Help! Buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

angelzambezi

Help! Buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 19:25

Heee!

Ik heb een probleempje met mijn pony, namelijk: Als ik een buitenrit ga maken flipt ze hem helemaal
Ze gaat achteruit lopen, steigeren. Ik loop altijd de heen weg naast haar en sleur haar als het ware mee.
Erop zitten is totaal geen optie want dat begint ze weer met achteruit lopen en steigeren.
Als ik met z'n 2-en ga kan ik geen milimeter van die ander af gaan anders staat ze alweer op dr achterbenen.

Ik zou graag zonder problemen met mijn pony een buitenrit willen maken, iemand enig idee hoe?
Ik hoor het heen graag!

Mvg Angelzambezi.

P.s. ik weet niet of dit wel goed staat..

delerium

Re: Help! Buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:36

RT-P -BRT

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:32

Misschien kan je iemand aan de hand mee laten lopen als jij erop zit. Dan kan die geen je pony vasthouden en jij er op zitten. en dan laat die geen steeds eventjes voorzichtig los. Miss is dat een optie?

Nelleke1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:34

als je er naast loopt doet die dus al raar?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:39

is het niet mogelijk met bv een groepje paarden naar buiten te gaan. Het kuddeverband zal dan meespelen.

Nelleke1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:40

ik denk dat je eerst moet leren je paard aan de hand onder controle te hebben, ga met een ander paard maar zorg wel dat je paard bij jou loopt ipv bij het andere paard.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:43

Het is al een fout begin om haar mee te sleuren, Blijkbaar vind je pony het helemaal niet fijn om weg te gaan bij de rest.
Stapje voor stapje NIET pushen, dan gaat ze steigeren , dat is logisch zij geeft aan dat ze het eng vind en jij sleurt haar gewoon mee? Ik zou ook steigeren.

Nelleke1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:44

Maritje1991 schreef:
Het is al een fout begin om haar mee te sleuren, Blijkbaar vind je pony het helemaal niet fijn om weg te gaan bij de rest.
Stapje voor stapje NIET pushen, dan gaat ze steigeren , dat is logisch zij geeft aan dat ze het eng vind en jij sleurt haar gewoon mee? Ik zou ook steigeren.

ben ik niet met je eens, een paard mag het dan wel niet leuk vinden maar hoort ten alle tijden te luisteren naar de persoon die hem aan de hand heeft, niet andersom

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:44

Verdiep je eens in parreli en de horsenalitys dat kan je goed helpen hierbij. Je pony is hoogst waarschijnlijk erg onzeker en geeft zacht aan dat ze niet kan, dan sleur je haar mee en dan raakt ze in paniek. Probeer naar je paard te luisteren.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:45

pamve schreef:
Maritje1991 schreef:

ben ik niet met je eens, een paard mag het dan wel niet leuk vinden maar hoort ten alle tijden te luisteren naar de persoon die hem aan de hand heeft, niet andersom

Nee? Volgens mij moet je het SAMEN doen, wanneer jij naar je paard LUISTERT EN KIJKT dan krijg je daar zo ontzettend veel terug. De grootste fout die mensen maken is het paard pushen, dan krijg je ongelukken.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:46

Het paard reageert gewoon op intstinct, het wil overleven, buiten is het niet veilig, zo ziet zij dat, baasje zegt stel je niet aan doorlopen maar paard kan echt niet, want t kost haar leven (ZO ERVAART HET PAARD DAT) en dan mag het niet protesteren.

Ben ik blij dat ik wel naar mijn paard luister en nu alles zonder problemen kan doen :)

Nelleke1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:15

als jij geen leider van je paard bent gebeuren ongelukken, het paard denkt dat hij leider over de persoon die er naast loopt is waardoor er ongelukken ontstaan. Natuurlijk moet je luisteren naar je paard, maar je paard moet wel weten dat jij leider bent, en het paard jou dus moet gehoorzamen. In het geval van de TS moet er dus eerst een duidelijke band worden opgebouwd, TS leider, paard als volger. Als het paard de TS als leider vertrouwd zullen deze problemen niet voorkomen, je moet dus duidelijk maken (door bijvoorbeeld manieren die jij noemt) dat je paard jou moet vertrouwen en volgen

alovejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 23:31

Het paars is waarschrijnlijk gewoon bang ergens voor mischien kan je kijken of er rare dingen in het bos zijn wat die eng kan vinden en proberen die dingen minder eng te vinden.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 23:36

Misschien proberen vaker te wandelen?
Dan kan ze wennen aan het buiten lopen en eventueel kun je steeds een stukje verder achter haar gaan lopen of met dubbele lijnen werken?

saarpony2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:24

Vraag eens aan een ervaren persoon om mee te gaan op wandeling, zodat hij/zij je kan helpen wanneer je paard in paniek geraakt... Je moet zeker en vast je paard niet meesleuren, zoals jij dat noemt, want dat helpt helemaal niet. Probeer eerst een hele sterke band met je paard op te bouwen, en begin dan weer heel langzaam aan die buitenritten, het komt wel goed!! Nog veel succes! :)

Maaiike90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:36

Heb je al eens geprobeerd om in een bos te rijden? Paarden kunnen daar soms heel anders reageren aangezien er geen verkeer etc. is.

Het paard waar ik op rij begint op buitenrit altijd te 'staken' terwijl hij dat in het bos niet doet.

MarteTimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 09:49

Misschien moet je voor je een buitenrit gaat rijden wat vaker gewoon aan de hand, zonder zadel en hoofdstel met haar langs de weg gaan lopen. Als je denkt dat dat niet veilig is dan kun je ook nog iemand meenemen voor de zekerheid die je kan helpen als je haar niet meer aan kunt. En dan als je dus met haar zo gaat wandelen, zonder hoofdstel & zadel, moet je haar een beetje om haar heen laten kijken even een paar keer stil staan ofzo en haar wat belonen en gerust stellen. Want ik denk dat ze gewoon bang is. En dan in paniek raakt. Als ze een heel goed paardenvriendje heeft kun je die ook menemen, misschien stelt dat haar ook gerust.. :)

xRussell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:29

Neem een ander paard mee (die wel rustig is) die je pony goed kent en laat die voorop lopen. Enig idee waarom ze zo doet? Zou het kunnen liggen aan het verkeer? Misschien gewoon opgewonden? Kijk anders eens naar haar oren, of ze het uit boosheid doet of dat ze gewoon opgewonden is. Enneh, wat betreft met je pony gaan wandelen, ik zou als ze zo flipt buiten niet een halster omdoen maar een hoofdstel, dan heb je meer controle over je paard.