Zeggen jullie iets als iets van het tuig niet goed zit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Zeggen jullie iets als iets van het tuig niet goed zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 00:02

Tja, doen jullie dat? :)

Ik meestal wel, bijv. als het sperriempje over de kin zit of en een neusriem niet goed zit :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Zeggen jullie iets als iets van het tuig niet goed zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 00:06

Zeker, en degene die erop zit hoeft niet eens af te stappen want ik maak het ook gelijk in orde. Zelfde geldt voor kraagjes/plastrons enz. wat niet klopt. Dat zeg ik ook. Kleine moeite toch om een ander even te helpen...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 00:09

Ja hoor. Vaak is het onwetendheid als er iets niet goed zit, of ze hebben gewoon niet alles gecheched voor het opstijgen (aan een kant anders dan aan de andere kant bv). Hulp bieden is dan een kleine moeite.
Ik moet bij te strakke neus- en sperriemen wel tot tien tellen om het tactvol te kunnen brengen. Dat soort mensen trek ik nl liever van hun paard om te zeggen dat ze er pas weer op moeten gaan als ze hebben leren rijden.
In plaats daarvan kan ik meestal nog net niet rood aanlopend zeggen :"Weet je dat je neus(en of sper-) riem te strak zit? "

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 00:11

ik zeg het altijd, zou het zelf ook fijn vinden dat als er iets niet goed zit, iemand het even aangeeft :)
ik sta in pension op een manege waar de kinderen soms niet goed weten hoe dat ook al weer zat met een hoge of lage neusriem, en soms de verkeerde gespjes (bakstuk bijvoorbeeld) losmaken, ik zeg dat het niet goed zit, en vraag of ik kan helpen :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 00:14

Hihi Tammy_ dat is herkenbaar :D
Ik sta ook op een manege, zijn een paar ponys met een hoge neusriem, rest allemaal lage, die worden meestal over de bakstukken heen gedaan en dan komen ze vragen of het wel goed zit :))

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 00:14

na het regelmatig krijgen van een grote bek,heb ik dat afgeleerd.......alhoewel ik absolute beginners ,die hier net op stal staan,natuurlijk wel met raad en daat bij sta...

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 00:20

Ja hoor dat meld ik.
Vind het ook prettig als mij het gemeld word mocht ik in mijn haast oid iets niet goed hebben zitten .
Gebeurt niet vaak maar als het gebeurt waardeer ik het als iemand mij er op attendeert .

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 00:35

als ik moet jureren en ik zie het op tijd zeg ik er natuurlijk wat van. Als de proef als begonnen is zeg ik er na de proef wat van. Of het moet iets zijn, wat het paard enorm stoort en echt last van heeft.

Als mijn dochter op de manege rijdt en ik haar help met zadelen, kijk ik altijd alles na. Soms zit de neusriem te laag, of de bakstukken te laag, dan pas ik dat aan.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 00:48

Scheve kraagjes, dekjes, plastrons of vergeten beenbeschermers zeg ik wel wat van meestal. Overige dingen laat ik tegenwoordig, word doorgaans toch niet gewaardeerd. Zag zo enkele weken geleden nog een combi rijden met een heel dik bontje bovenop de neusriem (wat zicht belemmerend is en dus niet mag) Heb er lang over nagedacht maar uiteindelijk niets gezegd, heb geen zin om een brutale mond van iemand te krijgen als ik zelf ook nog moet rijden.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 07:39

ja idd,ik zeg het vaak wel,als ik het zie,stap er niet voor van mijn paard.
Over de hoogte van een neusriem zeg ik niks,daar ben ik al een keer te vaak mee op mijn bek gegaan.
Dwz als je zegt van je neusriem zit volgens mij wat te laag of hoog,dan krijg je soms.
Joh bemoei je er niet mee..zit goed zo! Oke wat jij wilt.
Maar andere dingen wel hoor :j

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:45

Ja ik zou er ook wat van zeggen. Zowel op wedstrijd als bij mij op stal. Bijvoorbeeld als men de neusriem verkeerd bevestigd heeft ( over bakstukken heen, dit is eigenlijk altijd wel onbewust gedaan door de ruiter) of met peesbeschermers de wedstrijdring in gaan ect..

Zou het zelf ook prettig vinden als de mede ruiter mij waarschuwd

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:48

@ esther: mensen moeten gewoon het reglement volgen en LEZEN, dus ik had het gezegt ;-) en moest die persoon moeilijk doen mag ie van mij de bak verlaten en als laatste terug komen als ie dat wenst ( maar weet zelf niet of dit wel mag ) ( mening van een niet-jury he ;-) )

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:49

Ja, helaas pakt het niet altijd goed uit.
Hoofdstel te groot, zadel past overduidelijk niet, slecht passend bit..
Ik snap dat het vervelend is als mensen je erop wijzen, helemaal als je beste vriendin dat doet..

Ben blij dat ik dit topic tegenkwam, en ben benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:58

Ik zeg het ook, maar laat het wel open voor de ander wat ermee te doen, daarbij ben ik natuurlijk berreid te helpen.

Echter heb ik zelf ook wel eens meegemaakt op een onderling wedstrijdje dat iemand vond dat ik mijn neusriem strakker moest doen en een sperriem eraan omdat mijn pony zijn mond open had (tong tussen zijn tanden). Ik heb zelf de neusriem altijd vrij los om die rede omdat ik weer dat hij dat doet. Ik denk een beetje teveel tong ofzo. Daarbij liep hij toen met een vrij dit rubber ongebroken bitje omdat hij niet lekker liep op de dunnere gebroken variant (was toen pas naar de tandarts geweest), dus zijn mond dichtsnoeren terwijl die gewoon niet dicht kon met dat bitje leek het me niet.

Heb het ook met de orun cursus gehad, ik met mijn lekkere losse neusriempjes en een van de 2 kauwde nogal, maar had dit ook nodig, dan kon hij daar zelf zijn ontspanning uithalen (was een stresskip) en als hij dat dan vond, dan was het goed liep die heerlijk. Nee hoor al snel werd zijn mond dicht gesnoerd en was de hele les (ook door mijn ergenissen van de rest wat er gebeurde) stug gebleven. Als cadeautje heeft de cursus leidster nog even zijn kop in de krul getrokken zodat ik kon voelen hoe het moest. Al telgangend met een strakke rug en neusje op zijn borst. Joh goed voorbeeld.

zo begon hij:
http://94.100.113.2/937550001-937600000 ... _qh4D.jpeg
om vervolgens wat te zakken:
http://94.100.120.134/937550001-9376000 ... _tv8a.jpeg
en dan lekker na te geven en daarin wel zoekend naar balans:
http://94.100.127.148/702850001-7029000 ... _ok37.jpeg

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:59

Ik zeg er wel iets van bij stalgenootjes, of als ik iemand tegenkom op buitenrit, of bij een (manege-)les of wanneer ook ik het zie in een niet-dressuurwedstrijd situatie, want ik heb geen zin om me de huid volgescholden te krijgen als ik van tevoren al weet dat deze overduidelijk stééngoede ruiter er toch niets aan gaat veranderen. :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:03

ik ben veel meegeweest als groom, dus dan loop ik toch op de grond. Wel zo beleefd om eventjes wat te zeggen. Ik doe het ook meteen eventjes goed, zodat ze niet af hoeven te stappen, tenzijn het dekje natuurlijk is verschoven :P Meestal vinden de amazones het fijn dat je ze eventjes wilt helpen, maar af en toe word je gewoon afgesnauwd >;) Maar ik denk maar zo, dat zullen de zenuwen wel zijn :j

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:06

MLoeser, op wedstrijd durf ik er al niks meer van te zeggen, hoe vaak ik daar wel niet ben afgesnauwd..
Op simpele dingetjes dan he, maargoed, deze 'betweter' zegt al niets meer joh :')

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:08

Misschien ligt het ook aan de manier hoe je iets brengt.
Wil je bet weterig zijn en is je intensie dat de ander het fout doet of wil je ze helpen en op die manier aan het welzijn van hun paard denken. Iedereen wil toch het beste voor zijn paard?

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:11

Probeer het altijd zo vriendelijk mogelijk te zeggen, maar net wat MLoeser zegt; t' zullen de zenuwen wel zijn :j

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:16

Ik knoop meestal een praatje aan, als een sperriem dan niet goed ziet, of de keelriem gedraait ofzo dan meld ik dat eventjes en doe ik het goed, meestal vinden ze dat dan wel prima, als ik wordt afgesnauwd zodra ik begin te babbelen: :wave: zoek het maar uit :P

Het ligt er ook aan in welke discipline ik groom, ik merk dat bijvoorbeeld in de western, endurance en SGW de hulp veel meer op prijs wordt gesteld dan in de dressuur :=

Overigens, over slecht passend tuig houd ik wel lekker mijn waffel hoor ;) daar kunnen ze ter plekke toch niets meer aan doen, en dat wordt echt niet op prijs gesteld ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:18

Op wedstrijden was ik altijd zo met mijzelf bezig dat ik echt niet zag als iemand anders zijn hoofdstel niet goed had zitten.

Op stal verpak ik mijn commentaar vaak in een vraag: Waarom doe je dat zo i.p.v. rechtstreeks kritiek geven, vaak weten ze niet dat het anders moet/ beter kan en zijn ze blij met de uitleg die ik daarna geef.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:18

Ik zeg het ook altijd aan beginners en doe het dan goed vast, maar aan sommige 'gevorderden' zeg ik ook al lang niks meer. Die denken toch vaak dat ze het zelf allemaal beter weten, ook al is het niet in het voordeel van hun paard.

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:19

ik geef het ook meestal wel aan hoor :j
Vind het ook fijn als mensen mij erop wijzen als iets niet klopt aan mn tuig.....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 14:51

lailapri schreef:
Misschien ligt het ook aan de manier hoe je iets brengt.
Wil je bet weterig zijn en is je intensie dat de ander het fout doet of wil je ze helpen en op die manier aan het welzijn van hun paard denken. Iedereen wil toch het beste voor zijn paard?

Zo heb ik eens van een voorbijfietsende tiener (ik was toen zelf 17, voor de duidelijkheid) eens te horen gekregen toen ik op een pony een bodemblinker gebruikte (bewust, hij schrok van zijn eigen schaduw als die voor hem kwam) tijdens een buitenrit in een polder, iets van:"Daar moet je niet mee rijden. Je weet niet eens waarvoor dat is!" Ze was voorbij voordat ik wat kon zeggen, ze wilde niet eens respons. Maar waar haalde ze het vandaan dat ik niet zou weten waar voor het was????
Dat is dus een totaal verkeerde reactie. Had ze met me opgefietst en gevraagd of ik wel wist waarvoor het diende, had ik haar haarfijn uit kunnen leggen waarom ik het gebruikte en waren we beide tevreden geweest. Nu hadden we er allebei (ik neem maar aan zij ook, als ze werkelijk geloofde dat ik niet wist waar het voor was) er een naar gevoel van over en het is me dus al die jaren bijgebleven als iets zeer negatiefs (ik ben nu 50...)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 23:02

@lusitana:dan mag je wel eens nieuwe foto`s op je profiel zetten.
Citaat:
(ik ben nu 50...)

O:)