Beste allemaal, Ik rijd een friese merrie van 6 jaar, ze is met rijden nog vrij jong en weinig beleerd. Nu probeer ik steeds te galopperen met haar, maar ik krijg het niet voor elkaar. Haar reactie op mijn hulpen is dat ze alleen maar harder gaat draven. Een enkele keer lukt het me om haar met longeren in galop te krijgen, maar dit zijn vaak niet meer dan 3 galopsprongen. Al ik met haar naar het bos ga, hoef ik alleen de teugels wat losser te laten en ze springt meteen in galop. Ze loop wat naar buiten met haar rechter voorbeen en zoekt vaak 'steun' bij de bakrand. Nu geef ik haar die steun met mijn buitenbeen terwijl we op de binnenhoefslag rijden, dat gaat goed. Nu vraag ik me af of het daarmee te maken heeft dat ze niet in galop wil. Wie o wie heeft tips en kan mij helpen?
|Hoe is haar balans? Ik zou eerst zorgen dat haar achterbeen voldoende ondertreedt en dat ze haar eigen balans kan vinden, daarna pas verder gaan met galop.
meestal komt het langzaam vanzelf goed. misschien moet je met haar gaan longeren. en dan zorgen dat ze ook galopeert. of longeren met jou erop en iemand het touw vasthouden. de hulpen geven aan het beestje en dan moet jij of diegene die het touw vasthoud zorgen dat ze in galop gaat. xx
X_Sas
Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-11 13:52
Ik moet haar tijdens de draf wel constant ondersteunen met mijn benen en recht stellen of 'opsluiten' met de teugels anders loopt ze geen rechte lijnen. Hoe kan ik haar helpen zodat ze haar balans kan vinden?
rommulus
Geplaatst: 02-10-11 13:53
ga eens wat meer op de binnen hoefslag rijden en stop eens met het opvangen van haar fouten hierdoor zal ze haar eigen evenwicht gaan zoeken
wat zegt jou instructeur ???
Caira
Geplaatst: 02-10-11 13:53
Dat is erg veel om zo uit te leggen, maar een paard moet eerst over 4 benen leren lopen voordat ze in balans kan lopen. Daar heb je een ervaren instructrice of ruiter voor nodig
X_Sas
Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-11 12:00
Ik heb weer een afspraak met mijn instructeur gemaakt, hopelijk wordt het mij dan iets duidelijker. Is het bij het longeren het zelfde geval qua haar balans vinden? Of zijn daar nog andere manieren voor?
X_Sas
Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-11 11:54
En wat raden jullie aan qua hulpteugels tijdens longeren?
Iemand die daar ervaring mee heeft kan vanaf de grond net zoveel als onder het zadel met als voordeel dat je vanaf de grond kunt bekijken hoe het paard beweegt en hoe de balans is.
Paard in mijn profiel van vriendin vind dat ook moeilijk *ookal heb ik er niet zoveel verstand van* Dat zag ik wel een beetje. Misschien heeft ze last van har rug of kan dat niet?