jong paard vlucht gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janlee

jong paard vlucht gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 16:12

Hallo,

Ik zit met een probleem ik verzorg een merrie van 2 1/2 jaar oud van mijn vriendin
het paardje heeft heel erg last van vlucht gedrag bijv. de tandarts komt en we moesten haar dus met 3 man sterk vast houden om haar te verdoven en dan alsnog gewoon door ons heen lopen na eindelijk 3 verdovingen eindelijk rustig
maar wat ik nu dus merkt is als zij iets niet ken of niet wilt dat zij gaat vluchten en er een knop om gaat en ik geen contact meer met haar krijgt(ze is zo sterk dat ik haar dan niet meer houd) de dierenarts/tandarts zeg dat dit aangeleerd gedrag is ?
Gisteren bij voorbeeld ga ik haar longeren ( doe ik maar 1 keer in week) voor het geval iemand daar over gaat klagen dat dit niet goed is voor een jong paard. longeren kan ze dus heel goed maar ze schrok ergens van en draaide de verkeerde kant op waardoor het longeer lijn om haar hals kwam (zoals een teugel) hier door raakte zo van in paniek dat ze er echt vandoor ging en ik los moest laten en ze ging dus dwars door de bak deur heen gelukkig heeft ze hier van niks over gehouden.

Maar mijn vraag is dus als dit aangeleerd is heeft iemand tips hoe ik dit dan afkan leren want op het moment dat dit gebeurd ben ik haar al kwijt.
ik heb in mijn paarden jaren heel veel jonge paarden getraind maar zo als zij heb ik nog nooit meegemaakt en ik weet even niet hoe ik dit op moet lossen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:14

Werd ze vroeger alleen gepakt als ze iets 'engs' moest doen? Dus, hoefsmid/wormkuur enzovoorts? Dan krijg je juist dit gedrag. Dit gaat in ieder geval veel tijd kosten, om het enigszins 'normaal' te krijgen.

Ga eens in de wei zitten met een boek, een paar appeltjes. Of breng haar wat lekkers, of aai haar even en loop dan weer weg. Wissel veel af en haal haar niet alleen uit de wei als ze iets (engs) moet doen.

Je moet (het is moeilijk, ik weet) het aan zien komen en dan consequent reageren. Maarja, dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.. Kun je niet iemand zoeken die je helpt?

Ik zou ook veel 'schriktraining' gaan doen, helemaal met een paard dat alles eng vindt ;)

janlee

Re: jong paard vlucht gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 17:37

nee natuurlijk niet ! ik verzorg haar nu een jaar vorig jaarwinter is ze op stal gekomen en ik ben eerst een band met haar op gaan bouwen zodat ze vertrouwen in me kreeg ze is verder ook heel braaf ze loopt netjes aan het halster en ik kan haar poestsen ze doe het hoofdstel en longeer singel al om daar reageerd ze prima op wormer keur kan ik zo geven geen probleem hoefsmid doet ze ook prima! al haar inentingen heeft ze gehad ook nooit geen problemen eigelijk geweest!
Alleen daarom kan ik er geen vat op krijgen omdat ze dit allemaal accepteerd snap ik niet dat als ze iets niet kent of eng vindt dat ze zo in paniek raakt!!

ik ben er eigelijk achter gekomen dat ze dit doet nadat ik de tandarts er bij gehaald had ze wilde het bit niet meer in doen dus ik dacht ze heeft last van haar tanden en klopt ze had hakken en haar wolf tandjes zijn getrokken.

en nog een voorbeeld is toen we ze wilde leren om in de waterbox te staan ging ze er ook vandoor met me( is na veel oefenen wel gelukt)

en zo zijn er wel meer dingen het ene neemt ze zo aan en andere keer raakt ze geheel in paniek!

Mijn vriendin heeft haar al vanaf 5 maanden volgens haar is ze zo bij haar moeder weg gehaald en toen op stal gezet toen is ze ook door de deur gekomen.

ze weet dat ze sterker is dan ons ik denk doordat mijn vriendin dit nooit gecoriseerd heeft nu is ze bijna volwassen en 600 kilo zwaarde en weet dat ze boven ons staat.
als ze iets niet wil vandaar dat de veearts gelij kzei van aangeleerd gedrag!

vandaar mijn vraag als dit aangeleerd is hoe leer je dit weer af!!
graag wil tips!

want ik kan geen hoogte van haar krijgen.

PS mijn vriendin doe bijna niks met haar maar ik probeer haar wel van alles te leren maar raak een beetje in een dipje als ze zo doet!!

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:40

Kan het niet zo zijn dat je zelf wat te onervaren bent voor een paard wat alles nog moet leren?
Die fout met longeren had je kunnen voorkomen. Dat ze uit de "waterbox" vloog was ook niet een fout van het paard, maar van de begeleider.
Wat jij het beste kunt doen, is er even een volwassene bijhalen. Eentje met een brede ervaring met opvoeden van jonge paarden. En tot die tijd dit paard maar even met rust laten voor er nog ongelukken gebeuren. Succes.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:10

Dit zijn op zich toch geen vreemde reacties? Je paard is een VLUCHTdier. Dat betekent dat als er iets gevaarlijks gebeurt, dat ze dan VLUCHT. Een 2 1/2 jarige is nog wel erg jong en onervaren, moet alles nog leren, daar is veel geduld voor nodig. Voorkomen is in dit geval inderdaad beter dan genezen, je moet die vluchtreacties voor zijn door je eigen handigheid en een vertrouwensband opbouwen met dit paard. Hoe krijg je die: een paard voelt zich het prettigst als alles elke dag in dezelfde routine en dus voorspelbaar is, daar kun je zelf dus al een hoop aan doen. En, juist voor onzekere angstige paarden is clickertraining een hele goed trainingsmethode, die trainingsmethode maakt de wereld zo voorspelbaar dat ze er meestal een stuk rustiger en veel zekerder van worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:52

janlee schreef:
Alleen daarom kan ik er geen vat op krijgen omdat ze dit allemaal accepteerd snap ik niet dat als ze iets niet kent of eng vindt dat ze zo in paniek raakt!!

ze weet dat ze sterker is dan ons ik denk doordat mijn vriendin dit nooit gecoriseerd heeft nu is ze bijna volwassen en 600 kilo zwaarde en weet dat ze boven ons staat.
als ze iets niet wil vandaar dat de veearts gelij kzei van aangeleerd gedrag!

Voor een paard staat onbekend gelijk aan levensgevaar. Dan is paniek bij nieuwe dingen niks raars. Dat ze zo erg paniekt dat ze niks meer ziet/hoort ook niet, maar het geeft wel aan dat ze niet op de mens kan/wil/durft te vertrouwen als ze iets nieuws tegen komt.

Dat de DA dat aangeleerd gedrag noemt :\ paard dat doelbewust in verzet gaat weet precies wat die doet en heeft ook nooit wat. Paniek paard is het dier dat ongelukken krijgt door/tijdens de paniek, omdat die zich niet meer bewust is van het eigen lijf en obstakels.

Hoewel het een andere benadering vraagt is de oplossing in beide gevallen opvoeding. Een lomperik vereist meer nadruk op respect voor mensen en een angsthaas meer vertrouwen.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:58

En elk jong dier heeft behoefte aan leiderschap, want dat betekent ook veiligheid. Je moet zelf een stuk rust en stabiliteit uitstralen. En een paard nooit de gelegenheid geven de benen te nemen. Heb je geen clicker bij nodig, hoor. Kun je dit alles niet bieden dan uit handen geven.

janlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 21:13

Bedankt voor jullie reactie !! maar even antwoord op een aantal van jullie ik ben 44 jaar en heeft heel veel ervaring met jonge paarden alleen het het gaat niet om de vlucht reactie die ze heeft want dat snap ik wel en geduld heb ik heel veel en ik weet dat ieder jong dier alles moet leren met geduld en consequent te zijn maar ik heb problemen met het vijt dat ze als waren dan blind voor alles is als ze zo paniek aanval heeft.

Ik had gehoopt een aantal tips te kunnen krijgen hoe daar mee om te gaan want in 35 jaar met jonge paarden te werken heb ik dit nog nooit mee gemaakt ! ik denk ook dat je het moet zien voor dat je kan oordelen.

en ik heb gelukkig ook iemand gevonden die nog meer ervaring heeft dan ik!die me wilt helpen met haar verdere training ik sta er gelukkig sinds vandaag niet alleen voor.

gelukkig heb ik via de mail al een paar goede tips gehad van mensen die duidelijk wel begrijpt wat mijn vraag was.

dus voor iedere wijze raad nogmaals bedankt!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:55

Een paard wilt heel simpel gezegd 3 dingen: eten, drinken en veiligheid. Dat eten en drinken heeft ze al en het probleem zit hem dus in de veiligheid.

Een paard raakt nooit van het één op het andere moment in paniek, daar gaan kleinere signalen aan vooraf. Natuurlijk kan het bij het ene paard sneller gebeuren dan bij het andere. Je taak is dus om te reageren op die kleine signalen, zodat ze niet in paniek hoeft te raken.

Een paard leeft in het nu, niet in het verleden. Wat er vroeger gebeurd is maakt dus niet zoveel uit voor je aanpak van nu. Als jij nu goed reageert, dan is je probleem opgelost. (Natuurlijk niet van de één op de andere dag, maar je snapt wat ik bedoel)

Als het paard wilt vluchten, lekker laten doen. Maar dan wel hoe jij het wilt (dus in rondjes laten draven bijvoorbeeld) Ik zou wel met leadrope en touwhalster gaan werken. Dan heeft je paard meer ruimte en ze trekken niet zo snel door een touwhalster heen. En je paard het begrip 'wijken voor druk' aanleren.
Dingen als longeren zou ik nog niet eens aan beginnen als je dit soort problemen hebt.

Ik kan je helaas geen kant en klare tips geven, een idee is wel om je in grondwerk te verdiepen en het wezen paard. En van daaruit gaan werken.

Ga ook eens een hele dag je paard observeren. Wat motiveert jouw paard? Hoe reageert hij in de wei op onverwachtse situaties? Wat doet de rest van de kudde dan? (Zowel ondergeschikten als ranghogeren) Staat jouw paard meer op 1 plek of wandelt het de hele wei door? Drinkt ze vaak even kort, of juist wat langer? Welke rang heeft jouw paard in de kudde? Speelt ze veel of is ze een beetje timide ten opzichte van de rest? Heeft ze een vriendje? Zo ja, wie is dat en wat zijn de karaktereigenschappen van dat paard?

Hoe meer je te weten komt over jouw paard en zijn omgeving, hoe beter je leert op je paard in te spelen.