Ik heb nu ongeveer een half jaar een welsh a pony, hij is nu 4 jaar. We zijn helemaal op nul begonnen. Hij is niet nog niet ingereden dus hebben een band opgemaakt met knuffelen en poetsen etc. Het is een pony met karakter dat weet ik al vanaf het begin. In begin moest hij er wennen op zijn nieuwe plekje dus heb ik niet veel met hem gedaan, ook is hij samen met zijn vriendje gekomen waar hij absoluut niet 5 minuten zonder kon, dus dat hebben we moeten opbouwen.
Ik ben nu langzaam begonnen met hem een beetje op te pakken. Ik ben nu begonnen met oefenen met vaststaan, op de binnen poets plek staan, commando's aan de hand etc. Maar het botst af en toe nog een beetje tussen ons en weet ik niet goed wat er nu mis gaat.
Ik zal het even uitleggen, de ene dag is hij zo lief staat hij netjes stil op de poetsplek, is ho ook echt ho, is terug ook mooi terug gaan, en kijkt hij helemaal niet omkijkt naar zijn vriendje, hij heeft een vreselijke hekel aan water maar op zijn goede dagen kan ik hem gewoon zonder porblemen wassen. Maar hij heeft ook dagen dat hij constant is aan het hinikken tegen zijn vriendje, staat de draaien op de poetsplek, als ik met hem wandel en het commando ho heeft gaat hij met zijn kont draaien, als hij dan stil staat met zijn hoofd slaat, naast me dribbelt. Alles is dan eng.. Oftewel heerlijk dwars is...
Ook als ik hem los in de bak gooi op zijn goede dagen gaat hij lekker rondwandelen etc komt hij lekker knuffelen, maar op zijn slechte dagen blijft hij maar rennen aan de kant van de bak die aan de wei grenst. Dan laat hij echt zien dat hij terug wil.
Bij het uit de wei pakken merk ik nog niks van zijn slechte dagen hij laat zich gewoon pakken etc.
Dit heeft hij ongeveer 1x per week.
Op de dagen dat het minder gaat blijf ik heel concenquent, en zet ik hem ook echt op zijn plaats bij ongewenst gedrag. Vooral bij de kopstoten uitdelen word hij goed op zijn plek gezet. Waar soms zelfs het zweepje aan te past komt, dus nee ik laat echt niet over me heen lopen..
Sommige zeggen ik laat mijn paard staan als hij zijn dag niet heeft, maar goed dan zou hij zo ongeveer 1x per week zijn dag niet hebben... ik dacht eerst ook dat hij gewoon af en toe zijn dag niet heeft maar is dit wel zo? Of is dit uitproberen?
Ik wil gewoon graag lekker met hem aan de slag. Is dit gewoon de pony zijn karakter? Dat hij me wel even laat zien als hij geen zin heeft? Dominantie dus?
Ik vind het heel vervelend als hij zo'n dag heeft gehad en kan er dan ook uren over blijven malen wat nu mis gaat, of ik wel goed heb gehandeld etc.
Wie kan me helpen, alle tips zijn welkom
.