erg bezweet na rit op vrachtwagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roihi

erg bezweet na rit op vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 08:57

Bokkers

Graag had ik een beetje raad en wat tips gekregen over het volgende.

Ik heb sinds kort een eigen vrachtwagen en gisteren heb ik de eerste rit gemaakt met paardlief erop. Een stalgenoot stelde voor om haar vriendje mee te nemen zodat ze wat steun zou hebben aan een maatje en niet gelijk alleen de rit zou moeten ondergaan.

Ze is niet gewend om op transport te staan, zo eens een wedstrijdje (laaaaang geleden) of verhuizing van stal (ook al 4 jaar geleden).

Gisteren kwamen wel beide paarden heel erg bezweet de vrachtwagen af.
Bij mijn paard lag er zelfs een grote plas daar waar ze stond (niet van urineren want de plas lag precies in het midden, onder haar buik dus. En haar transportbandages waren ook drijfnat, die liggen nu te drogen).

Gaat het beteren, minder zweten, als ze wat meer is meegeweest?
Ik kan zo niet op les of wedstrijd als ze elke keer drijfnat vd vrachtwagen gaat komen. (dat vind ik echt niet leuk voor haar)
Hebben jullie tips (of uit ervaring, ideetjes) zodat ik ze misschien rustiger kan krijgen, het aangenamer kan maken voor haar of ze sneller droogt.

Het is namelijk de bedoeling om voor de winterperiode op les te gaan met haar (en daar zullen zeker keren tussen zitten waarbij ze alleen op de vrachtwagen zal moeten) en wat wedstrijden mee te pikken. Maar niet alleen dat, het staat ook op de planning om er op uit te trekken voor wandelingen.

thx voor tips en truuks

Polly
Moderator Algemeen

Re: erg bezweet na rit op vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:01

hoe is de ventilatie in de vrachtwagen, het is nu buiten ook erg warm he.
Toonde ze ook erg onrustig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:01

Mijn paard kwam ook zo de trailer uit als hij weer eens in een trailer moest .
Hij heeft in z'n leven misschine 5 x op de trailer gestaan. Puur stress

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:03

Heb je raampjes open staan?

Mijn paardje komt ook zeiknat van het transport als deze dicht zijn.
Als ze open staan is er niks aan de hand.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 09:12

@Polly: aan de klep achteraan is er een open gedeelte helemaal bovenin. Dan is er nog in het midden vh dak een groot "luik" dat openstond en aan beide zijwanden zit een raampje waarvan 1 openstond en 1 niet open kan.
Het was idd best warm maar dat is niet de enige reden van haar erge zweten omdat ze niet rustig stond.
Ze laadt altijd heel erg vlot, braaf paard, maar toen ze merkte dat ze alleen zou staan werd ze heel erg onrustig tot steigeren (in de mate vh mogelijk op de vrachtwagen) toe. Daarom dat we haar maatje mee hebben genomen, als geruststelling meer.

Ze staat ook nooit stil op transport, heb haar altijd zo gekend. Klauwen met voorbeen en doen, bewegen, wiebelen. Ze heeft vroeger wel droog van transport af gekomen (ook in heet zomerweer) dus het kan zeker.
Toch gewenning? Dus rustig blijven dooroefenen?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:45

De tinkermerrie die ik inmiddels verkocht heb kwam ook altijd zeikes nat van de trailer af. Niet gestresst maar gewoon zeikesnat :\ raampjes open, zeiltje ook.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 14:20

@evelli: en dat is echt nooit vermindert dat zweten?
Vind ik niet zo bemoedigend om te lezen :) ik hoop dat ze met de tijd geruster wordt op transport als ze beseft dat ze terug op stal komt en lekker eten krijgt :D

In tussentijd zal ik een handige oplossing moeten vinden om ze snel/vlot/makkelijk droog te krijgen bij aankomst op verplaatsing.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:21

Ik heb haar 3 keer op de trailer gehad, daarna verkocht. Weet voor de rest niet hoe ze bij de nieuwe eigenaar is aangekomen qua zweten :n

Misschien een transsportdeken erop die het vocht opvangt?

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:28

Die van mij is ook altijd zeik nat van het zweet bij aankomst, vorige zondag nog na een rit van 10 minuutjes! }:0
Maar ik heb dan ook een extreem stressy paard, na een buitenrit van een uurtje loopt het zweet ook vanonder langs der buik naar beneden! En bij haar is het de laatste tijd alleen maar erger geworden!
Misschien veel oefenen, maar je hebt nu eenmaal paarden die voor het minst beginnen te stressen/zweten.
Transportdeken heb ik nog niet geprobeerd omdat ik denk dat ze dan nog harder gaat zweten.
Als ik ze zo zeiknat van de trailer haal probeer ik haar wel altijd even te laten rollen in het zand en dan 10 minuutjes te laten staan. Dan kan je ze zo afborstelen en zijn ze terug droog (voor even _O- )

Lievelucje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:47

Gisteren nog op wedstrijd geweest met een jong paard dat hetzelfde probleem had. We waren gelukkig op tijd zodat ze nog wat kon opdrogen voor het rijden.
Mijn advies is om regelmatig weg te gaan met de vrachtwagen en als je moet rijden op tijd aanwezig zijn zodat je paard zich weer wat op zijn gemak kan voelen en opdrogen. Als alles goed is zal de vrachtwagen na een tijdje vertrouwde omgeving worden en stopt het overmatige zweten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:50

Mijn fjord komt ook vaak drijfnat aan. Staat op trailer echt wel stil.
Doe er om die reden al geen beschermers oid om, heeft ze altijd al gehad.
Zweet ook goed met rijden, dus tja.. Ook vaak plasje eronder van het zweet.

Is tot op heden nog altijd zo, ze is 14.. loopt zo de trailer op etc. kuilnet gaat altijd schoon leeg, maar zweten doet ze nog steeds.

Mijn andere paard komt niet nat van de trailer. (nou ja, vandaag bij 25 graden misschien wel)

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 15:40

Mmmm dan zal ik genoeg oefenen en moeten ondervinden of het vele zweten vermindert of hopelijk stopt.
Indien niet, tijdig vertrekken naar les,... zodat paardlief genoeg de tijd krijgt om op te drogen.
Ik hoop echt dat het nagenoeg stopt dat zweten, tijdens de winterperiode en met een fulltime baan is er weinig tijd voor les doordeweeks, als ik dan nog droogtijd moet gaan bijrekenen? Dat wordt flink uitdokteren hoe en wat qua tijd dan.

Morgen of dit weekend ga ik haar opnieuw meenemen en rustig door blijven oefenen een paar keer per week dan maar en terwijl hopen op het beste :)

Deken opleggen ga ik niet doen omdat ze het dan zeker heel erg warm gaat krijgen. Dan zou ik telkens 2 dekens moeten bijhebben, eentje voor de heenweg en eentje voor de terugweg. En dan moeten ze ook nog snel genoeg droog zijn voor de volgende rit. Ik hoop namelijk om ongeveer 3 keer in de week (weekend incl) op pad te kunnen gaan.
Transportbeschermers, ik weet niet goed wat ik daarmee wil. Zou ze liefst altijd gebruiken, desnoods extra setje zodat de andere kan drogen. Of toch aflaten?
moeilijk moeilijk

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:50

Waarom transport beschermers?Dingen doen vaak meer kwaad dan goed...als je de kroonrand wilt beschermen kun je beter springschoenen omdoen.Dat jeukt en irriteerd niet en gaat ook niet zweten...

Verder zoveel mogelijk open voor de ventilatie...1 raam is erg weinig en 1 dakraam ook.Kijk eens of het andere zijraam ook open te krijgen is,kan al een hoop schelen.

Zorg dat ze na de rit wat electrolyten naar binnen krijgen als ze zo gezweten hebben,anders verstoord de mineralenbalans teveel.( nezo en Lo salt mengen 1:1 en daar theelepeltje van geven ;) )
Zorg dat je meteen gaat rijden zodra de klep dichtgaat,kunnen ze niet gaan klooien.

PaulineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:15

Hou er rekening mee dat een paard erg kan zweten door stress. Stress door onwennigheid met vervoer, maar ook door de rijstijl van de chauffeur. Ik heb geen idee hoe je hebt gereden, maar bekijk dat ook eens. Er moet een vol kopje koffie op het dashboard blijven staan, zo langzaam zou je de bocht om moeten... Wat ik ook mee maak is dat een paard volledig in de stress raakt van het opgesloten staan tussen de schoten. Bij een vrachtwagen hebben ze niet altijd heel veel ruimte. Ik heb een camera in de auto, kan dan goed zien wat de reakties van de paarden zijn.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 19:24

@paulineS: mijn rijstijl was erg rustig, ik heb net mijn rijbewijs gehaald en heb er 100% rekening mee gehouden dat ik langzaam bochten hebn genomen, zeer rustig over vluchtheuvels en dergelijke ;)
Dus daar kan het niet aan gelegen hebben, maar toch bedankt om het aan te stippen. Het kan altijd mogelijk zijn.
De rit zelf was heel relax, we zijn niets speciaals tegengekomen onderweg, hebben rustig kunnen rijden overal.
Camera in paardengedeelte, ik speel ook al een tijdje met dat idee...Ben er nog niet uit of ik dit ga doen, ik zie wel.

@Tinky: Mischien dat voor de warme dagen die transportbandages er teveel aan zijn. En misschien dat het vals gevoel van beschermingidee is. Ik kan altijd eens proberen met bvb enkel springschoenen, is dit dan aan de 4 voeten of enkel vooraan dat jij doet?
Dat van die electrolyten is een goeie, ik heb daar nog van dus kon ik makkelijk bijgeven. Heb daar simpelweg niet aan gedacht. Volgende keer vergeet ik dat niet weer. Bedankt om het aan te halen.

Zoveel mogelijk open is geweest. Ik ga die ene raam proberen deblokkeren, maar meer voor ventilatie is er gewoon niet. Het dakraam kan misschien nog verder omhoog, dat ga ik ook zsm uittesten.

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:51

Ik ga dit even volgen. Mijn paard komt ook altijd zeiknat (soms met wit schuim) van de trailer af.
Heb haar pas 6 keer meegehad, en wil nu wekelijks naar de verenigingsles gaan. Hopelijk wordt het dan beter :)
Ik heb al wel eens iemand achter de trailer aan laten rijden om te kijken wat ze doet. Ze staat gewoon rustig om zich heen te kijken maar wel precies midden in de trailer kaarsrecht. Als ik bijvoorbeeld op wedstrijd kom laat ik haar vaak even op de trailer staan, ze droogt dan wel op. Dus de stress komt echt van het rijden in de trailer.

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:29

Is je vrachtwagen goed stabiel of wiebelt ie heel erg? Kan ook oorzaak van stress zijn namelijk. Mijn paard kwam zeiknat uit de vrachtwagen van een kennis, maar kurkdroog uit mijn eigen trailer. De trailer ligt veel 'vaster' op de weg als die vrachtwagen en dat vindt die van mij dus blijkbaar heel onprettig. Momenteel gaat hij alleen nog in de trailer :-)
Transportbandages heb ik nog nooit gebruikt. Denk ook vaak dat mensen dit gebruiken omdat anderen dat doen, maar of het nodig is.................... in veel gevallen niet denk ik. Denk dat het alleen maar onnodige warmte/irritatiebronnen zijn.......... en nog eens heel ongemakkelijk om mee te lopen ook :-)
Denk ook dat als je paardje vaker in de vrachtwagen rijdt en op een gegeven moment door heeft dat hij altijd weer veilig thuis komt, hij ook minder gespannen zal zijn.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:38

Als mijn paard zeiknat van de trailer komt is dat omdat wij niet rustig genoeg hebben gereden, en wij rijden al heel rustig. Het is dan gewoon pure stress bij hem. Dus dan moeten we nog rustiger rijden, vooral bochten zijn een groot probleem, die nemen wij tegenwoordig echt bijna stapvoets en dat werkt. En vooral ook heel, heel rustig remmen.
Het is denk ik ook wel een kwestie nog van gewenning, hoe vaker je het doet hoe makkelijker het uiteindelijk zal gaan.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 10:00

@marjolein__: de vrachtwagen zie je wel wiebelen maar het gevoel tijdens rijden is stabiel.
Aan het wiebelen denk ik niet dat het ligt want een paar maandjes terug werden we na een wandeling ergens opgehaald door een vriendin die een trailer heeft (ook zeer rustige chauffeur en erg stabiele ligging) en daar kwam ze ook zeikenat af. Haar wandelmaatje was er ook bij dus aan het gezelschap ligt het ook al niet.

Ergens vermoed ik zo een beetje dat gewenning al wel een hoop zal helpen om het zweten te verminderen. Reizen hebben we tot nu toe heel erg weinig gedaan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:53

de mijne stond in het begin ook altijd te zweten, na een tijdje was het bijna helemaal weg.
nu heb ik een anderhalfpaardstrailer gekocht, die ik dan zelf kan trekken, en ik weet nu al dat ze bij de eerste ritten ook heel erg gaat zweten, tot ze aan deze trailer gewend is :D
ik snap niet waarom je opdroogtijd moet rekenen? borstel ze voor de trailer, en zadel ze dan gewoon bezweet op, ze zweten toch tijdens het rijden.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 18:20

@duhelo: opdroogtijd omdat ze echt door en door nat is... heb je mijn openingspost gelezen?
dat ze zweet tijdens rijden, ja dat gaat zeker kloppen. Maar fijn is anders als je al met een zeiknat paard al begint.

missLJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:36

mijn paard zweet ook altijd behoorlijk, ga niet veel weg met de trailer, maar wel al jaren en t mindert niet helaas. verschillende trailers en verschillende chauffeurs maar zelfde resultaat. een zweetdeken kan wel enigszins wat opvangen, maar of dat voldoende zal zijn...
weet niet of je je paard normaliter scheert, maar dat droogt dan wel sneller
succes, hoop voor jou dat t minder wordt met de tijd

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:54

Wirobelgje schreef:
@duhelo: opdroogtijd omdat ze echt door en door nat is... heb je mijn openingspost gelezen?
dat ze zweet tijdens rijden, ja dat gaat zeker kloppen. Maar fijn is anders als je al met een zeiknat paard al begint.

ja, ik heb het gelezen, maar zie het probleem niet waarom je een nat paard niet kunt opzadelen en mee rijden.
het is een ander verhaal als ze zo stresst, dat ze al leeg is voor je kunt beginnen trainen (wat de mijne in het begin wél deed, ook dat is over gegaan)
maar als ze gewoon rustig staat, maar wel bezweet de trailer afkomt, en nog energie genoeg heeft om te trainen, dan zou ik geen opdroogtijd bijrekenen hoor ;)

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 10:14

Dan zal het een vermenselijking van mijn kant zijn want ik heb er zo een not-done-gevoel bij ;)
Misschien moet ik het gewoon eens doen? Zien wat er van komt en dan nog beslissen of er opdroogtijd moet gerekend worden...

morgen nieuwe rit op de planning, ik ben benieuwd

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:28

Hoi,

Mijn paard is nog jong en in het begin was ze ook zeiknat in de trailer.
Ze heeft daar nu helemaal geen last meer van.
Heb je zelf wel eens in een trailer of vrachtwagentje gestaan?
Het is namelijk best eng, de geluiden van buiten af komen heel anders door dan normaal.
Ook zou het kunnen zijn dat je vrachtwagen een geluid maakt tijdens het rijden.
Mijn trailer floot namelijk dat kwam door de wind op de hoeken, dit is nu verholpen maar helpt natuurlijk niet als je paard al wat gestressd is van de vrachtwagen.
Gewoon blijven doen zo is het bij mij ook weggegaan.
Succes en je leest wel je bent niet de enige met dit probleem hoor.