Ik kan op de een of andere manier niet onthouden dat je elkaar de linkerhand moet geven, want als ik rij ben ik veel te ingespannen bezig, dan ga ik liever zelf aan de kant :p

Wel ga ik vaak mee op wedstrijden. Als ik dan bij de losrijbak sta, kan ik me heel goed indenken dat ruiters zich dood kunnen ergeren aan ruiters die gezellig met elkaar kletsen, de groom 10x de bak in halen, alle ruimte in beslag nemen (voorrang nemen dus) en gewoon keihard schreeuwen naar elkaar. Vaak hangen er wel bakregels op de maneges en stallen, sommigen zouden ze toch echt eens moeten lezen.... Is vaak meer een kwestie van "kijk mij nou eens rijden" en arrogantie, denk echt wel dat wedstrijdruiters vooral op hoger niveau weten hoe ze moeten rijden....

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:25

Ja echt verschrikkelijk af en toe.
Afgelopen zondag zelfs meegemaakt dat mijn dochter op de lange zijde afwend en op de middellijn halthoudt om achterwaarts te gaan....gaan een of andere papa, die midden in bak zijn kind aan het helpen was, gewoon recht achter de pony staan.........nou ik vraag me toch ernstig af, WAAROM?????
Die "goede" man had gewoon echt niet door wat ie deed, blijf dan toch gewoon aan de kant!!

xMalouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:25

Roep eens: 'hoefslag vrij!' :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:19

buukske schreef:
Ja echt verschrikkelijk af en toe.
Afgelopen zondag zelfs meegemaakt dat mijn dochter op de lange zijde afwend en op de middellijn halthoudt om achterwaarts te gaan....gaan een of andere papa, die midden in bak zijn kind aan het helpen was, gewoon recht achter de pony staan.........nou ik vraag me toch ernstig af, WAAROM?????
Die "goede" man had gewoon echt niet door wat ie deed, blijf dan toch gewoon aan de kant!!

Voetgangers in de losrijbaan zijn sowieso echt heel irritant dus kan het me helemaal voorstellen.
Het seizoen van 'ik laat mijn groom mijn paard aan de hand losstappen' komt er ook weer aan, daar kan ik me dood aan ergeren. Meestal is ruiter dan eerst nog naar de plee en kleding in orde maken, begin dan eerder :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:22

Enorme ergenis inderdaad. Dankzij een van dat soort knuppels ben ik van mijn paard gevallen en heb ik mijn sleutelbeen gebroken. Die persoon ging halthouden met de kont op de hoefslag en de binnenhand op de binnenhoefslag. Kom er dan nog maar eens langs op het laatste moment.. Heb niet eens mijn proef kunnen rijden en lig er nu minimaal acht weken uit.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:23

Tja. Ik probeer me gewoon nooit te ergeren op concours. Al gebeurt het soms wel. :)

Laatst ruzie gehad omdat ik een slokje drinken ging halen bij mijn ouders, paard in de hoek geparkeerd maar een mevr. met een jong paard en een sponsor op haar dek flipte hem helemaal omdat ik niet van haar jonge paard kon verwachten dat die binnenhoefslag kon lopen. Waarop ik antwoordde ik verwacht helemaal niks van jou paard, en als je de binnenhoefslag niet op kunt komen ga dan geen L proef starten. Ik gewoon rustig gedronken, en vervolgens uit de hoek weggestapt. Dit zal in totaal 10 sec. geduurd hebben.

Wanneer ik lekker verder aan het inrijden ben gaat die mevrouw met haar jonge paard vrolijk op de hoefslag bandages laten afhalen door haar groom.

Hallo: hoe hoog heb je jezelf dan zitten???!!!!????!!!

Maar verder heb ik eigenlijk nooit problemen in de losrijbaan. Ja, sommigen kennen de regels niet goed, en soms doen ze dingen niet geheel handig, maarja, so be it.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:30

Citaat:
Voetgangers in de losrijbaan zijn sowieso echt heel irritant dus kan het me helemaal voorstellen.

Dit is voor het eerst dat ik zoiets als dit lees, niet alleen de tekst uit deze quote maar ook uit andere berichten hierboven. Moet zeggen dat ik me nooit van geen kwaad bewust ben geweest, ik help een vriendin af en toe op wedstrijden (f proeven) en hierbij kom ik tegelijk met haar de bak in om aan het zadel te leunen wanneer ze op stapt, even helpen aansingelen etc. Dan staan we samen in het midden van de bak, vaak net iets naast het midden zodat mensen nog wel kunnen afwenden en hun voltes kunnen maken en dergelijk. Direct daarna ben ik weer foetsie, tenzij ze me roept omdat er iets is waar hulp bij nodig is of iets dergelijks. Ik denk dat ik dan 5 minuten of minder in de bak sta om te helpen, word dit ook al vervelend gezien door overige ruiters? ik heb altijd het idee dat men makkelijk om ons heen kan rijden maar ik kan het misschien fout hebben, is dit storend? Hoe doen jullie elkaar helpen dan, doen jullie opstappen en singelen voordat jullie de losrij bak in gaan?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:34

Wij rijden tijdens de lessen met gem. 10 mensen in 1 bak. Als je dan de bak regels niet kent word het heel verschrikkelijk :P Ik spreek mensen er ook op aan als de zich er niet aan houden. Wij hebben ook als regel dat waarneer je gallopeerd mag je ook best gaan draven (binnen hoefslag) maar niet stappen, omdat dit gewoonweg irritant is. Natuurlijk linker hand geven en mensen die op de hoefslag rijden hebben ga je niet afsnijden als je wilt invoegen :+

Maar onder een wedstrijd lijkt mij dit idd ook erg storend! :(:)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:56

Telpeva schreef:
Ik denk dat ik dan 5 minuten of minder in de bak sta om te helpen, word dit ook al vervelend gezien door overige ruiters? ik heb altijd het idee dat men makkelijk om ons heen kan rijden maar ik kan het misschien fout hebben, is dit storend? Hoe doen jullie elkaar helpen dan, doen jullie opstappen en singelen voordat jullie de losrij bak in gaan?

Ligt er een beetje aan hoe druk het is, hoe groot de bak is waar je los kunt rijden en stiekem ook een beetje aan mijn eigen zenuwen (heb ik een lastig/onrustig/bang/bangvoormensen/snel gestressed paard bij, is het een selectie, ben ik zelf al wat laat met losrijden, hoe hoog is mijn irritatiedrempel die dag,.. :o )
Ik vond het bijv. heel irritant toen mijn paard net voor een selectieproef niet wou aangalopperen en ik hem niet onmiddellijk erna weer voorwaarts kon zetten omdat een groom een paard aan de hand net voor me langs stapte, want zo kroop mijn paard nog meer achter het been. Combi van factoren op dat moment, want mijn eigen stress speelt dan ook mee hoor. Ik vind het ook irritant als het bomvol is en mensen staan te paard met hun 'publiek' te ouwebetten of er gaat een instructeur les staan geven in de baan of mensen gaan naast elkaar uitstappen.
In het buitenseizoen of op rustige wedstrijden kan het me niet boeien :n , maar aaarrrggghh met z'n allen in zo'n minibakje in het binnenseizoen, de een is aan het instappen, twee stappen er naast elkaar uit, een is bandages aan het afdoen, een staat te leuteren met haar instructeur, nog iemand heeft een exploderend paard op de volte... en dan maar kriskras er tussendoor moeten laveren met een paard wat drukker wordt naar mate hij vaker op de rem moet en ik die steeds pissiger word hihihi. Dan vind ik het rijden echt even niet meer leuk hoor!

Aansingelen doe ik bij de trailer.
Opstappen doe ik zoveel mogelijk bij de trailer of gewoon zonder hulp in de rijbaan (en dan vind ik mezelf al irritant voor anderen omdat ik ergens moet stilstaan := ).

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:10

Kijk dan hoef ik me blijkbaar toch niet heel erg druk te maken, het gaat hier meer om F proeven waarbij telkens zo'n 4 a 5 ruiters rijden in een baan van ik schat 20/60. Voelde me al licht schuldig, maar het is wel een goede gedachte om voortaan rekening mee te houden :) ! want sommige dingen kunnen ook gewoon buiten de losrijbak, of in ieder geval ergens waar je een ander niet of minder in de weg staat.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:13

Telpeva schreef:
Kijk dan hoef ik me blijkbaar toch niet heel erg druk te maken, het gaat hier meer om F proeven waarbij telkens zo'n 4 a 5 ruiters rijden in een baan van ik schat 20/60. Voelde me al licht schuldig, maar het is wel een goede gedachte om voortaan rekening mee te houden :) ! want sommige dingen kunnen ook gewoon buiten de losrijbak, of in ieder geval ergens waar je een ander niet of minder in de weg staat.

Iemand die in de baan staat om te helpen opstappen, aansingelen, kortom even de ruiter op weg helpt daar kan ik me ook niet aan ergeren, dat is zo kort...maar er staan ook nog met enige regelmaat mensen gewoon complete lessen te geven, die dus echt halfuur of langer in het midden staan met degene die bij hen hoort er op een volte omheen en die mensen gaan gewoon niet aan de kant...Dan ben je echt levensmoe volgens mij...volle bak met deels gestresste paarden en ruiters, jonge dieren en daar dan tussen gaan staan...mij niet gezien.

Waar ik echt een bloedhekel aan heb en helaas toch wel 2/3x per binnenseizoen meemaak, zijn pony's in de losrijring!! En dan heb ik het niet over iemand die met een D/E pony meedoet aan de wedstrijd, maar over echt kleine pony's met kleine, duidelijk onervaren kinderen erop die om een of andere vage reden tijdens de wedstrijd in de losrijbaan rijden. Dat vind ik zo link, daar kan ik me echt kwaad om maken. En als ze mij ook maar één keer voor de voeten durven te rijden zeg ik er ook wat van ook (nouja, tegen de ouders/begeleiders dan) want dat vind ik gewoon zo gevaarlijk...ik ga het echt niet op mijn geweten hebben dat ik met mijn megastresskip een klein kind omver rijd wat er ineens voordoor schiet, die hebben daar gewoon niets te zoeken.

Cash87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:02

dat je jezelf aan de regels moet houden OKE, maar sommige denken dan ook gelijk dat ze overal mogen rijden en overal gelijk hebben...
Vind het altijd wel leuk, dressuur rijdt je met 10 mensen in een 20-40 ring minimaal en bij springen rijden ze met 20 man in een rond bakje, en daar zijn nooit problemen :+

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 09:38

Cash87 schreef:
dat je jezelf aan de regels moet houden OKE, maar sommige denken dan ook gelijk dat ze overal mogen rijden en overal gelijk hebben...
Vind het altijd wel leuk, dressuur rijdt je met 10 mensen in een 20-40 ring minimaal en bij springen rijden ze met 20 man in een rond bakje, en daar zijn nooit problemen :+

ik heb ook weleens meegemaakt,in de bak bij het inspringen dat daar ook weleens ergenissen voorkomen hoor.
ik vind het ook altijd zo erg dat iemand in de inrijbak gewoon nog staat les te geven,sorry hoor,maar als het daar op aan moet komen,dat vind ik zo ergelijk.ggrr.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:35

Cash87 schreef:

Maar bij het springen gaan ze grotendeels allemaal dezelfde kant op, en word er ook nog veelal gedraafd en gegaloppeerd (ik zie tenminste niet vaak mensen in de inspringring uitstappen) terwijl bij dressuur verschillende klassen allemaal verschillende oefeningen en gangen in dezelfde baan moeten rijden...Niet helemaal vergelijkbaar he.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:59

Precies, zeker in de hogere klassen, dan moet je ook nog op gaan letten voor de zijgangen. Denk je dat ze een volte op gaan draaien, blijken ze schouderbinnen in te zetten :=
20x40 is trouwens ook niet overal, heb 's winters al wel eens met 8 man op max 15x30 gezeten, werden we niet vrolijk van en ben er ook nooit meer geweest. Het leek wel een manegeles, alles zelfde kant, zelfde gang, anders reden we elkaar finaal klem.

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:54

TO ik bedoel inderdaad in de binnenbak van de manege niet de losrijbak tijdens een wedstrijd sorry

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:42

Ja afentoe lijkt het wel alsof mensen links en rechts niet meer uit elkaar kunnen houden. Wordt je half aangereden en heb ik ook nog zo'n pony die daarna helemaal inpaniek is. Krijg ik nog een boze blik ook, nou dan roep ik ook gewoon kijk eens uit. Zou niet gaan schelden ofzo, daar ben ik te beleefd voor :P Maar erger me er wel echt aan.

Verder: Mijn instructrice stapt ook weleens met mijn pony rond om alvast een beetje los te stappen en ik nog ergens mee bezig ben. Natuurlijk niet als het heel druk is maar anders gewoon wel hoor. Dat is jammer dan als mensen dat vervelend vinden.
Net zoiets als met dat lesgeven, als het rustig is staat mijn instructrice ook gewoon in het midden aanwijzingen te geven, anders staat ze langs de rand v/d bak en geeft ze me les via oortje. En dat heeft niks te maken met dat ik mijn pony niet voor elkaar heb en dat dat thuis maar moet gebeuren, niet iedereen rijd op een automaatje. Dus als ze het irritant vinden dat mijn instructrice wat naar me roept boeit me dat echt niks dat is dan hun probleem :D

Verder geef ik altijd keurig linkerhand en stop zoveel mogelijk als ik denk dat dat nodig is.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:09

Urielle schreef:
Het seizoen van 'ik laat mijn groom mijn paard aan de hand losstappen' komt er ook weer aan, daar kan ik me dood aan ergeren. Meestal is ruiter dan eerst nog naar de plee en kleding in orde maken, begin dan eerder :roll:

Dat is idd onwijs irritant... of dan bijv: Kleine inrijbak, dus al vrij druk, en dan gaan mensen daar ook weer lang uitstappen en totaal niet uitkijken voor anderen, terwijl ze best buiten in de buitenbak kunnen uitstappen....

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:14

Ik ken ook de bakregels niet helemaal precies, maar de belangrijkste wel iig. ik zorg altijd gewoon als ik aan het uitstappen ben of gewoon niet echt intensief aan het rijden ben dat ik de andere ruiter niet in de weg loop. Mochten we toevallig elkaar kruisen en het is mijn schuld dan bied ik mn excuses aan, je kan niet voorkomen dat de 1 de andere een keer in de weg rijd.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:19

Ach ja sommige weten niet eens het verschil tussen inrijden en losrijden laat staan dat ze de bakregels weten..

feike_nr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:23

Ik weet zelf ook niet alle regels... maar erger me het meest aan de mensen die een hoop klagen om een ander omdat deze toevallig in de weg stapte op de binnenhoefslag terwijl zij in een zijwaartse wending bezig waren e.d. en vervolgens zelf op de hoefslag stil staan... iedereen maakt wel eens een fout, gebeurd het een paar keer kan je het vriendelijk vragen, of de persoon in kwestie erop wijzen, veranderd er dan nog niks... dan mag je boos worden...