the_titan schreef:Wat ik dus doe hier, is situatie gebonden. Ik probeer me in te beelden wat 2 paarden zouden doen in zulk geval. Ik zou dus in zulk gedrag proberen een oplossing te zoeken.
De meeste paarden verstaan paardentaal (behalve de onopgevoede).
Mij lijkt het een respect probleem. Of een stress gerelateerd fenomeen.
Probleem met een manege paard is dat er velen op rijden en allemaal anders doen. Als niet iedereen aan hetzelfde zeel trekt, maakt dat het moelijk voor het paard om de regels te 'leren'. Het is geen machien met knopjes, maar een complex dier met zijn eigen noden en grieven.
Ikzelf ben absoluut geen expert.
Maar weet je iets van 'persoonlijke ruimte' van een paard? Een paard heeft een leider en die wordt gerespecteerd. een lagere gaat uit de weg voor een hogere, zelfs voor als de hogere maar een oor in zijn richting draait.
Je zou een manier moeten vinden denk ik om een gerespecteerde 'leider' te worden. Een die leid door psychisch overwicht; zelfzekerheid en vertrouwen, niet door geweld en zonder terreur.
Wat misschien handig is ook, is een beetje meer omschrijven in welke situatie jouw paard dit doet. de piste, de stal, bij het zadelen, het kuisen hier of daar en zo. Hierbij kunnen allemaal andere oorzaken zijn.
Zit ze te spelen of of irriteerd de borstel haar.
Wat soms als happen wordt gezien kan ook 'groomen' zijn van een paard, maar een paardehuid is taaier dan een mensenhuid, dus een paard kan ongewild iemand daarmee pijn doen, zelfs al bedoeld ze het goed. Tis erg subtiel bij tijd.
Het gebeurt eigenlijk alleen met het poetsen en met aansingelen. En hij zit met alles te spelen wat een beetje los zit. Laatst lag er een losse beugel op de grond, die ging hij gelijk optillen en weer laten vallen etc. Soms zijn al die dingetjes wel grappig, maar soms is het ook zoooo irritant!