Subaru Outback, trailer met koetsenframe... kogeldruk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Subaru Outback, trailer met koetsenframe... kogeldruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 14:44

Wij hebben deze week een 2e-hands polyester trailer met koetsenframe aangeschaft. Op de kentekenpapieren daarvan staat voor de kogeldruk 100kg vermeld.

We rijden een Subaru Outback en er staat me bij dat die een toegestane kogeldruk van 75 kilo heeft. En dat is officieel dus te weinig voor die trailer.

Meestal zal er een menwagen van ca. 200 kg plus een fjord vervoerd worden met de trailer.

Moet de auto nu eigenlijk worden aangepast om met die trailer te mogen rijden?
En kan dat uberhaupt... de auto aanpassen zodat een grotere kogeldruk mogelijk wordt?

kleinvosje

Re: Subaru Outback, trailer met koetsenframe... kogeldruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:47

Volgens mij is het zo dat je met jouw trailer best kan rijden, als je de kogeldruk maar niet hoger laat worden dan 75 kilo. Helaas is het bij een trailer wat lastiger het gewicht te verdelen, in een caravan zou je bijvoorbeeld wat meer achterin kunnen laten om te kogeldruk goed te houden.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 14:51

Door de menwagen voorop de dissel komt er natuurlijk relatief veel gewicht aan de voorkant, en dus op de trekhaak. Zal de fjord in de trailer genoeg tegenwicht bieden?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:53

Inderdaad, dat weegt genoeg door ja. Of de Fjord genoeg tegenwicht geeft weet ik niet. Het is ook moeilijk testen wat de kogeldruk is, omdat je die meet zonder auto, en ik zelf nooit mijn paard in de trailer zou zetten zonder dat die aan de auto vast zit.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:54

Je zou kunnen kijken wat de kogeldruk is met alleen de menwagen erop. Als dat minder is als de 75 kilo, dan gaat het waarschijnlijk goed komen omdat je paard redelijk achterop staat. Zit het dan al boven de 75 kilo, dan zie ik het somber in.

De kogeldruk kun je meten door de trailer met de koppeling op een stok op een weegschaal te laten leunen. Het aantal kilo's is de kogeldruk. Probeer om dezelfde hoogte te creeren als bij de auto het geval is (hoogte koppeling)

Met paard erin zou ik het ook niet durven meten... veel te gevaarlijk (dikke kans dat de trailer gaat kantelen)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:06

Zo deden wij het ook altijd met de caravan ja, maar er zijn speciale kogeldrukmeters te koop, dan hoef je je weegschaal niet te gebruiken!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 18:50

Angela schreef:
Je zou kunnen kijken wat de kogeldruk is met alleen de menwagen erop. Als dat minder is als de 75 kilo, dan gaat het waarschijnlijk goed komen omdat je paard redelijk achterop staat. Zit het dan al boven de 75 kilo, dan zie ik het somber in.

De kogeldruk kun je meten door de trailer met de koppeling op een stok op een weegschaal te laten leunen. Het aantal kilo's is de kogeldruk. Probeer om dezelfde hoogte te creeren als bij de auto het geval is (hoogte koppeling)

Met paard erin zou ik het ook niet durven meten... veel te gevaarlijk (dikke kans dat de trailer gaat kantelen)

Wanneer je de geladen trailer met het neuswiel op de weegstchaal zet en de koppeling even lost, weet je het ook. Even erop letten dat de trailer goed vlak staat of borgen met wiggen.

Let erop dat je het paard zo ver mogelijk achterop de trailer zet, als de stangen daar mogelijkheden voor bieden. Daarnaast staan bij dergelijke trailers de assen verder naar voren dan bij een normae tweepaards, tenzij je een achteraf aangepaste trailer hebt. In dat geval zou ik daar niet zeker van zijn.
Ik vrees alleen dat ook dat je niet gaat helpen om onder de 75kg te komen. En nee, er zijn inderdaad geen mogelijkheden om de kogeldruk aan te passen.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 18:59

Ik zie dit soort trailers achter allerlei soorten auto's hangen, niet alleen achter hele stoere 4x4's. Zou het dan zo zijn dat veel mensen dit soort technische eisen negeren?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:06

MarjaR schreef:
Ik zie dit soort trailers achter allerlei soorten auto's hangen, niet alleen achter hele stoere 4x4's. Zou het dan zo zijn dat veel mensen dit soort technische eisen negeren?

Yep; volksstammen die de regels aan hun laars lappen (lees: geen flauw idee hebben waar ze feitelijk mee bezig zijn)

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 20:06

Wat is precies het risico van een te hoge kogeldruk?

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 20:24

MarjaR schreef:

onverzekerd rondrijden wegens 'overbelading'.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:18

MarjaR schreef:

Auto die achter naar beneden gedrukt wordt en dus aan de voorkant gelift wordt en dus onbestuurbaar wordt. Ga je toch rijden met te hoge kogeldruk en er gebeurt wat dan kun je ervan uitgaan de je gewoon onverzekerd bent, verzekeringen kijken echt naar dit soort dingen als ze moeten gaan betalen.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:17

Zal het dan nog uitmaken of je een voorwiel-aangedreven auto hebt, of een achterwiel aangedreven auto (of een 4x4)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:25

Ik denk dat een 4-wiel aangedreven auto ook aan de voorwielen gestuurd wordt :)*

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:40

TJolieke schreef:
Ik denk dat een 4-wiel aangedreven auto ook aan de voorwielen gestuurd wordt :)*

Vrijwel elke auto wordt aan de voorwielen gestuurd.........

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:01

joh....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:04

TJolieke schreef:
joh....

Ik ben rebels....

Volgens mij bedoel je "aandrijving".........

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:04

Als je teveel kogeldruk hebt, word je auto te licht aan de voorkant, waardoor je meer risico loopt op slingeren ( minder vaste wegligging) ik denk dat je beter uit kan gaan kijken naar een andere auto, zou het risico zeker niet nemen ;)

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 23:39

Ik ga eerst maar eens wegen/bepalen wat de werkelijke kogeldruk is als de trailer geladen is met menwagen + fjord. Want als dat gewoon netjes onder de norm voor de Outback blijft hoeft er dus niets gewijzigd te worden (mag trouwens kogeldruk van 82 kg hebben i.p.v. 75 kg).