Wat is in grote lijnen jullie 'standaard' lesopbouw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Claudienee

Wat is in grote lijnen jullie 'standaard' lesopbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 17:35

Hoi Bokkers! :)

Ik kon eigenlijk niet echt een titel bedenken die dit topic omvat, maar ik zal het proberen uit te leggen :) Iedereen heeft natuurlijk een eigen manier van lesgeven, en iedereen heeft een andere methode. Laatst was ik met iemand in discussie die van mening was dat als 2 instructeurs een verschillende methode hebben zij ook nooit in grote lijnen naar hetzelfde toewerken. Hier ben ik het overigens niet mee eens.

Zo werd ik eigenlijk heel nieuwsgierig naar de lesopbouw van verschillende instructeurs.

Laat je de ruiters standaard 10 minuten losrijden, laat je ze losrijden tot het gewenste resultaat is bereikt, zijn ze al losgereden als je aankomt?
Hoe ga je hierna te werk, houd je een bepaalde volgorde aan of werk je puur en alleen aan de dingen waar de combinatie tegenaan loopt?
Welke oefeningen pak je standaard mee? Om welke reden?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties. Niet alleen omdat ik nieuwsgierig ben maar om natuurlijk ook mijn eigen horizon te verbreden. Sta altijd open voor andere invalshoeken ;)

Brand los! :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:48

Dat ligt helemaal aan het nivo natuurlijk. Maar ik begin met instappen met contactteugel en nageeflijk over de bovenlijn. Dan oppakken en aandraven. Rechte lijnen en voltes beide kanten op, dan voltes openen en sluiten en schakelen op de volte en rechte lijnen. Overgangen draf-stap-draf en schijnovergangen rijden. Dan meestal galopperen, bij gevorderde combinaties eerst in draf schouderbinnenwaartsen en daarin schakelen en/of overgangen rijden, gecombineerd met voltetjes. Op de volte achterhand naar binnen. In galop hetzelfde eigenlijk, schakelen, voltes openen en sluiten, achterhand naar binnen, schoudervoor op lange zijdes. Eventueel contra meepakken en zijgangen en wissels. Maar bij beginnende combinaties met name schakelen in galop, voltes openen en sluiten en overgangen rijden. Daarna draven, bevestigen (eventueel proefgericht) en dan uitstappen.

Elisa2

Re: Wat is in grote lijnen jullie 'standaard' lesopbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:07

Grappig,mijn lesopbouw begint eigenlijk hetzelfde als die van Suzanne alleen pak ik het wijken ook nog mee in stap en draf na de voltes sluiten en openen en rechte lijnen rijden e.d.
Verder heb ik geen gevorderde combinaties die verder dan schakelen en kleine gebroken lijntjes in galop kunnen tot nog toe.

WandaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:28

De oefeningen in mijn lesopbouw komen op veel punten overeen met die van Suzanne en Elisa.
Maar zeker als je mensen wat langer een stuk begeleiding geeft is een beetje persoonlijke
aandacht erg belangrijk.
1 van de eerste dingen waar ik aandacht voor heb aan het begin van een les is:
hoe voelt iemand zich, heeft hij of zij het werk, de school of de dingen van thuis
van zich af kunnen zetten.
Hoe is de toestand van het paard/ de pony.
In de herfst/winter krijgen ze hier op de klei toch vaak minder weidegang/beweging
en zijn daardoor ook wat vrolijker.
Dus dan meer aandacht voor het loswerken, de aandacht opeisen van het paard,
werken naar gelang leeftijd en ervaring van de combinatie.
Regelmatig van hand veranderen, veel kleine overgangen en halve ophoudingen.
Tempocontrole, tijdens de gehele les het recht gericht zijn controleren.

En erg belangrijk:
houding en zit van de ruiter, dus ook het recht gericht zijn van de ruiter steeds in de gaten houden
en corrigeren bij alle fases in een les.

Aan het eind van de les voldoende tijd nemen om af te bouwen/uit te stappen
en ondertussen de les bespreken en huiswerk meegeven.
Als de ruiter er voor in is tijdens de les ter afwisseling een balkje lopen, een sprongetje maken
of een sprintje trekken.
Een les is bij mij dus nooit hetzelfde en afhankelijk van de omstandigheden van mens en paard/pony.