rijstijl met trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

rijstijl met trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 12:22

ik heb mezelf een trailertje aangeschaft, dat ik mag trekken met mijn b rijbewijs.
ik heb ondertussen al les gehad van mijn vader wat betreft bochten nemen, manouvreren, etc.
hijzelf is al jaren internationaal vrachtwagenchauffeur, met alle types vrachtwagens en aanhangers.
ecvhter heeft hij zelf ook geen ervaring met levende dieren in de trailer (heeft wel eens mijn trailer getrokken, maar dit was in binnenweggetjes waar je toch heel traag rijdt zeg maar)

nu vroeg ik me af: hoe rijden jullie met je trailer en paard achter uw wagen?
ik heb al dingen gehoord over vlak sturen in de bochten, wat houd dit precies in?
al beginnen optrekken in de bocht, of wagen laten uitrollen in de bocht, wachten tot combi recht is en dan pas optrekken?

mijn wagen is een 2.0 turbodiesel, aan hoeveel toeren schakel je het best op met een trailer achter je?

BrankaZ

Re: rijstijl met trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:26

Beslist niet optrekken in de bocht! In de bocht je tempo gelijkmatig houden en als de combinatie recht is kan je gas geven.
Gas geven in de bocht zorgt ervoor dat je paard nog meer werk moet verzetten om in balans te blijven.

Verder proberen te voorkomen dat je onverwachts moet remmen. Heb je niet altijd in de hand dankzij medeweggebruikers. Maar als je daar rekening mee houdt en dus eerder gas loslaat kan dat schelen. Abrupt remmen is voor je paard ook erg vervelend.

Ik kreeg ooit van iemand die ook op vrachtwagens rijdt de tip: rij of alle stoplichten voor je neus op rood zullen springen. Dat scheelt enorm veel remmen. En dat klopt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:28

Rij als een slak! ;)

wedgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:30

Ik rij ook altijd erg rustig en bij bochten, rotondes en stoplichten idd doen alsof ze op rood gaan of dat er andere aan komen. Ook met het idee rijden dat je een grote bak water erin heb staan waar je niets uit mag morsen. Rustig aan doen

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:35

Mijn vader zegt: rij alsof je een doosje eieren op je dashboard hebt staan.
Hij heeft veel in dienst met viertonner gereden met manschappen achterin, die rustig vervoerd moesten.

Zo rijdt hij ook met trailer en mijn poowns vinden dat prima ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 12:36

het optrekken in de bocht vond ik ook al wat raar, zeker omdat ik een vrij onstabiel paard ga staan hebben.
met mijn wagen (die eigenlijk maar nipt is voor de trailer) rij ik ook enkel hele korte stukken en binnenwegen, dus daar kan ik gerust 30 rijden zonder problemen.
zodra we iets verder gaan waar we grotere wegen moeten doen, brengt mijn vriend me met de grotere wagen ervoor.
dus rustig optrekken (had ik al bedacht) na de bocht, vroeg genoeg beginnen remmen.
Weet er iemand hoe het zit met het toerental en behoud van de wagen?Zoals ik zei zal die wss wat licht zijn (hij mag het gewicht wél trekken hoor, maar het is nipt), dus ik wil mijn wagen uiteraard ook niet kapot trekken door verkeerd te schakelen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:38

je mag best op tempo rijden, maar wel op rechte stukken zoals snelwegen of grote wegen

belangrijkste is dat je wacht met optrekken totdat ook de trailer uit de bocht, over de vluchtheuvel of van de rotonde af is
verder inderdaad tijdig gas los zodat je niet plotseling hoeft te remmen, houd ook genoeg afstand tot je voorganger zodat je remtijd hebt

hang een hooinet in de trailer zodat je paard wat te knabbelen heeft
eten maakt een paard rustig

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:40

ik geef juist een klein beetje gas in de bocht, het zgn. 'trekkend de bocht door' als je 'uitrolt' in de bocht is dat juist nog oncomfortabeler. Tuurlijk moet je niet als een idioot gaan gas geven maar heel iets trekken, doe ik sowieso want als ik zelf remmend of zonder gas de bocht inga word ik wagenziek (en met mij veel mensen).
Het is wat lastig uit te leggen zo maar eigenlijk moet je met elk voertuig licht trekkend een bocht in gaan en dus zorgen dat je klaar bent met remmen/terugschakelen/koppelen voor de bocht zodat je iig een beetje gas kán geven :)

edit: ik zie dat er nogal wat mensen zijn die wel pas een beetje gas geven na de bocht.
Nou ja, je vroeg naar ervaringen en dit is mijn ervaring (ook vanuit mijn werk) en heb nog nooit problemen gehad.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 12:42

Polly schreef:
ik geef juist een klein beetje gas in de bocht, het zgn. 'trekkend de bocht door' als je 'uitrolt' in de bocht is dat juist nog oncomfortabeler. Tuurlijk moet je niet als een idioot gaan gas geven maar heel iets trekken, doe ik sowieso want als ik zelf remmend of zonder gas de bocht inga word ik wagenziek (en met mij veel mensen).
Het is wat lastig uit te leggen zo maar eigenlijk moet je met elk voertuig licht trekkend een bocht in gaan en dus zorgen dat je klaar bent met remmen/terugschakelen/koppelen voor de bocht zodat je iig een beetje gas kán geven :)

edit: ik zie dat er nogal wat mensen zijn die wel pas een beetje gas geven na de bocht.
Nou ja, je vroeg naar ervaringen en dit is mijn ervaring (ook vanuit mijn werk) en heb nog nooit problemen gehad.

dus eigenlijk, bv je komt af aan 50, voor de bocht afremmen, naar pakweg 20 (zijn fictieve snelheden hoor ;), opschakelen, en dan wel trekkend, maar bv 20 aanhouden door de bocht,
wachten tot je recht bent, en dan terug optrekken naar hogere snelheid?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:42

Alleen op lange rechte stukken rij ik door. Voor ieder stoplicht (groen of rood) ga ik zo'n goede 100 tot 200 meter van te voren al langzaam remmen, zodat ik bij het stoplicht bijna stil sta. Ben ik bijna bij het stoplicht en is/wordt het groen, dan weer heel langzaam optrekken.

Bochten maak je heel langzaam en inderdaad vlak. Er moet -bij wijze van- een koffiekopje op je dashboard kunnen staan en dan zonder te knoeien de bocht door.

Niet optrekken of remmen in een bocht, zorg dat je voor de bocht al de juiste snelheid hebt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:42

die tip met de eierdoos is een goede, ik heb geleerd, denk dat er een emmer water achterin staat en die moet zonder knoeien aankomen....

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:46

Duhelo schreef:
Polly schreef:

dus eigenlijk, bv je komt af aan 50, voor de bocht afremmen, naar pakweg 20 (zijn fictieve snelheden hoor ;), opschakelen, en dan wel trekkend, maar bv 20 aanhouden door de bocht,
wachten tot je recht bent, en dan terug optrekken naar hogere snelheid?

Ik neem aan dat je terugschakelen bedoeld waar je opschakelen schrijft, dan klopt het (behalve de snelheden ;) maar die waren al fictief)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:49

Ik probeer, net als Polly in de bochten wel wat gas te geven. Al moet ik toegeven dat ik het nog wat lastig vind om het juiste tempo te pakken te krijgen. Mijn paard gaat nog wel eens liggen in de trailer, vooral met bochten naar rechts. Als ik geen gas geef in de bochten, doet ze dit erger dan wanneer ik met een klein beetje gas geven, maar wel met een constant tempo door de bocht heen ga :j

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:56

Krijg het idee dat er wat onduidelijkheid bestaat en hetzelfde wordt bedoeld.
In bochten geef ik geen extra gas. Ik laat dus niet de boel de bocht door rollen zonder gas, maar blijf genoeg gas geven om de combinatie met gelijkmatige snelheid de bocht door te rijden. Pas als auto en trailer weer op een recht stuk zijn geef ik gas bij.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:56

Ik denk dat BrankaZ het hierboven goed uitlegt, zo rijd ik ook met mijn trailer. Ik zorg dat de snelheid in de bocht gelijkmatig blijft, en pas na de bocht (dus als auto en trailer weer recht achter elkaar staan) ga ik indien mogelijk/nodig gas bijgeven. Ik rijd altijd héél traag en héél rustig. En ik hou belachelijk veel afstand van de voorganger, want ik denk altijd dat die wel eens plots kan gaan remmen en ik wil natuurlijk mijn paard niet in mijn nek :+

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:58

Fijn om dit weer eens te lezen. Zelf heb ik mijn E-rijbewijs, maar nog geen ervaring met trailer + paard.
Binnenkort is het zover; ga ik mijn paard zelf vervoeren voor de 1e keer! Heel leuk, maar toch ook wel heel spannend!
Alles wat ik hier lees weet ik eigenlijk wel, maar toch prettig die bevestiging ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:00

Rotondes bijna in stilstand rijden, rotondes zijn echt afschuwelijk voor een paard, die ziet namelijk niet wanneer er een nieuwe draai komt. Dan maar files met vloekende mensen achter je. Voor de rest eens met bovenstaande reacties. Ik ken echt veel paarden die door een verkeerde rijstijl ineens niet meer willen laden, en zodra ze merken dat er anders gereden wordt, zomaar weer braaf de trailer ingaan. Ik heb nooit probleemladers, omdat ik super relaxed rij en heel erg anticipeer. Indd door bepaalde medeweggebruikers kun je soms een wat abruptere actie niet voorkomen, maar het scheelt veel als je goed blijft kijken en heel ruim op tijd al voorzichtig afremt.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:01

Sloom optrekken, bochten rustig nemen, ver van te voren remmen, drempels rustig nemen en rontondes in slakkegang :))

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:41

Waarom wil iedereen al ver van te voren remmen?
Heeft er niemand gehoord van gas loslaten?
Als je anticipeerd op wat er voor je gebeurd hoef je vaak 'niet te remmen', het gaspedaal loslaten is in veel gevallen voldoende om voldoende af te remmen om zo een bocht of een verkeerslicht te nemen als het ware.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:45

Daarom zeggen mensen ook dat je moet rijden alsof je een rek eieren op het dashboard hebt staan, alsof er een bak water in de trailer staat of alsof elk stoplicht op rood kan springen voor je neus: dus minder gas geven zodat je niet op het laatste moment als een gek moet remmen. Dan staat je paard met zijn neus tegen de voorkant van de trailer :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:56

knollentuin schreef:
die tip met de eierdoos is een goede, ik heb geleerd, denk dat er een emmer water achterin staat en die moet zonder knoeien aankomen....

Doen alsof is wel leuk, maar durf jij daadwerkelijk een vol glas ECHTE warme chocomel op je dashboard te zetten?? Zo niet, heb je niks met paarden aan de haak op de weg te zoeken...... }:)

Snelheid heeft niks met comfort te maken. Vanuit comfort-oogpunt kun je straffeloos 150km/h rijden; het punt is om comfortabel tot stilstand te komen wanneer daar noodzaak toe is, die bepaalt hoe hard je kunt rijden, los van de wettelijke regels.

Ik ben weleens aan 120km/h de A50 afgejakkerd met 2 ton paarden aan de haak. Het is daar vals plat en ik ging naar beneden. Er was geen kip op de weg, dus ook geen enkel referentiepunt voor mijn eigen snelheid en zo'n Disco-met-dikke-V8 zit helemaal nergens mee. Ook het rijgedrag van de combi gaf geen enkel signaal dat het te hard zou gaan. Wat mij triggerde was het geluid van het motortoerental, dat steeds hoger werd.
Laatst bijgewerkt door ikke op 03-10-11 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:59

laat maar is iemand achterin de trailer staan als jij rijd en vraag wat je verkeerd doet :P als zij kunnen blijven staan zonder moeite is het goed!

Verder is een E rijbewijs niet zo heel duur, misschein een idee om die toch te halen? krijg je alle tips en tricks.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:05

Met het behalen van je E rijbewijs leer je niet rijden met een paard achterin. Tenminste, ik heb echt geen tips gehad om met een trailer te rijden.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:06

E rijbewijs niet duur? Welke rijschool ben jij geweest? Vind het n.l. schreeuwend duur.
1 daagse cursus ben je al snel 600 euro kwijt en toen ik een paar jaar geleden herexamen moest doen kostte dat 195 euro. Ik vond dat wel duur.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:10

Vriendin van me had m voor 300 euro incl lessen en examen (in 1 dag) hier in de randstad. Die heeft er specifiek om gevraagd van joh en stel nou dat ik mijn paard nu achterin had wat moet ik dan doen.
Hij zei toen nog dat als het zou kunnen hij iedereen een lesje met een paard achterin zou willen geven maar dat zielig zou zijn voor de paarden.

Anders kan je ook gewoon is vragen om een lesje bij iemand en dan vragen om tips omdat je met een paard wil gaan rijden. Vaak doen rijscholen dat ook wel. (rijschool blom van HE bv..)