Hoe jong paard wennen aan (outdoor)deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linda2B

Hoe jong paard wennen aan (outdoor)deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 10:05

Hallo allemaal,

Ik heb een praktische vraag aan jullie. Mijn driejarige is deze zomer beleerd en ik wil, aangezien de "r" alweer een tijdje in de maand zit, beginnen met het opleggen van dekens.
Ik start altijd met een 0-grams outdoor deken, aangezien de paarden op onze stal alle dagen buiten staan, maar... ondanks dat ik mijn driejarige al dagelijks heb laten wennen aan zijn regendeken, het op- en afdoen geen probleem is, blijft hij doodsbang voor dat ding als hij gaat rennen, en dan gaat hij hárd! Ik ben dus bang dat hij vroeg of laat een keer door de draad gaat (of erger).
Mijn eerste gedachte was, gewoon opdoen, hij went er vanzelf aan na een paar keer rennen, maar hij heeft hem nu al een week opgehad en hij blijft het doodeng vinden. Nu met het warme weer zonder deken, maar zal toch weer op moeten.
Wollen deken etc is ook geen probleem, het is, denk ik, vooral het "ritselen" en vooral op zijn kont.

nb--> aan tips zoals "geen deken opleggen" heb ik niets en vraag ik ook niet om. Ik leg mijn rijpaarden dekens op en dat is mijn eigen keuze. ;)

Graag advies hoe te wennen? Of weten jullie misschien licht gevoerde outdoor dekens die minder geluid maken ofzo?
Heb eigenlijk nog niet meegemaakt met mijn andere jonge paarden dat ze het zo eng blijven vinden!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:10

Houdt ie na een tijdje wel op met rennen? Wellicht dat je hem anders eens kan longeren met deken op? Dan kan ie iig niet over/door de draad..

Lastig zeg..arm paard :+

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:10

wat voorregendeken heb je? zo'n hele stugge?
ik heb een gevoerde liggen, die echt geaakt is van het stofje van dikke outdoordekens die maakt geen rare geluiden, en gaat super. Ik heb ook een gevoerde van amigo, maar die maakt idd wel knispergeluiden

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:11

Dit volg ik even aangezien mijn 2,5 jarige van het weekend een deken op moet.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:14

Hey,
Bij mij merrie vroeger had ik hetzelfde moet zeggen dat toen een fleece gevoerde deken de oplossing was. Heb wel ook behoorlijk met dat ding door de stal gescheesd hoor om er maar geen eng monster van te maken na 2 weken had ze zoiets van oke die bijt niet. Zij had eigenlijk meer last van de bilkoorden die ze tussen haar benen voelde dus heb ik die overkruisd gedaan en toen was het al beter.

Talishe

Re: Hoe jong paard wennen aan (outdoor)deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:17

En eerst de wollen deken buiten opdoen zodat ie het wel voelt, maar het niet ritselt?
Anders idd aan de longeerlijn of in stal opdoen zodat ie niet te ver kan rennen. Of raakt ie in stal in paniek?

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:17

Heb je al een katoenen zomerdeken op gehad?
Daar ben ik mee begonnen met mijn huidige 3jarige. Bevalt goed, de 0grams regendeken gaat nu ook goed.

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 10:24

Thanks voor snelle tips allemaal! Stal is geen enkel probleem, heb ik hem langzaam aan laten wennen en kan ritselen, erop gooien, eraf trekken (niet voorzichtig!!) etc. In het begin heb ik de deken alleen 's avonds op stal opgelegd en dat vindt hij allemaal prima. Hij is van nature ook niet heel paniekerig aangelegd, maar dit vind ik toch wel sneu (en een beetje gevaarlijk). Ook heb ik aan de hand met hem gelopen met de deken op, geen probleem. Het is vooral het van en naar de wei toe rennen (paarden worden bij ons dagelijks per koppel losgelaten en gaan dan over een zandpad naar de juiste wei).
Ik heb inderdaad al wel zitten twijfelen om een bucas te kopen, heb nu zo'n echte "ritsel" regendeken van Shires. Ook heb ik twijfel ik of het mogelijk aan de bilkoorden ligt idd, maar durf die er ook niet af te halen, zelfde geld gaat de deken schuiven, wordt ie helemaal bang!

Hij houdt idd wel op met rennen, staat het grootste gedeelte van de dag gewoon rustig, hij wordt alleen ontzettend bang als hij gaat rennen. Arm ding. :(:)

Longeren heb ik nog niet aan gedacht, dat ga ik denk ik eens proberen! Katoenen deken heeft bij ons niet veel zin, aangezien ik de deken overdag er niet af kan halen als het bv gaat regenen ofzo...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:44

Ik zou wel even de bilkoorden weg halen, dan weet je meteen of dat het probleem is, of de deken zelf. Als je dit aan de longeerlijn doet, kun je ook meteen de deken recht leggen als hij toch gaat schuiven. Is er verder geen touwtje dat je onder de staart langs kan doen? Dan voorkomt ook dat de deken gaat schuiven.

Verder is aan de longeerlijn zoiezo een goede manier. Dan hou je controle, en kunt daardoor ook gemakkelijker je paard rustig toe spreken en belonen als je paard rustig stapt. Doordat je controle hebt, weet je paard ook meteen dat hij er niet alleen voor staat.

Verder is het waarschijnlijk ook een kwestie van uren draaien. Zodra je paard ervan overtuigd is dat hij niet door de deken wordt opgegeten, zal de stress vanzelf zakken.

Is het tot die tijd ook niet een optie om de deken in de stal op te laten, zodat hij er sneller aan kan wennen? Of is jullie stal daar te warm voor?

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 11:13

Longeren ga ik proberen. Hij heeft de deken gewoon dag en nacht op, om hem te laten wennen heb ik 'm in het begin juist alleen op stal opgehad, op stal is het geen probleem, alleen op de wei.
Ik ga ook proberen de bilkoorden te kruisen, ook proberen om ze weg te laten. En toch ook nog eens kijken of het helpt als ik een bv een bucas opleg, die niet ritselt, is alleen wel weer een behoorlijke aankoop "als probeersel.
Bedankt allemaal!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:18

Linda2B schreef:
Longeren ga ik proberen. Hij heeft de deken gewoon dag en nacht op, om hem te laten wennen heb ik 'm in het begin juist alleen op stal opgehad, op stal is het geen probleem, alleen op de wei.
Ik ga ook proberen de bilkoorden te kruisen, ook proberen om ze weg te laten. En toch ook nog eens kijken of het helpt als ik een bv een bucas opleg, die niet ritselt, is alleen wel weer een behoorlijke aankoop "als probeersel.
Bedankt allemaal!

Kun je niet een deken van een stalgenoot proberen? Dan is hij voor een dagje maar een maatje te klein of te groot, daar krijgen ze zo snel echt niets van. Dan weet je in ieder geval of het nut heeft :)