Woensdag heb ik een nieuw paard opgehaald. Het trailer laden ging heel erg moeizaam maar na heel erg veel rust en geduld is ze er toch op gekomen. Donderdag Zabita was heel erg braaf geen problemen, kon erbij in de stal poetsen ze liep rustig met mij mee naar buiten. Maar nou is ze afgelopen zondag helemaal geflipt. Ze is bij het buiten heel erg bang geworden en begon in haar blinde paniek te rennen. Heeft alles omver gelopen en is dwars door mijn pension houder heen gelopen. ze is zelf terug gerent naar haar box en daar staat ze nu alweer in vanaf zondag ze is er niet meer uit geweest. Op stal is heel erg braaf maar ze durft de stal niet meer uit. Zodra je de box deur open doet zie je gewoon dat ze doods bang is. Dus we denken dat ze iets ingespoten heeft gekregen maar dat hebben we laten testen. dus daar moeten we nog even op wachten. De veearts komt vanmorgen weer even bij haar kijken. Maar ik ben gewoon heel erg bang dat het iets heel ergs is en dat ik haar straks moet laten weg bregen. Iemand tips of ideeën hoe ik dit het best kan aanpakken?
Groetjes Kari-Janne
Laatst bijgewerkt door Tanja op 04-10-11 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Titel verduidelijkt.
dianaw33
Geplaatst: 04-10-11 09:15
Oh jee... weet je iets van het verleden van dit paard? Is dit paard al eerder verhuisd of is dit de eerste keer? Hoe oud is je paard? Heeft het paard hiervoor alleen gestaan of met andere paarden? Heel veel vragen die erg belangrijk zijn bij het beantwoorden van jouw vraag. Het lijkt er namelijk op dat je paard totaal in paniek is van de verhuizing. Dit zou kunnen komen doordat het nog nooit eerder van huis is weggeweest, dus een soort van ontworteld is. Het zou ook kunnen komen omdat je paard nog nooit andere paarden heeft gezien. Om te bepalen hoe je dit verder aan moet pakken is het belangrijk om de precieze oorzaak van de angst van je paard te achterhalen. Meestal ligt de oplossing bij het vinden van een of meerdere paarden waar een paard een 'kudde'mee kan vormen. Maar als je paard altijd alleen is geweest is dit nu juist helemaal verkeerd als oplossing en is het probleem veel complexer.
Dav
Geplaatst: 04-10-11 09:23
Ten eerste zou ik de titel wat duidelijker maken,als iedereen met ''help''een topic opent dan schiet het nl helemaal niet op... En dat lange verhaal is maar 7regels....duhh
Over je probleem...Als je paard die dagen rustig/suf was dan kan je er wel van uit gaan dat ze wat gekregen heeft in de vorm van rustig blijven.
Maar miss reageert ze wel heel heftig op het voer?? En wat diana ook typt,hoe was het verleden van het paard? Ik heb ooit een paard gekocht wat niet in de box kon,dan brak hij alles af maar op stand was hij een geweldig paard.
Neem contact op met de vorige eigenaar miss kan die jou meer vertellen
Het moment dat ze flipte, waar was / stond je toen?? Waren er veel mensen of paarden om haar heen ? Misschien kwam er een grote tractor aan en is ze niet verkeersmak, of vloog er een luchtballon over wat ze nooit gezien heeft ? Hoe oud is het paard ? En heb je de mogelijkheid om de box deur bv open te laten staan ?
Sassol
Geplaatst: 04-10-11 10:26
Als dit paard echt zo in blinde paniek is, denk ik niet dat er een tip is die wij kunnen geven om het te verhelpen. Dan zul je zelf toch echt over een flinke portie kennis en kunde moeten beschikken.
Geen mogelijkheid om dit paard in een kudde te zetten waar zij veiligheid aan kan ontlenen?
Bedankt voor al jullie reacties! Ik ben er achter wat het probleem is. Ze was erg eenzaam dus ze wou niet meer alleen richting land! Nu hebben we er een ander paard bij gezet en samen richting land gelopen! Niks meer aan de hand! De veearts is nog wel even geweest om toch alles uit te sluiten Maar ze is helemaal gezond maar ze was gewoon erg bang en onzeker.
Wat fijn dat ze het vertrouwen terug vindt met een ander paard erbij, en ook dat de uitslagen van het onderzoek in orde is. Met bang en onzeker is niets mis, geef haar gewoon rustig de tijd om te wennen en forceer niets. Dan komt het allemaal goed!