Opzegtermijn vs stalgeldverhoging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

valine

Opzegtermijn vs stalgeldverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 09:01

Hallo,

Ik heb vorige week mijn stalling opgezegd en hou daarbij rekening met mijn 1 maand opzegtermijn.
Nu kreeg iedereen eergisteren te horen dat het stalgeld per direct (dus per 1 okt) met €15,-
verhoogd wordt, dit ivm de bekende prijsstijgingen van het hooi en stro.

Nu vraag ik mij af in hoeverre ik nu nog rekening moet houden met mijn opzegtermijn, kan een staleigenaar dit zomaar doen zonder eerdere aankondigingen?
Ik wil namelijk liever nog vandaag bij die stal weg dan morgen ivm de gezondheid van mijn paard.

Ik heb namelijk ook geen contract ondertekend of toegezegd met 1 maand opzegtermijn. Nu vind ik die maand opzegtermijn niet het probleem, maar wel die onaangekondigde stalgeldverhoging en vind het ook niet netjes dat dit niet per 1 nov of 1 dec gebeurd.
In mijn ogen moet je mensen toch ook de kans geven om dan evt een andere stal te zoeken of in "protest" te gaan?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Opzegtermijn vs stalgeldverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:49

waarom overleg je niet met je stalhouder of je ivm de laat aangekondigde prijsstijging per 1-10 weg mag?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:52

Als je geen contract hebt en zei regelt dit ook zo maar eventjes kort dag, zal ik lekker de benen nemen.
Toedeloe!
Dat de prijzen duurder zijn kon ze maanden terug al zien.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:55

Vind het wel vreemd dat er op zo'n korte termijn een prijsverhoging plaats vind. Als wij de prijs verhogen dan melden we dit zodra we dit weten. En laten we dit in principe altijd in januari ingaan.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:56

Je mag gewoon vertrekken! Zij heeft zich ook aan een termijn te houden, wettelijk gezien, dit soort verhogingen moeten dan ook een minstens maand van te voren aangekondigd worden!
Je kan nog langs een wetswinkel oid. gaan, maar ik zou per eind van de maand ( of zelfs per onmiddelijk) vertrekken.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 25-09-11 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:56

Bij ons is het stalgeld per 1 sept. verhoogt. Wij mochten wel per direct opzeggen. ( heb ik overigens niet gedaan omdtik erg tevreden beb)

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:58

Netjes is het niet van de stalhouder. Maar realiseer je dat het hooi en stro gewoon duurder is geworden. Dat is bij alle stallen zo. Vroeg of laat gaan ze allemaal omhoog.
Als je je niet happy voelt qua gezondheid van je paard zou ik vandaag nog vertrekken. Als je niks getekend hebt en altijd contant betaald hebt is er geen sprake van een formeel contract en kan hij/zij alleen toekijken hoe je vertrekt.... zorg dat je al je schuld hebt afgelost (alles betaalt) anders krijg je een hoop gezeur. Heb je wel een beter alternatief?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:07

Hangt ervanaf wat er in het contract staat.
Als er staat dat de staleigenaar per direct de prijzen mag verhogen is het geen contractbreuk. Als dit er niet staat is het dus wel contractbreuk en mag je per direct het contract opzeggen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:12

De stalhouder mag niet van vandaag op morgen de stalhuur zomaar omhoog gooien, dit moet minimaal een maand vantevoren netjes aangekondigd worden.
Mensen moeten kunnen reageren hierop.
Het kan niet zo zijn dat ze per dirrect meer stalling eisen en jij je wel moet houden aan een maand opzegtermijn.
Ik zou gewoon voor 1 oktober weg gaan.
Niet netjes maar ook dat staat nergens, dat zou je alleen doen uit fatsoen.
Maar blijkbaar hebben de stalhouders ook niet zoveel fatsoen, dus konden ze barsten.

Tja en dat het hooi en stro omhoog is gegaan dat snapt iedere dombo maar dat wil niet zeggen dat ze dan zo ineens de stalling omhoog mogen gooien.
Dus als ze nu besluiten om de stalling omhoog te doen dan gaat dat per 1 november.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:21

Focussed schreef:
Als er staat dat de staleigenaar per direct de prijzen mag verhogen is het geen contractbreuk. Als dit er niet staat is het dus wel contractbreuk en mag je per direct het contract opzeggen.

Er is geen contract, zie OP

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:22

tenzij overeengekomen (mondeling of schriftelijk) houd ik me niet aan een maand opzegtermijn.
Ik zou, als je er nog wel die maand blijft staan, gewoon de oude prijs betalen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:11

als je daar graag weg wilt zou ik gewoon per 1 oktober vertrekken, mits je dan al bij je nieuwe stalling terecht kunt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:24

MiniBoots schreef:
Focussed schreef:

Er is geen contract, zie OP

Oeps heb zitten lezen met m´n neus. Nou dat maakt het gemakkelijker want dan is ze nergens aan gebonden.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:27

bij wijzigingen in service of prijs is dat een reden dat je mag zeggen daar ben ik het mee eens of niet en mag je dus zo weg, dit is wettelijk zo, je hebt immers getekend voor een andere service,bedrag, als je niet hebt getekend mag je in principe altijd zo weg, dan is er nl geen overeenkomst

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 17:45

Ik ben blij om nu te weten wat mijn rechten wel en niet zijn in dit geval.... Mijn paardje gaat dus deze week naar zijn nieuwe stekkie *\o/*

Iedereen bedankt voor de reacties!!!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:49

Graag gedaan! En veel plezier op je nieuwe stekkie!