Misschien een hele domme vraag, ik heb thuis een anderhalf paards trailer.. Maar wat doet dat ene beetje meer ruimte er toe? Ze staan alleen maar wankeler in de trailer... En is het eigenlijk mogelijk om er 2 paarden in te doen? Als dat niet zo is, waarom een anderhalf paards trailer kopen? Dan kun je toch net zo goed gelijk een 2paards doen, of een "1"paardstrailer? (vraag me niet waarom wij dat deden..) Misschien een aparte vraag..
Of een pony met veulen bijvoorbeeld dan zit je niet met de tussenstang.
Angela
Geplaatst: 27-09-11 19:37
De anderhalf paards trailers vind ik in ieder geval iets stabieler op de weg liggen door de bredere basis. Verder kan moeder+veulen wel in een 1,5 paards.
Ook zijn er paarden die liever iets meer ruimte om zich heen hebben, en makkelijker laden in een anderhalf.
Zelf heb ik voor een 2 paards gekozen, wel zo handig dat ik ook af en toe met 2 paarden op stap kan, en ook met hooi e.d. halen ideaal dat er meer ruimte is.
Ibbel
Geplaatst: 27-09-11 19:38
Eénpaardstrailers bestaan al lang niet meer, die dingen waren veel te instabiel en gingen bij een beetje zijwind al om als je pech had. En anderhalfpaardstrailer is daarnaast ook bedoeld om een merrie met veulen in te vervoeren.
BullyCotton
Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-11 19:39
Okee dankjewel! maar twee (grote) paarden er in is dus niet mogelijk neem ik aan?
BullyCotton
Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-11 19:39
Ibbel schreef:
Eénpaardstrailers bestaan al lang niet meer, die dingen waren veel te instabiel en gingen bij een beetje zijwind al om als je pech had. En anderhalfpaardstrailer is daarnaast ook bedoeld om een merrie met veulen in te vervoeren.
Oh echt waar? Wat ben ik een ezel soms
Angela
Geplaatst: 27-09-11 19:43
BullyCotton schreef:
Okee dankjewel! maar twee (grote) paarden er in is dus niet mogelijk neem ik aan?
Nee, dat gaat echt niet passen.
1 paards zijn in ieder geval nog wel tweedehands te vinden.
Succubi
Geplaatst: 27-09-11 19:46
Je bent geen ezel hoor. Ik heb gewoon een 1 paards trailer, ze bestaan nog wel en worden ook nog gewoon verkocht alleen worden ze niet nieuw meer gemaakt. Nut van anderhalf zie ik ook niet echt eigenlijk . Hoe vaak moet je een merrie en veulen verplaatsen? En je kan meestal niet met je B bewijs trekken want de trailer is net te zwaar. Maar ik heb wel gezien dat ze met 1,5 paards 2 pony's (ijslanders) passen en dan is het wel praktisch. Geef mij maar en 1 óf 2 paards
Nadeel van een 1,5 paards trailer heb ik ook ondervonden. Mijn paard was destijds een 2 paards gewend en draaide zich (door stommiteit van mij) ook zonder pardon om in de 1,5 paards. Dat vond de trailer niet zo leuk.
Heb nu een 2 paards omdat het voor mij praktischer is, maar vind dit vele malen fijner als een 1,5paards.
11/2 paards is dus omdat het stabieler op de weg ligt (daarom wordt de 1 paards nietmeer gemaakt), meer ruimte om je paard heen als je erbij moet. En....veel mensen willen en kunnen geen 2 paardstrailer trekken met een gemiddelde auto dan moet al snel een grote auto voorstaan wat met een 1 1/2 niet hoeft:). Heel soms heb je ook hele lichte versies van 1 1/2 paards die je op B rijbewijs mag trekken en dan hoef je geen E te halen> Dus daarom vaak ook 1 1/2paards.
Zelf heb ik ook een 2 paards waar mijn paard alleen in staat zonder schot. DIe staat graag wat wijdbeens om op te vangen en wil niet klem zitten in een gemiddelde 2 paardstrailer tussen een schot;). Staat nu vaak zijwaarts gedraaid op de trailer en daardoor heel rustig.
loulou
Geplaatst: 27-09-11 23:42
de 1 paards trailers liggen veel minder goed op de weg dan de 1,5 paards.
voor zover ik weet worden 1 paards inderdaad ook niet meer gemaakt.
annastasia: helaas is een twee paards over het algemeen ook weer een stuk zwaarder dan een 1,5 paards. dat maakt het niet voor iedereen geschikt.
ikkeniet
Geplaatst: 28-09-11 10:37
Mijn haflinger stond heerlijk in mijn 1 1/2 paards trailer. Had nog bewegingsruimte en kon zo wer eens links om of rechtsom naar achterkijken. Opzadelen was ook nog net te doen.
Mijn andere Epony, was juist heel smal, waardoor deze niet zeveel steun had in de trailer. Daar hadden we extra stootkussens voor geplaatst. Ze zette haar hoeven dan ook zo dicht mogelijk bij elkaar. Dus je hoorde vaak ook nog gestommel.
anderhalf is met name bij pony's ideaal, want daar kunnen er twee op. Met een paard zou ik eerder kiezen voor een 2paards,maar dat brengt wel een hoop gewicht met zich mee. 1paards zou ik nooit voor kiezen.