Happerige Fjord.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne97

Happerige Fjord.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 19:29

Heey!
Ik rij en poets Fjordie superveel.
Maar het vervelende is dat hij bijna altijd hapt.
Nu horen fjorden nou eenmaal eigenwijs te zijn enzo, maar toch hapt hij wel een beetje heel erg veel. ;)
Ik heb ergens gelezen dat als je paarden vaak een snoepje uit de hand, dat ze dan heel vaak gaan bijten en happen.
Is dat echt zo?
En wat kan ik doen zodat Fjordie minder hapt?
xxx.

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:45

Dat snoepjes geven altijd tot happen leid zou ik niet beweren. ik heb een VP ook een tijdje wat korrels gegeven om haar makkelijker ertoe te bewegen hoefjes te laten kuisen en dergelijke. Nu geef ik haar die niet zoveel meer en ze hapt niet.
Wat ik wel deed was wanneer ze dwars was om hoefjes te laten doen en ze wegliep ( ze staan gewoon los onder een schuilstal op dat moment te eten) ze dus volhardend verder te sturen.
Ze wou niet laten kuisen en liever weglopen, nou dan zou ze blijven lopen. ik heb haar toen met enige aansporing even doorheen de paddock gedreven. Tot leek dat ze het vervelend vond en toegaf.
Dus eigenlijk, Niet lief, wegwezen.

ik weet niet in welke omgeving het bij zou gebeurd, of dus wegjagen kan.
Bij mij heeft het gewerkt gehad want kuisen is nu nauwelijks een probleem meer en de keer ernaa was ze om zeggen poeslief.
Het zit er bij haar nu zo goed in dat als ik met 1 hoef klaar ben, al regelmatig geberd dat ze de volgende al klaarhoud.

Misschien moet je eens proberen te tonen om meer op je strepen te staan? Ikzelf heb die merrie niet een keer geslagen en toch laat ze nu al meer toe.

Misschien heb je hier wat aan?

Rianne97

Re: Happerige Fjord.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 19:54

Dankjewel! Hier kan ik echt wat mee.
Alleen zou ik hem niet weg kunnen jagen, want Fjordie is een manegepony en ik mag hem niet zomaar meenemen naar een paddock ofzo...
Slaan doe ik sowieso niet. Dan worden paarden/pony's alleen maar bang en dat vind ik niet nodig.

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:43

Wat ik dus doe hier, is situatie gebonden. Ik probeer me in te beelden wat 2 paarden zouden doen in zulk geval. Ik zou dus in zulk gedrag proberen een oplossing te zoeken.
De meeste paarden verstaan paardentaal (behalve de onopgevoede).
Mij lijkt het een respect probleem. Of een stress gerelateerd fenomeen.
Probleem met een manege paard is dat er velen op rijden en allemaal anders doen. Als niet iedereen aan hetzelfde zeel trekt, maakt dat het moelijk voor het paard om de regels te 'leren'. Het is geen machien met knopjes, maar een complex dier met zijn eigen noden en grieven.

Ikzelf ben absoluut geen expert.

Maar weet je iets van 'persoonlijke ruimte' van een paard? Een paard heeft een leider en die wordt gerespecteerd. een lagere gaat uit de weg voor een hogere, zelfs voor als de hogere maar een oor in zijn richting draait.
Je zou een manier moeten vinden denk ik om een gerespecteerde 'leider' te worden. Een die leid door psychisch overwicht; zelfzekerheid en vertrouwen, niet door geweld en zonder terreur.

Wat misschien handig is ook, is een beetje meer omschrijven in welke situatie jouw paard dit doet. de piste, de stal, bij het zadelen, het kuisen hier of daar en zo. Hierbij kunnen allemaal andere oorzaken zijn.
Zit ze te spelen of of irriteerd de borstel haar.

Wat soms als happen wordt gezien kan ook 'groomen' zijn van een paard, maar een paardehuid is taaier dan een mensenhuid, dus een paard kan ongewild iemand daarmee pijn doen, zelfs al bedoeld ze het goed. Tis erg subtiel bij tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:37

Zweepje mee, rake klap uitdelen,
en dan is het als het goed is klaar (of nog een keertje done)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:01

stampen met je voeten voeten op de grond geen geleig maar maak je zelf maar eens flink boos, wedden dat ze wat doorhebben dat je het meent en anders kneepje in de hals plooi wil ook nog wel eens werken !

Rianne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 18:21

the_titan schreef:
Wat ik dus doe hier, is situatie gebonden. Ik probeer me in te beelden wat 2 paarden zouden doen in zulk geval. Ik zou dus in zulk gedrag proberen een oplossing te zoeken.
De meeste paarden verstaan paardentaal (behalve de onopgevoede).
Mij lijkt het een respect probleem. Of een stress gerelateerd fenomeen.
Probleem met een manege paard is dat er velen op rijden en allemaal anders doen. Als niet iedereen aan hetzelfde zeel trekt, maakt dat het moelijk voor het paard om de regels te 'leren'. Het is geen machien met knopjes, maar een complex dier met zijn eigen noden en grieven.

Ikzelf ben absoluut geen expert.

Maar weet je iets van 'persoonlijke ruimte' van een paard? Een paard heeft een leider en die wordt gerespecteerd. een lagere gaat uit de weg voor een hogere, zelfs voor als de hogere maar een oor in zijn richting draait.
Je zou een manier moeten vinden denk ik om een gerespecteerde 'leider' te worden. Een die leid door psychisch overwicht; zelfzekerheid en vertrouwen, niet door geweld en zonder terreur.

Wat misschien handig is ook, is een beetje meer omschrijven in welke situatie jouw paard dit doet. de piste, de stal, bij het zadelen, het kuisen hier of daar en zo. Hierbij kunnen allemaal andere oorzaken zijn.
Zit ze te spelen of of irriteerd de borstel haar.

Wat soms als happen wordt gezien kan ook 'groomen' zijn van een paard, maar een paardehuid is taaier dan een mensenhuid, dus een paard kan ongewild iemand daarmee pijn doen, zelfs al bedoeld ze het goed. Tis erg subtiel bij tijd.

Het gebeurt eigenlijk alleen met het poetsen en met aansingelen. En hij zit met alles te spelen wat een beetje los zit. Laatst lag er een losse beugel op de grond, die ging hij gelijk optillen en weer laten vallen etc. Soms zijn al die dingetjes wel grappig, maar soms is het ook zoooo irritant!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:52

passieAppel schreef:
Zweepje mee, rake klap uitdelen,
en dan is het als het goed is klaar (of nog een keertje done)

Goed wat je moet doen is in elk geval dit advies negeren maar dat deed je gelukig al. In mijn ogen is dit wel een hele vreemde reactie zweep mee en slaan met die handel. Staat de fjord ook steeds naast je? In jou ruimte zeg maar? Wat je kan doen wanneer hij knabbelt dus niet bijt is met je handen even naar zijn mond kijken paar seconde is genoeg. Wanneer hij echt bijt pak je even zijn lip vast dit vinden paarden niet veel en wanneer je dit een paar keer doet moet het bijten een stuk minder worden. Snoepjes zou ik idd niet uit je hand voeren wanneer hij al bijt leg ze op de grond of in de voerbak of iets dergelijks. Heel veel su6

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:55

idd in de lip eens knijpen is ook een signaal dat werkt. Ik ben het volmondig met Happie eens.

Bij mij was er geen probleem met bijten. De snoepjes werden in een andere context gebruikt, nml proberen goed gedrag te versterken.
Bij een happend paard zijn snoepjes mogelijk niet erg aangewezen.

Rianne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 21:10

Dankje voor de tips! Ik hoop dat het zal werken! :)

Primeur11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:01

Het gebeurt eigenlijk alleen met het poetsen en met aansingelen. En hij zit met alles te spelen wat een beetje los zit. Laatst lag er een losse beugel op de grond, die ging hij gelijk optillen en weer laten vallen etc. Soms zijn al die dingetjes wel grappig, maar soms is het ook zoooo irritant![/quote]

Als hij op de zelfde manier hapt als naar de spullen, dan zal ik niet alleen het happen naar jou 'verbieden', maar ook het vastpakken van andere spullen. ik ken ook een pony die vaak spullen met zijn mond vast pakt en hierdoor ook bijvoorbeeld je jas.
als je dan in z'n situatie alleen het happen naar de personen verbiedt heb je denk ik minder snel resultaat dan wanneer je het happen naar de spullen ook verbied.

MANELLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:41

Is het al minder met het bijten? :)

MxP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:11

Het kan best zijn dat hij gewoon brutaal is ja. :P

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:25

Hou oud is ie is ie niet aan het kleuteren lekker happen enz..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:29

Ik denk dat je eens moet nadenken over hoe hard je poetst zon pony word vaak gepoetst en hij kan daar pijn van hebben als het te hard gebeurd.

kell199

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:31

meteen corrigeren met stem, zweep, tikje op neus, igg wat voor jou het fijnste aanvoelt en handigste is voor jou paardje
in iedergeval nooit zomaar opzij stappen, of toelaten want dan maakt ze er een spelletje of gewoonte van!
succes!
laat aub weten of het lukt met afleren/ hoe het rvoor staat :D

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:55

Als hij gewoon een beetje hapt, negeren of even een grote mond geven. Maar als hij echt bijt kan je hem gerust een tik geven, dat verwachtte ze eigenlijk ook en daar schrikken ze niet van.
Geen snoep etc. uit de hand geven, paarden hebben net zo lief een aai !

Geef je ze snoep, dat is lekker daar willen ze meer van, krijgen ze het niet gaan ze bijten, kan je ze niet kwalijk nemen.

Moonlightt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:05

Negeren of even je stem verheven of een tik op zijn neus geven. :) Leg het snoepje anders in de voerbak? Dan leert hij dat ie niet moet happen? Heb er verder niet veel verstand van hoor. :o

kianzzz1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:07

Ik volg dit topic ook even...heb ook een happerig paard hihi