paspoort klopt warschijnlijk niet.. hoe te controleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Glendy

paspoort klopt warschijnlijk niet.. hoe te controleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 09:20

Hallo Allemaal,

Op 11 november 2009 heb ik mijn paard gekocht via een handelaar. Daarbij heb ik een paspoort ontvangen waarbij de tekening in ieder geval overeenstemd met de aftekening van mijn paard. Echter staat er bij haar indificatiedocument dat het cetrificaat geldig is van 2008 en dat het is afgegeven door een Irish cob society. Terwijl mijn paard naar zegge iets van een hollsteiner of hanoveraan weg heeft.
dit is punt 1.

punt 2 is dat ik het raar vind dat het paspoort op 15-08-2008 is afgegeven, en haar levensnummer blijkt ook bij die Irish cob soceit ingeschreven te staan.

Ik wil eigenlijk graag weten, wat haar verleden is en of dit paspoort wel klopt.
Het paspoort is uitgegeven door Producteigenschappen vee, vlees en eieren??? en verder staat er niets ingevuld, geen gegevens van de vorige eigenaar geen medicatie gegevens (buiten die vna mij ) endergelijke.

Ik heb destijd met de Irisch Cob society contact opgenomen en het enige wat zei me konden vertellen was dat paarden zonder stamboek daar ook ingeschreven konden worden, verder niets.

Waar kan ik laten controleren of dit paspoort wel echt is en misschien nog verder info vinden mbt tot mijn paard?

Alvast bedankt

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:27

Zit er ook een stamboekpapier bij dit paard?
Iedere door PVE erkende paspoortuitgevende instantie kan een paspoort uitgeven voor ieder willekeurig paard. Wanneer een paard een kruising is, ouders onbekend zijn enz. en geen paspoort heeft, is het aan de eigenaar op dat moment de vrije keus om te kiezen door welke instantie het paspoort uitgegeven wordt. Ik heb een (papierloze) Andalusier gehad welke via omwegen vanuit Spanje in Nederland terecht was gekomen. Hij is in Nederland toen hij een paar jaar oud was pas gechipt en het paspoort is toen uitgegeven door het fjordenstamboek. Op dit moment heb ik een Paso Partbred waarvan het paspoort uitgegeven is door het Andalusierstamboek. Dat betekent dus niet dat ze in die stamboeken ingeschreven zijn.
Als je toch het vermoeden hebt dat het paspoort niet bij het paard hoort, zul je naar het chipnummer moeten kijken.

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:32

Heb je een stamboekpapier bij je paard? Of alleen het paspoort?
Een paspoort van Productscha. Vee Vlees en eieren is niet zo bijzonder, dit wordt wel vaker gedaan bij paarden waarbij afstamming onbekend is,en er toch een chip in moet. (dus gelijk ook een paspoort)
Komt het chipnummer overeen met wat er op het paspoort staat?

Zoals ik het kan lezen heb je dus een paard met alleen een paspoort en zonder stamboekpapier.
Op zich niet zo bijzonder, maar afstamming dus onbekend.
Dat het om een Hollsteiner of een Hanoveraan gaat kan natuurlijk, zeker gezien het feit dat het paspoort in 2008 pas is afgegeven. Het paard kan uit Duitsland komen en is hier dan in NL gechipt en voorzien van een paspoort.

De geschiedenis van jou paard natrekken wordt hiermee, vrees ik, wel erg moeilijk, maar een paspoort van VVE komt zeker wel vaker voor hoor. Zeker ook omdat dit een goedkope oplossing is. DNA trekken en een paspoort aanvragen bij het stamboek is vaak ingewikkelder en duurder.

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:33

GreaseMonkey: Ik val in herhaling..was nog aan het tikken :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:35

Ik heb paspoorten van Quarters gezien die een KWPN of NRPS paspoort hadden.
Paspoort is geen afstammingsbewijs, alleen identificatiedocument.
Als Chip in paard overeenkomt met nummer in paspoort hoort paspoort bij paard, as simple as that.

Glendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 09:36

hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Ik heb alleen een paspoort! geen stamboekpapieren.

Maar wanneer er een paspoort word uitgegeven indien het paard uit duitsland komt, moet er toch ook een DE paspoort zijn? word dit dan niet gecontroleerd of heeft de VVE hier geen gegevens van?
Of iig een naam van degene die dit paspoort heeft ingeschreven?

Groetjes

Glendy

Re: paspoort klopt warschijnlijk niet.. hoe te controleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 09:37

Weet iemand de kosten va nhet laten checken van het chipnummer van je paard? dit gaat via de dierenarts toch?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:40

Dat kan de dierenarts inderdaad zó even voor je doen. Bel ze gewoon en vraag wat het kost :j zal me niets verbazen als ze alleen voorrijkosten rekenen

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:43

Als er geen stamboekpapier bij zit is het paard in DLD waarschijnlijk ook niet in het stamboek opgenomen, en zit er dus ook geen Duits paspoort bij. De VVE zal hier geen gegevens van hebben vrees ik..

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:00

In 2008 was de GDHCA de goedkoopste met uitgeven van paspoorten. De meeste papierloze paarden in dat jaar zullen dus automatisch daar een paspoort van hebben ;-) Zo ook de mijne, een fries waarvan beide ouders bekend en ook fries maar geen papier aangevraagd.
Chip uitlezen is geen probleem, heeft de dierenarts een simpele lezer voor.

Glendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 12:04

Ik heb zojuist gebeld met het stamboek. en mevrouw wist me te vertellen dat in 2008 aan een hele lading paspoorten verkeerde inschrijfnamen zijn toegekent, dus de naam die ik doorgekregen heb van degene die mijn paard heeft ingeschreven blijkt niet te kloppen. Waarschijnlijk is dat gekomen omdat toen ineens heel veel paardenfokkers tegelijk met volle vrachtwagens met paarden zijn komen laten chippen en dit door drukte is misgelopen..
ZOwiso is het paard afkomstig van een handelaar. Echter van wie ze eerst is geweest kan ik nergens meer terug vinden aldus die vrouw.

De leeftijd is een grove schatting wat word gemaakt als deze paardne op zo'n vrachtwagen staan, zij vertelde ook dat dit zeker kan afwijken. en dus de leeftijd van 17 aldus haar paspoort een grote schatting is. Dit ligt natuurlij kook aan de staat waarin deze paarden zich dan verkeren.

Ik kan wel laten nakijken of ze daadwerkelijk gechipt is, en dan checken of dit overeenkomt met het chipnummer wat in het paspoort staat. Komt dit nu niet overeen kan ik het paspoort terug sturen en moet ik voor haar alsnog een nieuw paspoort aanvragen. Dit gaan we dan binnenkort maar eens doen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 06:40

Gewoon het chipnummer controleren met het nummer in het paspoort. Aan de hand daarvan verdere stappen ondernemen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:50

KS -> TAO