gevaarlijk probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_Ibisco

gevaarlijk probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 20:50

hey,
ik zit met een gevaarlijk probleem. als ik het eten van de paarden vast heb en naar de stal loop, volgen ze mij alle 3 maar als er 1 paard te dicht bij de andere komt dan bijten ze naar elkaar of erger nog ze bokken naar elkaar maar ze doen dan precies dat ze mij niet zien staan. ik sta er dans soms midden in tussen die 2 als ze naar elkaar bokken en soms moet ik echt opzij lopen want ik heb schrik dat ik er anders wel eens kan tussen zitten. eens hard roepen helpt niet.
hoe moet ik ze dit afleren?
de kudde staat al 1jaar bij elkaar en vroeger was het minder want dan beten ze soms wel eens maar daar bleef het dan ook bij.
ik heb het ook voor als ik een appel aan het eten ben, dan komen er 2 van de 3 naast mij staan, ik geef ze dan niets, toch niet als ze komen aandringen. ze bokken naar elkaar, bijten elkaar enzo.
wat moet ik hiermee doen?

Sjors

Re: gevaarlijk probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:51

duidelijk maken dat jij er niet van gediend bent!
eventueel een zweep meenemen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:53

Waarom moet je met eten tussen de paarden lopen? Zorg dat het voor de paarden duidelijk is dat ze afstand moeten houden. Neem desnoods een longeerzweep mee. Maar je kan ze natuurlijk ook afleiden door in het begin wat te eten voor ze achterlaten, zodat jij rustig verder kunt lopen :D

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:54

Niet met eten tussen de kudde doorlopen. Zorg dat je het eten kan geven waar ze niet direct bij jou kunnen komen. En ook geen appel eten in hun bijzijn. Krijg je ook geen gedonder. ook al geef je ze niets. Of anders zorgen dat je een zweep bij je hebt als je er tussendoor moet. Zodra ze beginnen te klieren, even met de zweep zwiepen of ze eventueel een tik geven. Ze moeten wel op jou letten.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:55

Wat ze richting elkaar doen, moeten ze zelf weten, maar jij bent leider en moet jouw eigen ruimte ook opeisen. Probeer daar eens op te gaan oefenen. Zorgen dat de paarden leren dat ze miet in jouw ruimte mogen komen. Oefen het met elk van de 3 apart en wanneer ze samen zijn. Neem bij het voeren een zweepje mee zodat je beter duidelijk kunt maken dat je afstand eist.

Of, indien de situatie het toelaat... span een draad tussen de voerplek en de paarden wanneer je voert en leer hen daarachter te wachten. Laat ze dan stuk voor stuk door als ze rustig zijn en pas op jouw teken. Zo word je iig niet meer onder de voet gelopen door onoplettende paarden.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 20:57

ik moet wel met heten tussen hen lopen, want ze moeten eten in hun stal, anders pakt 1 paard al het eten van de andere paarden af, dus ik moet ze in hun stal laten eten en daarvoor moet ik eerst door de wei. ik zal het morgen eens proberen met een zweep.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:01

De volgorde omdraaien: eerst de paarden in hun stallen zetten en dan pas het eten halen en geven.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:22

Als je op youtube zoekt op "respect at feeding time",
vind je veel inspiratie over wat met paarden mogelijk is.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:28

zorgen dat je afstand tussen jou en de paarden houd. kun je niet eerst voer neerleggen of ergens anders langs lopen? hun in andere stuk..

en anders longeerzweep mee.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:51

Maflinger_S schreef:
De volgorde omdraaien: eerst de paarden in hun stallen zetten en dan pas het eten halen en geven.

zo doen niets simpeler.

mijntana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:09

maar je hoeft toch niet weg te blijven je kan het toch ook anders oplossen of niet dan? bijvoorbeeld dat je ze probeert tegen te houden

nenab8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:20

Maflinger_S schreef:

Helemaal mee eens

sjnoebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:07

er is inderdaad veel aan te leren wat eet gedrag aan gaat

vickersss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:11

Jana_en_Ik schreef:
Wat ze richting elkaar doen, moeten ze zelf weten, maar jij bent leider en moet jouw eigen ruimte ook opeisen. Probeer daar eens op te gaan oefenen. Zorgen dat de paarden leren dat ze miet in jouw ruimte mogen komen. Oefen het met elk van de 3 apart en wanneer ze samen zijn. Neem bij het voeren een zweepje mee zodat je beter duidelijk kunt maken dat je afstand eist.

Of, indien de situatie het toelaat... span een draad tussen de voerplek en de paarden wanneer je voert en leer hen daarachter te wachten. Laat ze dan stuk voor stuk door als ze rustig zijn en pas op jouw teken. Zo word je iig niet meer onder de voet gelopen door onoplettende paarden.

ik denk ook dat je dit eens moet proberen :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:20

Is een kwestie van opvoeding, als ze al geen moeite hebben naar elkaar te slaan als jij ertussen staat dan hebben ze er ook geen moeite mee jou een tik te geven als het ze niet aanstaat.
Neem een lange zweep mee, ze mogen gerust om je heen lopen maar nijdig doen is verboden.
Dus wie zijn oren in de nek legt, opdringerig is of binnen jouw persoonlijke ruimte komt (minstens 2 meter) die krijgt een tik .
Kwestie van een paar dagen volhouden, de meesten zullen niet eens zoveel nodig hebben.

Ik heb jarenlang 2 superdominante merrie's in de groep gehad, die konden elkaar echt niet luchten en deelden flink klappen uit als de ander te dichtbij kwam.
Maar ze hadden heilig respect voor mij, ze konden met de konten tegen elkaar staan en wanneer ik aan kom lopen doen ze 2 stappen uit elkaar om mij door te laten en gaan weer verder met vechten.
Zo ook wanneer ik met voer liep, ze liepen met d'r liefste blik links en rechts van me, loop ik even weg dan doen ze nijdig, kom ik terug dan gingen de oortjes weer naar voren als ik binnen 3 meter kom.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:31

Een apart dicht hokje maken naast de stal zodat je het voer dicht bij hebt liggen. Zorgen dat je een pad hebt langs de stal met een hek er omheen waar de paarden niet door kunnen zodat jij rustig het voer er in kan doen.En anders inderdaad wat Maflinger_S zegt, eerst de paarden op stal en dan pas voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:37

Zweepje meenemen, tikkie geven, probleem klaar :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:53

ja zet eerst de paarden op stal, en anders neem indd een zweepje mee en maak duidelijk dat jij niet toestaat dat ze zich zo misdragen tijdens voertijd! jij bent diegene die beslist hoe wat wanneer en hoeveel, blijkbaar zijn ze er zelf nog niet uit wie zich als eerste op het voer/jou stort dus word het allemaal tegelijk ! wees duidelijk van te voren niet als ze al binnen zijn.

celinedaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 16:34

je kunt er eventueel met een zweepje de wei in gaan, ze meoten respect voor jou hebben,
dat betekent niet dat je erop los moet slaan, maar op een manier dat je zweep zo'n zoef geluidje maakt, als het goed is blijven ze dan wel op afstand.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 20:09

ik heb vandaag de zweep mee genomen en 2 van de 3 bleven wel wat beter uit de buurt maar het veulen heeft van niets schrik, zelfs niet als je met de zweep zo lawaai maakt, dan heb ik geprobeerd oom een klein tikje te geven en dat hielp voor een paar seconden maar daarna kwam ze terug en tegen dat ik door de hele wei was gestapt had ze er helemaal geen schrik meer van dus dan hielp een tikje geven ook al niet meer.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:13

dan geef je geen tik, maar een behoorlijke tik

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:24

Ik denk dat het beste is of eerst de paarden op stal te zetten, of een apart stukje naast de wei maken waar jij zelf gewoon kan lopen en waar de paarden niet kunnen komen.. En idd duidelijk maken dat ze niet in jouw ruimte mogen komen.. Paar dagen consequent daarin zijn en dan denk ik dat ze het wel geleerd hebben :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:25

Evi_Ibisco schreef:
ik heb vandaag de zweep mee genomen en 2 van de 3 bleven wel wat beter uit de buurt maar het veulen heeft van niets schrik, zelfs niet als je met de zweep zo lawaai maakt, dan heb ik geprobeerd oom een klein tikje te geven en dat hielp voor een paar seconden maar daarna kwam ze terug en tegen dat ik door de hele wei was gestapt had ze er helemaal geen schrik meer van dus dan hielp een tikje geven ook al niet meer.

Geef dan eens een gemene tik ;)

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 20:32

oké dat zal ik eens proberen, bedankt voor de vele tips!!

miszymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:50

Probeer het ook eens zonder voer, maar met 1 snoepje o.i.d, zo heb je zelf je handen meer vrij en ruimte voor jezelf.

Je kan ze ook aanleren dat als ze dichtbij komen je ze stilzet, dat je "ho" blijft herhalen terwijl jij langzaam naar voren loop, als hun een stap zetten, ga jij stilstaan en zet je ze weer stil en ga zo maar door, zorg dat ze hun grenzen een de jouwe aanpassen... Maar beloon ze ALTIJD, liefst met je stem, anders wennen ze alsnog aan snoepjes en krijg je alsnog opdringerige bietsers