pony wil haar hoefen niet optillen!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horsexOGx

pony wil haar hoefen niet optillen!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 20:03

hallo.
ik rij op een manege en er heet een pony ginger en als ik haar hoef op wil tillen dan:

of ze zet haar hoef weer terug (op de grond)
of ze schopt steeds
of ze wil haar hoef niet optillen

ik probeer alles maar het lukt niet om haar hoef rustig te houden ensoo
en dan zit alles eronder de poep en stro.
(ziet er niet uit!)

hebben jullie tips??? laat maar horen!!!

Sevilay

Re: pony wil haar hoefen niet optillen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:24

Als ze hem niet op wil tillen kun je proberen te zorgen dat ze haar gewicht op haar andere benen zet, door tegen haar aan te leunen. Als ze haar hoef wegtrekt, altijd vast blijven houden uiteindelijk geeft ze op. Eventueel kun je haar hoef op je knie leggen, dan trekt ze hem ook minder makkelijk weg.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:26

vraag het aan je lesgever, die kan je wel helpen hoor ;)
En anders uit evenwicht brengen door tegen haar been aan te leunen :+

horsexOGx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 21:38

Sjors493 schreef:

ik heb ook tegen haar been aangeleunt
en ze schopt ook flink! en dan kan ze me pijn doen.

horsexOGx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 21:38

Sjors493 schreef:

owja,ik heb gevraagd een keer maar dat ging ook niet goed ze schopt maar door en door.
heel irritant!

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:39

Hoeven schrijf je met een V en niet met een F :-)

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:20

Rustig aan beginnen hoor. Eerst moet ze dan maar leren accepteren dat je iets tegen haar aanduwt. En beginnen met de voorbenen. Denk om je eigen veiligheid!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:23

VSW-->OPG

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:24

horsexOGx schreef:
maras schreef:

weet ik

Waarom staat dan in je titel met een F ? :+ Het is maar een correctie.
En strijk je handen van bovenbeen naar beneden, dan zeg je voetje en leun je een beetje tegen haar aan, en dan vast blijven houden, wel uit bereik staan van haar andere benen zodat je niet getrapt kan worden. Als ie met het been trapt dat je vast houd , gewoon vast blijven houden en uit bereik staan van trapgevaar

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:27

Laten nakijken! Je hebt grote kans dat dat paard niet goed is en dat ze het niet aankan om haar gewicht te verplaatsen naar het andere been.
Kan iets in de rug zijn maar ook bijvoorbeeld een hoefzweer.
Even laten checken kan geen kwaad!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:29

Even een quote uit een ander topic, scheelt mij weer tikwerk.

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard leren voetjes geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.

Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, blijf je tijdens het oefenen buiten de traplijn van het paard, en kost het je ook je rug niet omdat je iedere keer moet bukken.

En een aantal filmpjes

http://www.youtube.com/watch?v=bdfSQ_f0 ... re=relmfue

http://www.youtube.com/watch?v=OVpkitpo ... re=related

Ik zou zelf niet met een leadrope aan de slag gaan die nog aan het halster vastzit. Leadropes zijn doorgaans van nylon, als hij echt gaan hengelen kan dat brandwonden veroorzaken.
Maar filmpjes geven een idee
Dit is imo een oefening die je imo standaard bij een paard mee behoort te nemen. Het leert hem niet te gaan knokken als hij met zijn voet een keertje ergens in vastzit.

horsexOGx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 17:40

Cassidy schreef:
Even een quote uit een ander topic, scheelt mij weer tikwerk.

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard leren voetjes geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.

Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, blijf je tijdens het oefenen buiten de traplijn van het paard, en kost het je ook je rug niet omdat je iedere keer moet bukken.

En een aantal filmpjes

http://www.youtube.com/watch?v=bdfSQ_f0 ... re=relmfue

http://www.youtube.com/watch?v=OVpkitpo ... re=related

Ik zou zelf niet met een leadrope aan de slag gaan die nog aan het halster vastzit. Leadropes zijn doorgaans van nylon, als hij echt gaan hengelen kan dat brandwonden veroorzaken.
Maar filmpjes geven een idee
Dit is imo een oefening die je imo standaard bij een paard mee behoort te nemen. Het leert hem niet te gaan knokken als hij met zijn voet een keertje ergens in vastzit.

oke bedankt ik zal het proberen en de filmpjes bekijken ;)

horsexOGx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 17:43

maras schreef:

dat was een typfoutje en ik zal er de volgende keer omdenken :D

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:42

Ik heb het altijd zo geleerd: je hand van boven naar beneden laten glijden, goed stevig staan, een beetje het gewicht naar een ander been duwen en dan proberen op te tillen. Niet gaan trekken, dat helpt niet! En houdt stevig vast. Zorg dat je goed bij het paard staat en hou vol. Ik praat meestal ook tegen het paard. En belonen als het lukt! :D

miszymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:47

Elke keer ook al heb je de hoef maar n millimeter van de grond belonen, niet met snoepjes! Gewoon met je stem, dan neerzetten en dit net zo lang herhalen tot je de hoef hoger op kan tillen en je zin heb. Niet overhaasten, maar wel volhouden.

MxP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:09

Ja, probeer haar een beetje uit haar evenwicht te halen misschien dat ze het dan wel doet.
Of misschien dat ze het wel voor iets lekkers doet??

Als ze het gedaan heeft zou ik haar wel belonen. :)

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:13

elke keer blijven proberen en als ze het voetje optilt belonen met een snoepje elke keer weer zo heb ik het mijn jonge pony ook aangeleerd die was heel bang (iets gebeurt voordat ik hem had bij de smid) na een week deed hij zelf al zijn voetjes optillen en dan doe je de snoepjes weer langzaam afbouwen dus als ze haar voetjes optilt een week nog met 4 snoepjes belonen dan een week na 2 voetjes een snoepje dus dan heb je nog 2 snoepjes nodig en dan de week daarna een snoepje geven als ze al haar voetjes heeft opgetild.

Moonlight06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:17

clickertraining met beloning zodra ze dat doorheb is het zo gepiept

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:35

bij die van mij heb ik er een halstertouw om heen gedaan en toen omhoog getilt.
na 2 keer kon ik haar achterbenen gewoon zelf pakken.
die van mij was ook super gemeen gericht schoppen.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:45

Ik heb ook een paard waarbij het heel moeilijk ging. Heb daar zelfs ook nog een topic over geopend. Hij trapt ook aan de zijkant als ie hem omhoog tilt, dan pak ik hem goed stevig beet en corrigeer ik hem, maar ik laat niet los want dan kan ie overal heen.

Maar goed, even bij het begin. Heeft het paard hier wel ervaring mee? Of is het hem gewoon weg niet geleerd. Probleem bij mij: Paard van 1.84, vrij grote voeten dus. Dus ik was zelf eerst wel een beetje angstig als ik het probeerde en hij trapte ze naar de zijkant.
Ik zorg eerst dat ik echt 2 handen vrij heb. Heb dan de hoevenkrabber even in mijn jas of broek, iig dat ik hem zo kan pakken. Ik druk vaak echt tegen de bovenkant van het been aan om hem op de andere kant te laten leunen en dan druk ik. Ik begon eerst niet om direct de voet te pakken en omhoog te tillen, maar eerst maar een stukje omhoog. Nou dat kon hij wel, dus dan maar een stukje verder en met de hand proberen. Ging hij hangen, heb ik direct los gelaten. Want geloof me: Dat kost je, je rug. Ik heb er 2 weken last van gehad.
En in het begin vaak met zijn 2en proberen. Op een gegeven moment ging het gewoon goed! Ik denk dat ik wel een maand serieus geoefend heb.

Mijn angst was vooral dat ik een trap kreeg. Hij zwaaide zo gevaarlijk met die benen. Maar als ik die benen beet had, kon hij niet zo makkelijk een kant op, en deed hij wel eens druk, maar even corrigeren en het ging wel goed. Dus mijn angst is ook helemaal weggegaan.

C10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:25

Voor de voervoeten kan je tegen haar schouder leunen zodat ze haar gewicht verplaatst. Voor de achterbenen trek je eerst aan haar staart, naar de kant van de voet die je wilt optillen. Vrij hard, zodat ze stevig gaat staan en het makkelijker is om haar been op te tillen. Als je een voetje optilt en ze begint te schoppen kan je proberen hem net zo lang vast te houden tot ze ontspant en dan pas beginnen met uitkrabben.
Succes!