Omgaan met angst bij kinderen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Omgaan met angst bij kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 22:23

Dit zou misschien ook bij [OPG] kunnen, maar dit leek me toch beter.

Hallo,

Ik ben op zoek naar iets waar je kunt lezen over de omgang met angst bij kinderen met paarden. Dan bedoel ik niet speciaal probleemkinderen, maar gewone manegekinderen die bijvoorbeeld bang zijn om te vallen of dat een paard bijt.

Natuurlijk heb ik wel zo mijn eigen ervaringen en ideeën, maar ik zou graag iets lezen van iemand die hiervoor gestudeerd heeft. :)

Het hoeft niet per se over kinderen met paarden te gaan, maar wel over kinderen met reële angsten. Hoe ga je daar als volwassene/ouder mee om?

Ik hoop dat iemand een goeie tip heeft.
Alvast bedankt!

LindyH

Re: Omgaan met angst bij kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 19:09

Niemand?

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:54

Dat blijft altijd lastig want elk kind is anders. Bij de ene helpt het om ze een beetje aan te moedigen en de ander heeft een hele rustige aanpak nodig.

Als mijn dochtertje ergens bang voor is dan praten we er meestal over. Ik vraag dus waarom ze bang is en leg uit waarom dat niet hoeft. Vraag of ze het eventueel samen met mij wilt doen. Als ze daar nee op zegt dan laat ik haar meestal en uiteindelijk (vaak als je niet kijkt ;) ) zoekt ze zelf hetgeen op waar ze een beetje bang voor is.

Maar wat mischien zou kunnen helpen voor kinderen die bang zijn in de omgang met paarden (dat ze bijten of stampen ofzo) is om wat grondwerkachtige dingen te doen.

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:25

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:06

Het is moeilijk om een antwoordt te geven op de vraag, want ik ken de situatie niet, maar als kinderen bang zijn/angst hebben voor paarden kan het zijn dat daar onzekerheid achter ligt.

Als een kind al op paardrijden zit maar bang is om eraf te vallen is het belangrijk dat het zelfvertrouwen van het kind door de instructeur en de ouder(s) wordt gestimuleerd door het kind complimenten te geven.

Als het kind nog niet op paardrijden zit maar bang is voor paarden in het algemeen kan het zijn dat er een andere vorm van angst achter zit. Dan is het goed om te kijken of het kind ook bang is voor andere dieren zoals geiten, schapen, kippen en varkens. Dit zijn dieren die over het algemeen niet als knuffelbaar worden gezien en vreemd zijn voor een aantal kinderen.

Belangrijk is dat je een kind niet dwingt om iets te ondernemen of druk legt op het kind. Doe alsof het de normaalste zaak van de wereld is en laat merken dat het kind het kan, maak dit ook kenbaar.
Maak de situatie veilig door niet zenuwachtig naar het paard te kijken en het kind elke keer te vragen of het gaat, het is belangrijk dat je als ouder laat zien dat je vertrouwen hebt in het kind en in de instructeur dat het goed gaat.
Het paard zal dit oppakken en dus ook meer ontspannen gaan rijden, waardoor de les/rit rustiger verloopt.

Probeer dit niet zomaar, maar vraag iemand die deskundig is om dit te begeleiden. Je kunt namelijk een heleboel verpesten als je er zelf niet goed op voorbereid bent.

(even een stukje achtergrond over mij, ik ben afgestudeerd sociaal pedagogisch werker en een aantal jaren ervaring met het werken met kinderen zowel in de psychiatrie en de opvang. daarnaast zit ik recreatief in de paardensport.)

mocht je meer willen weten pb me dan even

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:20

wat helpt bij pony's die bijten is dat je het niet tegen het kind zelf zegt (de meeste pony's bijten meestal als ze merken dat de kinderen bang zijn) maar als de ouder helpt dat je het daar tegen zegt op een andere manier ,dus bijv dat je zegt dat hij wel eens vergeet dat hij vegetarisch is. De ouders snappen het dan meestal wel en die kinderen hebben niet door dat die pony bijt