Warm voor de paarden vandaag/deze week?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Warm voor de paarden vandaag/deze week?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 15:36

Aangezien het vandaag en gister best warm is in Nederland voor deze tijd van het jaar, en de paardjs toch al een flinke wintervacht hebben van de koude nachten, zou het nodig zijn om ze lekker met een emmer water en een borstel te verkoelen?
De benen, manenkam etc. Of is het hier de fris voor omdat ze lang nat blijven met die dikke vacht? Hebben de paarden het eigenlijk wel ergwarm vandaag? Het is natuurlijk niet ontzettend warm, het is rond de 22 graden maar goed ze hebben al een flink vachtje aangemaakt.
Hebben jullie al aan je paarden gemerkt dat ze het erg warm hebben?
Want dan ga ik straks even lekker met water aan de slag :)!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:39

Net nog bij mijn paardjes geweest. Hebben het niet te warm staan lekker te grazen in de zon. Als ze het te warm zouden hebben gaan ze in de schaduw staan of in de stal. Ze kunnen hier zelf kiezen. Bovendien ligt hun haar nu plat, zodat de winterjas verandert in een zomerjas. Dat is het voordeel van een vacht.
Laatst bijgewerkt door TinePine op 26-09-11 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:40

Paarden hebben het niet zo warm als je denkt hoor, ze maken hun wintervacht ook niet op de temperatuur aan, maar op de hoeveelheid licht, de lengte va de dagen dus. Ze nu extra koelen is helemaal niet nodig!

_Jessie

Re: Warm voor de paarden vandaag/deze week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:42

Ik zou ze niet koelen hoor nergens voor nodig! Ze zetten hun haren wel lekker uit en anders gaan we wel lekker liggen in het zand ofzo.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:43

Nee hoor, paarden en ook de shets hebben nergens last van.
Zolang ze maar genoeg water te drinken ter beschikking hebben.

Zou niet met water in de weer gaan om te koelen.
Ook zomers als het 30graden is heeft dat geen zin, ze krijgen het er juist nadien nog warmer van omdat het water gaat verdampen.
Dus is alleen koeling op het moment dat je ze natmaakt, met opdrogen hebben ze het nog warmer dan voor die tijd.
(met deze temp zal het niet zo snel het geval zijn, maar zoals beschreven regelen ze het zelf met hun vacht)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:46

_Jessie schreef:
Ik zou ze niet koelen hoor nergens voor nodig! Ze zetten hun haren wel lekker uit en anders gaan we wel lekker liggen in het zand ofzo.

Als ze het warm hebben gaan de haren juist plat(maar dat bedoelde je denk ik ook), zodat er geen isolerend luchtlaagje ontstaat. Als het kouder wordt gaan ze deze uitzetten. Kijk maar eens naar het verschil als je ´ochtends vroeg op stal komt als het nog koud en midden op de dag zoals nu.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:47

Staat toch een heerlijk windje?

Nee hoor, zou me pas druk gaan maken als ze gaan zweten zonder intensief te werken.. Dan is het misschien wel lekker voor je paard...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:53

Het mooie van een paardenvacht is dat deze flexibel is. De haren gaan wat platter liggen of meer uitzetten, afhankelijk van wat nodig is.
Als ze buiten staan, is het wel prettig als ze een schaduwplek hebben. Op stal is frisse lucht erg belangrijk.
Water geeft - wanneer het paard niet zweet - 'schijn-afkoeling'. Eventjes is het lekker fris. Daarna gaat het lichaam aan de slag om zich te verwarmen. (net zoals een koud bad in een sauna... daar wordt je heel warm van)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:12

Mijne staat echt te zweten op de wei met dit weer (vacht is al veel te dik). Dus reken maar dat die lekker iedere dag onder de douche mag!

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:15

Die van mij heeft ook al een behoorlijke teddyvacht maar echt last heeft ze er nog niet van!

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:47

Mijne haal ik ook zwetend uit de wei :j
overleven ze wel hoor, beetje zweet is niet erg

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:49

Hier ook zwetend op de wei, achja.
Rustige ritjes gedaan, nouja eeeehm dat was MIJN plan, de pony's dachten er anders over, dus zo zielig zijn ze niet blijkbaar. Dan wel lekker afspuiten en de wei op. :j

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:49

Ik heb die van mij gisteren na het rijden lekker gewassen hor, vond ze heerlijk! Ze had het echt wel warm, was nog niet bezweet, maar stond wel zwaarder te ademen om te warmte kwijt te raken.
Na haar bad, had ze nergens meer last van.
Vond het sowieso wel fijn om haar nog even voor de winter te kunnen wassen.

Odini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:48

Ik heb gisteren mijn paard geschoren....beetje vroeg, maar hij had het zo warm met rijden, dat ik het toch maar gedaan heb. Nu kan ik er tenminste s avonds een dekentje op leggen zonder dat hij gaat zweten, en voelt hij zich wat fijner tijdens het rijden.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:36

Jibbel schreef:
Na haar bad, had ze nergens meer last van.

Dat is met die van mij ook altijd die knapt daar echt helemaal van op :)
Maar vandaag was het gelukkig al weer wat koeler.