Scheren met welke temperatuur.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Scheren met welke temperatuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 13:58

Hoi,

Aankomende zondag zou mijn pony geschoren worden, maar dit kan helaas niet doorgaan tenzij diegene 's avonds kan. Nu zit ik te kijken voor die week erop en ik weet dat hoe verder je vooruit kijkt hoe minder betrouwbaar de weersverwachtingen zijn.

Is er een max en minimale temperatuur om het scheren aan te houden? Als ik nu kijk is het wel een stuk kouder de week erop dan deze week. Dus ik twijfel wat.
Ze is ooit 1 keer eerder geschoren geweest, maar dat is al jaren terug.

Franciska15

Re: Scheren met welke temperatuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:07

Je moet niet scheren om de temperatuur. Je moet scheren, omdat je pony te dik in zijn vacht zit en zijn warmte niet meer kwijt kan, waardoor hij of zij de mogelijkheid heeft om ziek te worden.
Ik scheer mijn paard pas als hij heel dik in zijn vacht zit en daardoor maar blijft zweten. Ik rijd concoursen en dan is dat voor zowel hem als mij niet handig..
Ik zou dus mooi nog even wachten. Even afwachten wat zijn vacht doet en hoe hij reageert met zweten. Vaak scheer ik pas half november!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 14:15

Zowieso zal ik mijn pony 2 keer moeten scheren, als ik kijk naar de vorige keer.
En ik snap dat je niet direct om de temperatuur moet scheren maar het is wel iets waar ik rekening mee houd.
Mijn pony zit nu al enorm in haar vacht. Het is nu nog een goede temperatuur buiten, ze staat ook niet dag en nacht op stal dus dat is voor mij een extra punt om rekening te houden met de temperatuur. Van een hele dikke wintervacht naar niets meer terwijl het vrij koud is en ze staat buiten, dat vind ik niets.
Ik hoop dat ik zo wat duidelijk heb uitgelegd waarom ik rekening houd met de temperatuur.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:17

Je gooit (mag ik hopen) na het scheren een (dikkere) deken op?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 14:17

Tuurlijk :brr:

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:19

wat is het punt dan? je dekens pas je aan naar gelang de temperatuur, niet het moment van scheren :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 14:23

De pony zal er ook aan moeten wennen, het probleem is de kou. Deze week was nog een lekkere temperatuur. Tuurlijk krijgt ze een deken op, maar het moet ook niet te koud buiten zijn. Ze staat immers wel buiten en niet dag en nacht binnen zoals ik aangaf. Ik kan mijn pony niet 24 uur per dag in de gaten houden of ze loopt te kleumen of niet. Tegen de tijd dat het kouder word buiten zal het haar natuurlijk aangroeien en uiteindelijk moet het er ook weer vanaf. Aangezien ze nu al dik in haar vacht zit. En dan scheer ik liever meerdere keren zodat ze er wel aan kan wennen, dan dat ze een keer word geschoren bij een ijskoude temperatuur. Ondanks dat ze een deken op heeft.

Maar jullie zeggen dus in principe het maakt niet uit hoe koud het is, als je wilt scheren kan je scheren?

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:24

Ik denk dat TS bedoeld dat het scheren opzich misschien koud kan zijn. Omdat ze dan soms een paar uur zonder deken staan als je bv nog bezig bent met de benen.

@TS: ik zou gewoon eerst het lichaam doen en dan een fleece dekentje opgooien, dat kan wel voor een paar uur. Doe ik ook altijd als het aan de frisse kant is. En zorgen dat ze uit de wind/toch staat.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:25

Marchador schreef:
De pony zal er ook aan moeten wennen, het probleem is de kou. Deze week was nog een lekkere temperatuur. Tuurlijk krijgt ze een deken op, maar het moet ook niet te koud buiten zijn. Ze staat immers wel buiten en niet dag en nacht binnen zoals ik aangaf. Ik kan mijn pony niet 24 uur per dag in de gaten houden of ze loopt te kleumen of niet. Tegen de tijd dat het kouder word buiten zal het haar natuurlijk aangroeien en uiteindelijk moet het er ook weer vanaf. Aangezien ze nu al dik in haar vacht zit. En dan scheer ik liever meerdere keren zodat ze er wel aan kan wennen, dan dat ze een keer word geschoren bij een ijskoude temperatuur. Ondanks dat ze een deken op heeft.

Maar jullie zeggen dus in principe het maakt niet uit hoe koud het is, als je wilt scheren kan je scheren?

In mijn ogen maakt dat niet uit want je vervangt de vacht voor een deken dus dan valt er ook niet zoveel te wennen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:28

Marchador schreef:

Yup, en als het dan 18 graden is gooi je een ongevoerd regendekentje op, als het 10 graden is een licht gevoerde (200 gr) en als t gaat vriezen 300 gr of meer (verschilt een beetje hoe een koukleum je pony is)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 14:32

Nicolex: niet perse tijdens het scheren. Meer omdat ze ook nog gewoon hele dagen buiten staat in de wei. Ze word zowieso de eerste keer helemaal geschoren. Ik weet ook absoluut dat paarden het niet snel koud hebben.
Maar ik probeer een voorbeeld te geven.
Stel je scheert bij een temperatuur van 23 graden, dan is het buiten nog goed te doen zowel overdag als in de avond. (En 's nachts evt. warm op stal.)
Stel je gaat scheren bij een temperatuur van 5 graden, dan is het buiten toch wel erg koud, ondanks dat ze een deken op heeft. In de avond koelt het nog meer af en daalt de temperatuur dus nog meer. De benen, hals en buik blijven toch enigzins wat bloot. Ondanks dat het op stal nog warm kan zijn, staat ze wel met net geschoren buik, benen en hals in een erge kou.
Deze temperaturen even als voorbeeld hoor, om zo nog duidelijker uit te leggen wat ik bedoel (poging tot dan).
Mijn pony is het niet gewend om geschoren te worden, dus ik neem aan dat zij ook wel een periode moet wennen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:34

nee, ze hoeven niet te wennen, maar jij moet er als eigenaar voor zorgen dat ze het niet koud kunnen krijgen. Dat doe je dus door bijv een halsdeken, merk je dat ie toch gevoelig is op de buik? Deken met buikflap, etc.
Pony staat overdag buiten, geen probleem, wel opletten dat je waterdichte dekens hebt.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 14:36

Stef: okee dan! Houd ik dat zowieso in de gaten. Het schijnt dat ze onlangs al erg heeft staan kleumen toen het veel regende. Ik was er niet bij, maar dat is maar een horen zeggen. Ze heeft voorheen altijd dag en nacht buiten gestaan zonder deken.
De dekens zijn waterdicht dat is geen probleem.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:39

en mocht het in december ofzo nou echt koud worden ga je met laagjes werken, das veel warmer dan 1 dikke deken.
Toen het 2 of 3 jaar terug ofzo ineens -17 was stond mijn pony met 2 fleece zweetdekens en daarover de 300 grams winterdeken. Die had het echt niet koud hoor :n

Wat ook belangrijk is dat ze buiten uit de wind kunnen staan, maarja, das met vacht ook natuurlijk

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 14:41

Ik meen dat ze van de winter de paddock ingaan dus echt windvrij is dat niet.
Dank je wel in ieder geval.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:52

Op zich maakt het niet zoveel uit met welke temperatuur je scheert. Belangrijkste is dat die dikke vacht er lekker af gaat en daarna goede deken op.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:07

Je kan een geschoren paard zelfs 24/7 buiten laten, mits je hem dan goed inpakt ,ook tegen de regen . Want regen EN kou is funest voor elk dier.Dus als je hem helemaal scheert, ook even een halsdeken op.