Chaps of laarzen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nightingale

Chaps of laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 15:08

Ik heb zelf nooit iets anders gebruikt dan gewone rubberen rijlaarzen (leren zijn nog te duur: ik ben nog in de groei en dan is 200,- toch iets te veel voor een jaartje...) en ze bevallen me nog steeds prima. Maar nu vroeg ik me af of het niet veel prettiger is om met jodhpurs+chaps te rijden..? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

arizonagreen

Re: Chaps of laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:10

ik heb veeeel liever jophurs met chaps dan rubberen rijlaarzen. rubberen rijlaarzen zitten mij niet echt lekker, ik vind het absoluut niet netjes/mooi staan, en in de zomer kreeg ik er enorme zweetpoten in :x

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:12

Ik gebruik beide. Rijd op wedstrijd met leren rijlaarzen en tijdens de training altijd jodphurs met chaps (beide ook leer). Persoonlijk maakt het mij niet veel uit, chaps zijn wel wat minder stug om de benen vind ik.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:13

Binnekort trouwens wel leren rijlaarzen, maar rubberen komen bij mij niet aan mn voeten!

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:13

Ik reed vroeger altijd met laarzen en nu met chaps en jodphurs en het laatste bevalt me eigenlijk. Ik heb niet het idee dat ik minder grip heb met chaps dan met laarzen. In de zomer een heerlijk voordeel omdat je buiten/na het rijden je chaps af kunt doen -> wat een verkoeling!! Nadeel is dat je niet meer door een grote plas kan wandelen, omdat chaps niet waterdicht zijn, maar of er nu zoveel personen zijn die dit doen? 8)7

Dus bij deze raad ik chaps en jodphurs aan.

summerHF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:57

Ik rijd eigenlijk bijna altijd met chaps, vind het minder stug. Heb wel leren laarzen in de kast voor wedstrijden en ik ga ze nu ook meer gewoon dragen om ze toch beter in te lopen/rijden. merk nu nog dat het erg stug is en heb het gevoel alsof ik minder met mijn benen te zeggen heb.
maar denk wel dat dat een kwestie van wennen is en de soepelheid van je laarzen.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 16:20

ik heb ook leren chaps met leren jodphurs,, in de winter heb je geen last meer van koude voeten :D

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 16:35

ik heb leren en gevoerde chaps met jodphurs van de decathlon, want ik ben er met een jaar toch wel doorheen O:) . Ben wel aan het kijken voor iets stevigers, want mijn paard is af en toe een beetje lomp en zit nu met mijn voet omhoog vanwege een gebroken teen met laarzen of jodphurs kun je niet zoveel beginnen tegen 700kg op je teen...

Ook mijn kuiten passen in geen enkele laars :o ... dan zijn chaps heeeeeeeeeeel fijn

MicOud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:26

Ik rijd ook met chaps en jodphurs, maar deze zijn inmiddels wel aan vervanging toe. :D Zit er wel over te denken om hierna leren laarzen te nemen, gewoon omdat ik dat er mooier uit vindt zien...

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:13

ik heb veel liever chaps met jodphurs, ze zitten veel fijner en je kan je benen alle kanten op bewegen. Laarzen is wel handiger voor als het kouder weer is, of bv regent . ik zou 't allebei aanraden, maar chaps en jodphurs geeft je meer ruimte en is in de zomer niet zo warmm ..

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:45

Ik heb liever chaps met Mountain Horse stalschoenen. Met jodphurs heb ik geen ervaring. Rubber rijlaarzen reed ik vroeger altijd mee, maar daar kreeg ik altijd enorme zweetvoeten in. Maar dit was denk ik ook omdat ik hele dikke kuiten heb en de laarzen altijd vrij strak zaten zodat het helemaal geen lucht bij kon komen zowat. :P

Iljatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:17

Schoentjes met chaps vind ik persoonlijk fijner. Ook hoef je, als je voeten groter worden, alleen maar nieuwe schoentjes te kopen dus dan ben je denk ik ook iets goedkoper uit.

Annemarlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:15

Het is denk ik persoonlijk. Zelf vind ik chaps met schoenen ook veel fijner.
Als ik even snel naar mn paard ga, en niet rijden, doe ik mn chaps bijv. niet om.
Ook vind ik chaps meer aangesloten zitten om mijn been en voet, met name bij mijn enkel.
Het geeft mij meer steun bij mijn enkel.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:19

Ik heb mountain horse active winter, en jodphurs met leren BR chaps. Ik rij liever met mijn mountain horse laarzen. Voor rond deze tijd lekker en in de winter zitten ze heerlijk warm!! (waterdicht&thermo) maar zit dan ook prijskaartje aan van 180 euro.. Heb gehoord dat die dingen jaren en jaren mee gaan (7 tot 10 jaar)
http://www.google.nl/imgres?q=mountain+ ... 24&bih=690

haffiekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:17

Ik rijd nu altijd met mountain horse schoenen en chaps, vroeger reed ik met rubber rijlaarzen maar kreeg daar nog weleens kramp in mijn kuit van. Chaps vind ik veel fijner zitten.

sor_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:26

ik ga voor rijlaarzen. ik vind dit heelijk zitten en bovendien is het in de winter lekker warm..

xPaloma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:00

Jophurs met Chaps.
Ik vindt die het fijnst en het soepelst rijden.
Voor de winter neem je gewoon jophurs met voering ;)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:02

Eerst zweerde ik bij Chaps met Jophurs, maar nu heb ik heerlijke rijlaarzen, wil echt niet anders meer.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:11

Bah, rubber. Ik haat die dingen! Als ik tussen rubberen rijlaarzen of jodphurs+chaps moest kiezen werden het sws de tweede! Ik heb nu leren chaps & leren jodphurs, en nog een paar leren laarzen en ik zweer bij die laatste!

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:38

Mijn eerste paar rijlaarzen waren 100 euro in de aanbieding volgens mij van BR, misschien moet je eens rondneuzen op internet of er leuk geprijsde rijlaarzen voor jouw zijn.

Ik heb nooit chaps gedragen omdat dit niet mocht op de manege waar ik heb leren rijden, lang geleden.
Ik heb nu Ariats leren rijlaarzen met gevoerde binnenkant, heerlijk. En het voetbed is geweldig, zou er een marathon mee kunnen lopen ;)

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:09

Cavallo heeft rijlaarzen die speciaal zijn voor kinderen die nog groeien.
Cavallo junior, ik heb ze ook gehad en vond ze heeeeeeeel fijn heb er denk ik 3 jaar plezier van gehad (en ja ik was ook in de groei haha :P ) maar ze groeien "mee".

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:25

Het is dat ik met mijn kuit niet in laarzen pas.....rij nu met chaps, maar wat een drama iedere x, sta je in de mest, worden nat en vies, iedere dag die dingen wassen.
Laarzen zo onder de kraan afspoelen en klaar......( ach en zweetvoeten was je toch ook zo weg?)

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:53

Dames die opmerken dat hun kuiten niet in laarzen passen, er bestaat ook zoiets als maatwerk ;-) Dan kun je voor praktisch iedere kuitmaat mooie laarzen krijgen.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:36

Amarach schreef:
Dames die opmerken dat hun kuiten niet in laarzen passen, er bestaat ook zoiets als maatwerk ;-) Dan kun je voor praktisch iedere kuitmaat mooie laarzen krijgen.

ja.. enne een rits werkt ook makkelijker om in de laars te komen;)

Lukka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:01

Ik heb vorige week leren chaps met jodhpurs gekregen, en ze zitten echt heel fijn. :j
Hiervoor had ik rubberen rijlaarzen, vreselijke dingen! Ik bewaar ze wel voor als ik gewoon naar stal ga (dus niet rijden).
Met leren laarzen heb ik niet zo veel ervaring, wel eens mee gereden maar niet zo vaak.