Lessers luisteren niet en doen geen moeite

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

Lessers luisteren niet en doen geen moeite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 10:23

Hoi

Op onze manege vervang ik af en toe lessen, meestal de beginners (2 groepen, onderverdeeld echte beginners en dan een groep die al wat meer kan als voorbereiding naar de galop groep) zoals nu neem ik een aantal weken de woensdag middag lessen over omdat de vaste instructrice niet kan.

Nu is mijn probleem ik vind dat de lessers (meestal kinderen en een aantal volwassenen) totaal niet opletten en luisteren tijdens de les. Ze doen ook geen moeite om iets te leren of te proberen, het liefst worden ze gewoon bediend...

Klinkt nu misschien wat onduidelijk, dus enkele voorbeelden...

In mijn 1ste les is het de bedoeling dat de ruiters leren opzadelen en poetsen, als ze overgaan naar de volgende les moeten ze dit al zelf kunnen. Dus word er gevraagd om een half uur a 20min voor de les aanwezig te zijn zodat ze zelf hun spullen kunnen nemen, poetsen en opzadelen. Zo heb ik ook de tijd om bij iedereen langs te gaan om uitleg te geven en te helpen waar nodig. Alleen komt meer dan de helft van de les meer 10 of 5 min voor de les aan. Met als gevolg dat ik alle paarden in mn 1tje mag poetsen en opzadelen. Meestal staan er dan paarden opgezadeld van ruiters die niet langskomen, mag ik die terug gaan afzadelen op de laatste minuut.

Ook doen de ruiters geen moeite om zelf eens hun paard te poetsen of te proberen opzadelen, ze blijven aan de stal staan (volgens mij hopen ze nog steeds dat het paard het zelf zal doen) En zeggen hij wil niet, ik durf niet, ik kan dat niet, ... Terwijl ik het al 100x heb voorgetoond en geholpen heb. Als ik vraag is je paard al gepoetst zeggen ze ja hoor, kom je in de stal, hoeven vies, kont nog vuil en staart nog vol met stro... Met als gevolg dat ik nog vlug zelf mag herbeginnen want ik wil geen vieze paarden in mn les!

Deze week heb ik gezegd dat wie met een vies paard binnen durft te komen, terug naar stal mag gaan en pas mag terug komen als hun paard netjes is! Ik ben het zat die luiheid! Ik voel me net een soort slaaf.. Ze denken 'oh de instructrice doet het zo meteen wel weer'

Ook tijdens de les word er niet opgelet of geluisterd!

Ik herhaal alles 100x en dan nog word er niet gereageerd of geluisterd tot er uiteindelijk toch iets misgaat en er iemand valt of een schop krijgt... Ik zit constant de hammeren op die afstand (dus dat je niet te dicht mag rijden, leg ook uit waarom enz) maar luisteren oh neen waarom zouden we, tot er opeens toch een paard schopt! Zo kan ik vele voorbeelden geven van allerlei dingen die ik zeg dat ze moeten doen voor eigen veiligheid omdat er niets zou mislopen, maar daar word niet naar geluisterd, tot het uiteindelijk fout gaat.

Ze zitten ook constant te piepen, ik wil niet, ik durf niet, ik ben bang, hij is wild, hij luistert niet,... Soms vraag ik me af, waarom rijden jullie paard als alles zo eng is?

Ook doen ruiters geen moeite, bv paard wil niet draven, ze duwen 1x luistert hij niet jammer dan blijven ze maar stappen waardoor ze derest van de groep hinderen, ik geef dan soms een zweepje (voor de meeste paarden is dit voldoende) maar zelf dan nog laten ze het paard steeds in stap vallen, als ik zeg dat als nog 1 iemand stapt tijdens de draf ik de longeerzweep ga nemen (wat ik niet doe hoor) dan opeens lukt het wel, dus volgens mij zijn ze gewoon te lui om een beetje moeite te doen. Net als bij het doorzitten in draf, er zijn altijd een paar ruiters die blijven lichtrijden, moet ik ganse tijd zitten zeuren dat ze moeten doorzitten, nu zeur ik niet meer ik neem gewoon de stijgbeugels af...

Ik ben het gewoon zat dat ruiters niet luisteren en geen beetje moeite doen of hun best doen, je neemt toch les om iets bij te leren? Als ze niet willen luisteren moeten ze ook geen les pakken vind ik...
Weten jullie tips? Hebben jullie ook zo van die lessers?

Sabine

Re: Lessers luisteren niet en doen geen moeite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:28

En deze mensen betálen om les te krijgen?
Wat een stelletje ongemotiveerde lessers heb je voor je kiezen gekregen. Ik zou niet weten hoe je hier goed mee om kunt gaan, kun je niet eens vragen waarom ze op paardrijles zijn gegaan? Denk dat ik allang uit mijn slof was geschoten :+ Ik neem toch aan dat ze les hebben genomen vanwege een bepaalde interesse in het paardrijden. Leg ze anders eens heel duidelijk uit dat verzorging er ook bij hoort en dat het uit veiligheidsoverwegingen is dat jij bepaalde aanwijzingen geeft. En wellicht ook dat een paard geen machine is maar een levend wezen, evenals de instructrice, die dus niet alles in haar eentje wil doen := Wees in ieder geval heel concreet, stel een ultimatum en ik denk dat je gewoon even flink streng moet zijn, niet te lief willen doen.
Lastige situatie, ik blijf even meelezen voor tips van andere mensen!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:37

Tsja sommige mensen hobbelen gewoon graag rond (zonder respect voor het paard blijkbaar) en denken vlug dat ze kunnen paardrijden en niet meer hoeven luisteren naar de instructie. Ik versta dat het niet leuk voor je is maar zolang ze geld in het laatje brengen...
Ik zou al lang eens ontploft zijn. Ik eis inzet en discipline van mijn lessers, als dat teveel gevraagd is kunnen ze vertrekken }> maar ik moet er dan ook niet van leven.
Sterkte zou ik zeggen :(:)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:38

Oeh, dat lijkt me frustrerend! Begin eens met wat strenger te worden. Niet op tijd om op te zadelen? Prima, dan doen ze het maar in de tijd dat je les hebt en rijden ze wat korter. Niet zelf paarden gaan zadelen, daar leren je leerlingen alleen maar van dat te laat komen geen consequenties heeft. Paard vies? Terug sturen naar stal en opnieuw schoonmaken. Ik hoefde het echt niet te proberen om met een vies paard de les in te komen vroeger. :n

Wat betreft je lessen, leg je ook uit hoe en waarom ze het doorzitten moeten oefenen? Vinden de weigeraars het moeilijk, of hebben ze gewoon geen zin? Als ze het moeilijk vinden kan je het rustig opbouwen door ze een paar passen te laten doorzitten en dan weer lichtrijden. Willen ze niet draven, laat ze dan op de binnenhoefslag stappen zodat ze de overige leerlingen niet storen. Laat je de mensen achter elkaar rijden, of mogen ze zich verspreiden over de hele bak? Misschien kunnen je lessen wat creatiever en uitdagender?

blubjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:44

wow, dat is inderdaad frustrerend, bij ons is het ook zo dat je op tijd moet komen, ook al is er een groep voor je, maar je weet nooit of er een paard opgezadeld moet worden. het kan natuurlijk een keer gebeuren dat je later komt, dan helpt de rest van de goep om het paard te poetsen en te zadelen, maar als iemand steeds te laat komt dan doen we dat niet meer en dan heeft degene pech, dan krijgt hij/zij maar minder tot geen les.
en als er steeds niet geluisterd wordt dan wordt de groep in het midden stilgezet en gevraagd wat de opdracht is en waarom het niet gedaan wordt, vaak gaat het daarna al veel beter...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:44

hoe oud zijn je lessers? zijn het kinderen of volwassenen.

Ik denk dat het goed is dat je ze gewoon terug stuurt met een vies paard, eerste poetsen en dan pas de les in. Dat is nou eenmaal de afspraak, dus daar hebben ze zich aan te houden.

Misschien moet je ook gewoon stoppen met het opzadelen van de paarden. Als ze 5 minuten vantevoren pas komen, dun zien ze maar hoe ze het doen, de tijd dat ze te laat zijn gaat van hun lestijd af.
Nou weet ik niet in hoeverre bovenstaande mogelijk is, want je zit natuurlijk ook nog met de lessers die wel op tijd komen en die dus wel op tijd in de les komen.
Misschien kun je ze zelf op laten zadelen en kun jij alvast met de les beginnen? dan kunnen ze daarna bij jou komen en kun jij het tuig controleren ofzo?

Je zult in ieder geval consequenties moeten stellen, want als jij gewoon hun paarden op gaat zadelen hou je zelf het probleem in stand.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:46

Bij ons op de manege wordt er echt niet geholpen met opzadelen hoor.
Ja de eerste opstaplessen en verder worden kinderen en ouders geacht het zelf te doen.
Zijn ze te laat, pech gehad, dan hebben ze dus korter les.
Met de rest beginnen ze dan gewoon, dan komen ze de volgende keer wel op tijd hoor.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:53

Tja...je kunt net zomaar klanten wegsturen, ook al zijn ze niet gemotiveerd. Sommigen wíllen nu eenmaal alleen de lusten en niet de lasten.
Dit moet je bespreken met de leidinggevende op stal. Wát verwachten ze van je en móeten de klanten zelf zadelen/poetsen? Zo ja, dan moet dat structureel aangepakt worden. Zo niet...dan staan er paarden klaar voor ze. Het ligt er ook aan wat je als manege zélf wilt...sommige stallen willen niet dat mensen zelf rommelen met de paarden.
Als ál je lessen zo gaan, heb je je wel eens adfgevraagd of je zelf alles wel goed doet? Breng je alles goed over, wat is je eigen lichaamstaal en je houding naar de mensen ?

Wij hebben een ander beleid op stal:
De lessen zijn opgebouwd van gevorderde groep om 19.00 , dan licht gevorderd 20.00 en beginners 21.00 uur. Er is een staldienst die de paarden voor het eerste uur zadelt en de mensen die het zelf willen mógen dat doen. Staldienst controleert wel alles zelf. Mensen die niet willen zadelen hoeven dat niet, dan staan ze klaar. uiteindelijk weet je precies wie wel en niet wilt zadelen. De instructeur bemoeit zich dus in principe niet met zedelen e.d.

Het beleid is altijd geweest dat de staldienst poetst, zadelt en beschermers omdoet. Zo blijven de paarden heel, zit er nets dubbel of verkeerd. Mensen die het willen mogen het leren en zelf doen. Dat zijn dus de eerste lessers van 19.00 uur én gelijk de gevorderden . Daarna blijven de paarden gezadeld staan, en bij tussenuur gaat het hoofdstel uit.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:54

Ik ga met de rest mee, ik zou ook stoppen met het zadelen. Als ze zo nodig les willen, dan moeten ze zelf voor hun paard zorgen en anders geen/korter les. Nu jij steeds voor de paarden zorgt, is het voor hen wel erg makkelijk om gewoon toe te blijven kijken, want jij doet het toch wel.
Ik snap je frustratie heel goed, dit is gewoon heel lastig. Wat zegt de manege-eigenaar hier van?? Is dit bij hen bekend??

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:02

Aangezien het om een woensdag middag les gaat, ga ik uit van kinderen. Vergeet ook niet dat kinderen afhankelijk zijn van hun ouders/ verzorgers. Als die te druk zijn om op tijd te komen voor de les.....Het stukje angst/ durf niet, enig idee waar dat vandaan komt? Is geen goede basis denk ik zo.
Ik zou je frustraties eens voorleggen aan de stalhouder/ manege eigenaar. Die hebben denk ik vast wel regels/ beleid? Mocht dit niet zo zijn: misschien nee zeggen als je gevraagd wordt om een les te geven/ overnemen? Dit voor je eigen rust.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 11:04

In het begin heb ik geprobeerd, wie 1st komt mag kiezen op wie hij rijd (dus dan kunnen ze op hun lieveling) wie laat is moet op de paarden die overblijven, dat werkt dan voor even, opeens komen ze wel op tijd.

Het probleem is dat ik de lessen alleen overneem, en de vaste instructrice is helemaal niet streng. Dus de disipline die ik dan krijg in mn weken vervanging, worden al rap terug verpest omdat zij de lessers steeds hun zin geeft.

Ik heb kinderen en volwassenen in de les. Oke ik begrijp dat sommige kinderen te klein zijn om bv het zadel op de rug te krijgen of bij die vervelende pony zijn hoofdstel om doen, dan help ik graag, maar ik wil zien dat ze zelf proberen en moeite doen.

Het probleem is dat ik nu de strenge ben... Vele willen dan de volgende week niet rijden als ik ze bv terug naar stal stuur met een vies paard en dat vinden de manege eigenaars niet leuk (klant is koning he) maar ik vind dat er enige disipline moet zijn! Paarden verdienen een goede verzorging!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:11

Sja 1 goede remedie, paard niet gepoetst en gezadeld dan er zo op aan het halster. Zo niet dan ga je maar naar huis. Het is goedschiks of kwaadschiks. Je staat je uit de naad te werken en dan zo'n stelletje ondankbare lessers bah bah daar zou ik niks van moeten hebben.

Alleen is het enige probleem dat dan wss de klanten weglopen en de eigenaar boos wordt. Wat ook een goede oplossing is:

Laat iedereen hun paard meenemen naar de bak toe, laat ze daar poetsen en zadelen. Gaat van hun rijd tijd af maar heb je wel wat je wilt. Waarschijnlijk leren ze het dan wat sneller.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:13

Ik zou dan eerst eens even gaan bespreken met je baas en de andere instructrice hoe jullie dit aan gaan pakken.
Dan wordt het óf veranderen en iedereen doet mee, óf je legt je er bij neer en het wordt een saaie les en ze leren niks.
Dit kan je niet in je eentje oplossen als er twee personen zijn die niet mee werken.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:18

Er zijn trouwens ook een heleboel ouders doodsbang voor de paarden.
Dan moeten ze hun kind helpen, maar eigenlijk staan ze er liever 100 meter vanaf.
Ja kindje wil op paardrijden maar paps en mams hebben er niks mee.
Op de vorige manege was dat ook vaak zo, en ik als niet bange ouder heb heel wat paarden en pony's opgezadeld en mams zat rillend in de kantine.
Uiteraard zijn sommige ouders er ook gewoon te beroerd voor, die vinden het wel heel makkelijk als een ander het voor ze doet.
Zo las ik ook wel eens een enkele keer met wedstrijden een proefje voor voor een kind wiens ouders zelf niet rijden.
Had dan mijn eigen kinderen voorgelezen en kreeg dan de vraag of ik hun kind ook even wou voorlezen omdat ze dat niet kunnen.
Nou ja vind ik op zich niet erg, totdat ik dus 1 kreeg, zo'n verwend nest,die dus zelf verkeerd ging rijden.
Ik las wat voor en zij deed heel iets anders, dus ik redden wat er te redden viel, aanwijzingen gegeven, proberen haar weer op het juiste onderdeel terug te krijgen, maar ze luisterde gewoon niet.
Afijn proefje was klaar, kind en vader kijken me vals aan, nog geen bedankt, helemaal niks, want uiteraard had ik verkeerd voorgelezen. Pff.
Kind werd ook nog 2e ook, helemaal niet gek als je zag wat ze er van bakte.
Maar dat was voor mij gelijk de laatste keer.
Heel af en toe doe ik het nog bij mensen die ik goed ken, maar verder zoeken ze maar een ander.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:24

Ik vind eigenlijk dat je al wel goed opweg bent, stijgbeugels afdoen .. terug sturen als het paard vies is en dat inderdaad van de leestijd afhalen. Blijf maar eens doodleuk aan de rand staan als iedereen met een vies paard binnenkomt, snappen ze waarschijnlijk helemaal niet waarom ze geen les krijgen. Maar toch vreemd, manegelessen zijn nou niet zo spot goedkoop, en dan zo laks meedoen?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:25

Dit is een hele simpele kwestie:

1. Human nature, gecombineerd met;
2. Te weinig overwicht van jouw kant ;)

De meeste mensen doen graag zo min mogelijk, helemaal als ze ergens voor betalen. Als jij geen duidelijk overwicht hebt, kunnen ze wat hun betreft makkelijk 5 minuten voor de les aan komen stiefelen. Zelfs als je wel voldoende op je strepen zou gaan staan zijn er altijd nog mensen die te laat zullen komen, permanent. Je zult je dus tot op zekere hoogte aan moeten passen. het zijn tenslotte altijd nog klanten.

Dan "Ik vind het eng, ik ben bang", etc. Niet naar luisteren, doen alsof je het niet hoort, maak er een grapje van, zeg dat ze stoer zijn, etc. Ze leunen op JOU! Ze hebben jou nodig om zich zeker van zichzelf te voelen. Als jij op dat moment dan niet de sterke juffie bent, durven ze het echt niet. Ga geen hele discussies aan met ze.
Voorbeeldje:

Kind moet in galop:
Jij: "Kom meisje, we gaan een galopje doen.
Kind: *Huilt* nee ik vind het eeeeeng! Ik ga niet! *krijst*
Jij: Kom op, we gaan samen 1 rondje. *alle smeekbedes en huilbuien negerend*
Dan pak je het paard, zet het in galop en 99 van de 100 keer vind het kind het helemaal fantastisch :P Op die manier kweek je kinderen die voor je door het stof kruipen, als jij dat vraagt, tijdes de les.

Wees ook niet bang om eens een boze stem op te zetten. Jij bent de juf, als de kinderen je in de maling nemen, moeten ze gecorrigeerd worden.

75% van de problemen kun je echtechtecht zelf oplossen!

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:28

Hoe grappig, dit is inderdaad wat me al was opgevallen.
Ik ben 28jr :o geleden gaan lessen, en les 1 was kijken of ik het echt leuk vond, maar les 2-3-4 poetsen en zadelen.
Kwam altijd iemand kijken hoe het ging of hulp aanbieden..maar we hadden maar 1 regel..(naast de cap verplicht regel)
Je pony mocht de bak niet in, als ie niet goed gepoetst was.

Stro in staart --> Terug naar stal
Hoeven niet uitgekrapt --> Terug naar stal
"Harde" vieze plekken --> Terug naar stal

Nu was ik laatst na een heleboel jaartje niet op een manege te zijn geweest, aan het kijken bij de dochter van een vriendinnetje..en idd..liepen vieze paarden in de les, de des-intresse straalde van sommige kinderen af.
En afzadelen..mijn hemel...(hoeven uitkrabben..niet nodig schijnbaar, beetje droogwrijven..niet nodig)Ik heb mijn ogen uitgekeken.

Ik kan er met mijn verstand niet bij, dat je iets gaat doen wat je niet leuk vind, ik begrijp niet dat als je het wel leuk vind er niet meer moeite voor doet.
Het prijskaartje is er imo ook niet naar dat ouders het allemaal maar goed vinden.

Wat eraan te doen..geen idee, volgens mij heb je de juiste ideeen..hoop dat je tot een oplossing komt..Succes.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:39

Wat ik al eerder zei: besprek éérst met je baas wat die willen !!!! En pas daarop alles aan, het heeft geen zin om kids de les uit te sturen ( en volwassenen al helemaal niet!) als het niet naar je zin is. Dit kan pas wanneer het bedrijfsmanagement erachter staat! dus goed overleggen, anders heb jíj'het straks gedaan!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:46

tja, sommige mensen zijn nou eenmaal niet gemotiveerd...Ik snap wel dat dit heel frustrerend is, je staat daar om ze wat te leren en ze lijken helemaal niks te willen leren. Op onze manege is ook zo'n 'huisvrouwenles' Zij komen eigenlijk helemaal niet om te rijden of om iets te leren, maar puur voor de gezelligheid en om te kletsen. Ik heb een keer per ongeluk in deze les meegereden, maar na een halfuur ben ik afgestapt....

Ik weet niet of je hier iets aan kunt veranderen. Je bent een vervanger en waarschijnlijk zien jouw lesklanten je ook zo. Je bent er maar even en straks is hun eigen instructrice terug en dan hoeft het allemaal niet meer zo streng, dus waarom moeite doen in jouw les?Wat Elcamino al zegt: eerst overleggen met de manege-eigenaar en zeggen dat de lol er voor jou af is zo. Misschien kun je afspreken om gewoon geen paarden meer op te zadelen voor de les. Gewoon op tijd met de les beginnen, en degene die te laat komen, moeten hun paard maar onder lestijd klaarmaken. En paard niet goed gezadeld of gepoetst? Terugsturen en opnieuw.
Maar als de manege-eigenaar het allemaal wel prima vind, dan ben ik bang dat je er weinig aan kunt doen. Succes

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:48

Jeetje...dat het er nu zo aan toe gaat. Ik weet nog, toen ik vroegah op de manege reed, dat de meiden uit mijn groepje en ik wel een uur voor de les aanwezig waren (en vroeger ook wel als onze ouders zo vroeg wilden opstaan op hun vrije zaterdag). Heerlijk was dat, paarden werden nog net niet met een tandenborstel haartje voor haartje gepoetst :') en dat hoefde niemand ons te vertellen..Daarna bleven we de hele middag (mochten wandelen in het bos met de paarden die niet verhuurd werden) en moesten bijna weggesleept worden...

Je vraagt je idd af waarom mensen willen paardrijden als het ze zo tegen staat om dingen te leren....

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:51

Voor het te laat komen en daardoor niet op kunnen zadelen zou ik gewoon een regel instellen. Als je niet op tijd klaar bent met zadelen kun je gewoon pas later de les in en gaat het dus van hun eigen betaalde lestijd af. (hier kun je als uitzondering mischien aan toe voegen dat als er vantevoren netjes wordt gemeld dat ze het niet redden, je het een keer voor hun doet)

Dat ze in de les niet luisteren is inderdaad irritant. En helaas kun je daar weinig aan doen. Sommigem ensen komen echt voor een uurtje hobbelen en als je ze de hele les alleen laat stappen zonder verdere aanwijzingen vinden ze dat vast ook prima.

Als mensen iets eng vinden, dan is het aan de instructrice/ instructeur om te kijken hoe je de angst bij bepaalde mensen het beste aan kunt pakken. Bij sommige helpt het om ze even rustig hun gang te laten gaan en bij andere werkt het het beste om ze even een beetje te pushen.
Als je je ergert aan mensen die bang zijn dan kun je mischien beter vragen of je de gevorderde lessen mag doen (en dat geeft ook geen garanties want sommige mensen zijn nog eenmaal banger aangelegd als andere)

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:05

maar even op de anderen nog ingaant, bij ons was het inderdaad zo, bv, van 13:00 tot 14:00 is de les. Dat betekend rijden. Als je wilt rijden heb je een gepoetst paard nodig dat netjes gezadelt is ook nog. Je mag zelf weten hoelaat je er van te voren bent, je moet zelf maar inschatten hoelang je nodig hebt. Ik kwam dan meestal niet een half uur van te voren omdat ik een half uur nodig had. Sommigen een uur van te voren, sommigen een kwartier. Maarja, redde je dat in een kwartier dan niet en was je om 13:00 nog niet klaar, dan was dat je eigen probleem. Dan stond je dus te zadelen in lestijd. Moet zeggen dat het wel vervelend is als dan steeds mensen nog de bak in komen en moeten gaan instappen ect.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 12:09

Nou vroeger was het zo in onze manege dat je dus niet met een vies en verkeerd gezadeld paard in de bak kwam, dan moest je terug naar stal. Bij de gevorderden is dit nog steeds zo (omdat in die lessen nog de oude instructeurs lesgeven met de oude regels dus) maar in de beginnerlessen zijn er al zoveel instructeurs gepasseerd dat er niet nauw meer word gekeken naar de verzorging enz. Zoals de vaste instructrice (die er bij haar eigen paarden ook niet nauw naar kijkt vies of niet vies maakt haar niet uit) ik vind de verzorging en respect van het materiaal wel belangrijk!

Na mijn 1ste les zeg ik wat ze moeten doen en zeg ik dat ze hulp moeten vragen als iets niet lukt of ze iets niet weten, aangezien ik meteen aan de nieuwe les moet beginnen en geen tijd heb om te helpen met naverzorgen en afzadelen.
Ik zeg dat ze hun paard moeten afzadelen, bit afwassen, hoeven uitkrabben, droogwrijven, en het tuig terug netjes op hun plaats (bij het naambordje) moeten hangen.
Wat ik dan na mijn 2de uur aantref is meestal een ramp! Tuig ligt gewoon in de gang op de grond, hoofdstellen volledig op een soort bol aan de haak gehangen en in de knoop, bitten nog vies, hoeven nog vies,... Mag ik beginnen met alles weg hangen, uit de knoop halen, afwassen, hoeven krabben, ... Want als dit alles niet in orde is krijg ik gezaag van de baas :\ Terwijl de lessers natuurlijk al lang naar huis zijn dan. Ik word maar voor 2u betaald terwijl ik uiteindelijk wel rap meer dan 3u bezig ben.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:12

Vickz schreef:
Nou vroeger was het zo in onze manege dat je dus niet met een vies en verkeerd gezadeld paard in de bak kwam, dan moest je terug naar stal. Bij de gevorderden is dit nog steeds zo (omdat in die lessen nog de oude instructeurs lesgeven met de oude regels dus) maar in de beginnerlessen zijn er al zoveel instructeurs gepasseerd dat er niet nauw meer word gekeken naar de verzorging enz. Zoals de vaste instructrice (die er bij haar eigen paarden ook niet nauw naar kijkt vies of niet vies maakt haar niet uit) ik vind de verzorging en respect van het materiaal wel belangrijk!

Na mijn 1ste les zeg ik wat ze moeten doen en zeg ik dat ze hulp moeten vragen als iets niet lukt of ze iets niet weten, aangezien ik meteen aan de nieuwe les moet beginnen en geen tijd heb om te helpen met naverzorgen en afzadelen.
Ik zeg dat ze hun paard moeten afzadelen, bit afwassen, hoeven uitkrabben, droogwrijven, en het tuig terug netjes op hun plaats (bij het naambordje) moeten hangen.
Wat ik dan na mijn 2de uur aantref is meestal een ramp! Tuig ligt gewoon in de gang op de grond, hoofdstellen volledig op een soort bol aan de haak gehangen en in de knoop, bitten nog vies, hoeven nog vies,... Mag ik beginnen met alles weg hangen, uit de knoop halen, afwassen, hoeven krabben, ... Want als dit alles niet in orde is krijg ik gezaag van de baas :\ Terwijl de lessers natuurlijk al lang naar huis zijn dan. Ik word maar voor 2u betaald terwijl ik uiteindelijk wel rap meer dan 3u bezig ben.

Ik heb je echt heel veel tips gegeven, waardoor je dit met twee dagen op zou kunnen lossen. Maar je moet wel naar jezelf willen kijken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:13

Ik zou hiermee toch naar je baas stappen. Het niet de bedoeling dat er van jou goedheid op die manier gebruik wordt gemaakt en dat is nu wel het geval.

Als je baas hier niets mee wilt zou ik me ernstig afvragen of dit lesgeven op deze locatie wel is wat je wilt. Klinkt hard maar je moet het zelf ook leuk vinden!