Speciale regeling met proefjes, 100%doof zijn aan 1 oor.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cecil

Speciale regeling met proefjes, 100%doof zijn aan 1 oor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 07:32

:') Hallo Bokkers,

Ik heb misschien een beetje een rare vraag, maar ben benieuwd of jullie er wat van af weten.
Ik wil in de toekomst misschien gaan starten maar nu loop ik tegen een probleem aan, ik hoor nog 0%met mijn rechteroor.
Hierdoor heb ik in geluid geen richtingsgevoel, met les krijg ik het niet goed mee als ik rechtsom rijd en laat staan als het waait want dan kan je zo hard gillen maar ik hoor het niet :o
Nu zit ik dus met die proefjes, het zal ten eerste al een probleem voor mij zijn dat meerdere mensen verschillende proefjes door elkaar heen roepen en ten2de als ik rechtsom rijd hoor ik er niets van en laat staan als het waait dan hoor ik echt niets meer :')
Zijn hier ook speciale regelingen voor of zit er gewoon niets anders op dan hem gewoon uit je hoofd te rijden |( wat ik nogal erg lastig vindt :')

Ik hoop op reacties

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 07:41

Kun je geen "oortje" krijgen in/bij je goede oor...dat kun je zo afstellen dat je,behalve je proef,ook nog omgevingsgeluid hoort.Neem aan dat dat in overleg met de jury wel zou moeten kunnen :)

Bedoel als degene die je proefje voorleest dit ook hoorbaar is voor de jury,er geen sprake is van voordeel ten opzichte van ruiters die wel goed kunnen horen aan beide oren :)

Equimotion

Re: Speciale regeling met proefjes, 100%doof zijn aan 1 oor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 07:43

Je kunt ze toch gewoon uit je hoofd rijden?

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 07:44

Leer het proefje uit je hoofd!! Doe ik ook altijd, want als de voorlezer de fout in gaat, krijg jij minpunten op het moment dat je ook echt verkeerd rijdt! En ik denk dat er wel een regeling voor is hoor, anders moet je de knhs eens een mail sturen!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 07:45

Tinky12 schreef:
Kun je geen "oortje" krijgen in/bij je goede oor...dat kun je zo afstellen dat je,behalve je proef,ook nog omgevingsgeluid hoort.Neem aan dat dat in overleg met de jury wel zou moeten kunnen :)

Bedoel als degene die je proefje voorleest dit ook hoorbaar is voor de jury,er geen sprake is van voordeel ten opzichte van ruiters die wel goed kunnen horen aan beide oren :)

Het is idd mogelijk om een oortje te dragen. Hier moet alleen wel dispensatie voor aangevraagd worden. Voorheen moest dat bij de knhs, maar nu moet je een classificatiekeuring aanvragen bij gehandicaptensport nederland. Maar als je contact opneemt met de KNHS, dan kunnen ze je dat beter uitleggen...
Zonder deze classificatie mag je niet starten met een oortje, ook niet in overleg met de jury...

modansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:13

Ik ben 75% doof aan 2 oren, maar draag wel gehoor apparaten.
Als ik wedstrijd heb leer ik de proeven uit mn hoofd en gebruik ik solo apparatuur om toch een beetje steun te hebben aan mn voor lezer
voor die solo apparatuur heb ik een speciale brief van de khns. zodat ik de jury kan tonen wat er aan de hand is. (vaak gebruik ik deze niet) maar er zijn dus genoeg mogelijkheden om te starten... Anders even naar de knhs bellen..

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:37

Ik ben aan een kant compleet doof en aan de andere kant erg slechthorend, maar aan die kant heb ik een gehoorapparaat en kan ik in het dagelijks leven aardig uit de voeten. Tijdens lessen gebruik ik een oortje, ook bij groepslessen of clinics (de instructeur kan de zender makkelijk aan zijn jas klikken). Ik heb jaren geleden dispensatie aangevraagd voor een oortje, maar ik was volgens de KNHS niet slechthorend genoeg :? (nog veel verder slechthorend en ik heb ook niets meer aan een oortje... |o ).

Tegenwoordig gaat die dispensatieregeling niet meer rechtsstreeks via de KNHS maar idd via Gehandicaptensport Nederland. Ik heb al meerdere keren mensen op concours gesproken die ook slechthorend zijn en beter horen dan mij en wel dispensatie hebben gekregen. Ik zou dus opnieuw dispensatie aan kunnen vragen via de huidige regeling.

Ik rijd nu echt al zo lang mijn proeven uit het hoofd dat ik er vooralsnog niet echt behoefte aan heb. De laatste keer was denk ik 1,5 jaar terug toen ik onverwachts kon starten en er net nieuwe proeven ingegaan waren welke ik nog niet gereden had en het te kort dag was om ze nog uit mijn hoofd te leren. De jury van die dag had er geen probleem mee dat ik met oortje startte (al mogen ze dat officieel idd niet toestaan) zolang de voorlezer bij het hokje stond. Dit is echter beslist geen vanzelfsprekendheid, dus ik adviseer je idd ook om of dispensatie aan te vragen of om de proeven uit je hoofd te rijden. Dat is echt niet zo heel lastig als het lijkt, er zit vaak ontzettend veel logica in de opbouw van de proefjes :).

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:39

Inderdaad de proeven uit je hoofd leren. En misschien kun je contact opnemen met de KNHS voor eventueel rijden met een oortje.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 11:52

Bedankt allemasl voor jullie tips en advies. Ik ga zeker de proefjes goed uit mijn uit mijn hoofd leren maar ik ben hier onder stress nogal een kluns in haha. Gehoirapparaat helpt niet bij mij omdat ik totaal doof ben aan dat oor en hij dus niets kan versterken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:25

hier hetzelfde probleem
zeer doof aan 1 oor, en vooral achtergrondgeluiden ( ruis) zorgen ervoor dat ik vaak of het niet hoor, of zeer bizarre dingen ervan ga maken.
ik heb al regelmatig complete concoursen stop moeten zetten omdat men de muziek eerst bij mijn proeven uit moest zetten ( vooral in binnenbakken), en andere deelnemers zijn absoluut niet blij met mijn voorlezers die schreeuwen echt zo knoerthard en uitgebreid ( van letters maken we persoonnamen, dus ze schreeuwen echt nonstop door de complete proeven) dat anderen over het algemeen niet zo blij hun proeven uitkomen.

nog altijd gebeurt het regelmatig dat ik zaken niet hoor/verkeerd rijdt etc, uit m'n hoofd leren is helaas geen optie, ben te zenuwachtig vaak.

dispensatie had ik toen bijna klaar,maar toen ging het nieuwe systeem in, en ik weet nu al dat ik "te goed' hoor om voor oortjes in aanmerking te komen.

dus we blijven gewoon rustig andersmans proeven verzieken en de organisaties knettergek maken dankzij deze fantastische mogelijkheid op fairplay van het KNHS dat iedereen gelijk kan zijn binnen de proeven :n

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:28

Namen voor letters doen wij ook. Die enkele keer dat ik voorgelezen wordt, gebruiken wij het NATO-alfabet voor de letters. Ik kan de letters die hetzelfde klinken anders ook niet uit elkaar houden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:30

ik ook niet.
ik hoor soms combinaties waarvan ik gewoon al weet dat ze niet mogelijk zijn ( A-B binnenkomen in arbeidsdraf bijvoorbeeld :+ ), en maak er dan zelf maar wat van.
met die namen gebeurt dat al een stuk minder :j

Iriz712

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:46

Zelf ben ik slechthorend, ik heb sinds kort aan 1 oor een cochlear inplantaat, ander oor hoortoestel Ik leer proefjes uit mijn hoofd, en tijdens het proefje leest er iemand voor met solo-apparatuur, als een soort geheugensteuntje. Dan moet ik bij het leren van proefjes vooeal letten op dingen die ik gauw verkeerd zou verstaan, zoals grote volte e-b-e kan heel erg lijken op grote volte b-e-b

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:47

Proefje uit je hoofd leren....

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 14:24

bedankt voor jullie reacties. Echt voor de duidelijkheid ik hoor rechts echt niets meer echt totaal doof! en links iets minder als 100%

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:41

Ja maar dan kun je in je linkeroor toch een oortje doen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:47

ik ben mega slechthorend en geen apparaatjes moet het selluf doen dus ik leerde proeven altijd uit mijn hoofd en was tijdens losrijden de hele tijd proefjes aan het voorlezen.

Voordat ik moest starten keek ik naar de concurrent en las in stilte de proef door, verder oefende ik mijn proef veel met mijn vinger op papier elke dag elke avond voor het slapen gaan

Maar een vraagje aan de mensen die slechthorend en doof zijn hoe doen jullie dat met les?
Stoppen jullie veel..of hebben jullie een oortje? En welk oortje.
Ik heb er nu een voor mijn verjaardag gevraagd maar weet natuurlijk niet of het werkt of dat ie goed is

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 14:58

Ik zal even informeren of ik met oortje mag starten

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:01

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:36

Je zou dispensatie kunnen aanvragen, en hopen dat je het krijgt. Ik ken iemand die aan een oor doof is en toch op wedstrijd gaat en de proeven worden voorgelezen. Degene krijgt n oortje in en dan gaat 't helemaal goed =)