Karakter springpaard..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Karakter springpaard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 12:08

Ik was net met iemand aan de pb waarin we het hadden over karakter van een springpaard.

Zo kwam er naar voren dat we eigenlijk allebei 'vallen' voor een bepaald type paarden.
Paarden met een grote 'will-to-please'.. die vaak erg sensibel zijn..
Zo'n paard is heel fijn om mee te werken, mits je hiermee om kan gaan..
Want die sensibelen hebben dus ook hun nadelen :j

Ook kwam het paard ter sprake die wat nonchalanter is..
Niet in de zin dat ze het niet willen, maar meer in de zin dat het niet uitmaakt waar je ze voor zet.
Ze springen er overheen en zijn net zo voorzichtig; ze doen het allemaal met wat minder energie, maar met het grootste gemak.

Beide hebben hun voor en nadelen..
B.v. het heet worden, vlug in de benen, overspringen, niet meer moeite doen dan strikt noodzakelijk, stoppen na een grove fout, etc etc..

Nu vroeg ik me af, met name aan de springers onder ons..
Wat hebben jullie nou liever??
Laatst bijgewerkt door Casarell op 05-10-11 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Chefke

Re: Karakter springpaard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:14

Ik heb liever de wat nochalantere paard, waar ik zelf mee naar de hindernis kan rijden en niet te heet wordt. Ook vind ik knetter voorzichtig niet heel fijn omdat ik nog niet alle afstanden goed inschat zit ik wel eens fout. Als ze heel voorzichtig zijn stoppen ze dan. Mijn paard waar ik momenteel mee spring is wel voorzichtig maar nie te, wordt niet heet op de sprong maar trekt wel aan, springt eigenlijk altijd. Datis voor mij het perfecte springpaard.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:17

Wat versta jij onder sensibel?

Mijn paard heeft een enorme will to please maar is geen heethoofd of moeilijk te rijden. Hij springt altijd, is soms door zijn onervarenheid en onzekerheid nog wat té voorzichtig op de sprong.

Ik heb liever een paard dat koel is in het hoofd maar er altijd voor wil gaan, dan zo'n heethoofd waar je je vinger niet op kan leggen.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:25

Tja, ik ga toch voor een sensibel paard, ook als ze heet zijn vindt ik dat eigenlijk fijner rijden dan één die erg koel is in het hoofd.

Bij mij heeft dat ermee te maken (denk ik) dat ik niet zo groot ben en weinig kracht in mijn benen heb. Ik rij dus liever één die zelf voorwaarts is en die ik moet tegenhouden dan dat ik een paard op druk moet rijden.

Verder heeft het denk ik ook met het niveau en karakter van ruiter en paard te maken. Ik kan mij voorstellen dat een beginnende springruiter die het nog spannend vindt beter geen heethoofd of sensibel paard kan nemen om het te leren.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 12:43

Mijn vorige paard sprong altijd erg spectaculair.
Deze wachtte wel keurig op mij, maar kon zichzelf af en toe gigantisch overspringen.
Vooral op vreemde hindernissen, of nadat hij eerder een balk had aangetikt.
Leuk voor de foto, maar niet altijd even fijn.. laat staan funcioneel :+

Mijn huidige paard is veel koeler en kan ik overal voor zetten, hij kijkt nergens naar.
Met het grootste gemak gaat hij daar overheen zonder teveel energie te verspillen.
Dit is heel fijn om te rijden en springen, maar minder spectaculair.. :\

Daarom vroeg ik me eens af wat jullie nou het liefst hebben ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:45

Haha 'leuk voor de foto' herken ik idd wel :j Die van mij kan soms ook nog wat overdreven springen maar ik hoop dat dat door meer ervaring straks wel minder zal worden :)

Yttel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:53

Mijn paard is een ongelovelijke heethoofd, sensibel en wil graag over de hindernis.

Ik ervaar dit als zeer prettig. Zo heeft ze nog nooit geweigerd en neemt ze elke hindernis. Zelf moet ik alleen maar sturen, muisstil blijven zitten en mee gaan op de sprong. Ze "bepaald zelf" de afstanden en dit heeft ze vaak goed. Het gaat alleen mis als ik teveel mee denk.

Het is wel zo dat als ze een balkje raakt, ze dan ook zeer op haar teentjes getrapt is. Hierdoor wordt ze nog heter.

Lage hindernissen is ze ook heter op, dan op hoog. Bij hoogte moet ze meer terug komen en dat doet ze dan ook.

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:57

Het liefst wil ik een paard dat netjes blijft wachten en geen afstanden wegtrekt. Of ze sensibel zijn of juist minder dat maakt niet uit, als ik ze maar niet teveel achter hun broek moet zitten. Ik heb eerste een hele sensibele gereden die ik niet eens op wedstrijd kon inspringen die vond ik heel fijn omdat je net zolang kan sluiten tot je de perfecte afstand hebt, dat paard hield toch wel sprong. Nu rijd ik een halfzusje (zelfde moeder) en die is juist heel nuchter maar toch heel makkelijk te regelen (voor hetgeen wat ik er nu mee gesprongen heb). Ik kan alleen niet zo goed overweg met loperige paarden dan denk ik dat ik me afstand heb en dan knipper je een keer met je ogen en dan klopt het niet meer.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:49

Ik heb er 1 die heel nonchalant is en 1 die vreselijk sensibel is. Totaal verschillend inderdaad maar op zich allebei fijn om mee te werken (zowel springen als dressuur), de merrie sensibel) willen we misschien volgend jaar laten dekken, wat ik niet in de hengst wil hebben is het sensibele, denk dat het dan TE wordt, er tussenin is denk ik niet verkeerd.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:30

Ik heb voor het springen het liefst een wat 'hetere' harde werker (dus geen liever lui dan moe paard), die zelf naar de sprong toe trekt. Ik vindt het veel lastiger om een paard naar de sprong toe te rijden, dan wanneer het paard er zelf heen trekt en je alleen je afstand nog moet bepalen door wat terug te rijden.
Heb nu een paard dat ontzettend koel is in het hoofd, maar als hij hindernissen ziet wordt het wel een heethoofd. Niet altijd de makkelijkste om te rijden in het parcours, maar gaat wel altijd af en is super oplettend. Reageert ook heel snel op de hulpen dus voor barrages is het echt een goede. Ik hoef ook maar een klein kneepje te geven met mijn been (zonder sporen) en hij galoppeert meteen groter, waardoor ik eigenlijk op het laatste moment mijn afstand nog passend kan rijden.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:13

Ik heb graag een paard met veel bloed, maar niet gestoord heet. Dus een die graag voor je werkt, naar de sprong toe trekt en niet snel moe is, maar niet zo'n schietkonijn dat doordraait als je een keer snel rijd.
Verder een niet te sullig karakter en een tikkie kijkerig. Een te brave goedzak heeft vaak niet de vechtlust om dikke proeven te gaan springen en een die nooit kijkerig is, is vaak ook niet voorzichtig genoeg.

Cateyess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:16

Ik heb zelf ook graag een paard met veel wat bloed in,
Maar niet erg trekt naar een hindernis maar toch koel blijft in het hoofd.
Niet zeer kijkerig naar de hindernis.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:39

Hij moet ook niet echt kijkerig zijn op de sprong, maar eerder in het algemeen. De dingetjes die ze zien tijdens het opwarmen bijvoorbeeld. Ik heb er verschillende die op vanalles loeren, blaadjes, schaduwen, andere paarden, etc. Die zijn vaak toch brutaal op de sprong, maar blijven door dat kijkerige extra scherp.

Zavanelliluf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 09:18

Mijn pony is meestal tijdens de lessen heel rustig, en tijdens wedstrijden wat pittiger. Dat is tijdens een barrage wel fijn! Verder vind ik dat springpaarden en pony's het fijnste zijn als ze meestal rustig zijn, maar als het nodig is ook wel wat pit hebben :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:12

Ik heb een paard die heel sloom en traag oogt maar een gigantische binnenvetter is. Op het moment dat hij gestopt is voor een "enge" sprong neemt hij het stokje over, gaat de kop in de lucht, alles strak en hard willen en tilt die keer daarna z'n benen niet op. Terreinen waar hij het kent trekt ie aan op de sprong, daar waar hij het niet kent is ie niet vooruit te branden. Thuis tilt hij z'n benen niet op voor alles wat lager is dan 90 cm en met de barrage is ie vooral heel snel en wendzaam terwijl hij dat met dressuur niet is. Als je een beetje kort draait en wat harder gaat is ie daarna super heet en uit z'n energie door een paar flinke bokken te geven. Ik heb dus een wisselvallig paard :)