Keuringen voor kruisingen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jespri

Keuringen voor kruisingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 20:08

Een beetje rare vraag maar zijn er ook keuringen voor kruisingen?
En zo ja waar kan ik hier meer informatie over vinden?
Zo nee is hier intresse in?

Heb het dus gewoon over mensen die voor de leuk hun paardje een keer naar of op de keuring uit willen brengen om te laten beordelen op beenwerk/houding etc.. etc..

Ben benieuwd :)

dominiquesr

Re: Keuringen voor kruisingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:09

ben ook benieuwd !

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:39

Nee, dat is er bij mijn weten niet. Dat zou ook heel moeilijk worden, want waar ga je op keuren? Welke kenmerken? Een kruising Haflinger x Fries is natuurlijk heel anders dan een sportpaardkruising etc etc
Denk niet dat dit idee levensvatbaar is.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 11:46

Ik snap hoe je bedoelt het moet natuurlijk ook niet ''te serieus'' gejuryeerd worden.
je zou klasses kunnen maken? Koudbloed - warmbloed?
En dan bij de koudbloed klassen keur je op dingen die graag (over het algemeen) gezien worden bij koudbloeden. zo iets?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:01

En als je een kruising hebt tussen beide? Of als je niet weet wat voor kruising het is?

Bij het ene ras worden de bewegingen (heel) anders beoordeeld dan bij het andere ras.
Een Fries bv heeft een stuwend achterbeen en bij een warmbloed wordt dit juist als negatief gezien.

Ook bouw ( bv steile/schuine schouder) is heel verschillend per ras.
Net zoals de lengte van de rug en hals.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:06

heel leuk maar waarschijnlijk niet haalbaar

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:16

Heb er ook wel eens over gedacht maar denk idd dat het niet haalbaar is... Of je moet echt bepaalde ''groepjes'' gaan maken. Dus koudbloed, warmbloed, maar denk ook eens aan alle pony's... Je zal dan heel goed na moeten gaan denken over wat voor kruisingen er allemaal veel voorkomen en waarop dergelijke kruisingen beoordeeld zouden moeten worden. Je kunt idd niet rasspecifiek gaan kijken, maar misschien kun je de focus iets meer leggen op gebruiksdoel (aangezien fokken met een kruising doorgaans toch niet ideaal is, op rasstandaard kun en hoef je niet te beoordelen).

Warmbloed/koudbloed vind ik een slimme. Aan de eigenaar om de beste keuze te maken (wellicht een korte uitleg bij t inschrijfformulier?).

Denk dat er heeeel wat haken en ogen aan zitten maar als je het heel erg secuur uitdenkt en uitwerkt... Wie weet... Denk dat een hoop mensen t best leuk zullen vinden :D

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 12:19

Het lijkt mij best leuk :j heb namelijk 2 welsh kruisingen (1x welshx? en 1x welshxhaflinger) en zou voor de ''grap'' best ze willen laten beordelen zeg maar.

Ik denk als het goed uitgedacht word je er best wat mee kan, het is dat ik de ruimte er niet voor heb anders had ik er wel wat mee gedaan/geprobeerd :j

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:25

het is allemaal al uitgewerkt, er zijn er al mensen mee bezig. deze mensen moeten alleen nog europese toestemming hebben en dan komt er waarnschijnlijk een stamboek voor kruizingen. Ik kan er verder niet veel over zeggen, maar wel dat ze er mee bezig zijn.

ik heb zelf een kruizing staan van een andalusier x kwpn (tp) waar ook hackney bloed inzit.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:37

Ik denk dat je dit beter op FA kunt vragen. Op dat forum zitten veel meer mensen die jouw vraag kunnen beantwoorden ;)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 20:17

@Arashah, Oke dat klinkt goed, ben benieuwd.
@Scum, Dankjewel, ik kan hem helaas niet zelf verplaatsen.

mieke0264

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:55

Een keuring voor kruisingen is bijna niet te doen en ook niet de bedoeling van het ware keuren. keuringen zijn bedoelt om naar een bepaald beeld te te fokken en bij kruisingen is dat er niet.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:57

Bij sommige stamboeken wel. Bij het ICS heb je bijvoorbeeld de crossbreeds (maar dan moet het dus een kruising tinker zijn).

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:49

Ik heb op de ponyclub (in mn ponytijd) wel een keer aan een 'keuring' mee mogen doen tijdens een onderlinge wedstrijd. Dat was een keer leuk om te doen. Misschien dat je zoiets kan voorstellen bij je vereniging.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 13:48

@Mieke0264, Ik doel ook meer op een keuring voor kruisingen omdat het gewoon leuk. Dat er bijvoorbeeld beordeeld word op kleur/uitstraling/gangen etc.
@Jorretje, Dankje zo iets had ik al begrepen. Helaas is mijn 1e kruising een welshX? en de anderen een welshXhaflinger.
@Dressuurgek, Dankjewel daar ga ik is overnadenken.