Dekens,scheren en 24/7 buiten??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisanne112

Dekens,scheren en 24/7 buiten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 19:47

Hallo bokkers,

Aangezien mijn shetlander dit jaar 24/7 naar buiten gaat ook deze winter heb ik even een vraagje,
Ik men fanatiek met mijn shetlander en heb hem de afgelopen jaren ook swinters geschoren dikke dekens op en ging hij snachts op stal.
wij gaan morgen verhuizen naar een andere stal wegens omstandigheden en hier komt hij 24/7 op het land.
aangezien ik nog steeds veel met hem wil gaan mennen en hij al een ontzettend dikke vacht heeft en aldoor zijk en zijk nat is na het mennen wil ik hem eigelijk weer scheren.
maar wat is verstandig?
Zou het kunnen ? 24/7 buiten met een dikke deken er op? ik dacht zelf er aan om hem geheel te scheren behalve zijn benen en hoofd.
ik hoor het graag van jullie.

Groetjes lisanne

Naranga

Re: Dekens,scheren en 24/7 buiten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:51

Ik zou zijn hals ook (deels) in de vacht laten als hij 24/7 buiten staat. Al heeft een shet natuurlijk wel flinke bescherming van een asociale bos manen...
Is er schuilmogelijkheid in het land?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:01

Mijn vorige paard stond ook 24/7 buiten en werd ook helemaal geschoren. Geen enkel probleem. Hij had een schuilstal, maar maakte daar niet echt gebruik van :+

Hij had vanaf het scheren (altijd bij temp. van minder als 10 graden) een 200 en bij iets kouder een 300 grams deken op. Hij heeft nooit staan bibberen of iets dergelijks. Waren gewone deken, zonder hals.

fenna142

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:40

heeey,
ik zit met het zelfde!
Mijn shetlander loopt ook 24/7 buiten en men fanatiek.
Maar ik weet het ook nog niet. want dekens zijn ook wel prijzig.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:43

Ik heb voor deze winter een winterdeken met hals. Hij word helemaal geschoren behalve benen en hoofd.

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 13:51

De dekens heb ik al in huis dus dat is geen probleem..
Het is puur of hij het niet koud zal krijgen als ik alles scheer behalve benen en hoofd en hem
Een halsdeken op doe, wat denken jullie?

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 13:53

En dag en nacht buiten ook met de sneeuw, wind en regen zonder schuilmogelijkheid

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:55

Waar ben je bang voor als je hem niet scheert?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:00

Kan gewoon, zolang hij goed droog blijft onder de deken (dus een reserve klaar hebben) kan het prima.

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 14:41

Hij heeft gewoon erge last van zijn vacht het zit hem in de wef.. En daarbij vind ik het niet fijn hem aldoor nat terug in de wei te zetten..
Dankje zusjacobs

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:47

Ik denk dat je je met scheren wel een hoop gedoe op de nek haalt.

Als je zijn (winter)vacht intact laat dan kun je je paard gewoon nat terugzetten op de wei, als ie maar goed uitgestapt is.

Ik rijd met mijn haflinger gerust 30 km met zijn wintervacht, gaat prima. En die gaat gewoon zo terug de paddock in. :)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:53

Zit zelf ook met zoiets in mijn gedachte!
Mocht je hem scheren zou ik het lijf scheren en dan de benen,het hoofd en deel van de hals ongeschoren laten. Dus eigenlijk scheren waar de deken zit zegmaar.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:58

TurdusMerula schreef:
Ik denk dat je je met scheren wel een hoop gedoe op de nek haalt.

Als je zijn (winter)vacht intact laat dan kun je je paard gewoon nat terugzetten op de wei, als ie maar goed uitgestapt is.

Ik rijd met mijn haflinger gerust 30 km met zijn wintervacht, gaat prima. En die gaat gewoon zo terug de paddock in. :)

Zo heb ik er ook een staan die na 20 minuten (en ja hij heeft een goede conditie) dressuren in de bak (mennen) helemaal zeik en zeik nat van het zweet staat. En dan hebben we nog geen eens gegaloppeerd.. Ligt echt aan de vacht, hij heeft zo'n dikke structuur en in de winter echt onwijs lang. Zo heb ik er ook een die nu net zo'n lange vacht heeft maar véél minder dik.. Die raakt wel snel bezweet (eerder door weinig conditie) maar is ook zo weer droog.. Verschilt echt per paard..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:10

Maar is dat zweten zo een probleem? :)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:19

TurdusMerula schreef:
Maar is dat zweten zo een probleem? :)

Dat vraag ik me dus ook af.
Je zou logischerwijs vanuit jezelf redeneren en dus zeggen dat als je een bezweet paard in de wei zet in de winter hij kou zal vatten.
Maar ik heb ooit ergens gelezen dat dit juist een verkeerde opvatting is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:25

Ik bedoel of het zweten voor de eigenaar een probleem is.
Voor het paard is dat het niet. :)

(Wil ik best uitleggen hoor, maar ik weet niet of er iemand is die dat lezen wil. :) )

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 17:50

Ik zou het puur doen voor mijn pony, voor mij is het alleen maar lastiger lijkt mij, dekens op en af.. maar ik zie gewoon dat hij tijdens het mennen er last van heeft, hij begint ook weer aardig te schuren en heb hem daarom afgelopen jaren geschoren dat ging prima, maar ik twijfel nu gewoon over het dag en nacht buiten.
ik weet inderdaad dat met goed uitstappen hij geen kou kan vatten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:27

Mijn haflinger is van de week geschoren. Hij had het echt enorm warm (was behoorlijk teddy).
Ik heb hem helemaal geschoren (op hoofd en benen na) en hij staat ook 24/7 buiten.
Nu nog zonder deken, maar zodra de temperatuur 's nachts onder de 10 graden zakt gaat er 100gr op.

Je zou ook kunnen denken aan een dekenmodel scheren. Dan kan hij goed zijn warmte kwijt, maar is niet helemaal bloot.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:43

Het zweten is niet het probleem, het buiten adem en het werk niet meer aankunnen wel. Mijn vorige paard was met een wintervacht op een gegeven moment met 15 minuten stap en draf echt buiten adem, je hoorde hem hijgen en hij was niet voorwaarts te krijgen. Na het scheren liep hij weer als vanouds. Hij had een super condititie, kon gerust 2 uur aan het werk, maar met wintervacht werd het hem echt een beetje teveel.

Het is als sporten met je winterjas aan, je gaat zweten, geen probleem, maar als je doordat je de warmte niet goed kwijt kunt kortademig gaat worden, is het niet prettig meer. Sommige paarden zijn echt beter af met scheren.

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 11:34

precies zoals jij omschrijf angela!
ik denk toch dat ik inderdaad een dekenmodel ga scheren of helemaal ga scheren behalve benen en hoofd.