Oké, vrijdag komt mijn paardje en ik heb een paar vraagjes ivm dekens.
Paardlief gaat in de dag op de weide staan, en 's nachts in de stal, maar er zijn geen bomen of schuilstallen, dus vroeg ik mij af dat een regendeken misschien handig is? Het is nu niet de bedoeling om met het minste buitje een deken op te leggen, maar als het bv. heel de dag regen zou een deken dan de uitkomst bieden? En mag je een regendeken opleggen als je paard nog nat is? (ik denk het niet, lijkt me niet prettig) en de maat van een deken meet je toch vanop de borst tot aan de kont, nee? Hij krijgt zoiezo géén winterdeken. Dus alleen, eventueel, een regenjas.
Door een regendeken kan het paard de haren niet meer overeind zetten. Je kunt dus voor die hele slechte winter-natte-dagen beter een regendeken met bijvoorbeeld een fleecevoering nemen, of een regendeken ongevoerd met een dunne fleece.
aah okay. Dus een regendeken met ene dunne (fleece) voering. Bedankt! Ik heb nog nooit dekens gebruikt Werkt een zweetdeken er onderleggen ook? Of is dit irritant? (tis maar voor als het wat warme wordt/is)
Angela
Geplaatst: 27-09-11 15:59
Ja, een fleece zweetdeken onder een ongevoerde regendeken kan ook
Wanneer je van plan bent om je paard geen winterdeken op te doen dan zou ik hem ook geen regendeken op doen. Waarom wel een regendeken en geen winterdeken? Als hij nat is droogt hij vanzelf weer op zo kan hij ook een mooie wintervacht aanmaken.
ik zou ook geen deken op doen, tenzij je aan je paard merkt dat hij echt last heeft van de omstandigheden en dus terugvalt in gewicht, staat te rillen etc..
Mijn merrie staat sinds vorig jaar 24/7 buiten en ook voor eerst helemaal zonder dekens. Heb in de herfst toen nog een deken opgedaan (ongevoerde regendeken) maar al snel toch liever zonder. Toen ik nog met dekens werkte had ze snel regenschurft (rainrot) als ze een x zonder deken stond, nu zonder dekens totaal niet! Je moet de vacht de kans geven voldoende te groeien en ook wat vettig te worden. Het water loopt dan gewoon van het lichaam af. Bij extreem slecht weer zou ik in jou geval wat vroeger naar binnen halen dan een deken opdoen al moet ik zeggen dat ze bij ons ook weinig in de schuilstal te vinden zijn