Het is moeilijk om een antwoordt te geven op de vraag, want ik ken de situatie niet, maar als kinderen bang zijn/angst hebben voor paarden kan het zijn dat daar onzekerheid achter ligt.
Als een kind al op paardrijden zit maar bang is om eraf te vallen is het belangrijk dat het zelfvertrouwen van het kind door de instructeur en de ouder(s) wordt gestimuleerd door het kind complimenten te geven.
Als het kind nog niet op paardrijden zit maar bang is voor paarden in het algemeen kan het zijn dat er een andere vorm van angst achter zit. Dan is het goed om te kijken of het kind ook bang is voor andere dieren zoals geiten, schapen, kippen en varkens. Dit zijn dieren die over het algemeen niet als knuffelbaar worden gezien en vreemd zijn voor een aantal kinderen.
Belangrijk is dat je een kind niet dwingt om iets te ondernemen of druk legt op het kind. Doe alsof het de normaalste zaak van de wereld is en laat merken dat het kind het kan, maak dit ook kenbaar.
Maak de situatie veilig door niet zenuwachtig naar het paard te kijken en het kind elke keer te vragen of het gaat, het is belangrijk dat je als ouder laat zien dat je vertrouwen hebt in het kind en in de instructeur dat het goed gaat.
Het paard zal dit oppakken en dus ook meer ontspannen gaan rijden, waardoor de les/rit rustiger verloopt.
Probeer dit niet zomaar, maar vraag iemand die deskundig is om dit te begeleiden. Je kunt namelijk een heleboel verpesten als je er zelf niet goed op voorbereid bent.
(even een stukje achtergrond over mij, ik ben afgestudeerd sociaal pedagogisch werker en een aantal jaren ervaring met het werken met kinderen zowel in de psychiatrie en de opvang. daarnaast zit ik recreatief in de paardensport.)
mocht je meer willen weten pb me dan even