Beginner, advies gevraagd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LoveyDovey

Beginner, advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 14:50

Hallo allemaal,
Ik heb vroeger op paardrijden gezeten, ben lange tijd gestopt en ga het weer oppakken!
Nu heb ik absoluut geen verstand van kleding.. Ik heb inmiddels door dat leren rijlaarzen het beste zijn?
Natuurlijk ga ik de eerste paar lessen even kijken of ik dit nog wel steeds zo leuk vind als vroeger (denk het wel!)
Maar wil dan ook gewoon het beste :D (Wel binnen een bepaald budget :') )
Vraag aan jullie: Wat kan ik de eerste lessen het beste dragen tot ik mijn garderobe compleet heb 8-)
En natuurlijk: Welke rijlaarzen zijn het beste.. en welke broeken zitten het fijnst..
Ik kan op marktplaats leren rijlaarzen van derby kopen, een jaar oud voor 55 euro.. Maar weet natuurlijk niet zeker of de maat goed is. Normaal draag ik maat 40 van schoen maar weet niet of deze laarzen ''normaal'' vallen of groot/klein? Is natuurlijk wel een lekker prijsje als ze goed zijn :P Maar als ik het de eerste paar lessen even met sportschoenen ofzo aankan wil ik best sparen voor hele nieuwe..
Groetjes! en Thnx.

MRIIIS

Re: Beginner, advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:51

Ik zou leren rijlaarzen niet tweedehands kopen :n Ze vormen zich namelijk naar je voet. Bij de meeste ruitersportzaken kan je voor een niet al te hoge prijs een beginnersset kopen: een rijbroek, cap, jodphurs en chaps. :)

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:54

ik zou zeggen ga naar de ruitersportzaak en ga lekker broeken passen
dan weet je wat voor jou fijn zit.
ipv (dure) leren laarzen zou je ook voor schoenen en chaps kunnen gaan
maar als je wel leren laarzen wilt zou ik ze nieuw kopen omdat ze naar je voet gaan staan

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:00

geen leren rijlaarzen 2e hands kopen. voor niet al te veel geld heb je ook al nieuwe. heb zelf leren laarzen en nieuw gekocht en vormen zich echt naar je voet. wat de rest betreft kun je het je zelf zo duur maken als je wilt. succes ermee.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:04

In ieder geval niet je eerste rijlessen (en daarna ook niet trouwens ;)) met sportschoenen gaan rijden. Die zijn niet veilig, omdat ze geen hakje hebben en je voet dus door de beugel kan schieten of bij een val kan blijven haken.

Leren rijlaarzen zijn trouwens ook heel persoonlijk: ik vind leer ook fijner, maar je kunt ook prima rijden met rubberen (of synthetische) rijlaarzen.

Rijbroek is ook afhankelijk van smaak: simpele broeken zijn niet duur, vanaf 25 euro ongeveer. Nog een must is natuurlijk een cap!

Het hoeft allemaal niet zo duur te zijn, het is wat je er zelf voor over hebt!

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:06

Ik heb wel gewoon leren tweedehands gekocht van Petrie. Zitten heerlijk, maar dan natuurlijk ook gewoon mazzel zijn. Goed kijken naar de kuitmaat mocht je dat willen doen/ proberen. Ik rij meestal ook met jophurs en chaps, die kan je ook redelijk low budget kopen!

En tsja, welke broek zou ik ook gewoon gaan passen. Hou zelf wel erg van kunstlederen zitvlak.

Aniek2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:07

Ik rij persoonlijk altijd het liefst met chaps. En met sportschoenen rijden zou ik niet doen, kan gevaarlijk zijn. Kan je voor de eerste paar x niet wat lenen van iemand of van de manege?(mocht je daar gaan lessen) Bijv. rubberen laarzen oid?
Succes

LoveyDovey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 15:11

Heel erg bedankt
Die chaps zijn wel handig inderdaad! Kun je dus gewoon schoenen met een beetje een hakje aan en dan die chaps erover, helemaal niet aan gedacht.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:16

Ja, dat kan prima hoor! Zou een hakje zoeken van een centimeter of 2, met een niet te gladde zool!
Veel plezier met je lessen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:22

voor onder chaps heb je eigenlijk jodhurs en die heb je in leder al vanaf 30 euro ofzo. Maar je kan ook een keertje rijden met botinnes of wandelschoenen. alleszins schoenen miet ietwat hak of zool met profiel.

je hoeft niet direct een rijbroek met lederen zitting te hebben en er je hebt veel merken en prijsklasses

dienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:35

ik zou niet gelijk leren rijlaarzen nemen,
je kan beter eerst rubberen doen of jodhurs met chaps
leren rijlaarzen zijn namelijk best prijzig,en je moet natuurlijk eerst afwachten of je het wat vind!
succes :)

Anne_Apache

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:55

Persoonlijk vind ik een rijbroek met een goed (stroef) zitvlak het fijnste, zodat je beter in je zadel kan zitten.

Char96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:42

Ik ben persoonlijk niet weg te slaan van de jodphurs met chaps, ik heb ook laarzen maar ik heb brede kuiten, brede voorvoet maar een supersmalle hak. Tsja, dan zitten laarzen niet zo goed..
Ik heb mijn jodphurs gewoon op een stand van Divoza gekocht, merk HKM, ze zaten perfect en waren 30 euro :D
Waarom wil je trouwens perse laarzen? (of begrijp ik dat verkeerd :S)

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:48

Leren laarzen moet je altijd eerst passen. Hoe ze vallen verschilt namelijk per model. En ook hoe ze zitten is voor iedereen anders. Zo ben ik echt fan van petrie maar ik hoor ook genoeg mensen die ze echt aan niet meer aan willen. Qua rijbroeken en dergelijke kan ik je niet echt verder helpen

lovealvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:01

leren laarzen moet je niet twede hans kopen want die vormen niet meer naar je voeten